Sida 1 av 1
Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: lördag 06 mars 2021 12:18
av LÅ1
"
M varnar för kinesisk säkerhetsrisk". Den artikeln verkar gå att läsa utan inloggning. I alla fall just nu.
Kinesiska företag tar över allt mer av svensk infrastruktur. Nu vill försvarsutskottets ordförande Pål Jonson (M) att det blir en säkerhetsgranskning innan utländska bolag får driva tåg och tunnelbana i Sverige.
Det är bråttom med nya regler om man vill utesluta MTR som T-baneoperatör i Stockholm. Nuvarande kontrakt gäller 2023 ut.
Man kan rimligen inte ha specialregler eller -lagar för Kinakopplade bolag. Utan likadan prövning för alla företag med bas eller stora ägare utanför EU. Men det är inte orimligt med en säkerhetsprövning tycker jag.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: lördag 06 mars 2021 14:05
av Odd
Det är inte bara kinesiska tågoperatörer. Till skillnad mot den protektionism och konkurrens vi hittills har sett de senaste årtiondena, där Kina inte varit inblandade i, så är Kinas attacker av en helt annan kaliber.
Inte bara vill Kina skaffa sig ett ekonomiskt och politiskt världsherravälde, de vill omdefiniera själva grunden för demokrati, fri och rättigheter enligt devisen diktatur är demokrati. Det är inte svårt att undgå referenser till boken 1984. War is peace, Lies are truths.
Det hela gör det inte bättre att en av de före detta stormakterna, USA, håller på att omdefiniera begrepp som vi tidigare tog för givet. Fakta är fiktion. Tro är fakta. Sanning är tro.
Enligt min mening finns det endast ett sätt att bryta detta med demokratiska medel, och det är att strypa tillflödet av pengar till dessa verklighetsförvrängare. I dag är det lättare sagt än gjort när i stort sett allt som vi konsumerar av låg- och högteknologi kommer från Kina men det är en transformation vi måste få till för att vi skall ha en möjlighet att behålla våra demokratiska värderingar och för att folket i Kina och andra icke-demokratiska länder skall ha en chans att någon gång bli fria.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: lördag 06 mars 2021 14:55
av LÅ1
Visst finns det anledning att känna oro för fler länder än Kina. Och man får hoppas att USA kommer till rätta med och kan trycka ner de konspiratoriska och ickedemokratiska idéerna som florerar där. Utan att det sker med metoder som kan anklagas för att vara odemokratiska.
Lyssna gärna på
kinapodden från Sveriges radio. I senaste podden tog man upp omdefinieringen av demokratibegreppet. Bl.a. nämns "folkets demokratiska diktatur".
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: söndag 07 mars 2021 13:59
av BSB101
Att Kina äger ett bolag som kör tåg i Sverige ser jag inte som en säkerhetsrisk. En säkerhetsrisk skulle det dock kunna vara om, som vissa vill, Kina skulle bygga och äga exempelvis nya stambanor. Sedan är det alltid till slut en fråga om vi ska driva samhällsviktiga saker i egen regi eller inte.
Det borde även vara svårt att på ett transparent och objektivt sätt hindra MTR från att köra tunnelbanan med hänvisning till att det skulle utgöra en säkerhetsrisk.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: måndag 08 mars 2021 10:00
av 2763
BSB101 skrev:Att Kina äger ett bolag som kör tåg i Sverige ser jag inte som en säkerhetsrisk. En säkerhetsrisk skulle det dock kunna vara om, som vissa vill, Kina skulle bygga och äga exempelvis nya stambanor. Sedan är det alltid till slut en fråga om vi ska driva samhällsviktiga saker i egen regi eller inte.
Det borde även vara svårt att på ett transparent och objektivt sätt hindra MTR från att köra tunnelbanan med hänvisning till att det skulle utgöra en säkerhetsrisk.
Jag tror att man ska akta sig för att vara naiv och godtrogen när det gäller allt.
Vad innebär det exempelvis att använda WiFi på tåg? Den datan som du via WiFi:t skickar eller tar emot, vilka möjligheter till avlyssning av den finns? Samma sak med routrar och liknande i de nätverk som vi rent generellt använder.
När det gäller Folkrepubliken Kina specifikt så har vi i 20 år strukit dem medhårs i en förhoppning om att en demokratiseringsprocess satsat i Kina. Det har stärkt partiets ställning och utvecklingen i Kina har inte direkt gått kräftgång. Oaktat vad man tycker om ideologin som landet bygger på så går det inte att förneka att partiet leder landet på ett skickligt sätt.
Som sagt, jag tror att vi måste vara beredda att granska väldigt mycket mer vem vi släpper in i våra infrastruktursystem, det finns dem som vill vårt sätt att leva ont - dem ska vi, som en dansk motståndskämpe sade till mig om hur de agerade under kriget, hålla nära in på livet, men inte släppa in. Då kan vi hålla koll på dem.
/T
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: tisdag 15 juni 2021 16:12
av LÅ1
Nu skrivs det om säkerhetsriskerna med MTR och Kina igen.
SvD med betalvägg:
T-banedriften: ”Vi måste vara ytterst försiktiga”
Samnytt:
MISSTANKEN: T-banans operatör MTR kan förbereda sabotage på Kinas order (Även om rubriksättningen är väl alarmistisk så uppfattar jag texten som saklig.)
Hittar inga fler relevanta länkar.
Ett citat från SvD-texten:
Men politikerna pekar på att den kinesiska regeringen skärpt kontrollen över Hongkong där MTR har sin bas. Dessutom finns det en underrättelselag som tvingar kinesiska medborgare och företag att hjälpa landets säkerhetstjänst.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 16 juni 2021 2:24
av Vislaren
Det här med säkerhet diskuteras hela tiden bland golvfolket på MTR, vad ska SL göra om kineserna stoppar all trafik..?
De är inte kända för att följa lagar, så räkna kallt med att det är inte omöjligt!
MTR borde inte heller tillåtas var dominerande inom kollektivtrafiken.
Man har vid två ggr kommit runt konkurrensverkets regler om dominerande stämning.
Första gången var när de sökte första gången tunnelbanan, de fick de inte göra ensama.... Då sökte de ihop med ett annat bolag, när de sedan fick tunnelbanan så köpte de ut det andra bolaget!
På så sätt tog man över allt på tunnelbanan, sedan gjorde man samma sak på pendeln. Då var det istället ihop med Euromaint som man sedan köpte ut!
Och inget har konkurrensverket sagt om det här konstigt nog!
Sedan gick upphandlingen på pendeln inte till på ett korrekt sätt, där har SL det största ansvaret som gjorde att MTR fick pendeln.
SL bad om nytt bud från MTR utan att säga varför, var och en som kan tänka lite vet att då handlar det om att de var inte det bästa..Och man på det sättet kunde informera om det utan att säga det rakt ut och bryta mot reglerna!
//Visslaren
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 16 juni 2021 3:18
av Lennart Petersen
Vislaren skrev:
Det här med säkerhet diskuteras hela tiden bland golvfolket på MTR, vad ska SL göra om kineserna stoppar all trafik..?
De är inte kända för att följa lagar, så räkna kallt med att det är inte omöjligt!
MTR borde inte heller tillåtas var dominerande inom kollektivtrafiken.
Man har vid två ggr kommit runt konkurrensverkets regler om dominerande stämning.
Första gången var när de sökte första gången tunnelbanan, de fick de inte göra ensama.... Då sökte de ihop med ett annat bolag, när de sedan fick tunnelbanan så köpte de ut det andra bolaget!
På så sätt tog man över allt på tunnelbanan, sedan gjorde man samma sak på pendeln. Då var det istället ihop med Euromaint som man sedan köpte ut!
Och inget har konkurrensverket sagt om det här konstigt nog!
Sedan gick upphandlingen på pendeln inte till på ett korrekt sätt, där har SL det största ansvaret som gjorde att MTR fick pendeln.
SL bad om nytt bud från MTR utan att säga varför, var och en som kan tänka lite vet att då handlar det om att de var inte det bästa..Och man på det sättet kunde informera om det utan att säga det rakt ut och bryta mot reglerna!
//Visslaren
Ja det är väl lite av det där att lägga alla ägg i samma korg.
När man för första gången skulle handla upp trafik på anbud i Melbourne så gjorde man så att man delade pendeltågstrafiken i två ungefär lika stora hälfter, det omfattande spårvägsnätet likaså i två hälfter och den inte särskilt stora busstrafiken förblev en odelad enhet. Därefter stipulerades att ingen operatör fick lämna anbud på mer än en del så man skulle hela tiden kunna jämföra kvaliteten i respektive halva.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 16 juni 2021 4:17
av Diripsi
Ja själv anser jag att åtminstone tunnelbanan och pendeltågen är samhällskritisk infrastruktur och ska köras av SL i egen regi. Risken med upphandlingar är för stor helt enkelt. Pendeltågen har ju vid två av tre de operatörsbytena råkat ut för stora trafikstörningar under lång tid, tunnelbanan har hittils bara haft ett operatörsbyte även om det gick bra den gången.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 16 juni 2021 4:55
av Lennart Petersen
Diripsi skrev:Ja själv anser jag att åtminstone tunnelbanan och pendeltågen är samhällskritisk infrastruktur och ska köras av SL i egen regi. Risken med upphandlingar är för stor helt enkelt. Pendeltågen har ju vid två av tre de operatörsbytena råkat ut för stora trafikstörningar under lång tid, tunnelbanan har hittils bara haft ett operatörsbyte även om det gick bra den gången.
Det kanske är så att tunnelbanan är rätt unik som arbetsplats, det finns inte så många alternativ att ”smita i väg” till annan verksamhet vid operatörsbyte.
När Citypendeln körde i gång så fanns ju uppenbart många alternativ särskilt då för förarna.
De flesta som önskade kunde stanna kvar hos SJ som räknade med att ha sysselsättning för dem.
Samtidigt hade CiP gjort för de anställda ofördelaktiga turlistor, t.ex inställelse vid mycket obekväma tider och man kunde inte ens tänka sig att bjuda på en parkeringsplats.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: torsdag 17 juni 2021 18:50
av BSB101
2763 skrev:BSB101 skrev:Att Kina äger ett bolag som kör tåg i Sverige ser jag inte som en säkerhetsrisk. En säkerhetsrisk skulle det dock kunna vara om, som vissa vill, Kina skulle bygga och äga exempelvis nya stambanor. Sedan är det alltid till slut en fråga om vi ska driva samhällsviktiga saker i egen regi eller inte.
Det borde även vara svårt att på ett transparent och objektivt sätt hindra MTR från att köra tunnelbanan med hänvisning till att det skulle utgöra en säkerhetsrisk.
Jag tror att man ska akta sig för att vara naiv och godtrogen när det gäller allt.
Vad innebär det exempelvis att använda WiFi på tåg? Den datan som du via WiFi:t skickar eller tar emot, vilka möjligheter till avlyssning av den finns? Samma sak med routrar och liknande i de nätverk som vi rent generellt använder.
När det gäller Folkrepubliken Kina specifikt så har vi i 20 år strukit dem medhårs i en förhoppning om att en demokratiseringsprocess satsat i Kina. Det har stärkt partiets ställning och utvecklingen i Kina har inte direkt gått kräftgång. Oaktat vad man tycker om ideologin som landet bygger på så går det inte att förneka att partiet leder landet på ett skickligt sätt.
Som sagt, jag tror att vi måste vara beredda att granska väldigt mycket mer vem vi släpper in i våra infrastruktursystem, det finns dem som vill vårt sätt att leva ont - dem ska vi, som en dansk motståndskämpe sade till mig om hur de agerade under kriget, hålla nära in på livet, men inte släppa in. Då kan vi hålla koll på dem.
/T
Själv har jag aldrig haft någon större tilltro till att Kina ska gå åt ett demokratiskt höll så länge det inte finns en stark demokratirörelse inom landet. Dock får du gärna berätta hur man på ett transparent och objektivt sätt skulle hindra MTR från att köra tunnelbanan med hänvisning till att det skulle utgöra en säkerhetsrisk.
Att Kina haft en bra ekonomiskt utveckling beror även på att flertalet bryr sig mer om den egna plånboken än om vilket statsskick ett land långt bort har.
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 04 maj 2022 9:58
av LÅ1
Expressen tar på ledarplats upp faran med att låta kinesiska företag arbeta med infrastruktur för tunnelbanan i Stockholm
Låt inte Peking spränga tunnlar i Stockholm
Expressens ledarskribent skrev:Även den svenska huvudstaden ser ut som en schweizerost. Det löper tunnlar och underjordiska konstruktioner överallt – och den som ska spränga nya får veta var de gamla finns. Det kan innebära en säkerhetsrisk, påpekade Kinaexperten Kristina Sandklef i Studio Ett.
Edit: Länken rättad!
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 04 maj 2022 13:19
av Fyrgeit
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: onsdag 04 maj 2022 13:54
av LÅ1
Tack för påpekadet. Har rättat nu. (Testade länken men gjorde editeringar efter det och missade nog att testa igen. Jobbade från en surfplatta och inkopieringar och ersättningar fungerar inte optimalt.)
Re: Säkerhetsrisk med kinesiska tågoperatörer?
Postat: torsdag 05 maj 2022 21:59
av Sio
Vislaren skrev: ↑onsdag 16 juni 2021 2:24
Men politikerna pekar på att den kinesiska regeringen skärpt kontrollen över Hongkong där MTR har sin bas. Dessutom finns det en underrättelselag som tvingar kinesiska medborgare och företag att hjälpa landets säkerhetstjänst.
Det här med säkerhet diskuteras hela tiden bland golvfolket på MTR, vad ska SL göra om kineserna stoppar all trafik..?[/quote]
Om det kommer en sådan order till det svenska bolagets ledning, så får man väl utgå i från att den ignoreras. För sådan insubordination kan man förstås få sparken men det är knappast något problem för den enskilde eftersom MTR lär bli av med uppdraget på fem röda om de pröva något sådant och personalen får nya visitkort eller uniformer beroende på placering i hierarkin.