Elbristens effekter på bl.a. spårtrafik
Postat: onsdag 17 februari 2021 11:32
Den senaste tiden har det pratats och skrivits mycket om elbrist i södra delen av Sverige. Bristens orsak kan sägas bero på att överföringskapaciteten inte är tillräckligt stor. Och som jag förstått det så gäller det både överföring från norra halvan av Sverige till den södra, men också möjligheten att leverera el till Stockholm. Alltså att om det inte rådde brist på el i Svealand så hade det ändå varit kritiskt i Stockholm. Även andra större orter kan få problem.
Kommer man ha löst problemet när alla nya T-banor ska tass i trafik? Redan nu är man skeptisk till nya industrier och annan verksamhet som drar mycket el.
Förlängningen till Barkaby ska tas i trafik 2026 och Gula linjen, som den officiellt heter, 2028. Resterande utbyggnader efter 2030, och då är problemet löst, Enligt optimisterna i alla fall.
SL får kanske sluta köra tåg när bristen är som störst. Och övergå till enbart nattrafik.
Bulletin: "Elkrisen i Stockholm – ´kritisk brist fram till 2030´” (Snygg bild!)
Stockholms handelskammare i SvD: ”En elkris är det sista vi behöver”
Citat från debattartikeln i SvD:
Kommer man ha löst problemet när alla nya T-banor ska tass i trafik? Redan nu är man skeptisk till nya industrier och annan verksamhet som drar mycket el.
Förlängningen till Barkaby ska tas i trafik 2026 och Gula linjen, som den officiellt heter, 2028. Resterande utbyggnader efter 2030, och då är problemet löst, Enligt optimisterna i alla fall.
SL får kanske sluta köra tåg när bristen är som störst. Och övergå till enbart nattrafik.

Bulletin: "Elkrisen i Stockholm – ´kritisk brist fram till 2030´” (Snygg bild!)
Stockholms handelskammare i SvD: ”En elkris är det sista vi behöver”
Citat från debattartikeln i SvD:
Beräkningar visar att 400 000 årsarbeten fram till 2031 hotas bara i Stockholms län samtidigt som omkring 50 000 lägenheter i regionen inte kommer kunna byggas.
.
.
Flera folktäta regioner hotas av elbrist och därigenom står jobb över hela Sverige på spel.