Region Stockholm har nyligen publicerat förra årets mobilitets- och trafikutvecklingsrapport. Som bekant har antalet påstigningar i kollektivtrafiken slagit rekord. Totalt gjordes 861 miljoner resor med SL förra året, vilket är fler än någonsin. Pendeltågen och lokalbanorna stod för den största ökningen. Det är dock inte bara antalet resor som har slagit rekord. På sidan 10 i rapporten visas antalet resor per invånare. Förra året gjordes 365 resor per invånare, vilket även det är ett rekord.
En naturlig tolkning skulle vara att kollektivtrafiken har ökat sin andel av resorna, men på samma sida står det att "andelen kollektivtrafikresor minskat med tre procent sedan år 2015". I och för sig är resvaneundersökningar inte alltid helt tillförlitliga. Det finns dock en annan möjlig förklaring:
Under de senaste åren har det skett en massiv demografisk förändring i Stockholms län. Befolkningen i Stockholms innerstad har blivit äldre, och många som bor där vill inte längre ta del av det stadsliv som finns där. Samtidigt har det omvända skett i förorterna. Ironiskt nog leder denna utveckling till ett samhälle där alla är missnöjda: unga förortsbor behöver resa långt för att uppleva ett attraktivt stadsliv medan äldre innerstadsbor inte får det lugn som de numera vill ha. Detta är vad som brukar kännetecknas av en dysfunktionell bostadsmarknad.Enceladus skrev:De som flyttar in i förorterna idag vill egentligen bo i Stockholms innerstad och lever som om de gjorde det.
Vad tror forumets expertpanel om att antalet resor per invånare ökar samtidigt som andelen kollektivtrafikresor minskar, om nu undersökningarna stämmer?