Sida 1 av 1

Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pandemin?

Postat: tisdag 02 februari 2021 15:28
av Enceladus
DN har publicerat en artikel om hur livet kommer att se ut efter att pandemin är över. Av tekniska skäl går det inte att länka till artikeln (länken innehåller ord som censureras på forumet), men det går att googla på rubriken "Efter pandemin: Risktagande, vidlyftigt sex och fest". I denna artikel spekuleras det om att efterfrågan på fysiska möten kommer att öka kraftigt, och speciellt nattklubbar väntas få ett rejält uppsving.

Redan innan pandemin fanns det stora problem med nattrafiken i Stockholm. Nattbussarna som ersatte pendeltågen var överfulla och nattbussarna som ersatte Roslagsbanan hade ordningsproblem. Båda dessa problem kommer troligtvis att förvärras. Samtidigt kommer tunnelbanan att tuffa på som vanligt.

Kommer tunnelbanans unika status, tillsammans med livet efter pandemin, att öka trycket på politikerna att bygga mer tunnelbana? Några relevanta artiklar är "Drömmen om tunnelbana till Täby lever" och "Stort stöd bland Stockholmare för tunnelbana till Tyresö". Troligtvis kommer vi att få se fler liknande artiklar under det kommande året!

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: tisdag 02 februari 2021 15:49
av Odd
Tveksamt. Tunnelbana har visat sig vara så dyr att bygga ut så jag tror att man kommer titta på andra möjligheter, såsom elbussar, lättare tåg (snabbspårväg, spårväg och lättare järnväg) som inte behöver samma krav på absolut reservat.

"Den unika statusen" verkar inte i tunnelbanans fördel, tror jag, utan utgör en ganska stor belastning i stället.

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: tisdag 02 februari 2021 15:51
av LÅ1
DN-artikeln ligger bakom betalvägg. Men det verkar som om man kan lyssna till artikeln. "Efter pandemin: Risktagande, vidlyftigt sex och fest".

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: tisdag 02 februari 2021 16:46
av Enceladus
Odd skrev:Tveksamt. Tunnelbana har visat sig vara så dyr att bygga ut så jag tror att man kommer titta på andra möjligheter, såsom elbussar, lättare tåg (snabbspårväg, spårväg och lättare järnväg) som inte behöver samma krav på absolut reservat.

"Den unika statusen" verkar inte i tunnelbanans fördel, tror jag, utan utgör en ganska stor belastning i stället.
Intressant hypotes. Hur förklarar då skribenten att SL skrotar satsningar som Spårväg City till Ropsten, Spårväg Syd till Gullmarsplan, ny pendeltågsdepå samt Saltsjöbanans upphöjning och samtidigt prioriterar utbyggnaden av tunnelbanan?

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: tisdag 02 februari 2021 17:28
av Odd
Enceladus skrev:
Odd skrev:Tveksamt. Tunnelbana har visat sig vara så dyr att bygga ut så jag tror att man kommer titta på andra möjligheter, såsom elbussar, lättare tåg (snabbspårväg, spårväg och lättare järnväg) som inte behöver samma krav på absolut reservat.

"Den unika statusen" verkar inte i tunnelbanans fördel, tror jag, utan utgör en ganska stor belastning i stället.
Intressant hypotes. Hur förklarar då skribenten att SL skrotar satsningar som Spårväg City till Ropsten, Spårväg Syd till Gullmarsplan, ny pendeltågsdepå samt Saltsjöbanans upphöjning och samtidigt prioriterar utbyggnaden av tunnelbanan?
Just för att tunnelbanan är så dyr så att den tränger undan alla andra projekt. Frågan är väl hur länge som man kommer fortsätta stånga huvudet i väggen innan man inser hur illa det är. Därför tror jag att när man väl kommer till insikt så kommer omprioriteringar att göras. Bara slopandet av blindtarmen skulle fullt ut finansiera ett spårvägsnät i innerstaden, exempelvis.
https://www.dn.se/sthlm/nya-tunnelbanan ... -beraknat/

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: tisdag 02 februari 2021 18:51
av Enceladus
Odd skrev:Just för att tunnelbanan är så dyr så att den tränger undan alla andra projekt. Frågan är väl hur länge som man kommer fortsätta stånga huvudet i väggen innan man inser hur illa det är. Därför tror jag att när man väl kommer till insikt så kommer omprioriteringar att göras. Bara slopandet av blindtarmen skulle fullt ut finansiera ett spårvägsnät i innerstaden, exempelvis.
https://www.dn.se/sthlm/nya-tunnelbanan ... -beraknat/
Har inte skribenten predikat i flera år nu att "blindtarmen" kommer att slopas utan att något har hänt? Anders Tegnell har nyligen öppnat för att det blir en festivalsommar 2021. Att Solna skulle nöja sig med ett spårvägsnät som bara trafikeras några timmar om dagen är helt uteslutet. Mitt tips är att opinionen för mer tunnelbana blir starkare än någonsin i sommar!

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: tisdag 02 februari 2021 19:58
av Harald
Enceladus skrev:Att Solna skulle nöja sig med ett spårvägsnät som bara trafikeras några timmar om dagen är helt uteslutet.
Enligt den publicerade tidtabellen trafikeras spårvägen i Solna 19-20 timmar om dagen, men det kanske inte är så lätt att läsa tidtabellen där ute i rymden. Det finns väl heller inget som hindrar att spårvägen trafikeras fler timmar om så önskas. Vad en eventuell festivalsommar har med saken att göra förstår jag inte, men herr Tegnell har väl haft fel i de flesta av sina spådomar hittills.

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: torsdag 04 februari 2021 10:25
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:DN har publicerat en artikel om hur livet kommer att se ut efter att pandemin är över. Av tekniska skäl går det inte att länka till artikeln (länken innehåller ord som censureras på forumet), men det går att googla på rubriken "Efter pandemin: Risktagande, vidlyftigt sex och fest". I denna artikel spekuleras det om att efterfrågan på fysiska möten kommer att öka kraftigt, och speciellt nattklubbar väntas få ett rejält uppsving.

Redan innan pandemin fanns det stora problem med nattrafiken i Stockholm. Nattbussarna som ersatte pendeltågen var överfulla och nattbussarna som ersatte Roslagsbanan hade ordningsproblem. Båda dessa problem kommer troligtvis att förvärras. Samtidigt kommer tunnelbanan att tuffa på som vanligt.

Kommer tunnelbanans unika status, tillsammans med livet efter pandemin, att öka trycket på politikerna att bygga mer tunnelbana? Några relevanta artiklar är "Drömmen om tunnelbana till Täby lever" och "Stort stöd bland Stockholmare för tunnelbana till Tyresö". Troligtvis kommer vi att få se fler liknande artiklar under det kommande året!
Oavsett vad man tror om "tunnelbanans unika status" så är det där med "efter pandemin" en fiktion, en chimär som alltför många vill tro på. Covid19-pandemin kommer inte att ta tvärslut på samma sätt som spanska sjukan och sedan återgår vi till det "normala" och har det glada 20-talet 2.0!

Jag utvecklar inte detta tema ytterligare här, eftersom det faller utanför ramen för tråden.

Re: Kommer tunnelbanans unika status att stärkas efter pande

Postat: torsdag 04 februari 2021 13:02
av Breitspurbahn
Tunnelbana till Täby och Arninge är ingen dum idé, det tråkiga blir bara att den går så parallellt med roslagsbanan.
Den hade eventuellt kunnat ha ett stopp i Skogsvik i västra Danderyd, Skarpäng/Ella Gård i Täby och kanske Gribbylund innan den kommer till Arninge.
Problemet är väl att dessa mest är utspridda villaområden.
Att ha en Mörby C-Enebyberg-Täby C-Arninge linje är ju bara att dubbla roslagsbanan.
Underlagsbehovet finns kanske, men likväl.