Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:Det bästa kanske är att bygga in mekanismer som gör det svårare att hota demokratin, det verkar ju nu som man lite yrvaket upptäckt att det kan gå ganska lätt och med lagliga medel färändra samhället till något som mer liknar diktatur med begränsningar i yttrandefrihet och sådant. Jämför vi med Tyskland, som ju onekligen har lite dystra erfarenheter, så har man där byggt in åtskillgt med spärrar mot ett oväntat maktövertagande, delstaterna förbundsländerna ska godkänna förändringar, ovanför finns författningsdomstolen i Karlsruhe o.s.v.
Intressant vinkling av hr. Petersen, även om den väl bara delvis faller inom ramen för trådens ämne. Det är helt korrekt att det konstitutionella skyddet för demokratin i Sverige är förhållandevis svagt. Rätten för domstolarna att tolka lagar gentemot grundlagarna infördes i praktiken för inte mer än 10 år sedan, och dagens domstolsjurister verkar förhållandevis ovilliga att använda den. Det tog t.ex. lång tid för HD att komma fram till att systemet med skattetillägg och bötes/fängelsestraff för skattebrott bröt mot dubbelbestraffningsförbudet ne bis in idem, och då var det med huvudsaklig hänvisning till europarätten. Tidigare framkallade det skrattsalvor bland svenska jurister när någon framkastade idén att åberopa konstitutionen i pågående mål, något som ständigt sker t.ex. i USA. Det säger en del om den svenska synen på konstitutionen, speciellt inom (s), tyvärr, där man åtminstone tidigare uppfattat grundlagarna mest som en arbetsordning för staten, ungefär som en föreningsstadga, och inte som en bärare av några oförytterliga rättigheter.

Utan att lägga ut texten mer om detta vill jag peka på detta kommittédirektiv
https://www.regeringen.se/4915d2/conten ... 020-11.pdf
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 21 februari 2021 20:38, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev:det verkar ju nu som man lite yrvaket upptäckt att det kan gå ganska lätt och med lagliga medel färändra samhället till något som mer liknar diktatur med begränsningar i yttrandefrihet och sådant
Har man? Hur skulle det gå till? Det har jag inte sett något om. Finns det någonstans man kan läsa om det?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:
Lennart Petersen skrev:det verkar ju nu som man lite yrvaket upptäckt att det kan gå ganska lätt och med lagliga medel färändra samhället till något som mer liknar diktatur med begränsningar i yttrandefrihet och sådant
Har man? Hur skulle det gå till? Det har jag inte sett något om. Finns det någonstans man kan läsa om det?
Ingenjörn kan väl börja med att läsa kommittédirektivet jag länkade till. Här är gänget som ska utreda:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... h_H8B2Ju04

Som överkurs en artikel från Sv. Juristtidning 2017 som adresserar speciellt den dömande statsmaktens oberoende:
https://svjt.se/svjt/2017/345
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av Harald »

Doktorn får ursäkta. Jag såg inte att det fanns en sida till, så jag läste bara herr Petersens inlägg. Nu har jag läst direktivet, men kan inte se att det har mycket att göra med att det nu skulle vara "ganska lätt" att "med lagliga medel förändra samhället till något som mer liknar diktatur med begränsningar i yttrandefrihet och sådant". Det sägs ju inte att vi har ett svagt skydd för grundlagarna och domstolarnas oberoende, men vill utreda ett ytterligare stärkande av skyddet. Dessutom vill man ha utrett en försvagning av föreningsfriheten, må vara motiverad men likväl en försvagning.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:Doktorn får ursäkta. Jag såg inte att det fanns en sida till, så jag läste bara herr Petersens inlägg. Nu har jag läst direktivet, men kan inte se att det har mycket att göra med att det nu skulle vara "ganska lätt" att "med lagliga medel förändra samhället till något som mer liknar diktatur med begränsningar i yttrandefrihet och sådant". Det sägs ju inte att vi har ett svagt skydd för grundlagarna och domstolarnas oberoende, men vill utreda ett ytterligare stärkande av skyddet. Dessutom vill man ha utrett en försvagning av föreningsfriheten, må vara motiverad men likväl en försvagning.
Ja, "ganska lätt" osv. var ju hr. Petersens formulering. Att vi har ett ganska svagt konstitutionellt skydd sägs naturligtvis inte rent ut, men kan utläsas "mellan raderna" vill jag nog påstå, liksom av det faktum att kommittén överhuvud taget tillsatts . Försvagningen av föreningsfriheten är naturligtvis problematisk på ett principiellt plan (en fråga som dock inte alls tas upp är möjligheten att återkalla svenskt medborgarskap för naturaliserade medborgare med dubbelt medborgarskap vid grov brottslighet), men jag utvecklar inte detta tema mer här eftersom konstitutionell rätt i stort inte har direkt bäring på trådens ämne.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Doktorn får ursäkta. Jag såg inte att det fanns en sida till, så jag läste bara herr Petersens inlägg. Nu har jag läst direktivet, men kan inte se att det har mycket att göra med att det nu skulle vara "ganska lätt" att "med lagliga medel förändra samhället till något som mer liknar diktatur med begränsningar i yttrandefrihet och sådant". Det sägs ju inte att vi har ett svagt skydd för grundlagarna och domstolarnas oberoende, men vill utreda ett ytterligare stärkande av skyddet. Dessutom vill man ha utrett en försvagning av föreningsfriheten, må vara motiverad men likväl en försvagning.
Ja, "ganska lätt" osv. var ju hr. Petersens formulering. Att vi har ett ganska svagt konstitutionellt skydd sägs naturligtvis inte rent ut, men kan utläsas "mellan raderna" vill jag nog påstå, liksom av det faktum att kommittén överhuvud taget tillsatts . Försvagningen av föreningsfriheten är naturligtvis problematisk på ett principiellt plan (en fråga som dock inte alls tas upp är möjligheten att återkalla svenskt medborgarskap för naturaliserade medborgare med dubbelt medborgarskap vid grov brottslighet), men jag utvecklar inte detta tema mer här eftersom konstitutionell rätt i stort inte har direkt bäring på trådens ämne.
Uttrycket ”ganska lätt” är från saker som att det är inte alltför svårt att ändra våra grundlagar, två riksdagsbeslut med enkel majoritet med ett val emellan, som kan vara ett snabbt beslutat nyval, alternativt en beslutande folkomröstning.
Och diktatur i dag behöver inte nödvändigt vara en spektakulär militär kupp utan att man skruvar lite i sänder på demokratin, förtunnar den och biter sig kvar i makten.
Och allmän rösträtt betyder inte allt i en demokrati, ett lika viktigt fundament är åsiktsfrihet och tryckfrihet och där ser det ju skrämmande ut i länder som Polen och Ungern.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: Uttrycket ”ganska lätt” är från saker som att det är inte alltför svårt att ändra våra grundlagar, två riksdagsbeslut med enkel majoritet med ett val emellan, som kan vara ett snabbt beslutat nyval, alternativt en beslutande folkomröstning.
Och diktatur i dag behöver inte nödvändigt vara en spektakulär militär kupp utan att man skruvar lite i sänder på demokratin, förtunnar den och biter sig kvar i makten.
Och allmän rösträtt betyder inte allt i en demokrati, ett lika viktigt fundament är åsiktsfrihet och tryckfrihet och där ser det ju skrämmande ut i länder som Polen och Ungern.
Här föreligger en del missförstånd, tydligen. Några saker som påpekas är riktiga, som att det fn. räcker med enkel majoritet vid grundlagsbeslut i kammaren, och att det mellanliggande valet kan vara ett extra val (som den korrekta termen lyder) - dessutom finns en spärrtid på 9 mån. från det att frågan väckts i kammaren första gången och till ett allmänt val kan hållas, även om denna inte är helt ovillkorlig. Detta är frågor som kommittén Ju 2020:04 ska adressera.

Den folkomröstning som nämns är inget "alternativ" utan ett minoritetsskydd som minst en tiondel av kammarens ledamöter kan begära, och ersätter inte det mellanliggande (extra eller ordinarie, enl. nuvarande ordning) valet utan avhålls samtidigt med detta. Folkomröstningen är beslutande, men kan bara besluta om en sak, nämligen att förkasta förslaget till grundlagsändring. Röstar folket "nej" är (den nyvalda) kammaren förhindrad att anta förslaget.

Ref. Regeringsformen (SFS 1974:152), 8 kap. 14-16 §§
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Under alla förhållanden bygger tron på kameraövervakningens, med eller utan tillhörande ansiktsigenkänning, brottsbekämpande effekter på en illusion. Dagens kriminella vet att alltid maskera sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... kerhetsbox
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av Odd »

Det kallas för kapprustning. Det spelar inte någon roll vilka åtgärder polisen och samhället gör, kriminella hittar nya sätt. Samtidigt innebär det att barriären växer för vanliga människor. Det är oundvikligt att vi kommer till en gräns där vi inte längre kan göra en enkel ekonomisk transaktion utan att bli åtalad för nånting.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Det kallas för kapprustning. Det spelar inte någon roll vilka åtgärder polisen och samhället gör, kriminella hittar nya sätt. Samtidigt innebär det att barriären växer för vanliga människor. Det är oundvikligt att vi kommer till en gräns där vi inte längre kan göra en enkel ekonomisk transaktion utan att bli åtalad för nånting.
Ja, det är lustigt hur lätt man sätter avancerade övervakningsstrategier ur spel med något så enkelt som maskering - något som redan busarna i Vilda väster kände till. Till slut återstår bara massövervakning!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev: Jag tänkte kanske lite kort där. För jag var inne på att man blundar för att många använder otillåten övervakning. Och kommenterade det.

Problemet är att det är upp till den som övervakar att se till att man bara gör det där det är tillåtet. Man behöver inte längre något tillstånd. Och då har man ju redan där lagt ut ett sluttande plan. Och ingen övervakar att övervakningen sker inom lagarna.
Det är utsiktslöst att tro att man kan förbjuda en viss teknik (oavsett vilka nedsättande epitet vissa försöker klistra på andra). Det är möjligen användningen man kan reglera. Jag har visat på en sådan användning.
Det är utsiktslöst och blåögt att tro att man kan hindra missbruk. Men om man är blåögd och godtrogen och är nöjd med det så får man vara det, jag hoppas dock att en sådan person inte sitter i någon beslutande befattning.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev: Jag tänkte kanske lite kort där. För jag var inne på att man blundar för att många använder otillåten övervakning. Och kommenterade det.

Problemet är att det är upp till den som övervakar att se till att man bara gör det där det är tillåtet. Man behöver inte längre något tillstånd. Och då har man ju redan där lagt ut ett sluttande plan. Och ingen övervakar att övervakningen sker inom lagarna.
Det är utsiktslöst att tro att man kan förbjuda en viss teknik (oavsett vilka nedsättande epitet vissa försöker klistra på andra). Det är möjligen användningen man kan reglera. Jag har visat på en sådan användning.
Det är utsiktslöst och blåögt att tro att man kan hindra missbruk. Men om man är blåögd och godtrogen och är nöjd med det så får man vara det, jag hoppas dock att en sådan person inte sitter i någon beslutande befattning.
Det hoppas jag också, så det är bra att BSB101 inte har några några sådana ambitioner?!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av LÅ1 »

Det har skrivits om ansiktsigenkänning och att spara biometrisk information senaste dagarna.

SvD Näringsliv: "Därför är ditt ansikte hårdvaluta för techjättar". Kanske betalvägg?
Ingressen:
En växande miljardmarknad som allt fler techbolag vill in på. Samtidigt brottas tekniken bakom ansiktsigenkänning med hårda regleringar och etiska utmaningar. ”Det är en faktor som kan bidra till att slå sönder de här techjättarna”, säger Fredrik Blix, doktor i cybersäkerhet.
Mer ur artikeln:
– I stort sett alla techjättarna vill in i ansiktsigenkänningsbranschen. Apple har till exempel snart 400 miljoner personer som använder ansiktsigenkänning dagligen via deras produkter, för identifiering och autentisering, säger Fredrik Blix,
I EU regleras användningen av tekniken av dataskyddsförordningen GDPR, men hårdare lagstiftning har efterfrågats. 2019 övervägde EU-kommissionen att införa ett femårigt förbud mot ansiktsigenkänning på offentliga platser. Planerna lades dock ner i fjol, men så sent som i slutet av februari startades ett upprop med syfte att få lagstiftarna i EU att ta ett nytt grepp om frågan.
"Upprop vill förbjuda ansiktsigenkänning".

Det farliga är att det byggs upp många olika system som tillsammans kan bli den perfekta övervakningsstaten. Tänk ett högteknologiskt DDR. Eller tänk morgondagens Kina, om man verkligen vill övervaka medborgarnas alla steg. Hur ser framtiden ut i t.ex. Europa? Det vet vi inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:D

Det farliga är att det byggs upp många olika system som tillsammans kan bli den perfekta övervakningsstaten. Tänk ett högteknologiskt DDR. Eller tänk morgondagens Kina, om man verkligen vill övervaka medborgarnas alla steg. Hur ser framtiden ut i t.ex. Europa? Det vet vi inte.
Ja DDR hade ju onekligen ambitioner men inte så mycket moderna resurser. Ett exempel var journalisten Jan Mosander som under många år var stationerad i Berlin för svenska tidningar och Sveriges Radio. Stasi satte upp honom på sin lista äver misshagliga och icke önskvärda men ändå slank Jan in över gränsen många gånger och kunde göra intervjuer med dissidenter som satt i husarrest. Han var själv förvånad men fick förklaringen efteråt när han tittade i arkiven. Jo Stasi hade åtskilligt på honom och hade även avlyssnat besöken, en del referat var enligt Jan lika bra som hans egna. Men i sin fantasilöshet kunde dom inte tänka sig att en representant för SR var något annat än svensk medborgare. Så när han kom med sitt finska (!) pass tittade dom i kortregister och pärmar över finska medborgare och där fanns ingen Mosander.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:D

Det farliga är att det byggs upp många olika system som tillsammans kan bli den perfekta övervakningsstaten. Tänk ett högteknologiskt DDR. Eller tänk morgondagens Kina, om man verkligen vill övervaka medborgarnas alla steg. Hur ser framtiden ut i t.ex. Europa? Det vet vi inte.
Ja DDR hade ju onekligen ambitioner men inte så mycket moderna resurser. Ett exempel var journalisten Jan Mosander som under många år var stationerad i Berlin för svenska tidningar och Sveriges Radio. Stasi satte upp honom på sin lista äver misshagliga och icke önskvärda men ändå slank Jan in över gränsen många gånger och kunde göra intervjuer med dissidenter som satt i husarrest. Han var själv förvånad men fick förklaringen efteråt när han tittade i arkiven. Jo Stasi hade åtskilligt på honom och hade även avlyssnat besöken, en del referat var enligt Jan lika bra som hans egna. Men i sin fantasilöshet kunde dom inte tänka sig att en representant för SR var något annat än svensk medborgare. Så när han kom med sitt finska (!) pass tittade dom i kortregister och pärmar över finska medborgare och där fanns ingen Mosander.
Ja, jag har läst det i Mosanders bok, Bland spioner, kommunister och vapenhandlare. Läsvärd!

I dag hade väl varningslampor tänts så fort han närmade sig passkontrollen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:D

Det farliga är att det byggs upp många olika system som tillsammans kan bli den perfekta övervakningsstaten. Tänk ett högteknologiskt DDR. Eller tänk morgondagens Kina, om man verkligen vill övervaka medborgarnas alla steg. Hur ser framtiden ut i t.ex. Europa? Det vet vi inte.
Ja DDR hade ju onekligen ambitioner men inte så mycket moderna resurser. Ett exempel var journalisten Jan Mosander som under många år var stationerad i Berlin för svenska tidningar och Sveriges Radio. Stasi satte upp honom på sin lista äver misshagliga och icke önskvärda men ändå slank Jan in över gränsen många gånger och kunde göra intervjuer med dissidenter som satt i husarrest. Han var själv förvånad men fick förklaringen efteråt när han tittade i arkiven. Jo Stasi hade åtskilligt på honom och hade även avlyssnat besöken, en del referat var enligt Jan lika bra som hans egna. Men i sin fantasilöshet kunde dom inte tänka sig att en representant för SR var något annat än svensk medborgare. Så när han kom med sitt finska (!) pass tittade dom i kortregister och pärmar över finska medborgare och där fanns ingen Mosander.
Ja, Jan Mosander är en skicklig finländsk journalist. Här berättar han om sitt yrkesliv:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/ ... -jakten-pa

En annan finländsk journalist är Anna-Lena Laurén, stationerad i Moskva, och har följaktligen koll på vad som händer i Ryssland.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/ ... ena-lauren

Finland har ju en del erfarenheter av Ryssland och fr. Laurén har berättat att hennes gamla farmor (eller möjligen mormor) en gång sade "Kekkonen får göra vad han vill, bara han håller ryssen borta". Hos Vladimir Vladimirovitj är förstås ansiktsigenkänningen i full sving:
https://www.nyteknik.se/samhalle/sa-byg ... ng-7010564

Anden är ute ur flaskan!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:[

En annan finländsk journalist är Anna-Lena Laurén, stationerad i Moskva, och har följaktligen koll på vad som händer i Ryssland.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/ ... ena-lauren

Finland har ju en del erfarenheter av Ryssland och fr. Laurén har berättat att hennes gamla farmor (eller möjligen mormor) en gång sade "Kekkonen får göra vad han vill, bara han håller ryssen borta". Hos Vladimir Vladimirovitj är förstås ansiktsigenkänningen i full sving:
https://www.nyteknik.se/samhalle/sa-byg ... ng-7010564

Anden är ute ur flaskan!
En liten detalj men Anna-Lena L bor numera i St. Peterburg, det är väl närmre hem till Finland kanske.
Och jag skriver Peterburg utan s eftersom det skrivs så på ryska, alltid retar det nån.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:[

En annan finländsk journalist är Anna-Lena Laurén, stationerad i Moskva, och har följaktligen koll på vad som händer i Ryssland.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/ ... ena-lauren

Finland har ju en del erfarenheter av Ryssland och fr. Laurén har berättat att hennes gamla farmor (eller möjligen mormor) en gång sade "Kekkonen får göra vad han vill, bara han håller ryssen borta". Hos Vladimir Vladimirovitj är förstås ansiktsigenkänningen i full sving:
https://www.nyteknik.se/samhalle/sa-byg ... ng-7010564

Anden är ute ur flaskan!
En liten detalj men Anna-Lena L bor numera i St. Peterburg, det är väl närmre hem till Finland kanske.
Och jag skriver Peterburg utan s eftersom det skrivs så på ryska, alltid retar det nån.
Ja, jag såg det sedan i Yle-artikeln. Tack för korrigeringen.
Са́нкт-Петербу́рг som vi säger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av LÅ1 »

"Experter: Så blir en framtid med ansiktsigenkänning – på gott och ont".

Jacob Dexe, forskare på forskningsinstitutet Rise...
...säger att det inte finns någon exakt definition på vad ett kontrollsamhälle är. Därför kan han inte svara på hur stora ingrepp på den personliga integriteten ett demokratiskt land kan göra innan det riskerar att förvandlas till ett kontrollsamhälle. Däremot varnar han för vissa problem med dagens teknik.
Som jag ser det så är den stora faran ändamålsglidning. Inom eller utanför lagarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ansiktsigenkänning. Bör det förbjudas?

Inlägg av LÅ1 »

Sveriges radios Vetenskapsradion på djupet har ett program om ansiktsigenkänning och problemen runt den tekniken, om någon är intresserad. "Ansiktsigenkänning – kritik mot sökmotor för att hitta kriminella".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar