Sida 1 av 1

Vilka tunnelbaneutbyggnader gillas respektive ogillas?

Postat: tisdag 16 februari 2021 20:11
av Enceladus
Fortfarande omtyckt utbyggnad – trots byggstök och störningar

Enligt forumets expertpanel borde tunnelbanorna mellan Odenplan och Arenastaden samt mellan Fridhemsplan och Älvsjö ha störst kritik (röd och orange i diagrammet). Det visar sig dock vara tvärtom. Det är just dessa två utbyggnader som har minst kritik! Har befolkningen dålig koll på hur kollektivtrafik fungerar (t.ex. dimensionerande sträckor) eller har expertpanelen dålig koll på vad befolkningen vill ha (t.ex. unik status)?

Re: Vilka tunnelbaneutbyggnader gillas respektive ogillas?

Postat: tisdag 16 februari 2021 21:07
av daniel_s
Framförallt har befolkningen dålig koll på vad den själv vill ha!

Re: Vilka tunnelbaneutbyggnader gillas respektive ogillas?

Postat: tisdag 16 februari 2021 21:32
av Odd
Att befolkningen i allmänhet saknar insikt är inte så konstigt, de får ju reda på det som makthavare, oavsett om det är politiska eller mediala, framhåller. Exempelvis att man inte tycker det är särskilt bra eller viktigt med depåer visar ju på hur lite de förstår.

Re: Vilka tunnelbaneutbyggnader gillas respektive ogillas?

Postat: onsdag 17 februari 2021 11:56
av twr
Enceladus skrev:Fortfarande omtyckt utbyggnad – trots byggstök och störningar

Enligt forumets expertpanel borde tunnelbanorna mellan Odenplan och Arenastaden samt mellan Fridhemsplan och Älvsjö ha störst kritik (röd och orange i diagrammet). Det visar sig dock vara tvärtom. Det är just dessa två utbyggnader som har minst kritik! Har befolkningen dålig koll på hur kollektivtrafik fungerar (t.ex. dimensionerande sträckor) eller har expertpanelen dålig koll på vad befolkningen vill ha (t.ex. unik status)?
Som vanligt en fånig och onödigt provokativ fråga. Det finns naturligtvis många fler alternativ än den falska dikotomi du ställer upp här.

De tillfrågade i denna enkät har inget som helst incitament att tänka på helheten, och det kan finnas alla möjliga olika förklaringar till att de har svarat som de gör. Medan de som skriver här snarare har ett helhetsperspektiv på regionens kollektivtrafik. Möjligen undantaget de som frikänner regionen allt ansvar och tycker att politikerna kan bygga hur mycket tunnelbana som helst för att vinna röster.