Sida 1 av 1

Nytt förslag: Tunnelbana mellan Marieberg och Gröndal

Postat: tisdag 09 mars 2021 12:08
av Enceladus
Bloggen "stockholmiana" har granskat den planerade tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö i samband med det senaste samrådet. Inlägget är informativt och kan rekommenderas att läsas i sin helhet.

Precis som på forumet börjar skribenten med att ifrågasätta den föreslagna linjesträckningen med hänsyn till närliggande spårförbindelser och det prognostiserade utnyttjandet. Sedan noterar skribenten att utredningsområdet är "väldigt mycket bredare". Det finns alltså flera tänkbara korridorer! Detta illustreras tydligt i FUT:s korridorbild.

Det är huvudsakligen tre korridorer som har diskuterats:

*Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årstaberg–Liljeholmen–Fridhemsplan (huvudkorridoren)
*Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årsta torg–Södersjukhuset/Södra station–Zinkensdamm–Fridhemsplan (Sverigeförhandlingens korridor)
*Älvsjö–Solberga–Västberga–Liljeholmen–Fridhemsplan (Eliassons korridor)

Till höger avgränsas utredningsområdet av Sverigeförhandlingens korridor, men till vänster finns det mer utrymme än vad Eliassons korridor kräver. Det är här skribentens förslag kommer in i bilden. Förslaget går väster om Eliassons korridor, men ryms fortfarande inom utredningsområdet.

Skribentens förslag går ut på att skapa fler knutpunkter längs Tvärbanan (Gröndal och Årstafältet alternativt Valla torg) istället för att utveckla befintliga knutpunkter (Liljeholmen och Årstaberg). Då blir det ett stråk av knutpunkter mellan Gröndal och Gullmarsplan, vilket kan bidra till en mer sammanhängande stadsbebyggelse. Grenen från Fridhemsplan till Norsborgsbanan behålls medan Hornstull och Södra station antas erbjuda likvärdiga bytesmöjligheter.

Kostnaden då? Fler stationer och tre förbindelser över vatten borde göra förslaget avsevärt dyrare. Skribenten försvarar dock förslaget med att det "helt undviker problemen med bergtäckning vid Liljeholmen". Ett annat problem som inte nämns är att pendeltågen inte avlastas i lika stor utsträckning.

Re: Nytt förslag: Tunnelbana mellan Marieberg och Gröndal

Postat: tisdag 09 mars 2021 15:01
av twr
Intressant! Det mesta av syftena med utbyggnaden uppnås ju lika bra med detta förslag. Det man tappar är främst att restiden mellan Årstafältet och Blå och Grön linje vid Fridhemsplan blir betydligt längre, och att anknytning till bussterminalen i Liljeholmen saknas. Man man vinner en del annat, kanske särskilt i Gröndal och Lilla Essingen. Så möjligen blir nyttorna större, men kostnaden betydligt större?

En intressant detalj är det faktiskt är hela fyra passager under vatten.

Re: Nytt förslag: Tunnelbana mellan Marieberg och Gröndal

Postat: tisdag 09 mars 2021 17:58
av Lennart Petersen
twr skrev:I

En intressant detalj är det faktiskt är hela fyra passager under vatten.
En siffra som väl slås av T-banan till Nacka, jag får det till 5 sådana passager (plus några små bäckar)

Re: Nytt förslag: Tunnelbana mellan Marieberg och Gröndal

Postat: tisdag 09 mars 2021 18:04
av Enceladus
twr skrev:Intressant! Det mesta av syftena med utbyggnaden uppnås ju lika bra med detta förslag. Det man tappar är främst att restiden mellan Årstafältet och Blå och Grön linje vid Fridhemsplan blir betydligt längre, och att anknytning till bussterminalen i Liljeholmen saknas. Man man vinner en del annat, kanske särskilt i Gröndal och Lilla Essingen. Så möjligen blir nyttorna större, men kostnaden betydligt större?

En intressant detalj är det faktiskt är hela fyra passager under vatten.
Ja, jag missade tydligen passagen under Mariebergssundet. Vidare delar jag slutsatsen att förslaget har både intressanta och problematiska aspekter. Jag gillar idén att skapa många mindre knutpunkter. Flera stationer och bussterminaler är redan underdimensionerade. Årstabergs smala plattform och trånga stationsbyggnad har knappast plats för fler resenärer, men dessa brister måste egentligen åtgärdas oberoende av ny tunnelbana.

Det största problemet med förslaget är nog kostnaden för alla stationer och vattenpassager. Nyttan är fortfarande begränsad utan en förlängning norrut. Dessutom ska inte vikten av kort restid underskattas. Med två stationer mellan Fridhemsplan och Hornstull kan alternativa resvägar bli snabbare, och då avlastas inte de överbelastade delarna av befintliga trafiksystem lika mycket.

En eventuell spårväg till Stora Essingen skulle minska behovet av tunnelbana till Marieberg/Lilla Essingen samt en knutpunkt i Gröndal. Tyvärr har mycket av Spårväg Citys förtroendekapital slösats bort på en orealistisk förlängning till Hornsberg. I och för sig bör fokus nu ligga på sammankopplingen med Lidingöbanan.

FUT har dock medgett att "många vill se ytterligare en station någonstans mellan Fridhemsplan och Liljeholmen", och då är ju Marieberg ett naturligt stationsläge. Men två stationer blir det nog inte. I så fall måste Liljeholmen utgå till förmån för en station på västra Södermalm och den östra korridoren.

Re: Nytt förslag: Tunnelbana mellan Marieberg och Gröndal

Postat: tisdag 09 mars 2021 19:10
av Odd
Så länge som följande tre krav går att uppfylla så är jag nöjd:
1. Det byggs med "pendeltågsprofil", 16kV, överliggande kontaktledning etc.
2. Automatdrift och plattformsdörrar.
3. Sträckan förlängs från Fridhemsplan mot Karolinska och till Solna Station.
Då kan det dessutom till stor del finansieras genom att man slopar blindtarmen och man kan i framtiden fortsätta till nya målpunkter på pendeltågsnätet, exempelvis den växande stadsdelen på Tullinge Flygfält.

En elegant sträckning som ger större möjlighet till expansion i framtiden och med en turtäthet som ökar mellan 200-500% jämfört med de två alternativ som ligger på bordet idag.