Hej!
Det hade varit intressant att få se bilder från själva leveransen med SJ (?) fordon från Trafikverkets spår till Marievik och sedan överväxlingen till Tvärbanan och hämtningen därifrån till Gup men du kanske inte hade tillfälle att dokumentera detta? Snygga bilder i alla fall...!
Hälsningar från en nyfiken Torbjörn!
Hej! Jag har som sagt inte haft tillfälle att dokumentera detta och kommer antagligen inte ha då jag sover på nätterna när allt detta äger rum. Däremot vet jag att från Trelleborg till Älvsjö godsbangård står TågAB för dragkraften. C30:n är sandwichad mellan två personvagnar av tysk modell. Det går att hitta bilder samt filmklipp både från transporten upp till Älvsjö samt färden på tvärbanan.
Går det, rent tekniskt, att ta bort en vagnenhet så att det endast blir tre vagnar?
Jag funderar på om det kanske kan vara en framtida vagn för Saltsjöbanan i så fall. Inte optimal i bredd men det finns ju en stor fördel med att dela komponenter med tunnelbanan. C31 kanske med både strömskenedrift och takströmavtagare för framtida möjlighet till samtrafik i tunnelbanan. En anslutning till tunnelbanan skulle även möjliggöra att man inte behöver någon verkstad för tyngre underhåll på Saltsjöbanan utan kan utnyttja befintliga depåresurser på tuben.