Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Inlägg av LÅ1 »

Här är en video som visar mycket trafik på på räls och på vatten.
Jag letade efter en video som visar biltrafik genom Alte Elbetunnel, men nästan alla videor var inspelade på tider när det inte var biltrafik genom tunneln, och var det bilar så visades inte hissarna så detaljerat. Men i denna video ser man hissarna mm om tunneln mellan9.58 och 12.49

Bl.a. visas underhåll på ICE-tåg och två olika modelljärnvägsanläggningar. Där är också ett avsnitt från Altona fischmarkt där en blomsterförsäljare delar ut varuprover i flygande fläng.


OBS! videon går inte att se i mini-fönstret, men försöker man starta den så får man en länk!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Inlägg av LÅ1 »

Hur unikt är det med biltunnel där bilarna hissas ner och upp i stället för att man kan köra rakt in i tunneln? Kan tänka mig att man kan ha liknande hissar ner i gruvor, men en vägtunnel?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Inlägg av ADDE »

Jodå, St Pauli Elbetunnel är ganska unikt. Jag var där 2015 och filmade hissarna (förstås) och inte sällan så åkte en bil med in i hissen och vi gick in bakom. I regel så fick fotgängare ta de små hissarna, men vi fick alltså "hoppa på" de stora hissarna om en bil dök upp.

LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Inlägg av LÅ1 »

Tack! Där fick man verkligen se hissarna.

Tror att tunneln var stängd för biltrafik under en period på 1980-talet. Och någon som då gick där ofta under en kort tid var imponerad över att man gjort två så breda tunnelrör. Vilket kändes onödigt, om man inte visste att där skulle kunna köra bilar också.

Att åka hiss som fotgängare kostade väl inget, eller? Bil var väl däremot inte gratis att ta med, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Inlägg av M224 »

De där hissarna har jag åkt några gånger, mycket imponerande grejer. Det kostade inget när jag åkte som fotgängarna.

Bara en bil åkte med sist men den åkte i en egen hiss.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Diverse trafik mm i Hamburg. Bl.a. bilar i hissar

Inlägg av C12C3C3C12 »

Blev vakterna inte trötta på att du åkte upp och ner så många gånger?
Skriv svar