Liljevalchs utbyggnad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Gröna Lund tror på seger i högsta instans
Mitt i skrev:I början av maj upphävde mark- och miljödomstolen detaljplanen för Gröna Lunds planerade utbyggnad. Men än är sista ordet inte skrivet. Nu står det klart att både Stockholms stad och Gröna Lund överklagar beslutet.

– Domen är både bristfällig och felaktig, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and resorts som äger Gröna Lund.
Om Mark- och miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt är sistainstans, eller om ett mål ev. kan föras vidare till HD varierar med måltyp: https://www.domstol.se/mark--och-miljoo ... ors-malet/

Under alla förhållanden har MöD mycket i högarna nu, så den klagande parten lär nog få vänta: https://www.domstol.se/mark--och-miljoo ... tillstand/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, det är ju en myt att Liljevalchs + är ett brutalt ingrepp i en annars sammanhållen klassicistisk eller nationalromantisk arkitekturell miljö på Djurgården. Så är det förstås inte. Vi har ju Skånska Gruvans tårtliknande byggnad en bit bort. För att inte tala om Nordiska Muséets krokanliknande renässanspastisch, som egentligen skulle ha blivit ännu större om Hazelius och arkitekten fått sin vilja igenom, en riktig renässansborg. Det hade ju det goda med sig att mark sparades för det som i en avlägsen framtid skulle bli Vasamuséets plåtlåda. Nationalromantiken är väl främst företrädd av Biologiska Muséets vikingapastisch, för att inte säga pekoral.

Slutligen har vi självaste Skansen, med alla sina hopsamlade byggnader, men de ligger ju uppe på sitt berg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det är ju en myt att Liljevalchs + är ett brutalt ingrepp i en annars sammanhållen klassicistisk eller nationalromantisk arkitekturell miljö på Djurgården. Så är det förstås inte. Vi har ju Skånska Gruvans tårtliknande byggnad en bit bort. För att inte tala om Nordiska Muséets krokanliknande renässanspastisch, som egentligen skulle ha blivit ännu större om Hazelius och arkitekten fått sin vilja igenom, en riktig renässansborg. Det hade ju det goda med sig att mark sparades för det som i en avlägsen framtid skulle bli Vasamuséets plåtlåda. Nationalromantiken är väl främst företrädd av Biologiska Muséets vikingapastisch, för att inte säga pekoral.

Slutligen har vi självaste Skansen, med alla sina hopsamlade byggnader, men de ligger ju uppe på sitt berg.
Jag måste säga att din uppräkning av byggnaderna på Djurgården gav mig ett gott skratt.

Och aktuella tillbyggnaden, + , håller liv i traditionen att klaga på alla nya konsthallar på den tomten. Som Spv diggare måste man ju, av principiella skäl, förfasa sig över hur man kunde riva den fina spårvägshallen för en så full byggnad. Denna gång ger man sig på de stackars bilisterna som i ett nafs förlorade 50 p-platser. Skandal!!

Fö måste jag säga att insidan, som konsthall betraktat, är mycket läcker. Den rena betongen och de fantastiska ljusinsläppen gör att de utställda föremålen kommer i fokus utan distraktioner. de första utställningarna är väl lite magra men antar att de har planer på att fylla salarna till nästa gång.

Till sist kan jag rapportera att lammfärsbiffarna på Blå porten håller samma höga nivå som innan. Den berömda fisksoppan återkommer på menyn under hösten. Matsalen är mycket fint renoverad och med nytt möblemang är det riktigt tjusigt. Lite prydnader på väggarna är det enda som saknas.

"Kulturinspektör"
Stefan Widén
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag tackar så hjärtligt för den rapporten. Då kan kamrat Widén till sina många titlar lägga även "kulturinspektör". Beträffande restaurang Blå Porten vill jag minnas att hr. Gädda uttryckte önskemål om ny restaturatör, oklart om det berodde på dålig restauration i största allmänhet eller avsaknaden av gädda och pepparrot på menyn. Köket har som jag förstår av en tidigare rapport från hr. kulturinspektörn, totalrenoverats, beträffande gäddan får vi väl avvakta. Själv är jag tyvärr av samma uppfattning om denna som framlidne generalfältmarskalken av Finland C. G. Mannerheim: "En oätligt rovfisk"!

PS. Av alla inspektörstitlar som finns eller har funnits uppskattar jag mest "tågvägsinspektör".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Lennart Petersen »

Stefan Widén skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det är ju en myt att Liljevalchs + är ett brutalt ingrepp i en annars sammanhållen klassicistisk eller nationalromantisk arkitekturell miljö på Djurgården. Så är det förstås inte. Vi har ju Skånska Gruvans tårtliknande byggnad en bit bort. För att inte tala om Nordiska Muséets krokanliknande renässanspastisch, som egentligen skulle ha blivit ännu större om Hazelius och arkitekten fått sin vilja igenom, en riktig renässansborg. Det hade ju det goda med sig att mark sparades för det som i en avlägsen framtid skulle bli Vasamuséets plåtlåda. Nationalromantiken är väl främst företrädd av Biologiska Muséets vikingapastisch, för att inte säga pekoral.

Slutligen har vi självaste Skansen, med alla sina hopsamlade byggnader, men de ligger ju uppe på sitt berg.
Jag måste säga att din uppräkning av byggnaderna på Djurgården gav mig ett gott skratt.

Och aktuella tillbyggnaden, + , håller liv i traditionen att klaga på alla nya konsthallar på den tomten. Som Spv diggare måste man ju, av principiella skäl, förfasa sig över hur man kunde riva den fina spårvägshallen för en så full byggnad. Denna gång ger man sig på de stackars bilisterna som i ett nafs förlorade 50 p-platser. Skandal!!

Fö måste jag säga att insidan, som konsthall betraktat, är mycket läcker. Den rena betongen och de fantastiska ljusinsläppen gör att de utställda föremålen kommer i fokus utan distraktioner. de första utställningarna är väl lite magra men antar att de har planer på att fylla salarna till nästa gång.

Till sist kan jag rapportera att lammfärsbiffarna på Blå porten håller samma höga nivå som innan. Den berömda fisksoppan återkommer på menyn under hösten. Matsalen är mycket fint renoverad och med nytt möblemang är det riktigt tjusigt. Lite prydnader på väggarna är det enda som saknas.

"Kulturinspektör"
Stefan Widén
Till arkitekturen på södra Djurgården kan ju även fogas Gröna Lunds åkattraktioner som tycks sticka upp allt högre.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: Till arkitekturen på södra Djurgården kan ju även fogas Gröna Lunds åkattraktioner som tycks sticka upp allt högre.
Ja just det, men jag tyckte inte jag behövde. Det gjorde ju Daniel S redan 30/11 2020: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 69#p394984
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Lennart Petersen skrev: Till arkitekturen på södra Djurgården kan ju även fogas Gröna Lunds åkattraktioner som tycks sticka upp allt högre.
Ja just det, men jag tyckte inte jag behövde. Det gjorde ju Daniel S redan 30/11 2020: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 69#p394984
Om man nu tycker att en vacker bergodalbana upplyst av neonljus (eller möjligen LED) är ett lyft för miljön, så man givetvis jätteglad över förslaget. Att efter 60 år eller lite mer kanske, få bort den förfulande parkeringsplatsen måste vara mer värt än att det är, som sagt lite vackra stålkonstruktioner med glada åkare. Därtill får vi bort biltrafiken vilket ytterliga gör att vi kan på sikt göra hela Djurgården bilfritt. Mer plats för cyklar och ELsparkar...

Hela tillbyggnaden är ju dessutom fylld med parkliknade delar vilket inte funnits plats för i originaldelarna.

Börja bygg NU!!!

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: ---------------------
Först måste jag säga att insidan, som konsthall betraktat, är mycket läcker. Den rena betongen och de fantastiska ljusinsläppen gör att de utställda föremålen kommer i fokus utan distraktioner. de första utställningarna är väl lite magra men antar att de har planer på att fylla salarna till nästa gång
--------------------
"Kulturinspektör"
Stefan Widén
Ja, hr. överintendenten Castenfors ska väl gå i pension snart och det vore väl fina grejer (som vi säger i Östergötland) att avrunda med en Picasso-utställning. Någon som Sveriges Radios Kulturnytts konstkritiker Mårten Arndtzén spekulerar i: https://sverigesradio.se/artikel/nya-li ... det-ar-bra

Nationalskald Evert Taube berättade en gång att hans diktande och komponerande betraktades som "mindre konst" - alltså till skillnad från större konst som stort måleri, eller stora episkt upplagda berättelser (Leo Tolstoy, Richard Wagner). Det kommenterade Evert på följande sätt "Jag säger som min gode vän Pablo Picasso, det finns bara god konst och dålig konst". Ack, om det vore så enkelt, då skulle detsamma kunna gälla även för t.ex. arkitektur. Ser f.ö. att högerextrema Arkitekturupproret var på plats med banderoller vid invigningen, som förväntat.

Ja, vi har yttrandefrihet och demonstrationsfrihet - än så länge.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:... Ser f.ö. att högerextrema Arkitekturupproret var på plats med banderoller vid invigningen, som förväntat.

Ja, vi har yttrandefrihet och demonstrationsfrihet - än så länge.
Sista meningen uppfattar jag som ironi, men är inte säker eftersom du påstår att Arkitekturupproret är högerextremt. Det sista behöver en förklaring. Är allt som inte är uppenbart vänster högerextremt, eller vad då?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:... Ser f.ö. att högerextrema Arkitekturupproret var på plats med banderoller vid invigningen, som förväntat.

Ja, vi har yttrandefrihet och demonstrationsfrihet - än så länge.
Sista meningen uppfattar jag som ironi, men är inte säker eftersom du påstår att Arkitekturupproret är högerextremt. Det sista behöver en förklaring. Är allt som inte är uppenbart vänster högerextremt, eller vad då?
Jag har redan redogjort för detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p397712

Att "allt som inte är uppenbart vänster (är) högerextremt" är din egen konstruktion, jag har aldrig påstått något sådant.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:... Ser f.ö. att högerextrema Arkitekturupproret var på plats med banderoller vid invigningen, som förväntat.

Ja, vi har yttrandefrihet och demonstrationsfrihet - än så länge.
Sista meningen uppfattar jag som ironi, men är inte säker eftersom du påstår att Arkitekturupproret är högerextremt. Det sista behöver en förklaring. Är allt som inte är uppenbart vänster högerextremt, eller vad då?
Jag har redan redogjort för detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p397712

Att "allt som inte är uppenbart vänster (är) högerextremt" är din egen konstruktion, jag har aldrig påstått något sådant.
Att en organisation som tycks dra till sig höger(extrema) debattörer gör den väl inte högerextrem i sig själv. Och jag påstod inte att du tycker att "allt som inte är uppenbart vänster (är) högerextremt". Det var en fråga som var lätt att ställa eftersom du betecknade Arkitekturupproret som högerextremt utan utan uppenbar anledning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Att en organisation som tycks dra till sig höger(extrema) debattörer gör den väl inte högerextrem i sig själv. Och jag påstod inte att du tycker att "allt som inte är uppenbart vänster (är) högerextremt". Det var en fråga som var lätt att ställa eftersom du betecknade Arkitekturupproret som högerextremt utan utan uppenbar anledning.
Som sagt, den diskussionen har vi redan haft och den tar jag inte i repris. Att hr. LÅ anser att det saknas "uppenbar anledning" kan jag tyvärr inte göra så mycket åt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Apropå högerextremister och kitsch så kanske denna artikel om Prins Charles experimentiella stad kan vara av intresse.
https://www.theage.com.au/world/europe/ ... 58bz9.html
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Skulle uppskatta om vad som är extremt till höger eller vänster förs i en ny tråd. Det enda vi kan konstatera har en direkt koppling till Betongklossen är att, till höger eller vänster om den (beroende på näsans riktning) finns det extremt vackra spårvagnar av äldre modell. Det finns även vagnar av nyare snitt som anses vara extrema av andra orsaker ex dess tyngd.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Med ovanstående salomoniska ord av kamrat Widén föreslår jag i all ödmjukhet att vi sätter streck i denna debatt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Inte nog med att den fula betonglådan gick 350% över kalkylering och kostade 570 miljoner; nu har det redan börjat läcka in vatten!
Har vi tur så kanske schabraket har ramlat ihop om några år, forslas bort så kan vi låtsas att det aldrig hände. :)

https://www.svt.se/kultur/regnvatten-la ... iljevalchs
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Inte nog med att den fula betonglådan gick 350% över kalkylering och kostade 570 miljoner; nu har det redan börjat läcka in vatten!
Har vi tur så kanske schabraket har ramlat ihop om några år, forslas bort så kan vi låtsas att det aldrig hände. :)

https://www.svt.se/kultur/regnvatten-la ... iljevalchs
Jaså, hr. Breitspurbahn kunde inte avhålla sig utan föll för frestelsen. Nåja, vi fortsätter väl då!

Det är några fönsterfogar som läcker ingenting att hänga upp sig på. SvT gjorde givetvis ett nummer av detta, och släppte fram rena hatretoriken i anslutning:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... e-nybygget
Det är inte utan att jag vill rekommendera denna AB-artikel även i denna tråd: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... trakmansar

Men som jag sagt förut, jag sätter i detta i ett större politiskt sammanhang. Och Liljevalchs tillbyggnad kommer att stå där, vare sig ni vill eller inte.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

"SD vill byta ut fasaden på nya Liljevalchs". (Nya Liljevalchs ska väl tolkas som Liljevalchs utbyggnad.)

Ser ju faktiskt rätt bra ut på bilden. Men detta kommer naturligtvis aldrig att förverkligas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

LÅ1 skrev:"SD vill byta ut fasaden på nya Liljevalchs". (Nya Liljevalchs ska väl tolkas som Liljevalchs utbyggnad.)

Ser ju faktiskt rätt bra ut på bilden. Men detta kommer naturligtvis aldrig att förverkligas.
Helt klart en förbättring. Varför skulle det inte kunna ske?
Skriv svar