Sida 1 av 2

HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: fredag 19 februari 2021 14:16
av dr Ehnberg
Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: fredag 19 februari 2021 17:28
av C12C3C3C12
Det hade vi ingen aaaning om att gasbussar kunde brinna så våldsamt... (på Göteborska)

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: fredag 19 februari 2021 18:50
av LÅ1
Hur många sådana gasbussbränder har vi haft i Sverige? Den senaste i Stockholm berodde ju på att bussen kördes in i en för låg tunnel. Vad dagens brand beror på är ännu inte känt enligt SvT.

Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.

Orsakerna till bränderna måste vara viktiga för att kunna bedöma var man kan köra med denna busstyp. Om "myndigheterna" kommer fram till att gasbussar inte får köras i inomhusterminaler så får det väl stora konsekvenser. Tänk Cityterminalen, Liljeholmen och Slussen för att ta exempel från Stockholm. Vid "Nisseterminalen" i Göteborg står väl bussarna utomhus i alla fall.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: fredag 19 februari 2021 21:49
av Odd
Under några år så gick bussbrandstrenden ner, där antal bussar i yrkestrafik som brann kom ner en bit under 100 per år. Tyvärr verkar den kurvan ha brutits igen.
bussbrandstatistik.png
bussbrandstatistik.png (42.95 KiB) Visad 5341 gånger
Notera att det endast är bränder som kommer till räddningstjänstens kännedom. En inte allt för vågad gissning är att antal bränder eller tillbud egentligen är en bra bit högre.
https://www.transportforetagen.se/globa ... 018-03.pdf
https://www.transportforetagen.se/globa ... t-2019.pdf
I dokumentet finns även ett resonemang om branschens egen tveksamhet att använda gasbussar i undermarksanläggningar.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: lördag 20 februari 2021 8:32
av daniel_s
dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: lördag 20 februari 2021 14:15
av Stefan Widén
daniel_s skrev:
dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?
Kanske... eller

Hi singen som skapade övertonsfrekvenser vilka fick delar av bussen i självsvängning och därmed skapade kortslutning

Stefan

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: lördag 20 februari 2021 18:53
av 2763
LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.

Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.

/T

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: lördag 20 februari 2021 19:56
av LÅ1
Det jag kunde hitta var detta reportage.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 9:07
av dr Ehnberg
Okej. Portaler ska inte ha vassa utstickande delar. Skyltning behövs. Utrymningsvägar ur underjordiska bussterminaler.

Vad mera behöver vi åtgärda för att skydda de stackars gasbussarna?

Jo, även all tågtrafik måste upphöra!

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.42647336

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 11:55
av dr Cassandra Nojdh
Priciss, du, som vi säger i Östergötland

Bara småsmulor kvar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gsovergang

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 11:57
av daniel_s
dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland
Snarare ”Presejs dô” va!

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 12:14
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland
Snarare ”Presejs dô” va!
Uttalet varierar en del, beroende på var i Östergötland man befinner sig. Nu försökte jag inte återge detta exakt fonetiskt (inte ens med IPA - inte ölet, alltså), eftersom kunskaperna om östgötska dialekter säkert varierar en del bland publicum. Det angiva exemplet förefaller vara mera från västra Östergötland - Motalatrakten, närmast.

Gasbussar är f.ö. populära också i Östergötland, även om man på senare tid - ve och fasa - börjat även med batteribussar. Det var en sådan som dammade in i en bensinmack häromsistens!

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 13:27
av Harald
Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Finlandsv.jpg
Finlandsv.jpg (120.26 KiB) Visad 4830 gånger
Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 13:33
av jesper
Harald skrev:Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Finlandsv.jpg
Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.
Nu finns det en film publicerad som visar själva kollisionsögonblicket. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -gasbussen

Bussen har kört på Finlandsvägen och det ser ut som att den placerat sig för att svänga vänster ut på Lillhagsvägen norrut.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 13:56
av Harald
Aha. Min första tanke var just att den hade kommit på Finlandsvägen och fått vänta på att komma ut på Lillhagsvägen, men jag fick inte ihop det med hur bussen låg på bilderna. Förklaringen var alltså att den har kastats helt runt.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 15:23
av LÅ1
Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 15:24
av 2763
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 15:36
av mamma Ulla
LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... ar/hektor/

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 15:37
av LÅ1
2763 skrev:
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T
Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 15:47
av LÅ1
mamma Ulla skrev:
LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... ar/hektor/
I den video som finns på bl.a. Expressen så ser man ju att bussen är så lång att bommarna knappast kan ha varit i helt nerfällt läge. Bara det borde ju ge stoppsignal till tåget kan man tycka.