Provkörning C25/C20U

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
antonlidstrom71
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38

Provkörning C25/C20U

Inlägg av antonlidstrom71 »

Jag hade turen att fånga två ombyggda C20 vid Gullmarsplan förra veckan när de provkördes. Provturen gick Högdalen - Åkeshov - Högdalen men jag har bara bilder från Gullmarsplan tyvärr. Hursomhelst kommer här bilderna.
Bild
Bild
Bild

Mvh Anton
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Hechtwagen »

Jaha! En vit prick på frontrutorna, är det allt som syns?
Är inredningen ombyggd?
antonlidstrom71
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av antonlidstrom71 »

En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av LÅ1 »

Från en annan tråd:
LÅ1 skrev:"T-banevagnarna byggs om – se bilder här".

Bl.a. nytt infosystem och ommöblering med färre sittplatser.

Är detta värt pengarna, cirka 1,3 miljarder kronor, när man samtidigt inte vill införa förarlös drift på Röda linjen, för att cirka 1,6 miljarder kronor är för dyrt?
Länken fungerar fortfarande!

EDIT:
Ovanstående citat var från en annan tråd, inte denna som jag råkade skriva!
(Den andra tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39619)
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 30 januari 2021 13:58, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av daniel_s »

”Uppgraderingen” av C20 är egentligen en livstidsförlängning som behöver göras om man inte ska behöva ersätta vagnarna med nya i förtid till en större kostnad. Det är alltså en ren besparing så jag förstår inte riktigt hur du menar när du ställer den i motsatsrelation till att ett ännu mer kostsamt projekt blivit inställt.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av wax »

Ser ut som kl o tt er på den första bilden, men det är bara spegling.

- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av daniel_s »

wax skrev:Ser ut som kl o tt er på den första bilden, men det är bara spegling.

- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?
Det betyder att det är en uppgraderad vagn (= C20U). De får inte kopplas ihop med ouppgraderade vagnar.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Persson »

Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Odd »

Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra.

En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Odd »

Odd skrev:
Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra :wink: .

En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Edit. Lade till en smiley för att minska risken för att en viss ironisk passage i texten skulle tas på allvar.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av daniel_s »

Persson skrev:Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Satsar och satsar. Det är givetvis en ren besparing i förlängningen. ”Tillräckligt bra” är idealet nuförtiden.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av roggek »

Här skulle Trafikverket kunna sälja in "Järda" med tydlig röst till SL.

Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Joakim W »

roggek skrev:Här skulle Trafikverket kunna sälja in "Järda" med tydlig röst till SL.

Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...
Där kan jag hålla med, tycker Järda har börjat ropa ut väldigt bra och tydligt! Särskilt de fasta utropen sköts väldigt bra. Möjligen att corona-utropen som funnits om man tryckt på Information-knappen varit sådär... :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av wax »

antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av wax »

Odd skrev:
Odd skrev:
Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra :wink: .

En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Edit. Lade till en smiley för att minska risken för att en viss ironisk passage i texten skulle tas på allvar.
… hur får man sådana där jättesmå bokstäver?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Hechtwagen »

wax skrev:
antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?
Jäpp!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Hechtwagen »

wax skrev:
antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?
Jäpp!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av Bussmicke »

antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån,
Det Lilla imponerar inte på mig, snarare tvärtom. Man har dumsnålat och gett f-n i att måla i ny färg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av wax »

Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?

Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Har man talsyntes så skall man försöka göra den bra - som dom har gjort i Göteborg. Den låter mänskligt! Acapellas "Elin" är en skitröst.
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Provkörning C25/C20U

Inlägg av spooky »

Jepp, Elin är inget kul alls.

Erik ifrån samma producent däremot, det är en riktig bra röst som jag själv använder.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skriv svar