Gå före i kön ?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Gå före i kön ?

Inlägg av Lennart Petersen »

I matbutiken hörs ett ”ursäkta, ursäkta”. Så hörs ett ”han hör ju inte” , vänder mig om och ser en ung dam som håller upp en kartong juice ”jag har bara det här och har bråttom”. ” men jag har också bråttom” vilket besvaras med ”jag har ont i ryggen”. Nä inte fick hon smita före, och aldrig skulle jag själv komma på tanken att smita före av orsak lite varor.
För det är ju ingen logik i det. Varför ska den som handlar lite gå före ? Från butikens sida vore det väl mer logiskt att den som handlar mycket går före, det är ju mer rationellt med en transaktion. Och oavsett i vilken ordning kunderna expedieras så är det ju ett nollsummespel, litenkund-storkund eller storkund-litenkund tar lika lång tid. Men jag blir alltid sur på det där beskäftiga ”jag haaar bara det häär”.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av daniel_s »

Det har alltid funnits folk som gärna tar för sig. Då det är ett lönsamt beteende fortsätter man gärna med det när det en gång lyckats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Och oavsett i vilken ordning kunderna expedieras så är det ju ett nollsummespel, litenkund-storkund eller storkund-litenkund tar lika lång tid.
Det är dock inget nollsummespel. Förvisso får den sista kunden vänta lika länge i båda fallen, men den första kunden tjänar på den förstnämnda turordningen.
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av spooky »

Jag tänker så här:

Har personen bara en sak och frågar artigt så brukar jag svara ja, men villkorat att personen gör samma sak för någon annan. Bolla vidare vänligheten när tillfälle ges alltså.

Det är så man sprider vänlighet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Harald »

Om det är någon enstaka som har få varor och jag har många, så brukar jag erbjuda dem att gå före. Jag förlorar ju inte mycket mycket tid på det, men de vinner mycket tid. Fast just nu är det ju inte aktuellt, för jag besöker inte butiker eftersom jag är 70+, och det är väl du också, så du borde inte ha varit i butiken, och då hade hon inte behövt be att få gå före dig.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Om det är någon enstaka som har få varor och jag har många, så brukar jag erbjuda dem att gå före. Jag förlorar ju inte mycket mycket tid på det, men de vinner mycket tid. Fast just nu är det ju inte aktuellt, för jag besöker inte butiker eftersom jag är 70+, och det är väl du också, så du borde inte ha varit i butiken, och då hade hon inte behövt be att få gå före dig.
Hur handlar du då, har du hemtjänst?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Harald »

Det mesta går ju att få med hemleverans, även mat. Jag beställer dock dagligvaror på nätet och hämtar i ett skåp som står utanför butiken. De ser ut så här med kyl till vänster och frys till höger.
IMG_20201229_103832.jpg
IMG_20201229_103832.jpg (71.83 KiB) Visad 3261 gånger
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Och oavsett i vilken ordning kunderna expedieras så är det ju ett nollsummespel, litenkund-storkund eller storkund-litenkund tar lika lång tid.
Det är dock inget nollsummespel. Förvisso får den sista kunden vänta lika länge i båda fallen, men den första kunden tjänar på den förstnämnda turordningen.
Jo det är ett nollsummespel, för butiken blir det ingen skillnad beroende på i vilken ordning de expedieras.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:Om det är någon enstaka som har få varor och jag har många, så brukar jag erbjuda dem att gå före. Jag förlorar ju inte mycket mycket tid på det, men de vinner mycket tid. Fast just nu är det ju inte aktuellt, för jag besöker inte butiker eftersom jag är 70+, och det är väl du också, så du borde inte ha varit i butiken, och då hade hon inte behövt be att få gå före dig.
Om du läser lite noggrannt så stod det inget om när händelsen inträffade, det var en allmän generell liten betraktelse.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Om det är någon enstaka som har få varor och jag har många, så brukar jag erbjuda dem att gå före. Jag förlorar ju inte mycket mycket tid på det, men de vinner mycket tid. Fast just nu är det ju inte aktuellt, för jag besöker inte butiker eftersom jag är 70+, och det är väl du också, så du borde inte ha varit i butiken, och då hade hon inte behövt be att få gå före dig.
Hur handlar du då, har du hemtjänst?
Hemtjänst - ingalunda. Nästan alla större butikskedjor har ju hemsändning - mot en viss avgift - av de varor man beställt på nätet. Alternativt har vissa butiker även automatiserad utlämning i boxar, på det sätt ingenjör Nordius beskriver. Det är inte bara vi gamla stötar som använder dessa tjänster. Själv har jag inte varit i en butik på över ett år. Lite träligt kanske, men man får laga efter läge.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av daniel_s »

Hemkörning är trafikfarligt, miljöfarligt samt i många fall allt annat än smittsäkert. Men visst, bara det känns bra så...

Lösningen med skåpen var ju intressant. Har inte sett den här i stan.
Senast redigerad av daniel_s den fredag 05 mars 2021 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Harald »

Jag trodde inte att det var så irriterande att man kunde komma på det efter ett år eller mer och då skriva om det. Ja, för butiken är det ett nollsummespel, men inte för de iblandade kunderna. Den som släpper fram förlorar kanske 30 sekunder och den som blir framsläppt tjänar typ 3 minuter. Det är ju en samhällsekonomisk vinst. :wink:
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:Jag trodde inte att det var så irriterande att man kunde komma på det efter ett år eller mer och då skriva om det. Ja, för butiken är det ett nollsummespel, men inte för de iblandade kunderna. Den som släpper fram förlorar kanske 30 sekunder och den som blir framsläppt tjänar typ 3 minuter. Det är ju en samhällsekonomisk vinst. :wink:
Nej det tror jag inte på. Den som handlar mycket på en gång handlar sannolikt mer sällan än den som handlar många gånger men bara enstaka saker varje gång. Ur butikens synvinkel är det mer rationellt med en betaltransaktion för en stor kund än många ”småkunder”.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:
Harald skrev:Jag trodde inte att det var så irriterande att man kunde komma på det efter ett år eller mer och då skriva om det. Ja, för butiken är det ett nollsummespel, men inte för de iblandade kunderna. Den som släpper fram förlorar kanske 30 sekunder och den som blir framsläppt tjänar typ 3 minuter. Det är ju en samhällsekonomisk vinst. :wink:
Nej det tror jag inte på. Den som handlar mycket på en gång handlar sannolikt mer sällan än den som handlar många gånger men bara enstaka saker varje gång. Ur butikens synvinkel är det mer rationellt med en betaltransaktion för en stor kund än många ”småkunder”.
Fast nu gällde väl frågan bara i vilken ordning två kunder ska betala, givet att de i vilket fall som helst kommer att köpa var sin mängd varor.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Harald »

Ja, varför ska butiken alls blandas in i detta. Det är ju frågan om en eventuell överenskommelse mellan två kunder som butiken inte har någon del i, och tidsåtgången för kassören blir densamma oavsett hur kunderna gör.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Ja, varför ska butiken alls blandas in i detta. Det är ju frågan om en eventuell överenskommelse mellan två kunder som butiken inte har någon del i, och tidsåtgången för kassören blir densamma oavsett hur kunderna gör.
Om de är för artiga tar det iofs längre tid.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:Hemkörning är trafikfarligt, miljöfarligt samt i många fall allt annat än smittsäkert. Men visst, bara det känns bra så...

Lösningen med skåpen var ju intressant. Har inte sett den här i stan.
Ja, usch och fy, alla transporter är ju trafik- och miljöfarliga - inte minst alla dessa som förser butikerna med varor. Varför det skulle vara "i många fall allt annat än smittsäkert" kräver nog en närmare förklaring. Men det känns jättebra, kan jag meddela.

Boxar finns på flera större matvaruhus, framför allt Willys-kedjan har flera sådana.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:Ja, varför ska butiken alls blandas in i detta. Det är ju frågan om en eventuell överenskommelse mellan två kunder som butiken inte har någon del i, och tidsåtgången för kassören blir densamma oavsett hur kunderna gör.
För butiken är det ju naturligtvis ett nollsummespel för i vilken ordning kunderna expedieras och om några byter plats betyder inget för butiken.
Men ur butikens synvinkel är det nog mer rationellt om någon handlar för 300kr en gång mot att någon kommer tre gånger och handlar för 100kr.
Dock finns det en baksida om man handlar jättemycket, t.ex veckohandlar på stormarknad. Det har visat sig att den som handlar sällan slänger mer mat än den som handlar mer frekvent, kanske med ett par dagars mellanrum när man bättre kan överblicka behovet. Man undrar ju när man ser folk på stormarknader köpa typ en kubikmeter mat, hur vet dom vad som ska gå åt ? Det vet dom inte , ofta i alla fall. Det ruggiga är att 30% av producerad mat slängs , i u-länder för att man inte har rätt förvaring, hos oss för att man köper för mycket eller att bäst före datum går ut i butiken.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Och oavsett i vilken ordning kunderna expedieras så är det ju ett nollsummespel, litenkund-storkund eller storkund-litenkund tar lika lång tid.
Det är dock inget nollsummespel. Förvisso får den sista kunden vänta lika länge i båda fallen, men den första kunden tjänar på den förstnämnda turordningen.
Jo det är ett nollsummespel, för butiken blir det ingen skillnad beroende på i vilken ordning de expedieras.
För butiken är det skillnad mellan nöjda återkommande kunder och missnöjda ej återkommande kunder.
dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:Hemkörning är trafikfarligt, miljöfarligt samt i många fall allt annat än smittsäkert. Men visst, bara det känns bra så...

Lösningen med skåpen var ju intressant. Har inte sett den här i stan.
Ja, usch och fy, alla transporter är ju trafik- och miljöfarliga - inte minst alla dessa som förser butikerna med varor. Varför det skulle vara "i många fall allt annat än smittsäkert" kräver nog en närmare förklaring. Men det känns jättebra, kan jag meddela.

Boxar finns på flera större matvaruhus, framför allt Willys-kedjan har flera sådana.
Generellt sett innebär fler transporter en större fara för trafiken och miljön än färre transporter, t.ex. om en butiksleverans ersätts av hundra hemleveranser. Ett annat problem är att hemleveranser i praktiken bygger på dåliga arbetsvillkor, men det bryr sig väl ingen om längre. Den striden har ju KKP redan vunnit.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gå före i kön ?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Generellt sett innebär fler transporter en större fara för trafiken och miljön än färre transporter, t.ex. om en butiksleverans ersätts av hundra hemleveranser. Ett annat problem är att hemleveranser i praktiken bygger på dåliga arbetsvillkor, men det bryr sig väl ingen om längre. Den striden har ju KKP redan vunnit.
Visst - så där kan man hålla på och generalisera - utan att veta hur just detta påverkar trafik- eller annan miljö. Men har man en obetvinglig lust att käfta emot, natt som dag, så blir det väl sådär. Att hemleveranser i praktiken skulle bygga på dåliga arbetsvillkor är också en svepande generalisering. Det är inte Foodora eller Budbee vi talar om.

Det är kanske obekant för Enceladus-kollektivet och Daniel S, men just nu pågår faktiskt en pandemi, vilket naturligtvis ökat efterfrågan på sådana tjänster (personligen tycker jag att jag är helt berättigad att utnyttja dessa tjänster just nu - ni unga blir ju inte särskilt sjuka medan vi äldre riskerat att stryka med - till glädje för en del av er, kanske).

På sikt får man väl se hur detta utnyttjas, Axfood anser ex.vis att den nuvarande tjänsten är underprissatt: https://www.svd.se/axfoodchefen-det-bli ... -maten-hem

Vad KKP har med detta att göra är obegripligt och bara ett försök att förvrida perspektivet!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar