Sida 1 av 2

Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 14:37
av kildor
Sträckan Hallonbergen-Rinkeby i tunnelbanan användes ju av tågen till och från Hjulsta före 1985 då sträckan via Sundbybergs centrum öppnade. Men jag funderar lite grann på hur förbindelsen Hallonbergen-Rinkeby ser ut. Kollar man på satellitbilderna på Google maps så ser det ut som att det bara går ett spår förbi (utanför) själva vagnhallen i Rissnedepån. I tunnelmynningen mot Hallonbergen ser det ut som att det går in två spår, men i tunnelmynningen mot Rinkeby ser ut att bara gå in ett spår. Har man byggt om här efter 1985? För inte körde man väl enkelspårstrafik mellan Hallonbergen och Rinkeby?

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 15:11
av LÅ1
kildor skrev:Sträckan Hallonbergen-Rinkeby i tunnelbanan användes ju av tågen till och från Hjulsta före 1985 då sträckan via Sundbybergs centrum öppnade. Men jag funderar lite grann på hur förbindelsen Hallonbergen-Rinkeby ser ut. Kollar man på satellitbilderna på Google maps så ser det ut som att det bara går ett spår förbi (utanför) själva vagnhallen i Rissnedepån. I tunnelmynningen mot Hallonbergen ser det ut som att det går in två spår, men i tunnelmynningen mot Rinkeby ser ut att bara gå in ett spår. Har man byggt om här efter 1985? För inte körde man väl enkelspårstrafik mellan Hallonbergen och Rinkeby?
Det spåret syns inte på satellitbilder. Tågen körde i tunnel hela vägen.
Och som jag har fattat det så är det bara verkstad och kanske andra servisanläggningar som finns ovan jord. Uppställningsspåren ligger i tunnlar.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 17:08
av C12C3C3C12
För mig som körde på Gruvbanan då är svaret 2 spår hela vägen, vid Rinkeby använde man uppställningsspåret söder om stationen som trafikspår norrut (om jag minns rätt). Dom 2 spåren förbi hallen blev uppställningsspår senare efter svängen förbi Sumpan öppnades.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 20:11
av Lennart Petersen
C12C3C3C12 skrev:För mig som körde på Gruvbanan då är svaret 2 spår hela vägen, vid Rinkeby använde man uppställningsspåret söder om stationen som trafikspår norrut (om jag minns rätt). Dom 2 spåren förbi hallen blev uppställningsspår senare efter svängen förbi Sumpan öppnades.
Man körde normalt på de två trafikspåren mellan Hallonbergen-Rinkeby, men alternativt gick det även att köra genom vagnhallen. Minns en morgon när det fanns något hinder på trafikspåren så ordinarie tåg körde genom vagnhallen. Förareen passade på att berätta lite om denna ovanliga väg och föreläste även lite om den vagnhall vi kunde se utanför fönstren.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 20:21
av kildor
Intressant. Tack för svaren. Jag förmodar att de två spåren i tunnel går söder om depån...

Men jag funderar också på hur anslutningen ser ut innan Rinkeby. I Västra skogen och Hallonbergen utgår jag från att man har en planskild lösning för förgreningen. Rinkeby har ju också tre plattformsspår, men har ju egentligen aldrig varit en grenstation för reguljär trafik. Fixade man en planskild korsning även där, eller behöver man korsa något trafikspår till/från depån i någon riktning?

Det hade varit kul om det funnits en schematisk spårkarta för Stockholm liknande den här för London:
http://cartometro.com/metro-tram-london/

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 20:47
av gek
kildor skrev:Det hade varit kul om det funnits en schematisk spårkarta för Stockholm liknande den här för London:
http://cartometro.com/metro-tram-london/
Quail Map Company gav ut en sådan karta (på papper) 2003, "Stockholm track diagrams and railway map". Hur korrekt den är vet jag inte, men det ser ut att vara planskilda avgreningar vid Rinkeby, Västra Skogen och Hallonbergen, men inte för spåren till/från depån.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 21:10
av Stefan Widén
Ett känt bokförlag i Skåne, som jag tappat namnet på, gav ut en spårkarta med hela tuben med.

Kollade på favoritsidan https://www.gleisplanweb.eu/ men de har bara med spårvägarna och SB och RB. I andra städer har de med tunnelbanorna så det kanske kommer någon gång.

Fö är denna sida ett måste när man får ut och resa igen. De uppdaterar alla spårplaner även med större arbeten som innebär avstängda sträckor. Sen kan man lätt hitta de diggablaste platserna med roliga korsningar med massa spårvagnar. :D :D :D

/Stefan

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 22:43
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:
C12C3C3C12 skrev:För mig som körde på Gruvbanan då är svaret 2 spår hela vägen, vid Rinkeby använde man uppställningsspåret söder om stationen som trafikspår norrut (om jag minns rätt). Dom 2 spåren förbi hallen blev uppställningsspår senare efter svängen förbi Sumpan öppnades.
Man körde normalt på de två trafikspåren mellan Hallonbergen-Rinkeby, men alternativt gick det även att köra genom vagnhallen. Minns en morgon när det fanns något hinder på trafikspåren så ordinarie tåg körde genom vagnhallen. Förareen passade på att berätta lite om denna ovanliga väg och föreläste även lite om den vagnhall vi kunde se utanför fönstren.
Det är orimligt. Det finns ingen vagnhall vid Rissne som går att passera igenom på det sättet, bara fyra parallella tunnlar genom berget. Men man kan kanske kalla en bergtunnel för "hall"...

kildor, se PM.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 23:29
av C12C3C3C12
Försökte ta bort detta inlägg, korrigerat inlägg finns strax under. Såg nu att man ska gardera med X, var borta när jag skulle flytta mitt dåvarande inlägg :(

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 23:30
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:
C12C3C3C12 skrev:För mig som körde på Gruvbanan då är svaret 2 spår hela vägen, vid Rinkeby använde man uppställningsspåret söder om stationen som trafikspår norrut (om jag minns rätt). Dom 2 spåren förbi hallen blev uppställningsspår senare efter svängen förbi Sumpan öppnades.
Man körde normalt på de två trafikspåren mellan Hallonbergen-Rinkeby, men alternativt gick det även att köra genom vagnhallen. Minns en morgon när det fanns något hinder på trafikspåren så ordinarie tåg körde genom vagnhallen. Förareen passade på att berätta lite om denna ovanliga väg och föreläste även lite om den vagnhall vi kunde se utanför fönstren.
Det är orimligt. Det finns ingen vagnhall vid Rissne som går att passera igenom på det sättet, bara fyra parallella tunnlar genom berget. Men man kan kanske kalla en bergtunnel för "hall"...

kildor, se PM.
Ja ändå åkte jag igenom vagnhallen och föraren berättade om detta. Jag har från Stenvalls förlag köpt: Stockholm track diagrams and railway Map som ger spårsituationen i Stockholm 2003 och även för T-banan. Och jag kan inte få det till annat än att det går att köra två alternativa vägar, dels på de spår som användes som trafikspår fram till 1985 och på kartan är markerade som spår 1,2. Men alternativt genom underjordshallen för uppställning markerade som spår 4-10 med 2 korta spår 11-12. Anslutning mellan f.d trafikspår och vagnhallsspår är med växlar inte planskilt. Sedan finns anslutningar till underhållshallen som ligger ovan jord och bildar ett slags rundbana så man kan köra runt som på en modelljärnväg.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 23:40
av daniel_s
Ni är inte kloka som kallar en bergtunnel för hall! Iofs pratar man ju allmänt om depån som "hallen", typ "det här tåget går till hallen". Men när man väl är där så står tåget i "berget".

Jag orkar inte skriva mer, nu går jag och lägger mig i sovhallen. :mrgreen:

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 23:45
av C12C3C3C12
C12C3C3C12 skrev:För mig som körde på Gruvbanan då är svaret 2 spår hela vägen, vid Rinkeby använde man uppställningsspåret söder om stationen som trafikspår norrut (om jag minns rätt). Dom 2 spåren förbi hallen blev uppställningsspår senare efter svängen förbi Sumpan öppnades.
.

Dom yttersta 2 spåren var då trafikspår med H hela vägen till strax före mellanspåret söder om Rinkeby där det var M, vid infarterna till vagnhallens uppställningsspår var det L, varje spår rymde 2 x 8 vagnar utom dom 2 innersta som var för banavdelningen. Hela alltet kallade som sagt var för vagnhall.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: måndag 01 mars 2021 23:57
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:Ni är inte kloka som kallar en bergtunnel för hall! Iofs pratar man ju allmänt om depån som "hallen", typ "det här tåget går till hallen". Men när man väl är där så står tåget i "berget".

Jag orkar inte skriva mer, nu går jag och lägger mig i sovhallen. :mrgreen:
Ska jag uppfatta detta att vad du stör dig på är att jag kallar uppställningsspåren nere i berget för en vagnhall?
Det var i vart fall så att föraren som körde denna spännande väg kallade vagnhallen för just vagnhallen.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 8:25
av Anders Hanquist
Vi verkar ha fastnat i en språkdiskussion. Jag tror inte man måste tolka ordet "hall" i det här sammanhanget som bokstavligen en stor byggnad ovan jord. Hötorgshallen (en saluhall i Stockholm för "utsocknes" läsare) är ju också till stor del underjordisk. Vad som avses är ju uppställningsspåren som är utsprängda under markytan och som har den funktionen en "vagnhall" vanligen har. Inom SL används dessutom sedan länge begreppet "depå".

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 9:21
av daniel_s
En depå är iofs mer än bara dess vagnhall(ar). Men nu när jag har gjort lite frukost i kokhallen och tagit en promenad i friskluftshallen, så tänker jag att det kanske är lika bra att man får kalla vilket utrymme som helst för en hall! :-)

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 9:56
av kildor
Hall eller inte - det blev ett bra klargörande för mig. För när jag läste första texten om att trafiktåget gick genom vagnhallen så fick jag intrycket av att det gick på något av ytspåren genom eller intill den byggnaden. Men nu har jag fått hjälp att förstå hur den här anläggningen hänger ihop :)

Och tack Stefan för tipset om Gleisplanweb. Många intressanta kartor där! Synd som sagt att tunnelbanan inte är med på Stockholmskartan. Hoppas att någon tar sig an utmaningen någongång. Annars gillar jag Openrailwaymap. Finns dock en hel del brister där. Men eftersom den använder data från Openstreetmap så kan man redigera och förbättra det själv. Jag försöker fixa till lite saker där emellanåt.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 11:23
av twr
daniel_s skrev:En depå är iofs mer än bara dess vagnhall(ar). Men nu när jag har gjort lite frukost i kokhallen och tagit en promenad i friskluftshallen, så tänker jag att det kanske är lika bra att man får kalla vilket utrymme som helst för en hall! :-)
Friskluftshallen är en av mina favoriter! :D Det går ju en hel del tåg genom den också.

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 12:18
av C12C3C3C12
När jag jobbade på SL under 70-talet kallades anläggningarna för spårtrafiken för hallar, för busstrafiken garagen, exempelvis Spångahallen, Brommahallen som också var garage samma med Hammarbyhallen, Högdalshallen, Rissnehallen, Hornsbergsgaraget samt Råstagaraget och Björknäsgaraget som exempel. Senare började SL prata svengelska, döpte om hela rasket till depåer samt döpte om Spångahallen till Vällingbydepån.

Kan vi få slut på diskutionen nu?

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 12:43
av dr Cassandra Nojdh
Ja, jag säger som salig Robert Karl Oskar "Robban" Broberg: "Faster i depån, hon fattar ingenting".



1:38 in i låten. Robert dubbleras här av sin personliga robot (som också heter Robert, originellt nog) och som för en del oväsen. Men det får man ta!

Re: Hallonbergen-Rinkeby

Postat: tisdag 02 mars 2021 17:15
av Anders Hanquist
C12C3C3C12 skrev:När jag jobbade på SL under 70-talet kallades anläggningarna för spårtrafiken för hallar, för busstrafiken garagen, exempelvis Spångahallen, Brommahallen som också var garage samma med Hammarbyhallen, Högdalshallen, Rissnehallen, Hornsbergsgaraget samt Råstagaraget och Björknäsgaraget som exempel. Senare började SL prata svengelska, döpte om hela rasket till depåer samt döpte om Spångahallen till Vällingbydepån.

Kan vi få slut på diskutionen nu?
Det var nog ett led i att smälta samman de olika "kulturerna" i de företag som gått upp i SL. Man använde en del olika vokabulärer på olika håll och då blev allt "depå". Sedan vet jag inte om det direkt är "svengelska" för ordet depå (då med mer eller mindre fransk stavning) är belagt i svenskan sedan slutet av 1700-talet och det används om vagnhallar och motsvarande i många språk (exempel "Kopli Trammi Depoo" i Tallinn eller "5. tramvaju depo" i Riga). Och för att förstå hur en vagnhall/depå i Vällingby kunde heta något med "Spånga-" måste man känna till en inkorporering som ligga 70+ år bak i tiden, så det var nog ett begripligt namnbyte.