Museispårväg i Norge

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Museispårväg i Norge

Inlägg av Harald »

Nils Carl Aspenberg skrev:Dagens museumssporvei i Skjoldesnæsholm kjører på jernbanen som skulle avlaste København. Den skulle gå fra Helsingør, men kom aldri så langt. Isteden for å bli ferdigbygd, ble den nedlagt og en liten del av traseen senere brukt som museumssporvei. I Norge ønsker vi oss en nedlagt jernbane slik at vi kan bygge opp en norsk anlegg som Malmköping eller Skjoldesnæsholm.
Det har väl funnits nedlagda järnvägar, men det gäller ju att vara på alerten innan möjligheten försvinner. T.ex. Skoppum-Horten eller någon del av Spikkestad-Drammen. Så finns ju Valdres- och Numedalsbanorna, men då är man kanske lite väl långt från ett större publikunderlag.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3527
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Museispårväg i Norge

Inlägg av Hechtwagen »

Bygg museiespårvägen i stan (byn) istället för i skogen!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Museispårväg i Norge

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Skoppum-Horten ble en god sykkelvei, Numedalsbanen har tømmertrafikk. Spikkestad-Brakerøya bør gjenoppbygges for å avlaste tunnelen. Øvre del av Randsfjordbanen og den første Gardermobanen er kanskje mest aktuelle. Det beste hadde vært Gjøvikbanen Kjelsås-Movatn. Når man en gang i fremtiden bygger dobbeltspor på Gjøvikbanen (Oslos øvrige baner har fire spor) så vil denne traseen ble ledig. Der kan man også kjøre Holmenkolbanens mange trevogner. Men dette ligger trolig langt frem i tid. Men at Gjøvikbanen en gang får dobbeltspor er jeg sikker på.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Museispårväg i Norge

Inlägg av Harald »

Nils Carl Aspenberg skrev:Numedalsbanen har tømmertrafikk
Det är ju bara från Flesberg. Norr om Flesberg är den nedlagd. Där är ju ett stycke med dressincykling vid Veggli.
Men vad hände med den gamla sträckningen förbi Holmestrand. Har den också blivit cykelväg? Det hade ju varit en fin spårväg annars.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Museispårväg i Norge

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er nesten 20 mil fra Oslo til Rødberg, og det bor nesten ingen mennesker i Numedal. I Sverige har man "gläsbygd" og det er også Numedal. Banen fra Kongsberg er 93 km lang. På denne strekningen bor det 6500 mennesker. Man kan ikke ha en museumssporvei langt ute i ødemarken. Elg og ulv har ikke noe forhold til sporvei. Vinterbro skal ryddes, og vi får se hva som kommer opp som alternativ.
Skriv svar