Sida 1 av 1
New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: onsdag 27 januari 2021 14:33
av Enceladus
Dagstidningen New York Daily News publicerade igår en
artikel om nattrafiken i New Yorks tunnelbana under coronapandemin. Dessvärre bryter tidningen mot GDPR-lagstiftningen, vilket innebär att läsaren måste byta till en icke-europeisk IP-adress för att komma åt sidan. Jag kommer dock att citera de viktigaste delarna av artikeln.
New York Daily News skrev:The cash-strapped agency has not saved a cent by closing the subway to passengers from 1 to 5 a.m. each night since May 6, transit officials admitted Tuesday during a budget hearing with state lawmakers.
The closures have instead cost the Metropolitan Transportation Authority even more money, in part because overnight subway trains run on the same schedules as before the closure, but only cops and transit workers are allowed to board.
Som bekant har själva tågen inte slutat gå på nätterna, utan det är endast stationerna som har stängts för resenärer. Förklaringen sägs vara att New Yorks tunnelbana saknar tillräcklig uppställningskapacitet, varför tågen ändå måste gå fram och tillbaka. Vidare kan Stockholms tågsanerare bekräfta att det inte är en bra idé att parkera tåg "i det vilda" över natten. Således kvarstår kostnaderna medan intäkterna har försvunnit eftersom nattbussar inte lockar lika många resenärer:
New York Daily News skrev:MTA officials said 19,000 people on average ride the agency’s buses each weeknight when the subways are closed. The subway clocked more than 200,000 trips between 1 and 5 a.m. on a typical weeknight before the pandemic.
Redan från början anpassades New Yorks tunnelbana för avbrottsfri trafik, vilket innebar att annars nödvändig uppställningskapacitet inte behövde byggas. Var det ett misstag att utforma ett trafiksystem utan möjlighet att stänga av trafiken på nätterna, eller är det snarare dagens ledning som har hanterat situationen synnerligen ansvarslöst?
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: onsdag 27 januari 2021 15:00
av LÅ1
Enceladus skrev:Redan från början anpassades New Yorks tunnelbana för avbrottsfri trafik, vilket innebar att annars nödvändig uppställningskapacitet inte behövde byggas. Var det ett misstag att utforma ett trafiksystem utan möjlighet att stänga av trafiken på nätterna, eller är det snarare dagens ledning som har hanterat situationen synnerligen ansvarslöst?
Eller så var det inga problem att ställa upp tågen på linjen eller vid stängda stationer när banorna planerades och byggdes. Ur vissa synvinklar måste det ju vara bra att ha tåg på många platser när trafiken ska dras igång. Man slipper långa transportsträckor.
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: onsdag 27 januari 2021 15:20
av Enceladus
LÅ1 skrev:Enceladus skrev:Redan från början anpassades New Yorks tunnelbana för avbrottsfri trafik, vilket innebar att annars nödvändig uppställningskapacitet inte behövde byggas. Var det ett misstag att utforma ett trafiksystem utan möjlighet att stänga av trafiken på nätterna, eller är det snarare dagens ledning som har hanterat situationen synnerligen ansvarslöst?
Eller så var det inga problem att ställa upp tågen på linjen eller vid stängda stationer när banorna planerades och byggdes. Ur vissa synvinklar måste det ju vara bra att ha tåg på många platser när trafiken ska dras igång. Man slipper långa transportsträckor.
Men avbrottsfri trafik innebär ju att det i princip inte behövs några transportsträckor (exempelvis klarar sig Stockholms pendeltåg utan tomkörning mitt på dagen, trots att trafiken skalas både upp och ner). Frågan är väl snarare om det är rimligt att räkna med att avbrottsfri trafik kan upprätthållas i mer än hundra år.
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: onsdag 27 januari 2021 17:49
av daniel_s
I Stockholm har vi i stället infört ”trafikfritt avbrott”, man bygger en bana och sen kör man inte där.
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: onsdag 27 januari 2021 17:50
av Harald
Enceladus skrev: Frågan är väl snarare om det är rimligt att räkna med att avbrottsfri trafik kan upprätthållas i mer än hundra år.
Såvitt jag förstår så har den upprätthållits i mer än hundra år, så det var det väl. Så kan man förstås beklaga att man inte förutsåg den nuvarande situationen, men jag kan efter genomgång av signaturen Enceladus inlägg konstatera att hen inte ens för ett år sedan förutsåg den nuvarande situationen.
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: söndag 27 april 2025 11:24
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑onsdag 27 januari 2021 14:33
Vidare kan Stockholms tågsanerare bekräfta att det inte är en bra idé att parkera tåg "i det vilda" över natten.
Klôttret ökade under pendeltågskrisen
Mitt i skrev:Enligt Marita Lönnroth, verksamhetsspecialist på trafikförvaltningen, kan ökningen ha att göra med att ovanligt många pendeltåg stod stilla under 2023. Som Mitt i tidigare har rapporterat berodde det på lokförarbrist och eftersatt underhåll.
– Om tåg står stilla på uppställningsplatser är det självklart lättare att klôttra på dem, säger Marita Lönnroth.
[...]
– Det här betyder att vi får mer pengar över till att köra kollektivtrafik, det är ett roligare sätt att använda SL:s resurser, kommenterar Anton Fendert (MP) trafikregionråd.
Borde Stockholm också övergå till att köra spöktåg för att undvika uppställning "i det vilda"?
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: tisdag 29 april 2025 19:49
av Mattias Henriksson
Om orsaken till att tågen stod stilla är förarbrist och brist på underhåll så är det väl svårt att köra dem ens som spöktåg? Hade det funnits resurser så hade de väl använts till de tidtabellslägen de skulle ha gått i?
Re: New Yorks spöktåg ger MTA öknamnet "Money Thrown Away"
Postat: fredag 02 maj 2025 9:20
av Hechtwagen
Enceladus skrev: ↑söndag 27 april 2025 11:24
Enceladus skrev: ↑onsdag 27 januari 2021 14:33
Vidare kan Stockholms tågsanerare bekräfta att det inte är en bra idé att parkera tåg "i det vilda" över natten.
Klôttret ökade under pendeltågskrisen
Mitt i skrev:Enligt Marita Lönnroth, verksamhetsspecialist på trafikförvaltningen, kan ökningen ha att göra med att ovanligt många pendeltåg stod stilla under 2023. Som Mitt i tidigare har rapporterat berodde det på lokförarbrist och eftersatt underhåll.
– Om tåg står stilla på uppställningsplatser är det självklart lättare att klôttra på dem, säger Marita Lönnroth.
[...]
– Det här betyder att vi får mer pengar över till att köra kollektivtrafik, det är ett roligare sätt att använda SL:s resurser, kommenterar Anton Fendert (MP) trafikregionråd.
Borde Stockholm också övergå till att köra spöktåg för att undvika uppställning "i det vilda"?
Man borde naturilgtvis ha byggt 5-6 uppställningsspår utomhus i Brådepån när man byggde anläggningen så hade tågen fått plats där.
Det är väkdigt märkligt att SL fortfarande har sina tåg uppställda på natten på ytterstationerna.
Fullt jämförbart med att Lidingöbanan skulle ha en depå som rymde fem av de sju vagnarna och två vagnar stående i Gåshaga varje natt.