HJÄLP DÄ BRINNER VA
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Som jag skrev tidigare är det bommar bara i tillfarterna. Dem hade bussen passerat.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Blir tuberna varma så öppnar en ventil och släpper ut gasen för att undvika explosion.2763 skrev:Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.
/T
Sprutar man vatten och råkar kyla bara ventilerna så kan dessa hållas stängda och tuberna bli överhettade och explodeta.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!
Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?
Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Du måste väl ha kommit ihåg från när du körde Pendeln att det förekommer på Södertäljelinjen som har lägre hastighet än 160 knyckHechtwagen skrev:Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!
Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?
Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Korsningen är olämpligt utformad. Jag har mätt på Eniros flygbild och möjligen kan en tolvmetersbuss stå hinderfritt om den kör helt fram till väjningslinjen, men inget längre än så.
https://kartor.eniro.se/m/mmkSC
Det är kommunala vägar och Trafikkontoret har tydligen känt till att det fanns risker i korsningen. Det finns en artikel i GP men bakom betalvägg.
https://kartor.eniro.se/m/mmkSC
Det är kommunala vägar och Trafikkontoret har tydligen känt till att det fanns risker i korsningen. Det finns en artikel i GP men bakom betalvägg.
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Nu finns det en video där man analyserar kollisionen bild för bild, nästan. Man hinner se lite vad som händer, och hur, i alla fall. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -lokforare
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Det finns fortfarande många farliga järnvägskorsningar i landet, varav flera i stadsmiljö. Trafikverket har sedan några år tillbaka planerat för en utredning om plankorsningen mellan Bohusbanan och Finlandsvägen. Produktionsåret är satt till "2024 eller senare". Förhoppningsvis kommer de flesta kvarvarande farliga järnvägskorsningar att byggas bort under innevarande decennium. Plankorsningen mellan Nynäsbanan och Fagersjövägen har samma planperiod.LÅ1 skrev:Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.
Men gasbussar står väl inte och faller med förekomsten av farliga järnvägskorsningar?
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Rätt gissat. Men en ytterligare komplikation var att bussen vägrade starta när föraren skulle köra vidare.2763 skrev:Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
/T
"Krocken på spåret: Nu klarnar olycksförloppet".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
"Här är troliga orsaken till bussolyckan på Hisingen – bussbolaget Keolis kände till felet".
Frontlucka glappade och då stängs motorn av under vissa förutsättningar. Felet var känt och provisoriskt lagat.
Frontlucka glappade och då stängs motorn av under vissa förutsättningar. Felet var känt och provisoriskt lagat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Den där startspärren finns ju för att man inte ska köra sönder rampkopplingen så att det blir glykolutsläpp m m. Så den behöver vara där, men skulle ju kanske kunna fungera annorlunda (t ex bara spärra backväxeln, eller nåt).ADDE skrev:Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Sen kan man ju alltid ställa frågan hur en provisorisk lagning görs. Vissa provisorier kan hålla åratals medan andra går sönder direkt. Så vad är syftet med provisoriet? Ett varv med silvertejp runt en lucka för att få hem den till verkstaden är kanske OK men ska man trafiksätta den utan vidare lagning?
Allt hänger givetvis på konsekvenserna av felet. Och luckor som går upp och stoppar är ju ett fenomen som orsakat många trafikstopp i olyckliga lägen. Och denna gång vart det väldigt olyckligt.
Som alltid.... Kompetens och efterlevnad av bra rutiner är en nyckel till bra säkerhet.
Stefan
Allt hänger givetvis på konsekvenserna av felet. Och luckor som går upp och stoppar är ju ett fenomen som orsakat många trafikstopp i olyckliga lägen. Och denna gång vart det väldigt olyckligt.
Som alltid.... Kompetens och efterlevnad av bra rutiner är en nyckel till bra säkerhet.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Säkerhet kan inte bygga på att ett fordon säkert går att starta. Då skulle man behöva ha flygklass på systemen och det har man inte. Den primära olycksorsaken var att vägkorsningen är utformad så att fordon som är längre än omkring 12 m måste stanna utan att helt ha passerat plankorsningen.
- dr Ehnberg
- Inlägg: 26
- Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...dr Ehnberg skrev:Dags igen. Men batteribussar den här gången.
https://www.bild.de/video/clip/news-aus ... ECjbb8QSlU
Tillbaka till ritbordet!
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Tips:daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...
Tillbaka till ritbordet!
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Spöet tar nog i tunneltaket, annars en bra lösning!Harald skrev:Tips:daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...
Tillbaka till ritbordet!