Sida 1 av 8

Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten

Postat: fredag 11 december 2020 8:56
av Odd
Tvärbanans trafikstart till Bromma Flygplats är uppskjuten pga tekniska problem. Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.

Mer information lär komma inom kort.
tvb-forsenad.jpg
tvb-forsenad.jpg (311.83 KiB) Visad 6761 gånger

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 10:16
av twr
Odd skrev:Tvärbanans trafikstart till Bromma Flygplats är uppskjuten pga tekniska problem. Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.

Mer information lär komma inom kort.
Tråkigt att höra!

Men ändå ett framsteg att flygplatsen efter 84 år för första gången trafikeras av ersättningsbuss! :D

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 10:33
av M224
Varför dröjde det till två dagar innan trafikstart innan någon kom på det? Illa skött! :oops:

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 11:39
av Harald
Odd skrev:Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
D.v.s Tvärbanans utrustning uppfyller inte EMC-direktivets krav att utrustnng vara konstruerad så att "den har en sådan tålighet mot den elektromagnetiska störning som kan förväntas vid avsedd användning att dess avsedda funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras."

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 11:47
av Odd
Harald skrev:
Odd skrev:Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
D.v.s Tvärbanans utrustning uppfyller inte EMC-direktivets krav att utrustnng vara konstruerad så att "den har en sådan tålighet mot den elektromagnetiska störning som kan förväntas vid avsedd användning att dess avsedda funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras."
Ja. Att det kan uppstå gnistor i en kontaktledningsanläggning är inget nytt och inte heller en onormalt eller icke avsett. Således uppfyller spåranläggningen med all sannolikhet EMC-kraven.
Däremot så skall en radiomottagare vara konstruerad så att den inte störs av allmänt förekommande elektromagnetiska störningar.

Det finns en särskild del som handlar om fasta installationer. Det finns flera rekommendationer där och bland annat hanterar kravet på att utrustning som riskerar att störas skall utrustas med skydd från störningar som den kan tänkas utsättas för. EMC-direktivet i sig reglerar inte störningskompabilitet mellan installationer och utrustning och avsikten där är att anläggningar och installationer måste anpassas så att de blir kompatibla. I detta fall så kan det vara så enkelt som att flytta på utrustning. Kontaktledningsanläggningen flyttar man ju inte gärna eftersom den då inte kan uppfylla sitt syfte. Men radiomasten går att flytta på för att kompabilitet enligt direktivet skall uppfyllas.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 12:19
av Harald
Jaha, är det alltså risk att Tvärbanan stör flygplatsen? Jag trodde det var tvärtom.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 14:30
av leifd
Odd skrev:
Harald skrev:
Odd skrev:Enligt uppgift skall det vara flygplatsens gamla radiosystem som inte uppfyller de EMC-krav som idag är krav för radioutrustning.
D.v.s Tvärbanans utrustning uppfyller inte EMC-direktivets krav att utrustnng vara konstruerad så att "den har en sådan tålighet mot den elektromagnetiska störning som kan förväntas vid avsedd användning att dess avsedda funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras."
Ja. Att det kan uppstå gnistor i en kontaktledningsanläggning är inget nytt och inte heller en onormalt eller icke avsett. Således uppfyller spåranläggningen med all sannolikhet EMC-kraven.
Däremot så skall en radiomottagare vara konstruerad så att den inte störs av allmänt förekommande elektromagnetiska störningar.

Det finns en särskild del som handlar om fasta installationer. Det finns flera rekommendationer där och bland annat hanterar kravet på att utrustning som riskerar att störas skall utrustas med skydd från störningar som den kan tänkas utsättas för. EMC-direktivet i sig reglerar inte störningskompabilitet mellan installationer och utrustning och avsikten där är att anläggningar och installationer måste anpassas så att de blir kompatibla. I detta fall så kan det vara så enkelt som att flytta på utrustning. Kontaktledningsanläggningen flyttar man ju inte gärna eftersom den då inte kan uppfylla sitt syfte. Men radiomasten går att flytta på för att kompabilitet enligt direktivet skall uppfyllas.
Harald skrev:Jaha, är det alltså risk att Tvärbanan stör flygplatsen? Jag trodde det var tvärtom.
Är det inte så att dessa vagnar far runt och sänder radiostrålar upp i luften, som ska fångas av signalsystemets antenner.
Bild
Bild
Bild
Bilder från Årsta 2018-07-21, foto Leif D.

Måste vars skitbra att fara runt utmed en flygplats och sända radiosignaler ut i luften sådär. Vagnarna har väl vad jag förstår 4 st antenner, och minst de två främst i körriktningen borde ju alltid vara aktiva. Kanske kan någon mer insatt, berätta mer om det är detta som är problemet, men vet ju att mycket av flygplatsers avancerade radiosystem för kommunikation och navigering är ju känslig och ska ju så vara.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 14:49
av M224
Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 15:01
av C12C3C3C12
M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Antalya i Turkiet har en linje som stannar på flygplatsterminalen, inte under. Finns säkert flera exempel på det jorden runt.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 15:16
av Harald
Kastrup har ju elektrifierad järnväg och metro inpå knutarna. https://goo.gl/maps/AnABk24JT2VSftFf9

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 15:28
av Ulrik Berggren
C12C3C3C12 skrev:
M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Antalya i Turkiet har en linje som stannar på flygplatsterminalen, inte under. Finns säkert flera exempel på det jorden runt.
Bergen (Flesland)? Där verkar dessutom depån ligga mindre än 1 km från start- och landningsbanan...

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 16:17
av gek
Andra exempel på spårväg omedelbart intill flygplats är Manchester, Edinburgh, Paris Orly, Toulouse, Lyon, Zürich.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 17:52
av
Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
https://docplayer.se/44481485-Radiomilj ... ab-ab.html

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 19:44
av Odd
Officiellt meddelande från SL finns nu.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandring ... flygplats/

Men man kan då fråga sig varför Swedavia, som under fyra år uppenbarligen känt till vilka åtgärder som skulle vara aktuella, inte har gjort tillräckligt.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 20:11
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Officiellt meddelande från SL finns nu.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandring ... flygplats/

Men man kan då fråga sig varför Swedavia, som under fyra år uppenbarligen känt till vilka åtgärder som skulle vara aktuella, inte har gjort tillräckligt.
De kanske trodde att flygplatsen ska läggas ned :) :) :)

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 20:18
av leifd
Bæ skrev:Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
https://docplayer.se/44481485-Radiomilj ... ab-ab.html
Efter att ha ögnat igenom detta, så förefaller ju inte signalsystemets radioöverföring vara alls oroande.
Däremot transienter från kontaktledning/strömavtagare. Man har ju satt upp någon slags skärmande staket, som väl bedöms vara nog. Men det kan ju vara så att godkännande fastnat i någon papperskvarn.

Och jo spårvägar finns ju vid många flygplatser, men den enda jag själv provat, ligger i Bremen, där ligger ju spåret hyfsat nära, men kanske är det lite närmare i Stockholm/Bromma. Kanske skulle man gjort som i Bergen, dvs grävt ner den under terminalen... Men iofs, så skulle ju flygplatsen vara nedlagd, eller hur de nu var.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 21:37
av C12C3C3C12
leifd skrev:
Bæ skrev:Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
https://docplayer.se/44481485-Radiomilj ... ab-ab.html
Efter att ha ögnat igenom detta, så förefaller ju inte signalsystemets radioöverföring vara alls oroande.
Däremot transienter från kontaktledning/strömavtagare. Man har ju satt upp någon slags skärmande staket, som väl bedöms vara nog. Men det kan ju vara så att godkännande fastnat i någon papperskvarn.

Och jo spårvägar finns ju vid många flygplatser, men den enda jag själv provat, ligger i Bremen, där ligger ju spåret hyfsat nära, men kanske är det lite närmare i Stockholm/Bromma. Kanske skulle man gjort som i Bergen, dvs grävt ner den under terminalen... Men iofs, så skulle ju flygplatsen vara nedlagd, eller hur de nu var.
När jag var i Bremen på 70 talet stannade spårvagnen en bra bit från flygplatsen, därför nämde jag den inte, tydligen har dom dragit den mycket närmare nu (eller flyttat flygplatsen närmare, vilket inte borde vara fallet här).

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: fredag 11 december 2020 23:05
av JohanB
Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: lördag 12 december 2020 0:39
av Odd
JohanB skrev:Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
Och dom imponerar ju inte direkt heller...

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Postat: lördag 12 december 2020 9:56
av twr
Odd skrev:
JohanB skrev:Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
Och dom imponerar ju inte direkt heller...
Ja, FUT har ju inte ens byggt något än. Men generellt verkar de ju sköta sig klart sämre än Trafikförvaltningen.