Nytt förslag: Tunnelbana mellan Marieberg och Gröndal
Postat: tisdag 09 mars 2021 12:08
Bloggen "stockholmiana" har granskat den planerade tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö i samband med det senaste samrådet. Inlägget är informativt och kan rekommenderas att läsas i sin helhet.
Precis som på forumet börjar skribenten med att ifrågasätta den föreslagna linjesträckningen med hänsyn till närliggande spårförbindelser och det prognostiserade utnyttjandet. Sedan noterar skribenten att utredningsområdet är "väldigt mycket bredare". Det finns alltså flera tänkbara korridorer! Detta illustreras tydligt i FUT:s korridorbild.
Det är huvudsakligen tre korridorer som har diskuterats:
*Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årstaberg–Liljeholmen–Fridhemsplan (huvudkorridoren)
*Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årsta torg–Södersjukhuset/Södra station–Zinkensdamm–Fridhemsplan (Sverigeförhandlingens korridor)
*Älvsjö–Solberga–Västberga–Liljeholmen–Fridhemsplan (Eliassons korridor)
Till höger avgränsas utredningsområdet av Sverigeförhandlingens korridor, men till vänster finns det mer utrymme än vad Eliassons korridor kräver. Det är här skribentens förslag kommer in i bilden. Förslaget går väster om Eliassons korridor, men ryms fortfarande inom utredningsområdet.
Skribentens förslag går ut på att skapa fler knutpunkter längs Tvärbanan (Gröndal och Årstafältet alternativt Valla torg) istället för att utveckla befintliga knutpunkter (Liljeholmen och Årstaberg). Då blir det ett stråk av knutpunkter mellan Gröndal och Gullmarsplan, vilket kan bidra till en mer sammanhängande stadsbebyggelse. Grenen från Fridhemsplan till Norsborgsbanan behålls medan Hornstull och Södra station antas erbjuda likvärdiga bytesmöjligheter.
Kostnaden då? Fler stationer och tre förbindelser över vatten borde göra förslaget avsevärt dyrare. Skribenten försvarar dock förslaget med att det "helt undviker problemen med bergtäckning vid Liljeholmen". Ett annat problem som inte nämns är att pendeltågen inte avlastas i lika stor utsträckning.
Precis som på forumet börjar skribenten med att ifrågasätta den föreslagna linjesträckningen med hänsyn till närliggande spårförbindelser och det prognostiserade utnyttjandet. Sedan noterar skribenten att utredningsområdet är "väldigt mycket bredare". Det finns alltså flera tänkbara korridorer! Detta illustreras tydligt i FUT:s korridorbild.
Det är huvudsakligen tre korridorer som har diskuterats:
*Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årstaberg–Liljeholmen–Fridhemsplan (huvudkorridoren)
*Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årsta torg–Södersjukhuset/Södra station–Zinkensdamm–Fridhemsplan (Sverigeförhandlingens korridor)
*Älvsjö–Solberga–Västberga–Liljeholmen–Fridhemsplan (Eliassons korridor)
Till höger avgränsas utredningsområdet av Sverigeförhandlingens korridor, men till vänster finns det mer utrymme än vad Eliassons korridor kräver. Det är här skribentens förslag kommer in i bilden. Förslaget går väster om Eliassons korridor, men ryms fortfarande inom utredningsområdet.
Skribentens förslag går ut på att skapa fler knutpunkter längs Tvärbanan (Gröndal och Årstafältet alternativt Valla torg) istället för att utveckla befintliga knutpunkter (Liljeholmen och Årstaberg). Då blir det ett stråk av knutpunkter mellan Gröndal och Gullmarsplan, vilket kan bidra till en mer sammanhängande stadsbebyggelse. Grenen från Fridhemsplan till Norsborgsbanan behålls medan Hornstull och Södra station antas erbjuda likvärdiga bytesmöjligheter.
Kostnaden då? Fler stationer och tre förbindelser över vatten borde göra förslaget avsevärt dyrare. Skribenten försvarar dock förslaget med att det "helt undviker problemen med bergtäckning vid Liljeholmen". Ett annat problem som inte nämns är att pendeltågen inte avlastas i lika stor utsträckning.