Sida 1 av 1
Balk från Slussenbygget rasade – stoppade tunnelbanan
Postat: onsdag 16 december 2020 11:41
av roggek
Tunnelbanans unika status

:
En balk från Slussenbygget ramlade ner och stoppade tunnelbanetrafiken på onsdagsmorgonen, med trängsel som följd. Vid halvniotiden var trafiken i gång igen men med förseningar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... unnelbanan
Re: Balk från Slussenbygget rasade – stoppade tunnelbanan
Postat: onsdag 16 december 2020 13:58
av LÅ1
På andra platser påstås inte balken ha ramlat ner utan den var placerad aningen för lågt. Cx- och C20-tåg kunde passera under. Men så kom ett C30-tåg som är aningen högre, och det slog i balken. Skanska, eller vilka de nu var, hade satt balken så att den inskränkte på tunnelbanans fria rum. Det finns
inga mått angivna för C30 i vagnhallen, så jag har inte kunnat se skillnaden i höjd mellan C30 och övriga vagntyper. C20 är 3,8 meter hög, eller som ingenjörerna uttrycker det, 3800 mm.
Expressen: "
Järnbalk sattes för nära tåg – trafiken stod still".
(I Expressenartikeln står det "En tunnelbana snuddade balken strax innan klockan 08". Borde man trycka på länken Anmäl text- och faktafel och meddela att det var en tunnelbanevagn eller ett tunneltåg som snuddade balken, inte en tunnelbana?)
Man har bytt ut taket över tunnelbanan strax norr om slussen. Och arbetat mycket nära grön linjes södergående spår. Det har gått utan problem för resenärerna hitintills så vitt jag vet. Så det kan väl fram till nu sammanfattas med bra jobbat eller har det varit problem tidigare?
Re: Balk från Slussenbygget rasade – stoppade tunnelbanan
Postat: onsdag 16 december 2020 14:30
av daniel_s

- 3C176684-7A6A-4CF3-BEA7-82DF54D2E156.jpeg (44.33 KiB) Visad 1752 gånger
Så här skiljer sig fordonen. Men det ska finnas marginaler; fri höjd under anläggningen skall vara 4100 mm. Dock har Slussen alltid varit en utmaning med sjunkande överdäckning och annat.
Re: Balk från Slussenbygget rasade – stoppade tunnelbanan
Postat: onsdag 16 december 2020 14:49
av Lars Stegenius
Men om jag nu inte minns alldeles fel så var det väl problem med C20 när den kom och man fick sänka spåret på några ställen så att den inte skulle riskera att skrapa i tunneltaket.
Dessutom fick man sänka spåret på vissa stationer eftersom det var en nivåskillnad mellan vagnsgolv och plattform.
Och det fanns några hallportar som var för låga i Högdals- och Nybodadepåerna.