Tamsons har rätt i att nuvarande tilldelning av tåglägen på Ostkustbanan är helt absurd, men Trafikverkets tilldelningsprocess har faktiskt inte så mycket med saken att göra. Visserligen har fjärrtågen inte särskilt många resenärer per tåg, men det är svårt att reducera fjärrtågstrafiken utan att få stora negativa konsekvenser.LÅ1 skrev:Nu har Tamsons reagerat. Inte på att godståget går via pendelltågsspåret, men han tycker att pendeltågstrafiken ska prioriteras före fjärrtågen i sådana här situationer. Nu är det tvärt om.
"Tamsons (M): Ändra lagen så kollektivtrafiken får köra först".
Jag förstår Tamsons resonemang. Men försenade fjärrtåg kan väl få följdverkningar och ställa till problem i stora delar av landet?
(Rubriksättaren har för övrigt en något inskränkt tolkning av ordet kollektivtrafik. )
Det största problemet med trafiken på Ostkustbanan stavas Arlanda Express, vilket de flesta involverade torde vara medvetna om. Arlanda Express har garanterade tåglägen oavsett hur väl tågen utnyttjas. Det är i och för sig inte Tamsons som är ansvarig för Arlanda Express, men det är framför allt dit han borde rikta sin kritik.
Det näst största problemet är regionaltågens låga marknadsandel. Avsaknaden av gemensam taxa, genomgående trafikering och fler regionaltågsstationer gör att regionaltågstrafiken är mindre attraktiv än vad den borde vara. Trots detta har regionaltågen betydligt fler avgångar än pendeltågen från Uppsala i rusningen, vilket leder till att pendeltågen har stående resenärer redan från Uppsala. Som verkligheten ser ut nu (bristande samordning mellan aktörerna) har regionaltågen för många tåglägen.
Eftersom regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala är beroende av subventioner från Region Stockholm och Tamsons dessutom är ordförande för Mälardalstrafik borde dock Tamsons kunna lösa detta problem själv.