Sida 1 av 2

Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 27 januari 2021 19:21
av antonlidstrom71
Jag hade turen att fånga två ombyggda C20 vid Gullmarsplan förra veckan när de provkördes. Provturen gick Högdalen - Åkeshov - Högdalen men jag har bara bilder från Gullmarsplan tyvärr. Hursomhelst kommer här bilderna.
Bild
Bild
Bild

Mvh Anton

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: torsdag 28 januari 2021 4:17
av Hechtwagen
Jaha! En vit prick på frontrutorna, är det allt som syns?
Är inredningen ombyggd?

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: torsdag 28 januari 2021 20:08
av antonlidstrom71
En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: lördag 30 januari 2021 12:25
av LÅ1
Från en annan tråd:
LÅ1 skrev:"T-banevagnarna byggs om – se bilder här".

Bl.a. nytt infosystem och ommöblering med färre sittplatser.

Är detta värt pengarna, cirka 1,3 miljarder kronor, när man samtidigt inte vill införa förarlös drift på Röda linjen, för att cirka 1,6 miljarder kronor är för dyrt?
Länken fungerar fortfarande!

EDIT:
Ovanstående citat var från en annan tråd, inte denna som jag råkade skriva!
(Den andra tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39619)

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: lördag 30 januari 2021 12:46
av daniel_s
”Uppgraderingen” av C20 är egentligen en livstidsförlängning som behöver göras om man inte ska behöva ersätta vagnarna med nya i förtid till en större kostnad. Det är alltså en ren besparing så jag förstår inte riktigt hur du menar när du ställer den i motsatsrelation till att ett ännu mer kostsamt projekt blivit inställt.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: måndag 13 september 2021 15:15
av wax
Ser ut som kl o tt er på den första bilden, men det är bara spegling.

- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: måndag 13 september 2021 15:26
av daniel_s
wax skrev:Ser ut som kl o tt er på den första bilden, men det är bara spegling.

- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?
Det betyder att det är en uppgraderad vagn (= C20U). De får inte kopplas ihop med ouppgraderade vagnar.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: söndag 10 oktober 2021 20:23
av Persson
Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: söndag 10 oktober 2021 21:00
av Odd
Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra.

En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: söndag 10 oktober 2021 21:02
av Odd
Odd skrev:
Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra :wink: .

En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Edit. Lade till en smiley för att minska risken för att en viss ironisk passage i texten skulle tas på allvar.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: söndag 10 oktober 2021 22:11
av daniel_s
Persson skrev:Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Satsar och satsar. Det är givetvis en ren besparing i förlängningen. ”Tillräckligt bra” är idealet nuförtiden.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: söndag 10 oktober 2021 23:51
av roggek
Här skulle Trafikverket kunna sälja in "Järda" med tydlig röst till SL.

Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: måndag 11 oktober 2021 6:19
av Joakim W
roggek skrev:Här skulle Trafikverket kunna sälja in "Järda" med tydlig röst till SL.

Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...
Där kan jag hålla med, tycker Järda har börjat ropa ut väldigt bra och tydligt! Särskilt de fasta utropen sköts väldigt bra. Möjligen att corona-utropen som funnits om man tryckt på Information-knappen varit sådär... :D

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 24 november 2021 19:39
av wax
antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 24 november 2021 20:29
av wax
Odd skrev:
Odd skrev:
Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra :wink: .

En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Edit. Lade till en smiley för att minska risken för att en viss ironisk passage i texten skulle tas på allvar.
… hur får man sådana där jättesmå bokstäver?

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 24 november 2021 20:30
av Hechtwagen
wax skrev:
antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?
Jäpp!

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 24 november 2021 20:30
av Hechtwagen
wax skrev:
antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?
Jäpp!

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 24 november 2021 22:36
av Bussmicke
antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån,
Det Lilla imponerar inte på mig, snarare tvärtom. Man har dumsnålat och gett f-n i att måla i ny färg.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: måndag 20 december 2021 16:00
av wax
Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Har man talsyntes så skall man försöka göra den bra - som dom har gjort i Göteborg. Den låter mänskligt! Acapellas "Elin" är en skitröst.

Re: Provkörning C25/C20U

Postat: onsdag 22 december 2021 13:37
av spooky
Jepp, Elin är inget kul alls.

Erik ifrån samma producent däremot, det är en riktig bra röst som jag själv använder.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk