Sida 1 av 1

Har det funnits direkt spåranslutning vid Hagalund/Solna?

Postat: fredag 19 februari 2021 13:07
av Klas Mårtensson
Fråga som uppstått i ett annat forum: Fanns det direkt spåranslutning mellan spårväg och järnväg vid Hagalunds(sedemera Solna) station? Att det fanns ett stickspår från spårvägen ner till järnvägen är klart, det minns jag själv. Men skulle det varit möjligt att transportera en vagn mellan järn- och spårväg utan att lyfta den? Frånsett problem med profiler, alltså.
På den här kartan http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79618 finns det inte någon. Och på de bilder jag kan hitta är eventuell förbindelse, alternativt stoppbock, utanför bild. Men eftersom kartan bara ger en ögonblicksbild vid en viss tidpunkt (antagligen ursprungsanläggningen), så finns det inget som säger att sådan förbindelse aldrig funnits. Men alltså inte heller något bevis på att den skulle ha gjort det.
(Jag är bara nyfiken, jag forskar inte).
Letandet bland Spårvägsmussei bilder har dock givit mig svar på något jag undrat om sedan jag fick höra det i hembygdskunskapen i småskolan på 50-talet. "Från början måste man vara lindansare, eller åka spårvagn, för att komma över järnvägen vid Hagalund".

EDIT: Länken ovan är fel, men vill inte ändra där med tanke på att jag fått svar som syftar på den. Rätt länk är: https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/1ts1.jpg

Re: Har det funnits direkt spåranslutning vid Hagalund/Solna

Postat: fredag 19 februari 2021 14:13
av 643
Rdv 3-spår.jpg
Rdv 3-spår.jpg (90.63 KiB) Visad 1208 gånger
Rda 07-08.jpg
Rda 07-08.jpg (76.93 KiB) Visad 1208 gånger
Det är högst lämpligt att göra en del definitioner innan man försöker sig på huvudfrågan - "kartan" från Spårvägsmuséet är ju ett fotografi av
Hagalunds GAMLA järnvägsstation som slutade användas omkring1909. Decauvillespår synliga och de gick åt öster till lastbryggan vid Prins
Gustafs udde vid Brunnsviken och åt väster åtminstone till Förrådsgatan, kanske ända till Sundbybergsgränsen! Delar av Råsundavägen har
haft treskensspår 600/1435 , som dragkraft användes två inhyrda decauvilleångok varav ett finns bevarat, möjligen ett inhyrt normalspårsånglok
och senare ett el/ackumulatorlok lånat från SSB. Något senare byggdes ett helt annat normalspårigt förbindelsespår mellan spårvägshållplats
Vasalund på Sundbybergsbanan och Hagalunds NYA station, fd Solna blockpost, senare Solna station. Att ha spårförbindelse mellan inbördes så
olika banor är ganska krångligt, främst pappers- och utbildningsmässigt. Därför tror jag att man med avsikt avstod från direkt spåranslutning
MEN att man år 1930 när Örbyvagnarna skulle levereras på egna hjul från Västerås gjorde en högst provisorisk sådan... :D

Re: Har det funnits direkt spåranslutning vid Hagalund/Solna

Postat: fredag 19 februari 2021 14:20
av Klas Mårtensson
Fel länk från mig :( Skall vara denna: https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/1ts1.jpg.
Ja, det var frågan om permanent jag hade. Orsak att ha en sådan vore väl återkommande leveranser till spårvägen i Råsunda. Men har inga sådana funnits har ju inte heller behovet av permanent förbindelse funnits. På bilder kan man dessutom se att båda spåren är elektrifierade, men med helt olika system.

Re: Har det funnits direkt spåranslutning vid Hagalund/Solna

Postat: fredag 19 februari 2021 14:22
av Anders Hanquist
Lite märkligt att man inte gjorde ett förbindelsespår i Hammarby industriområde när A25:orna tillverkades av GM ungefär vid nuvarande Fredriksdals bussdepå.Det kan ju inte varit så långt till Spårvägens spår vid Skansbron. Kanske problem med nivåskillnaden. I stället lastade man upp dem på godvagnar ock körde dem till Solna/Hagalund, där de lastades av och placerades på det spår som omnämns i denna tråd.

Re: Har det funnits direkt spåranslutning vid Hagalund/Solna

Postat: fredag 19 februari 2021 19:14
av Nils Carl Aspenberg
Fra Grefsen vognhall har vi nå sporforbindelse til den asiatiske delen av Tyrkia. Men vi bruker ikke å sende sporvogner riktig så langt. De siste transporter av sporvogner på jernbanespor var S27 til Strømmen og tilbake og en av Ekebergbanens vogner til Køftefoss på Krøderbanen. T-banevogner av typen T2000 sendte vi på spor til Hokksund for opphugging. 1000-vognene gikk alle på lastebil til Gjøvik.

Re: Har det funnits direkt spåranslutning vid Hagalund/Solna

Postat: fredag 19 februari 2021 21:37
av Klas Mårtensson
Denna bild från järnvägsmuseums arkiv https://digitaltmuseum.se/021018391955/ ... d-hagalund tyder på (men bevisar tyvärr inte hundraprocentigt) att förbindelse fanns. I förgrunden syns en växel, och det ser ut som en växel även under spårvagnen, till höger, även kontaktledningen tycker jag tyder på det. Och dessa spår bör då ha gått ihop i en växel till ett gemensamt spår (under spårvägens kontaktledning). Detta givet att den angivna platsen stämmer, och det verkar troligt.