Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
gurraberra
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 18 januari 2021 11:10

Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av gurraberra »

Hej,
gurraberra här, jag är ny på forumet :)

Är det någon som vet något om Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn, Utgiven 1954 av Järnvägsaktiebolaget Stockholm-Saltsjön med bussavdelningar Stockholm-Björknäs-Värmdö (BSBV) och Stockholm-Södertörn (BSS)

På omslaget till kartan står det "med skid- och vandringsspår friluftsgårdar raststugor och föreningsstugor"

Jag hittar den inte på KB. Har sett en bild på omslaget tidigare på Spårvägsmuseets hemsida, och på en onlineauktion (som tyvärr redan var avslutad).

Jag är mycket intresserad av att vid något tillfälle titta på denna karta, och är tacksam för hjälp och tips.

Ha en bra dag :)
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av Kristofer »

Skickar PM
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av 1 »

Tjena Gurra,

... och Välkommen till Forumet!

Jag anar att vännen Kristofer har något i bakfickan, men kan bara komplettera med att troligtvis boende på en plats inte långt från Dig, så har jag självklart en egen "BSBV-hållplats" (tyvärr med taskig turtäthet - oftast bara när någon fenomenal medlem i SSS bussgrupp lyckas ta sig fram på den 3,8 km slingrande, ytterst enskilda vägen) utanför huvudinfarten till min boning.
DSC01950-x.jpg
DSC01950-x.jpg (78.86 KiB) Visad 4827 gånger
Och i "Den Sanne Diggarens" planeringscentral hänger adekvata kartor för att drömma sig bort och fundera ut nya "trafikarkeologiska" vandringar.
Diggarens-Situation-room.jpg
Diggarens-Situation-room.jpg (83.51 KiB) Visad 4827 gånger
Och den karta jag förstår att Du är på jakt efter tillhörde den "standardutrustning" vi kondisar utrustades med.
1954-BSBV-karta.jpg
1954-BSBV-karta.jpg (135.12 KiB) Visad 4827 gånger
1954-BSBV-karta-(2).jpg
1954-BSBV-karta-(2).jpg (59.99 KiB) Visad 4827 gånger
Jag gjorde min första tjänstgöring som "kyckling" i mars 1956. Och den pastorala terminalen var en grusplan nedanför kyrkan i "Gurraberg". Här kunde det tidvis vara tämligen trångt med övergång till och från anslutande bussar till Ingarö m.fl. destinationer. Då gällde det att ha koll på alla "övergångssedlar". BSBV:s två heltidsarbetande kontrollörer kunde stå och lura vid nästa hållplats förhindrande att vi inte hade "maxat" till oss lämpligt belopp till fika vid ändhållplatsen!
1956---Gustavsbergs-Kyrka--.jpg
1956---Gustavsbergs-Kyrka--.jpg (100.65 KiB) Visad 4827 gånger
Hälsar / 1402 Lena
gurraberra
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 18 januari 2021 11:10

Re: Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av gurraberra »

Kristofer skrev:Skickar PM
Tack! Vad trevligt :)
gurraberra
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 18 januari 2021 11:10

Re: Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av gurraberra »

1 skrev:Tjena Gurra,

... och Välkommen till Forumet!

Jag anar att vännen Kristofer har något i bakfickan, men kan bara komplettera med att troligtvis boende på en plats inte långt från Dig, så har jag självklart en egen "BSBV-hållplats" (tyvärr med taskig turtäthet - oftast bara när någon fenomenal medlem i SSS bussgrupp lyckas ta sig fram på den 3,8 km slingrande, ytterst enskilda vägen) utanför huvudinfarten till min boning.
DSC01950-x.jpg
Och i "Den Sanne Diggarens" planeringscentral hänger adekvata kartor för att drömma sig bort och fundera ut nya "trafikarkeologiska" vandringar.
Diggarens-Situation-room.jpg
Och den karta jag förstår att Du är på jakt efter tillhörde den "standardutrustning" vi kondisar utrustades med.
1954-BSBV-karta.jpg
1954-BSBV-karta-(2).jpg
Jag gjorde min första tjänstgöring som "kyckling" i mars 1956. Och den pastorala terminalen var en grusplan nedanför kyrkan i "Gurraberg". Här kunde det tidvis vara tämligen trångt med övergång till och från anslutande bussar till Ingarö m.fl. destinationer. Då gällde det att ha koll på alla "övergångssedlar". BSBV:s två heltidsarbetande kontrollörer kunde stå och lura vid nästa hållplats förhindrande att vi inte hade "maxat" till oss lämpligt belopp till fika vid ändhållplatsen!
1956---Gustavsbergs-Kyrka--.jpg
Hälsar / 1402 Lena
Hej Lena, Tack så mycket för svar och bilder. Kartan ser ju helt fantastisk ut. Ännu mer detaljerad och intressant än vad jag hade kunnat föreställa mig. Hade varit roligt att titta på den mer i detalj. Roligt att skidspåren liksom verkar jämställas med ett bussbolags linjenät :lol: Fin hållplatsskylt du har där också :D
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av Kristofer »

Nu är väl mitt exemplar lite mer slitet än Nr 1:s, efter ett långt liv i en sommarstuga på Värmdö. (Det kanske till och med kan vara så att Nr 1 varit inblandad i att den hamnade i nämnda stuga från början?) Men å andra sidan kanske lättare att lägga i en scanner...

Ja nog är den detaljerad alltid, med linjer, hållplatser och friluftsaktiviteter. Här ett litet utdrag ur delen närmast Stockholm:

Bild
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
gurraberra
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 18 januari 2021 11:10

Re: Busskartan över Värmdö Ingarö Södertörn (1954)

Inlägg av gurraberra »

Kristofer skrev:Nu är väl mitt exemplar lite mer slitet än Nr 1:s, efter ett långt liv i en sommarstuga på Värmdö. (Det kanske till och med kan vara så att Nr 1 varit inblandad i att den hamnade i nämnda stuga från början?) Men å andra sidan kanske lättare att lägga i en scanner...

Ja nog är den detaljerad alltid, med linjer, hållplatser och friluftsaktiviteter. Här ett litet utdrag ur delen närmast Stockholm:

Bild
Tack för bilden! Roligt att se både helheten och mer detaljerat :) Superfin karta. Gillar verkligen de olika färgkoderna för respektive bussbolag. Det verkar vara “ Generalstabens karta över Sverige” som ligger i botten.
Skriv svar