MTR tar över Mälartåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Nytt historiskt trafikavtal för Mälartåg

Från den 12 december 2021 tar MTR över Mälartåg. Samtidigt införlivas Upptåget i det nya trafiksystemet. Därmed kommer MTR att trafikera följande fem linjer:

*Örebro–Eskilstuna–Stockholm–Uppsala
*Hallsberg–Katrineholm–Stockholm
*Norrköping–Nyköping–Stockholm
*Linköping–Eskilstuna–Sala–Uppsala
*Uppsala–Tierp–Gävle

Mälardalstrafik bestämmer biljettsortiment och priser, precis som de sex svenska trafikhuvudmännen gör på Öresundstågen. Eftersom Movingo bara innefattar månadsbiljetter behövs ett nytt biljettsortiment som inkluderar enkelbiljetter. Det är dock fortfarande oklart vilken taxa Mälartåg kommer att ha.

Förhoppningsvis införs inte ett tredje biljettsortiment mellan Stockholm och Uppsala jämte SL/UL och SJ. Eftersom Upptåget redan har en integrerad taxa är det ganska sannolikt att även Mälartåg får det, men då kan det bli problem med snedbelastning mellan Mälartåg och SJ. Ursprungligen planerades också Norrköpingstågen fortsätta till Uppsala, men SJ ville inte köra den olönsamma trafiken söder om Stockholm i egen regi och regionalpolitikerna vågade inte utmana SJ. Jag förstår inte varför politikerna inte sätter ner foten för att integrera Mälardalsregionen.

Slutligen återstår frågan varför MTR tar över Mälartåg. Som bekant är MTR Pendeltågen en förlustverksamhet. Det är möjligt att MTR inte ens i början hade någon ambition att göra vinst, utan nöjde sig med att försvaga SJ:s ställning på marknaden och få stordriftsfördelar i framtiden. Kommer även denna verksamhet att gå med förlust?

Följande tre linjer utförs av SJ som egentrafik:

*Stockholm–Uppsala
*Laxå–Hallsberg–Örebro–Västerås–Stockholm
*Linköping–Stockholm–Gävle

Det blir alltså hård konkurrens om resenärerna mellan Stockholm och Uppsala!
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Christer J »

MTR budgeterar inte för förlust i sina anbud. Varje affär skall bära sig själv. Den (vd) som inte lyckas får söka sin lycka någon annan stans! Varje år i affären har sin beräknade vinst. Ej uppnådda mål måste kompenseras de följande åren.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Bussmicke »

Ska Uven förlängas till Uppsala?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av daniel_s »

Christer J skrev:MTR budgeterar inte för förlust i sina anbud. Varje affär skall bära sig själv. Den (vd) som inte lyckas får söka sin lycka någon annan stans! Varje år i affären har sin beräknade vinst. Ej uppnådda mål måste kompenseras de följande åren.
Javisst. Så fungerar alla företag. Och medarbetarna är varje företags värdefullaste tillgång, och kundernas behov står alltod i fokus, och barnen kommer med storken, och gå inte ut i skogen för där finns det troll.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Joakim W »

Bussmicke skrev:Ska Uven förlängas till Uppsala?
Ja, så verkar tanken vara.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:
Bussmicke skrev:Ska Uven förlängas till Uppsala?
Ja, så verkar tanken vara.
De flesta tåg från Eskilstuna blir genomgående till Uppsala, både via Sala och Stockholm. Restiden mellan Eskilstuna och Uppsala verkar bli ungefär samma oavsett resväg. SVT Nyheter har gjort en sammanställning. Det blir många nya avgångar mellan Stockholm och Uppsala, men också mellan Eskilstuna och Sala. Mälartåg blir en enorm förbättring för Eskilstuna!

Kommer den kommersiella busstrafiken mellan Eskilstuna och Arlanda att överleva när det blir regelbunden timmestrafik med Mälartåg på sträckan? Finns inte risken att avgångarna med Mälartåg blir för populära mellan Stockholm och Uppsala, precis som pendeltågen på samma sträcka? Om Mälardalstrafik tvingas att förhandla om samma taxa på SJ:s tåg, vad är då meningen med att låta SJ köra trafiken i egen regi? Orsaken till att Mälartåg upphandlas som ett bruttoavtal är ju att det blir billigare...

Kan det tänkas tillkomma fler linjer till Eskilstuna i framtiden? Om det byggs en ny järnväg mellan Enköping och Uppsala så misstänker jag att den linjen snarare fortsätter mot Örebro. Tåg mellan Stockholm och Karlstad/Oslo kommer troligtvis inte heller att gå via Eskilstuna. I nuläget går tågen via Katrineholm, och Västerås lobbar för att dessa tåg istället ska gå där.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Christer J skrev:MTR budgeterar inte för förlust i sina anbud. Varje affär skall bära sig själv. Den (vd) som inte lyckas får söka sin lycka någon annan stans! Varje år i affären har sin beräknade vinst. Ej uppnådda mål måste kompenseras de följande åren.
De senaste två åren har MTR Pendeltågen redovisat förluster på 367 respektive 215 miljoner kronor efter finansiella poster. Kommer verksamheten att kompensera för dessa förluster de följande åren? Finns det verkligen ett sådant utrymme?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Eskilstunapendeln är den linje har högst belastning söder om Stockholm, vilket i och för sig beror på att Östergötland trafikeras av fler linjer. I ett dokument som jag tyvärr inte kan länka till har Eskilstuna önskemål om ännu tätare trafik till Stockholm än vad som nu planeras med Mälartåg. Hur skulle ett optimalt trafikupplägg se ut?

I dagsläget är det 30-minuterstrafik i rusningen, 60-minuterstrafik dagtid vardagar och 120-minuterstrafik övrig tid. De största kostnaderna för tågtrafik är infrastruktur och vagnar. Det borde därför inte kosta särskilt mycket att fördubbla trafiken utanför rusningen. Före pandemin tycker jag att Eskilstunapendeln hade en god beläggning på många avgångar.

Borde Mälardalstrafik kanske låta sig inspireras av Öresundstågs trafikupplägg? Där finns det tre grenar med timmestrafik som tillsammans bildar jämn 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan mellan Lund och Köpenhamn. Nu talas det om att införa 30-minuterstrafik till Helsingborg och därigenom skapa 15-minuterstrafik till Köpenhamn.

Likheterna mellan Öresundsregionen och Mälardalsregionen är slående. Köpenhamn, Kastrup, Malmö och Lund motsvaras av Stockholm, Arlanda, Uppsala och Södertälje. Exakt samma trafikupplägg skulle egentligen fungera på Mälartåg. Då behövs dock ett helt annat politiskt engagemang. Integrerad taxa, genomgående trafikering och i synnerhet ingen låtsaskommersiell trafik som prioriterar företagsnytta framför samhällsnytta (utan att för den del vara billigare för skattebetalarna):
järnvägar.nu skrev:Ekroth betonar att den kommersiella trafik som SJ även i fortsättningen kommer att driva är ett viktigt komplement till den trafik som utförs i Mälardalstrafiks regi.
Med denna attityd kommer Mälardalsregionen fortsatt att ha problem med snedbelastning, överfulla tåg och dålig trafikekonomi.

Jag förstår inte ens hur upplägget ska fungera. Om Mälartåg är billigare än SJ så blir avgångarna med Mälartåg överbelastade. Detta är redan ett faktum på pendeltågen mellan Stockholm och Uppsala. Om Mälartåg kostar lika mycket som SJ så måste Mälardalstrafik ändå på något vis betala för SJ:s trafik. Mälartåg är ju genomgående och därmed effektivare enligt Trafikförvaltningens egna analys. Varför har ingen annan storstadsregion valt ett liknande trafikupplägg? Borde resten av världen lära sig av Mälardalsregionens politiker eller tvärtom?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev:Jag förstår inte ens hur upplägget ska fungera. Om Mälartåg är billigare än SJ så blir avgångarna med Mälartåg överbelastade. Detta är redan ett faktum på pendeltågen mellan Stockholm och Uppsala. Om Mälartåg kostar lika mycket som SJ så måste Mälardalstrafik ändå på något vis betala för SJ:s trafik. Mälartåg är ju genomgående och därmed effektivare enligt Trafikförvaltningens egna analys. Varför har ingen annan storstadsregion valt ett liknande trafikupplägg? Borde resten av världen lära sig av Mälardalsregionens politiker eller tvärtom?
Att det kan vara svårt att förstå för så kort pendeltid som Uppsala - Stockholm kan jag förstå.
Men faktum är att det finns hyfsat många som dagpendlar upp emot 2 timmar per riktning och som då nog gärna väljer tåg med högre standard. Hur nu detta blir i framtiden återstår väl att se av många orsaker. Dock tror jag ju inte den stora mängden årskortsresenärer kommer att gilla detta så mycket, eftersom man troligen inte kommer kunna välja mellan alla tåg, utan bara de som "min biljett" gäller på.
Jag är tex tveksam till att Movingo kommer gälla på X2000 från Linköping eller att SJ-årskort kommer att gälla på Mälardalstrafiken från samma ort...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Diripsi »

leifd skrev:Att det kan vara svårt att förstå för så kort pendeltid som Uppsala - Stockholm kan jag förstå.
Men faktum är att det finns hyfsat många som dagpendlar upp emot 2 timmar per riktning och som då nog gärna väljer tåg med högre standard. Hur nu detta blir i framtiden återstår väl att se av många orsaker. Dock tror jag ju inte den stora mängden årskortsresenärer kommer att gilla detta så mycket, eftersom man troligen inte kommer kunna välja mellan alla tåg, utan bara de som "min biljett" gäller på.
Jag är tex tveksam till att Movingo kommer gälla på X2000 från Linköping eller att SJ-årskort kommer att gälla på Mälardalstrafiken från samma ort...
Problemet är ju att om man kör olika tågsystem med olika standard så kommer turtätheten för varje enskilt tågsystem att bli sämre än om man kör ett tågsystem för alla resenärer. Alla blir förlorare på det. 1 klass-vagnar och 2 klass-vagnar i samma tåg är en mycket bättre lösning.

Tyvärr finns det alldeles för låg förståelse för detta, hur viktigt det är med hög turtäthet för resenärerna, och hur viktigt det är att så många resenärer som möjligt ska kunna åka med samma slags tåg för att turtätheten ska bli hög. Delvis är det väl ideologiska skäl som ligger bakom detta, en övertro på marknadsekonomiska lösningar helt enkelt. Konkurrens fungerar dåligt i kollektivtrafik, resultatet av konkurrens blir i praktiken att man kan välja mellan två eller flera alternativ som alla har sämre turtäthet än det enda alternativet när det bara finns en operatör.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Ovanstående diskussion berör två olika aspekter: trafikering och biljettsystem. Dessa aspekter är naturligtvis relaterade, men ändå distinkta. Exempelvis har Ostpendeln mellan Linköping och Gävle en tydlig funktion och en lämplig trafikering. Innan Ostlänken är färdig är det inte aktuellt att slå ihop den med Nyköpingspendeln. Prissättningen är problematisk eftersom många resenärer inte kan välja första bästa tåg, men själva linjen är väl anpassad till befintlig infrastruktur.

Här-och-där-tågen
mellan Göteborg och Stockholm har också en rimlig funktion och trafikering. Återigen är det prissättningen som är problematisk. Det kan förvisso diskuteras om dessa tåg borde vara genomgående i Stockholm, men jag tror nog att linjen är bra som den är. Dels skulle den bli för lång om den förlängdes ytterligare, dels skulle det bli ett överutbud söder om Stockholm om Uppsalapendeln också blir genomgående. Regionaltåg från Södertälje borde i första hand fortsätta mot Uppsala för att skapa ett attraktivt trafikutbud på den sträckan.

Det är just regionaltågen mellan Stockholm och Uppsala som har en vansinnig trafikering. Trafikbehovet mellan Stockholm och Uppsala är ungefär lika stort som på de tre sörmländska regionaltågslinjerna tillsammans. Det är ju som upplagt för genomgående trafikering! Likheterna med Öresundstågen är slående. Dessutom finns det knappast något behov av högre komfort på denna sträcka än på de längre sörmländska linjerna. Jag har hittills inte sett något vettigt argument för att Uppsalapendeln ska vända i Stockholm. Som bonus förbättras trafikekonomin.

Mälartåg är definitivt ett steg i rätt riktning. En av tre regionaltågslinjer från Sörmland blir genomgående. Däremot är det helt obegripligt varför alla tre linjer inte blir genomgående från början, speciellt när Trafikförvaltningen skriver att genomgående trafikering är ekonomiskt fördelaktig. Det är ett missat tillfälle utan någon bra förklaring. Möjligen vågar regionalpolitikerna inte utmana SJ på en gång, men samtidigt är det uppenbart vartåt det barkar. I den senaste storregionala systemanalysen är samtliga regionaltåg från Södertälje genomgående till Uppsala.

Det kan inte heller vara bra för SJ att Uppsalapendeln befinner sig i detta limbo. Mälardalstrafik kan när som helst ta över trafiken, och planerar att göra det på längre sikt. Hur ska SJ investera i trafiken när de kommersiella förutsättningarna kan försvinna över en natt? Nu när pendeltågstrafiken börjar kollapsa blir situationen ännu mindre förutsägbar. I ÅVS:en talas det om att "eventuellt kompletteras pendeltågstrafiken med en regionaltågssatsning från Uppsala för att minska trängseln på sträckan Uppsala–Stockholm" redan år 2022...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Pendlarna ska inte bli kvar på perrongen

Gnestapendeln hotas att återgå till tvåtimmarstrafik när Sörmlandspilen på Mälartåg får utökad trafik. Vänsterpartiet är dock kritiskt:
Södermanlands Nyheter skrev:Nej, motiveringen som lagts fram är att Mälartågen (Sörmlandspilen) ska ges en mer utökad trafik som fyller ut pendeltågets luckor. Men det funkar ju inte så. De potentiellt förtätade Mälartågen servar enbart Södertälje syd och Gnesta. Du som reser från Järna och Mölnbo körs förbi med 200 km i timmen.

Och hur ansluter Södertälje centrum och Södertälje hamn till Mälartåget för en 20-minuters tågfärd till eller från Gnesta? Via Södertälje syd? Om det är något som får folk att välja bilen framför kollektivtrafiken så är det just detta – omstigning. Vänsterpartiets uppmaning till beslutsfattare i de olika instanserna är att tänka om och göra rätt! Värna entimmestrafik på helgerna på Gnestapendeln!
Förutom att trafikera andra stationer än Sörmlandspilen har Gnestapendeln även en integrerad taxa. Movingo skulle avlasta pendeltågen, men så blev det inte. Hur bra verklighetsförankring har beslutsfattarna?
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:Pendlarna ska inte bli kvar på perrongen

Gnestapendeln hotas att återgå till tvåtimmarstrafik när Sörmlandspilen på Mälartåg får utökad trafik. Vänsterpartiet är dock kritiskt:
Södermanlands Nyheter skrev:Nej, motiveringen som lagts fram är att Mälartågen (Sörmlandspilen) ska ges en mer utökad trafik som fyller ut pendeltågets luckor. Men det funkar ju inte så. De potentiellt förtätade Mälartågen servar enbart Södertälje syd och Gnesta. Du som reser från Järna och Mölnbo körs förbi med 200 km i timmen.

Och hur ansluter Södertälje centrum och Södertälje hamn till Mälartåget för en 20-minuters tågfärd till eller från Gnesta? Via Södertälje syd? Om det är något som får folk att välja bilen framför kollektivtrafiken så är det just detta – omstigning. Vänsterpartiets uppmaning till beslutsfattare i de olika instanserna är att tänka om och göra rätt! Värna entimmestrafik på helgerna på Gnestapendeln!
Förutom att trafikera andra stationer än Sörmlandspilen har Gnestapendeln även en integrerad taxa. Movingo skulle avlasta pendeltågen, men så blev det inte. Hur bra verklighetsförankring har beslutsfattarna?
Nu har väl inte riktigt detta med MTRs övertagande att göra, men fine, vi vet väl ännu inte hur prissättningen kommer funka för Mälartågen, det kan mycket väl bli liknande pris som för en SL-biljett. Och så undrar jag om de som ska från Gnesta till Södertälje inte klarar sig med ett tåg varannan timme, medans de som ska direkt till Stockholm får det betydligt bättre. Men det hade varit kul med Mälartåg genom Södertälje hamn och Tumba, då hade det varit enkelt att åka till Södertälje centrum också :-D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Odd »

Just bristen på samordning är väl kännetecknande för regionen.

I exempelvis Zurichregionen har man principen "en biljett för alla". I praktiken innebär det att du kan åka med alla typer av tåg, med undantag av snabbtåg, på en lokaltrafikbiljett så länge som resan sker inom det område biljetten gäller för. Om du sedan väljer att åka båt, spårvagn, buss, S-tåg eller fjärrtåg, det är upp till dig.

Många andra regioner har liknande upplägg. Jag tror det skulle vara bra för Stockholm/Mälardalen med en sådan samordning. Ta det tåg eller den buss som passar din resa, så länge som biljettens omfattning är inkluderad i hela resan.
Genius on call
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Ulrik Berggren »

Odd skrev:Just bristen på samordning är väl kännetecknande för regionen.

I exempelvis Zurichregionen har man principen "en biljett för alla". I praktiken innebär det att du kan åka med alla typer av tåg, med undantag av snabbtåg, på en lokaltrafikbiljett så länge som resan sker inom det område biljetten gäller för. Om du sedan väljer att åka båt, spårvagn, buss, S-tåg eller fjärrtåg, det är upp till dig.

Många andra regioner har liknande upplägg. Jag tror det skulle vara bra för Stockholm/Mälardalen med en sådan samordning. Ta det tåg eller den buss som passar din resa, så länge som biljettens omfattning är inkluderad i hela resan.
Det räcker att ta sig til vårt södra grannland som börjar på D för att finna en liknande samordning i huvudstadsområdet. Kan iofs ha att göra med att DSB kör alla tåg där (utom Lokalbanen och Metroen)...

Men en närliggande fråga: Ska Movingo skrotas när Mälartåg kör igång på allvar?
Senast redigerad av Ulrik Berggren den tisdag 22 december 2020 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av ADDE »

Movingo är ju bara TiM med ett nytt namn, Kejsarensnya kläder. Det fungerar för längre gränsöverskridande resor där lokaltrafiktaxor inte räcker till för att gälla hela resan. Ta Öresundstågstaxan som exempel.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Ovan nämns Zürich, Köpenhamn och Skåne som exempel på regioner som har integrerat sin tågtrafik. Vilka storstadsregioner i Västeuropa har inte integrerat sin tågtrafik? Det kan vara så enkelt att i princip alla andra likvärdiga regioner är förebilder för Stockholm...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Kantorn »

Ulrik Berggren skrev:
Odd skrev:Kan iofs ha att göra med att DSB kör alla tåg där (utom Lokalbanen och Metroen)...
Men på ett och samma dygnskort kunde jag åka till Hillerød från Köpenhamn, och senare samma dag ta Metroen. Så även om inte DSB kör Metroen så funkar det med samma biljett.
Professionell tyckare
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Vislaren »

Christer J skrev:MTR budgeterar inte för förlust i sina anbud. Varje affär skall bära sig själv. Den (vd) som inte lyckas får söka sin lycka någon annan stans! Varje år i affären har sin beräknade vinst. Ej uppnådda mål måste kompenseras de följande åren.
Gällde inte pendeln i Stockholm, där la de avsikltligt ett underbud! Många som har reagerat på hur de kunde få upphandlingen på det!
Vad som händer nu på pendeln är riktigt illa, ledningen sitter hela dagarna i krismöte med SL!

Just nu går 44 fordon med bara två traktionsgrupper fungerande (Normalt ska det vara 3 st.), och det får inte gå singel om en saknas!
Just nu har vi ca: 1360 fel på 129 fordon (Drygt 10 fel per fordon och flesta som skapar restriktioner)
Med MTR som arbetsgivare får de inte det roligt, oss försöker de driva som om vi vore kineser. Vilket fått personalen att vända sig emot dom!
Nu ska de ändra våra arbetsscheman till det sämre, de kommer erfara det också på Mälartåg!

Intressant är att förlorar MTR nästa upphandling på tunnelbanan så får de problem med pendeln då det är det som idag betalar att de kan köra pendeln!
Levererar inte Mälartåg en vinst för att betala pendeln så är det ganska kört!
Idag går pendeln back med ca: 8 miljoner i månaden...Hur länge klarar man av att driva det utan att ha pengar att ta det ifrån..?

MTR borde inte få driva något alls i Sverige!
Ingen i ledningen har någon som helst kompetens för att driva underhåll, en depåchef som fick sparken från sin senaste anställning, vi har en produktiondchef som när han lämnade Hagalund för Älvsjö så stod personalen där och applåderade!
Sedan har man nu anställt en person som "älskar tåg " men har ingen som helst erfarenhet av det!
Hans uppgift är att springa och fråga och störa oss varför olika jobb tar olika lång tid på blippningarna!

"Gud bevare Mälartåg", det lär de behöva...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR tar över Mälartåg

Inlägg av Enceladus »

Mälardalstrafik bryter med MTR
Mitt i skrev:Nu står det klart att MTR:s avtal med Mälardalstrafik upphör den 16 juni i år. Ny operatör att köra tågen blir Transdev.

[...]

Avtalet med Transdev löper fram till 2026 med möjlighet till förlängning i ett plus ett år.
Även Mälardalstrafik förlänger inte avtalet med MTR. Därmed försvinner MTR från den svenska marknaden. Transdev tar över tills vidare.
Skriv svar