Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av Enceladus »

Planerna på järnvägstunnel mellan Skottland och Nordirland blir konkreta

Brexit har aktualiserat debatterna om skotsk självständighet och återförening av Irland. För att blidka de missnöjda befolkningarna, och undvika att gå till historieböckerna som Förenade kungarikets sista premiärminister, har populisten Alexander Boris de Pfeffel Johnson lovat en förbindelse mellan Skottland och Nordirland. Flera kommentatorer har dock avfärdat utspelet som orealistiskt. Är Johnsons förslag både möjligt och önskvärt att genomföra eller är det bara valfläsk?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:Planerna på järnvägstunnel mellan Skottland och Nordirland blir konkreta

Brexit har aktualiserat debatterna om skotsk självständighet och återförening av Irland. För att blidka de missnöjda befolkningarna, och undvika att gå till historieböckerna som Förenade kungarikets sista premiärminister, har populisten Alexander Boris de Pfeffel Johnson lovat en förbindelse mellan Skottland och Nordirland. Flera kommentatorer har dock avfärdat utspelet som orealistiskt. Är Johnsons förslag både möjligt och önskvärt att genomföra eller är det bara valfläsk?
Jag skulle tro att det bara är valfläsk. Jag tror att Johnson kommer att gå till historien som den som splittrade Storbritannien. Skottland och Nordirland röstade för att stanna i EU med stor marginal. England och Wales röstade för brexit. Både Skottland och Nordirland är nog lite gramse, milt sagt. Skottland kommer försöka gå loss ur unionen - med mothugg från England, men till slut kommer det att lyckas. En ny "Hadrianus mur" - fast mental och mer symbolisk - kommer att finnas. Skottland kommer söka sig mot Danmark och Sverige i samarbetet, snarare än mot England. Huruvida Nordirland har lagt ner stridsyxan gentemot Irland har jag varken åsikt eller tanke om. Men helt omöjligt är det ju inte.
Professionell tyckare
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av Silverfisk »

Enceladus skrev:Planerna på järnvägstunnel mellan Skottland och Nordirland blir konkreta

Brexit har aktualiserat debatterna om skotsk självständighet och återförening av Irland. För att blidka de missnöjda befolkningarna, och undvika att gå till historieböckerna som Förenade kungarikets sista premiärminister, har populisten Alexander Boris de Pfeffel Johnson lovat en förbindelse mellan Skottland och Nordirland. Flera kommentatorer har dock avfärdat utspelet som orealistiskt. Är Johnsons förslag både möjligt och önskvärt att genomföra eller är det bara valfläsk?
Jag tror det när jag ser det. Boris Johnson har för vana att föreslå storslagna infrastrukturprojekt när han vill distrahera diskussionen ifrån något obehagligt ämne. Hans förslag om en bro över samma vatten blev utskrattat förra gången han försökte, vilket säkert var meningen, folk började prata om något annat än Boris faktiska misslyckanden.

Att brygga över eller tunnla under Beaufort's Dyke är i praktiken helt omöjligt, och det tunnelförslag som kommit senast tar en enorm omväg.

Dessutom är tunneln meningslös för sitt utpekade syfte. Problemet den föreslås lösa är de byråkratiska hinder som nu hindrar handel mellan Nordirland och resten av Storbritannien. Skulle en tunnel göra skillnad här? Gränshinder är gränshinder, det kvittar om du åker tåg eller färja.

Nej, detta är som sagt en distraktion.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av thorwald »

Långt före romarna med Julius Caesar fanns det en landrygg mellan Irland och Skotland enligt legenden. När slutgiltigt havet bröt igenom blev det en verklig katastrof, också detta enligt legenden. Men det intresanta är att om man ser på havsdjupet mellan Irland och Skottland, i detta fall från Cardonagh till ön Islay så är det förhållandevis grunt. Märk att Cardonagh är i Eire eller den Irländska republiken, alltså i EU.
Är legenderna sanna, kanske kanske itnte, men undervattens havsryggen finns. Om man tillämpar i tunnelbygget samma mönster som en tunnel under Ålands hav (Kapelskär-Södrarm-Flötjan-Lågskär-Vittensten-Föglö) och följer undervattensryggen så borde detta lyckas. Om man i stället väljer en annan rutt blir man tvungen att borra betydligt djupare och i och med detta öka riskerna.
Tunneln Cardonagh - Islay och vidare bro förbindelse via Jura till Kilmartin skulle göra det möjligt att med tåg färdas från Glasgow till Dublin. Hur exakt järnvägen skall dras beror på var det är möjligt men tunneln borde vara där undervattensryggen är.
I regel skall man i planeringen inte lita på kartor utan det gäller att ta fram sjökort för planering av undervattens tunnlar. Sunt förnuft när det gäller havstunnlar baserar sig nästan alltid på landkrabbornas sunda förnuft :!:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av Kantorn »

thorwald skrev:Långt före romarna med Julius Caesar fanns det en landrygg mellan Irland och Skotland enligt legenden. När slutgiltigt havet bröt igenom blev det en verklig katastrof, också detta enligt legenden. Men det intresanta är att om man ser på havsdjupet mellan Irland och Skottland, i detta fall från Cardonagh till ön Islay så är det förhållandevis grunt. Märk att Cardonagh är i Eire eller den Irländska republiken, alltså i EU.
Är legenderna sanna, kanske kanske itnte, men undervattens havsryggen finns. Om man tillämpar i tunnelbygget samma mönster som en tunnel under Ålands hav (Kapelskär-Södrarm-Flötjan-Lågskär-Vittensten-Föglö) och följer undervattensryggen så borde detta lyckas. Om man i stället väljer en annan rutt blir man tvungen att borra betydligt djupare och i och med detta öka riskerna.
Tunneln Cardonagh - Islay och vidare bro förbindelse via Jura till Kilmartin skulle göra det möjligt att med tåg färdas från Glasgow till Dublin. Hur exakt järnvägen skall dras beror på var det är möjligt men tunneln borde vara där undervattensryggen är.
I regel skall man i planeringen inte lita på kartor utan det gäller att ta fram sjökort för planering av undervattens tunnlar. Sunt förnuft när det gäller havstunnlar baserar sig nästan alltid på landkrabbornas sunda förnuft :!:
Man måste nog använda både kartor och sjökort... Det lär nog varken bli tunnel under Ålandshav eller mellan Cardonagh och Islay - helt enkelt för att infrastrukturen till dessa ställen troligen inte kommer att byggas. Det är en annan sak med Rødby-Puttgarden där mycket infrastruktur redan finns. Och därmed den ohyggligt höga trafiken. När Finlandsfärjorna börjar gå varje halvtimme, eller kanske varje timme - då är det dags att fundera på bro. Mellan Belfast och Skottland går färjorna fem gånger om dagen. Inte ens det är underlag tillräckligt för en bro.

Allt jag skrivit ovan är inte vetenskapligt bevisat, utan är mina misstankar. Och så har vi den där lilla grejen - bygger man möjligheter för trafik så ökar trafiken.
Professionell tyckare
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av thorwald »

Kantorn skrev:Det lär nog varken bli tunnel under Ålandshav eller mellan Cardonagh och Islay - helt enkelt för att infrastrukturen till dessa ställen troligen inte kommer att byggas.
Kanske rätt, men vem vet i dessa Covid19 tider.
Den intresanta frågeställningen är kanske den blir Skottland självständigt och ansluter sig det självständiga Skottland till EU. Om vi fortsätter med denna ovetenskapliga spekulering så hur kommer ett självständigt Skottland att linkas till EU. Trafiken från Eire till övriga EU har dramatiskt förändrat sig med över 400% (fyrahundra) ökning av båttrafik (nyhets media). Det har visat sig att frakt med båt lyckas bättre från Eire direkt till övriga EU, än frakt via Stor Britannien. Det där med "infrastuktur" är ingen konstant :cheesygrin:
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av Anders Hanquist »

Men en järnvägstunnel får väl vissa problem eftersom det är bredspår (1600 mm) på Irland.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev:Men en järnvägstunnel får väl vissa problem eftersom det är bredspår (1600 mm) på Irland.
På vilket sätt skulle det vara ett problem som skulle få projektet att falla?
Överföringsvagnar inte fungerar? Brist på spårfordon som kan växla spårvidd i farten? Är hjulen fyrkantiga? Är rallarna fulla? Olika lastprofiler?
Genius on call
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Förbindelse mellan Skottland och Nordirland

Inlägg av thorwald »

Anders Hanquist skrev:Men en järnvägstunnel får väl vissa problem eftersom det är bredspår (1600 mm) på Irland.
Men detta problem är löst redan för mycket länge sedan, t.ex. vid Haparanda :lol: För att inte tala om EU medlems staten Spanien :lol: :lol: Utöver detta kan även en Baltic Railway lösning göras, alltså järnväg med standard (Skottsk) spårbredd till Dublin :lol: :lol: :lol: För att inte tala om de olika lösningarna planerade för tunneln i projektet Finest Bay Area Tunnel (Vanda-Esbo-Tallinn tunneln) med möjligen fyr spår :lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar