HJÄLP DÄ BRINNER VA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Ehnberg
Inlägg: 26
Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06

HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av dr Ehnberg »

Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det hade vi ingen aaaning om att gasbussar kunde brinna så våldsamt... (på Göteborska)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

Hur många sådana gasbussbränder har vi haft i Sverige? Den senaste i Stockholm berodde ju på att bussen kördes in i en för låg tunnel. Vad dagens brand beror på är ännu inte känt enligt SvT.

Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.

Orsakerna till bränderna måste vara viktiga för att kunna bedöma var man kan köra med denna busstyp. Om "myndigheterna" kommer fram till att gasbussar inte får köras i inomhusterminaler så får det väl stora konsekvenser. Tänk Cityterminalen, Liljeholmen och Slussen för att ta exempel från Stockholm. Vid "Nisseterminalen" i Göteborg står väl bussarna utomhus i alla fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Odd »

Under några år så gick bussbrandstrenden ner, där antal bussar i yrkestrafik som brann kom ner en bit under 100 per år. Tyvärr verkar den kurvan ha brutits igen.
bussbrandstatistik.png
bussbrandstatistik.png (42.95 KiB) Visad 5301 gånger
Notera att det endast är bränder som kommer till räddningstjänstens kännedom. En inte allt för vågad gissning är att antal bränder eller tillbud egentligen är en bra bit högre.
https://www.transportforetagen.se/globa ... 018-03.pdf
https://www.transportforetagen.se/globa ... t-2019.pdf
I dokumentet finns även ett resonemang om branschens egen tveksamhet att använda gasbussar i undermarksanläggningar.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?
Kanske... eller

Hi singen som skapade övertonsfrekvenser vilka fick delar av bussen i självsvängning och därmed skapade kortslutning

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.

Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

Det jag kunde hitta var detta reportage.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Ehnberg
Inlägg: 26
Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av dr Ehnberg »

Okej. Portaler ska inte ha vassa utstickande delar. Skyltning behövs. Utrymningsvägar ur underjordiska bussterminaler.

Vad mera behöver vi åtgärda för att skydda de stackars gasbussarna?

Jo, även all tågtrafik måste upphöra!

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.42647336
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Priciss, du, som vi säger i Östergötland

Bara småsmulor kvar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gsovergang
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland
Snarare ”Presejs dô” va!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland
Snarare ”Presejs dô” va!
Uttalet varierar en del, beroende på var i Östergötland man befinner sig. Nu försökte jag inte återge detta exakt fonetiskt (inte ens med IPA - inte ölet, alltså), eftersom kunskaperna om östgötska dialekter säkert varierar en del bland publicum. Det angiva exemplet förefaller vara mera från västra Östergötland - Motalatrakten, närmast.

Gasbussar är f.ö. populära också i Östergötland, även om man på senare tid - ve och fasa - börjat även med batteribussar. Det var en sådan som dammade in i en bensinmack häromsistens!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Harald »

Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Finlandsv.jpg
Finlandsv.jpg (120.26 KiB) Visad 4790 gånger
Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av jesper »

Harald skrev:Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Finlandsv.jpg
Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.
Nu finns det en film publicerad som visar själva kollisionsögonblicket. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -gasbussen

Bussen har kört på Finlandsvägen och det ser ut som att den placerat sig för att svänga vänster ut på Lillhagsvägen norrut.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Harald »

Aha. Min första tanke var just att den hade kommit på Finlandsvägen och fått vänta på att komma ut på Lillhagsvägen, men jag fick inte ihop det med hur bussen låg på bilderna. Förklaringen var alltså att den har kastats helt runt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av mamma Ulla »

LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... ar/hektor/
We Are Really Worried About You
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T
Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

mamma Ulla skrev:
LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... ar/hektor/
I den video som finns på bl.a. Expressen så ser man ju att bussen är så lång att bommarna knappast kan ha varit i helt nerfällt läge. Bara det borde ju ge stoppsignal till tåget kan man tycka.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar