HJÄLP DÄ BRINNER VA
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- dr Ehnberg
- Inlägg: 26
- Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06
HJÄLP DÄ BRINNER VA
Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Det hade vi ingen aaaning om att gasbussar kunde brinna så våldsamt... (på Göteborska)
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Hur många sådana gasbussbränder har vi haft i Sverige? Den senaste i Stockholm berodde ju på att bussen kördes in i en för låg tunnel. Vad dagens brand beror på är ännu inte känt enligt SvT.
Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Orsakerna till bränderna måste vara viktiga för att kunna bedöma var man kan köra med denna busstyp. Om "myndigheterna" kommer fram till att gasbussar inte får köras i inomhusterminaler så får det väl stora konsekvenser. Tänk Cityterminalen, Liljeholmen och Slussen för att ta exempel från Stockholm. Vid "Nisseterminalen" i Göteborg står väl bussarna utomhus i alla fall.
Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Orsakerna till bränderna måste vara viktiga för att kunna bedöma var man kan köra med denna busstyp. Om "myndigheterna" kommer fram till att gasbussar inte får köras i inomhusterminaler så får det väl stora konsekvenser. Tänk Cityterminalen, Liljeholmen och Slussen för att ta exempel från Stockholm. Vid "Nisseterminalen" i Göteborg står väl bussarna utomhus i alla fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Under några år så gick bussbrandstrenden ner, där antal bussar i yrkestrafik som brann kom ner en bit under 100 per år. Tyvärr verkar den kurvan ha brutits igen.
https://www.transportforetagen.se/globa ... 018-03.pdf
https://www.transportforetagen.se/globa ... t-2019.pdf
I dokumentet finns även ett resonemang om branschens egen tveksamhet att använda gasbussar i undermarksanläggningar.
Notera att det endast är bränder som kommer till räddningstjänstens kännedom. En inte allt för vågad gissning är att antal bränder eller tillbud egentligen är en bra bit högre.https://www.transportforetagen.se/globa ... 018-03.pdf
https://www.transportforetagen.se/globa ... t-2019.pdf
I dokumentet finns även ett resonemang om branschens egen tveksamhet att använda gasbussar i undermarksanläggningar.
Genius on call
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Kanske... ellerdaniel_s skrev:Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.41749770
Hi singen som skapade övertonsfrekvenser vilka fick delar av bussen i självsvängning och därmed skapade kortslutning
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Det jag kunde hitta var detta reportage.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Ehnberg
- Inlägg: 26
- Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Okej. Portaler ska inte ha vassa utstickande delar. Skyltning behövs. Utrymningsvägar ur underjordiska bussterminaler.
Vad mera behöver vi åtgärda för att skydda de stackars gasbussarna?
Jo, även all tågtrafik måste upphöra!
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.42647336
Vad mera behöver vi åtgärda för att skydda de stackars gasbussarna?
Jo, även all tågtrafik måste upphöra!
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.42647336
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6141
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Priciss, du, som vi säger i Östergötland
Bara småsmulor kvar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gsovergang
Bara småsmulor kvar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gsovergang
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Snarare ”Presejs dô” va!dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6141
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Uttalet varierar en del, beroende på var i Östergötland man befinner sig. Nu försökte jag inte återge detta exakt fonetiskt (inte ens med IPA - inte ölet, alltså), eftersom kunskaperna om östgötska dialekter säkert varierar en del bland publicum. Det angiva exemplet förefaller vara mera från västra Östergötland - Motalatrakten, närmast.daniel_s skrev:Snarare ”Presejs dô” va!dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland
Gasbussar är f.ö. populära också i Östergötland, även om man på senare tid - ve och fasa - börjat även med batteribussar. Det var en sådan som dammade in i en bensinmack häromsistens!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Nu finns det en film publicerad som visar själva kollisionsögonblicket. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -gasbussenHarald skrev:Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.
Bussen har kört på Finlandsvägen och det ser ut som att den placerat sig för att svänga vänster ut på Lillhagsvägen norrut.
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Aha. Min första tanke var just att den hade kommit på Finlandsvägen och fått vänta på att komma ut på Lillhagsvägen, men jag fick inte ihop det med hur bussen låg på bilderna. Förklaringen var alltså att den har kastats helt runt.
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!
Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?
Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?
Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
/T
Med reservation för tyckfel.
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... ar/hektor/
We Are Really Worried About You
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.2763 skrev:Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
/T
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
I den video som finns på bl.a. Expressen så ser man ju att bussen är så lång att bommarna knappast kan ha varit i helt nerfällt läge. Bara det borde ju ge stoppsignal till tåget kan man tycka.mamma Ulla skrev:Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... ar/hektor/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling