Saltsjöbanan på 80-talet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C10
Inlägg: 4
Blev medlem: fredag 19 mars 2021 23:19

Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av C10 »

Som ung och tågintresserad hade jag nöjet att varje dag åka Saltsjöbanan hela vägen in till stan under skolgången på 80-talet. Det var en lokalbana som - de då "moderna" vagnarna till trots - hade kvar en del av sin särart med några riktiga original bland personalen. Jag började snart föra bok över alla avgångar jag åkte med där förseningar, körtider och diverse andra uppgifter nogsamt noterades.

Det undgick inte en ung entusiast att det ibland gick undan, särskilt på direkttågen 7.33 och 17.26(?) Allra värst kunde det bli när 2917 eller 2919 gick som enkelvagnar sent på kvällarna. Det har ibland förekommit uppgifter om att det ska ha funnits någon begränsning som drog ner motoreffekten så snart hastigheten nått 70 km/h. Hur det nu än var med den saken, så tycktes det ibland ha gått fortare än så.

En klassisk snabbsträcka var mellan Saltsjö-Duvnäs och Östervik, och då särskilt mellan viadukten vid Drevinge gård och övergången vid Sågtorp. Jag känner inte till längden på sträckan, men minns alltjämt den snabbaste tiden jag uppmätte; 47 sekunder. 60- och 50-begränsningarna ignorerades givetvis. Och när direkttåget passerade Östervik i full hastighet var det inte utan att man kände en viss oro när tåget närmade sig "stupet" i kurvan före Fisksätra.

Det fanns förtås också mycket sansade förare. Den (enligt vad jag tyckte på den tiden) bäste stannade fullständigt ryckfritt vid varje station. Eftersom inbromsningen blev utdragen kompenserade han alltsom oftast detta med att öppna dörrarna något innan tåget stannat helt, så att man kunde roa sig med att hoppa av medan tåget gled någon meter till. En gång drabbades ledarvagnen av något fel. Tåget tycktes inte kunna komma iväg från Slussen. Men just denne förare löste det genom att placera konduktören som utkik längst fram och köra tåget vänd baklänges i andra vagnen. Självfallet stannade han ändå tåget ryckfritt på precis rätt ställe vid varje station.

Är det någon mer som har minnen eller historier från Saltsjöbanan på 80-talet att dela med sig av?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av daniel_s »

Jag minns mest den mystiska stationen vid Slussen och den besynnerliga tidtabellen där det aldrig tycktes komma något tåg dit. Föga anade jag då att jag senare skulle börja jobba på stationen, dock var ju 35-minuterstrafiken då betydligt förbättrad till 20-minuters och tågen stod inne lite längre!

Jag kan kommentera det där med hastighetsvakten, det är alltså så att pådraget återgår till serieläge vid cirka 70 km/h så att motoreffekten minskas till ungefär en fjärdedel, varvid man nästan precis håller farten i uppförsbacke. I nedförsbacke fortsätter ju dock hastigheten att öka ändå, fast accelerationen blir ganska svag så man behöver en lång sträcka för att komma upp i 85 (och numera hindrar ATC dessbättre sådan körning).
C10
Inlägg: 4
Blev medlem: fredag 19 mars 2021 23:19

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av C10 »

När det gäller den "mystiska" stationen Slussen så fanns det en rak trappa från Saltsjöbanans perrong, bredvid ingången till tunnelbanan, upp till den blå(?) gången som ledde mot Gamla stan. Däruppe fanns bland annat några obehagliga offentliga toaletter och möjligen en bingohall eller liknande. Denna raka trappa revs runt 1990 om jag minns rätt och ersattes av en sorts spiraltrappa.

En vänlig konduktör som uppfattat mitt intresse för banan visade mig en gång vad som fanns bakom en låst dörr. Parallellt med den gamla trappan fanns bakom väggen en uråldrig rulltrappa med trästeg som han sade vara Stockholms äldsta. Jag har aldrig hittat någon annan information om den rulltrappan, men den såg som sagt oerhört gammal ut.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av gek »

C10 skrev: söndag 26 mars 2023 22:01Parallellt med den gamla trappan fanns bakom väggen en uråldrig rulltrappa med trästeg som han sade vara Stockholms äldsta. Jag har aldrig hittat någon annan information om den rulltrappan, men den såg som sagt oerhört gammal ut.
Kenneth Landgren nämner denna rulltrappa på sidan 14 i sin bok "Saltsjöbanan" utgiven av Svenska Järnvägsklubben 1993; rulltrappan var enligt Landgren den första utomhus i Stockholm, och i bruk ca 1936 - 1976. I vilken omfattning trappan var belägen utomhus kan väl diskuteras. Första rulltrappan i Skandinavien lär ha levererats av Otis till Grand Hôtel i Stockholm 1909, och var avsedd för serveringspersonalen. Tydligen ett alternativ till mathiss.

Alltnog, i Landgrens bok finns även en bild på rulltrappan vid Slussen, mycket riktigt med trätrappsteg, ungefär som vid en del av "gröna linjens" stationer fram till kanske någon gång på 1980-talet. Jag har själv inget direkt minne av Saltsjöbanans rulltrappa, antagligen fascinerades jag mer av trävagnarna som fram till 1976 rullade på banan. Intressant att den gamla rulltrappan gömdes undan; kanske ansågs det alltför komplicerat att skrota trappan, och man hoppades möjligen att den skulle försvinna vid en kommande totalombyggnad av Slussenkomplexet?

Jag hittade i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens arkiv en avskrift av ett protokoll från Poliskammaren oktober 1951 där det slogs fast hur Saltsjöbanans rulltrappa skulle övervakas av hissinspektören för östra distriktet, civilingenjör Stéenmark. Denne skulle "utöva fortlöpande kontroll av trappan" och två gånger per år avge rapport till poliskammaren. Den kommunala poliskammaren (polisen blev helt förstatligad först på 1960-talet) hade av det statliga Överståthållarämbetet drygt en månad tidigare utsetts att vara tillsynsmyndighet för trappan. Antagligen hade detta tidigare inte varit reglerat.
/Gunnar Ekeving
C10
Inlägg: 4
Blev medlem: fredag 19 mars 2021 23:19

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av C10 »

Tack för den intressanta informationen, som stillat en 35-årig pyrande undran!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av Stefan Widén »

Och jag har hört att Stadsmuseet har bevarat rulltrappan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av Hechtwagen »

C10 skrev: söndag 26 mars 2023 22:01 När det gäller den "mystiska" stationen Slussen så fanns det en rak trappa från Saltsjöbanans perrong, bredvid ingången till tunnelbanan, upp till den blå(?) gången som ledde mot Gamla stan. Däruppe fanns bland annat några obehagliga offentliga toaletter och möjligen en bingohall eller liknande. Denna raka trappa revs runt 1990 om jag minns rätt och ersattes av en sorts spiraltrappa.

En vänlig konduktör som uppfattat mitt intresse för banan visade mig en gång vad som fanns bakom en låst dörr. Parallellt med den gamla trappan fanns bakom väggen en uråldrig rulltrappa med trästeg som han sade vara Stockholms äldsta. Jag har aldrig hittat någon annan information om den rulltrappan, men den såg som sagt oerhört gammal ut.
Fabrikat Thor, vill jag minnas, och den var nitad och inte svetsad vilket gjorde att man kunde se att den var äldre än alla andra rulltrappor.
C10
Inlägg: 4
Blev medlem: fredag 19 mars 2021 23:19

Re: Saltsjöbanan på 80-talet

Inlägg av C10 »

Sporrad av informationen här ovanför sökte jag lite mer och hittade en notis från Dagens Nyheter 2012. Där gavs tips om en skrift som utgavs 1987 av SL:s Tågdivision, "En rullande historia", men framförallt kunde man läsa följande om rulltrappan vid Slussen:
Den samlades in till Spårvägsmuseet i mitten av 1990-talet.

– För att kunna transportera trappan delades den i två delar, men 2005 gick den till skrot. Vi såg inte några möjligheter att använda trappan i utställningen, säger Carl Axel Petersson på Spårvägsmuseet och tillägger att Stadsmuseet inte heller var intresserat av att överta rulltrappan.
Skriv svar