Träjärnväg med hästar som dragkraft

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av LÅ1 »

Hittar ingen annan relevant forumkategori, eftersom det inte handlar om persontransport.

Hästspårvagn i all ära, men hur många järnvägar med hästar i stället för lok har det funnits? Man konverterade senare till ånglok.


I mitten av 1800-talet kom industrialismen till Norrland i och med att sågverksepoken tog sin början. För att få ut virket och timret till kusten flottade man i bäckar, åar och älvar. Men ibland var naturen svår att tämja och man blev tvungen att forsla virket landvägen. I Österström byggdes Medelpads första järnväg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Hittar ingen annan relevant forumkategori, eftersom det inte handlar om persontransport.

Hästspårvagn i all ära, men hur många järnvägar med hästar i stället för lok har det funnits? Man konverterade senare till ånglok.


I mitten av 1800-talet kom industrialismen till Norrland i och med att sågverksepoken tog sin början. För att få ut virket och timret till kusten flottade man i bäckar, åar och älvar. Men ibland var naturen svår att tämja och man blev tvungen att forsla virket landvägen. I Österström byggdes Medelpads första järnväg.
Det har väl funnits rätt många, runt Filipsstad kryllar det av små järnvägar som åtminstone tidvis dragits med häst.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av Odd »

Vad är egentligen definitionen av en träjärnväg?

Är det att skenorna är av trä, eller är det träskenor med järn ovanpå?

I filmen så berättar man att man först drar linjen som en väg med träskenor (ej järnväg) där man har hästdragna vagnar, och att man sedan bygger en järnväg som ersätter trävägen.

Eller är det bara att det är en benämning på en järnväg som byggts för att transportera timmerträ?

Bra film, för övrigt.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Vad är egentligen definitionen av en träjärnväg?

Är det att skenorna är av trä, eller är det träskenor med järn ovanpå?

I filmen så berättar man att man först drar linjen som en väg med träskenor (ej järnväg) där man har hästdragna vagnar, och att man sedan bygger en järnväg som ersätter trävägen.

Eller är det bara att det är en benämning på en järnväg som byggts för att transportera timmerträ?

Bra film, för övrigt.
Ja, jag funderade på det också.

Vid något tillfälle sa berättaren att man körde virke. Jag vill mena att det handlade om timmer och inte ska kallas virke före det att det blivit uppsågat till bräder och plank. Men det kanske bara är jag som vill definiera orden på det viset. Men tycker jag får visst medhåll av ordböckerna på svenska.se.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av Per Lind »

Tack för en mycket bra film.
Väldigt fint gjord.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:Det har väl funnits rätt många, runt Filipsstad kryllar det av små järnvägar som åtminstone tidvis dragits med häst.
OK. Där ser man. Något jag inte hört talas om, men det är klart att det var ett bra sätt att få större lass med bibehållen dragkraft. Och med framkomlighet större delen av året. Tänk ändå vilken nytta människan har haft av hästar genom en stor del av människans tidsålder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Vid något tillfälle sa berättaren att man körde virke. Jag vill mena att det handlade om timmer och inte ska kallas virke före det att det blivit uppsågat till bräder och plank. Men det kanske bara är jag som vill definiera orden på det viset. Men tycker jag får visst medhåll av ordböckerna på svenska.se.
Inte av SAOB i alla fall.
SAOB skrev:koll. l. ss. ämnesnamn, om mer l. mindre bearbetad trävara avsedd l. använd ss. byggnadsmaterial (till skepp l. hus l. möbler o. d.); äv. dels om avverkat o. obearbetat trä (se TRÄ, sbst.1 1) l. träd på rot avsett att avverkas, dels om träslag (äv. i individuell anv.), i sht ss. senare led i ssgr;
Detta överensstämmer med min uppfattning om "virke". Man kan t.ex. tala om virkesförrådet i en skog.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Vid något tillfälle sa berättaren att man körde virke. Jag vill mena att det handlade om timmer och inte ska kallas virke före det att det blivit uppsågat till bräder och plank. Men det kanske bara är jag som vill definiera orden på det viset. Men tycker jag får visst medhåll av ordböckerna på svenska.se.
Inte av SAOB i alla fall.
SAOB skrev:koll. l. ss. ämnesnamn, om mer l. mindre bearbetad trävara avsedd l. använd ss. byggnadsmaterial (till skepp l. hus l. möbler o. d.); äv. dels om avverkat o. obearbetat trä (se TRÄ, sbst.1 1) l. träd på rot avsett att avverkas, dels om träslag (äv. i individuell anv.), i sht ss. senare led i ssgr;
Detta överensstämmer med min uppfattning om "virke". Man kan t.ex. tala om virkesförrådet i en skog.
Jo, men jag har nog uppfattat det som blivande virke som finns i skogen. Alltså det virke man kan få ut av skogen. Men språkbruk och hur ord uppfattas varierar naturligtvis.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av Anders Hanquist »

Odd skrev:Vad är egentligen definitionen av en träjärnväg?

Är det att skenorna är av trä, eller är det träskenor med järn ovanpå?

I filmen så berättar man att man först drar linjen som en väg med träskenor (ej järnväg) där man har hästdragna vagnar, och att man sedan bygger en järnväg som ersätter trävägen.

Eller är det bara att det är en benämning på en järnväg som byggts för att transportera timmerträ?

Bra film, för övrigt.
I det här fallet är det nog just de transporterade produkterna som avses.

Men det finns ett språkligt problem som kan vara intressant. Det engelska ordet "railway" (liksom nederländska "spoorweg") syftar ju på själva skenorna som kan var av vilket material som helst. Vårt "järnväg" (liksom "ferrovia", "Eisenbahn", "rautatie" med flera) syftar ju på metallen som skenorna är gjorda av. "Sweden's first RAILway" var en gruvbana i Höganäs ( https://en.wikipedia.org/wiki/Hoganas ) som hade träräls och byggdes 1798. Men kan man på svenska säga att det var "Sveriges första JÄRNväg", när spåren var av trä. Ordet "träväg" finns ju inte, och "spårväg" har kommit att få en lite annan betydelse som lokaltrafikbana i stadstrafik. Vad ska man säga, egentligen om en företeelse som gruvbanan i Höganäs. "Trallbana" kanske är materialneutralt?
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av 643 »

Öster om Gustavsbergs Porslinsfabrik finns en väg som heter Trallbanevägen. Olika spår där det fraktas
olika saker kan kallas därefter, t ex Torvbana eller Lerbana vilket skiljer sig från sättet att döpa banan efter
materialet i själva rälerna... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av Harald »

Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Träjärnväg med hästar som dragkraft

Inlägg av 2763 »

Höganäsbolaget använde från 1797 "vagnväg" vilket väl är en ganska rak översättning från Pramway vilket också är rätt naturligt att Stawford tog med sig det namnet från Förenade Kungadömet.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar