Liljevalchs utbyggnad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: Nej, det tycker jag inte, och det tycker uppenbarligen inte Mats Wickman heller - som jag tror är avsevärt mer påläst än hr "Breitspurbahn".

Wickman kallar Arkitekturupproret för provokatörer, och det är det minsta man kan säga. Min uppfattning om dem är i alla fall klar, det märks inte minst på deras retorik. Men det är klart, har man behov av att dela in allt i kategorier så förfaller man väl till floskler som "organisk" och "klassisk". Eller viftar undan andras åsikter som "hjärnspöken".

Och ja, jag kallar de sk. Sverigedemokraterna så och det gör de visst själva också. Men jag kanske trampar på en öm tå, tydligen. Uttrycket "näst största parti" (som f.ö. inte stämmer) tyder på det.
Det är en smula märkligt att vara emot kategoriseringar och sedan kategorisera för fullt själv.
Nåväl.
Enceladus skrev: Jag antar att skribenten med "Sverige näst största parti" avser Sverigemoderaterna, men visst är det lätt att förväxla partiet med Sverigedemokraterna. Det har ju blivit ganska trångt på den populistiska högerkanten. Europa verkar dessvärre vara på väg mot den amerikanska mardrömmen, trots att amerikanerna själva har förkastat sin gamla kriminalpolitik (New Yorks misslyckande med "Broken Windows" brukar användas som ett skräckexempel).

Låt oss bara hoppas att den amerikanska stadsplaneringen stannar där...
Skulle tro att NY-borna saknar den tiden; då var New York USAs säkraste storstad och en av världens säkraste storstäder. Under Di Blasio så är man på väg tillbaka till 70/80-talets kriminalitet.

Sverigemoderaterna existerar inte, däremot Sverigedemokraterna. Och mätningar visar allt som oftast att de är näst största parti. Men vi får väl se nästa år.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Nej, det tycker jag inte, och det tycker uppenbarligen inte Mats Wickman heller - som jag tror är avsevärt mer påläst än hr "Breitspurbahn".

Wickman kallar Arkitekturupproret för provokatörer, och det är det minsta man kan säga. Min uppfattning om dem är i alla fall klar, det märks inte minst på deras retorik. Men det är klart, har man behov av att dela in allt i kategorier så förfaller man väl till floskler som "organisk" och "klassisk". Eller viftar undan andras åsikter som "hjärnspöken".

Och ja, jag kallar de sk. Sverigedemokraterna så och det gör de visst själva också. Men jag kanske trampar på en öm tå, tydligen. Uttrycket "näst största parti" (som f.ö. inte stämmer) tyder på det.
Det är en smula märkligt att vara emot kategoriseringar och sedan kategorisera för fullt själv.
Nåväl.

Sverigemoderaterna existerar inte, däremot Sverigedemokraterna. Och mätningar visar allt som oftast att de är näst största parti. Men vi får väl se nästa år.
Projektioner kallas det med ett finare ord. Med ett enklare - rena påhitten, när man inte har något att komma med!

"Mätningarna" får väl tas för vad de är värda - dvs. ingenting alls. Jag utgick förstås från valresultatet 2018. Klokast att inte ägna sig åt önsketänkande och ta inteckningar framtiden.

Nåväl!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Hmm spännande hur diskussionen kan flyta iväg från Liljevalchs.... fast klart nya utbyggnaden är ju FUL och det som diskuterade var ju delvis ett visst FULspel.... så vi får väl anse att det tillhör ämnet.

Annars funderar jag till att bjuda in till en insamling för inköp av en stor vepa som kan täcka betongen i stället visa något vackert.... :D

Självklart skall det föregås av en tävling i photoshopping om en ny mer passande gestaltning anpassat till området.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hehe, var glada att det inte blev förslaget "Avtryck" som vann: https://www.arkitekt.se/app/uploads/201 ... tande1.pdf

Någon dag kanske jag Photoshoppar för att visa hur Wingårdhs skapelse skulle kunna sett ut om man valt färgad betong i fasaden istället.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Stefan Widén skrev:Hmm spännande hur diskussionen kan flyta iväg från Liljevalchs.... fast klart nya utbyggnaden är ju FUL och det som diskuterade var ju delvis ett visst FULspel.... så vi får väl anse att det tillhör ämnet.

Annars funderar jag till att bjuda in till en insamling för inköp av en stor vepa som kan täcka betongen i stället visa något vackert.... :D

Självklart skall det föregås av en tävling i photoshopping om en ny mer passande gestaltning anpassat till området.

Stefan
Jag tänkte faktiskt på om man skulle dra ihop ett gäng målare och någon söndagsnatt måla över betongen i samma färg som övriga Liljevalchs.
Ungefär som kl-ttr- gr-f-tt--målare; fast tvärtom göra det finare.

Olagligt måhända, men för ett gott syfte. :D
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:[
Jag tänkte faktiskt på om man skulle dra ihop ett gäng målare och någon söndagsnatt måla över betongen i samma färg som övriga Liljevalchs.
Ungefär som kl-ttr- gr-f-tt-; fast tvärtom göra det finare.

Olagligt måhända, men för ett gott syfte. :D
Olagligt i högsta grad. Precis som allt annat kl-tter. Där en liten grupp själv avgör hur saker i vår omgivning ska dekoreras och målas. Det är långt i från alltid som deras åsikter sammanfaller med den breda allmänhetens åsikter. Och den där söndagnatten skulle kunna leda till stora skadestånd med 7-siffriga belopp.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Nä vi ska inte göra det för enkelt att måla den åt dem, därav förslaget med photoshoppingen..... Sen sprida ut det i blaskorna och trigga folkmobben.... lika som under almarna

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Stefan Widén skrev:Nä vi ska inte göra det för enkelt att måla den åt dem, därav förslaget med photoshoppingen..... Sen sprida ut det i blaskorna och trigga folkmobben.... lika som under almarna

Stefan
Låter smart och billigare. Tummen upp.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Det lustiga är ju att Gröna Lunds utbyggnad ska bestå av "kitchiga högerextrema byggnader" mot Falkenbergsgatan i enighet med omkringliggande arkitektur.
Det lustiga är att det inte verkar bli någonting alls av med denna utbyggnad: https://www.expressen.se/dinapengar/bos ... ut-parken/

Möjligen beviljar Mark- och miljöverdomstolen vid Svea Hovrätt PT, som det heter på juristslang, men det är inte alls säkert. Att man försöker överklaga denna dom är däremot sätt säkert. Här är det ju fråga om hur en utbyggnad går ihop med Nationalstadsparken, vilket skulle tala för en överprövning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det lustiga är att det inte verkar bli någonting alls av med denna utbyggnad: https://www.expressen.se/dinapengar/bos ... ut-parken/

Möjligen beviljar Mark- och miljöverdomstolen vid Svea Hovrätt PT, som det heter på juristslang, men det är inte alls säkert. Att man försöker överklaga denna dom är däremot sätt säkert. Här är det ju fråga om hur en utbyggnad går ihop med Nationalstadsparken, vilket skulle tala för en överprövning.
Den aktuella markplätten har inrymt nöjesfält Nöjesfältet 1923 - 1957. En konkurrent till Gröna Lund.

"Konkurrens och kärlek på Djurgårdens tivolin".

Flygfotto från 1930-talet
Lägg märke till att Gröna Lund inte gick ner till vattnet. Jag har fått för mig ett det fanns stora portar till vänster om stora scenen, sett från publikplats, som kunde öppnas nät Grönan var stängd. Då blev det än väg ner till varvet, eller vad det var, nere vid vattnet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det lustiga är att det inte verkar bli någonting alls av med denna utbyggnad: https://www.expressen.se/dinapengar/bos ... ut-parken/

Möjligen beviljar Mark- och miljöverdomstolen vid Svea Hovrätt PT, som det heter på juristslang, men det är inte alls säkert. Att man försöker överklaga denna dom är däremot sätt säkert. Här är det ju fråga om hur en utbyggnad går ihop med Nationalstadsparken, vilket skulle tala för en överprövning.
Den aktuella markplätten har inrymt nöjesfält Nöjesfältet 1923 - 1957. En konkurrent till Gröna Lund.

"Konkurrens och kärlek på Djurgårdens tivolin".

Flygfotto från 1930-talet
Lägg märke till att Gröna Lund inte gick ner till vattnet. Jag har fått för mig ett det fanns stora portar till vänster om stora scenen, sett från publikplats, som kunde öppnas nät Grönan var stängd. Då blev det än väg ner till varvet, eller vad det var, nere vid vattnet.
Så var det. Men det var innan man kommit på sådana nymodigheter som nationalstadsparker.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det lustiga är att det inte verkar bli någonting alls av med denna utbyggnad: https://www.expressen.se/dinapengar/bos ... ut-parken/

Möjligen beviljar Mark- och miljöverdomstolen vid Svea Hovrätt PT, som det heter på juristslang, men det är inte alls säkert. Att man försöker överklaga denna dom är däremot sätt säkert. Här är det ju fråga om hur en utbyggnad går ihop med Nationalstadsparken, vilket skulle tala för en överprövning.
Den aktuella markplätten har inrymt nöjesfält Nöjesfältet 1923 - 1957. En konkurrent till Gröna Lund.

"Konkurrens och kärlek på Djurgårdens tivolin".

Flygfotto från 1930-talet
Lägg märke till att Gröna Lund inte gick ner till vattnet. Jag har fått för mig ett det fanns stora portar till vänster om stora scenen, sett från publikplats, som kunde öppnas nät Grönan var stängd. Då blev det än väg ner till varvet, eller vad det var, nere vid vattnet.
Flera remissinstanser, däribland det konservativa propagandaorganet, har haft invändningar mot byggnation över 12 meter. Enligt detaljplanen tillåts enstaka höjder om 60 meter. Skulle Nöjesfältet från 1930-talet klara dessa krav?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ämnet är återkommande: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41 ... ara-borjat

Jag respekterar allas rätt att ha och uttrycka en åsikt om utbyggnaden, men att formulera sig som Ulf Adelsohn: "Jag kallar den Adolf Hitler memorial, en gigantisk kombination av fängelse och bunker" och dra in Hitler i detta är fullkomligt omdömeslöst. Ungefär av samma kaliber som när Calle Bildt jämförde Israels agerande vid Tempelberget med att ”skicka in nazister i Vatikanen”.

Man ska låta bli att dra in Hitler och nazismen i sin argumentation!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Ja den mannen gör man bäst i att inte dra in i detta sammanhang. Men jag kan förstå att man vill ta till kraftuttryck för det som är fördjävligt.

Jag förstår den kritik som kommer från Djurgårdens hembygdsförening men samtidigt så är det svårt för den kanske ännu större del som inte anser att Grönans utbyggnad påverkar Nationalstadsparken nämnvärt.

Samhällsplanerarna brottas hela tiden med dessa avvägningar och i grunden handlar det om tycke och smak hos den enskilde. Har man inte barn i tivoliålder eller är själv i den åldern kan man lätt förfasa över planerna.

Kanske är det så att man ska blanda in medborgarna mer aktivt och låta dem göra val. Men så var det där med lagen om parken ... uppenbarligen hindrade den inte Konsthallens tillbyggnad.

Vi kanske ska börja med att se över lagen, så spelreglerna för vad som får och inte får göras i parken, fastställs tydligare.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Ja den mannen gör man bäst i att inte dra in i detta sammanhang. Men jag kan förstå att man vill ta till kraftuttryck för det som är fördjävligt.

Jag förstår den kritik som kommer från Djurgårdens hembygdsförening men samtidigt så är det svårt för den kanske ännu större del som inte anser att Grönans utbyggnad påverkar Nationalstadsparken nämnvärt.

Samhällsplanerarna brottas hela tiden med dessa avvägningar och i grunden handlar det om tycke och smak hos den enskilde. Har man inte barn i tivoliålder eller är själv i den åldern kan man lätt förfasa över planerna.

Kanske är det så att man ska blanda in medborgarna mer aktivt och låta dem göra val. Men så var det där med lagen om parken ... uppenbarligen hindrade den inte Konsthallens tillbyggnad.

Vi kanske ska börja med att se över lagen, så spelreglerna för vad som får och inte får göras i parken, fastställs tydligare.

Stefan
Förstår inte riktigt vad som tagit åt Adelsohn, han brukar ju vara en verserad man, men en och annan groda har ju hoppat under åren. Så är han ju djurgårdare också.....

Vad i lagen som behöver ses över vet jag inte riktigt, ramen ges i Miljöbalken (SFS 1998:808, 2 kap. 7 §)
Området Ulriksdal-Haga-Brunnsviken-Djurgården är en nationalstadspark.

Inom en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas.

Trots bestämmelsen i andra stycket får en åtgärd som innebär ett tillfälligt intrång eller en tillfällig skada i en nationalstadspark vidtas, om
1. åtgärden höjer parkens natur- och kulturvärden eller tillgodoser ett annat angeläget allmänt intresse, och
2. parken återställs så att det inte kvarstår mer än ett obetydligt intrång eller en obetydlig skada. Lag (2009:293).
Sedan är det upp till Mark- och miljödomstolarna att tolka detta och avgöra tillåtligheten i varje enskilt fall, ett normalt juridiskt förfarande. Kung Carl Gustaf har förstås vetorätt eftersom Djurgården ingår i den kungliga dispositionsrätten
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Nu vet jag...... Alla inser att man släppt igenom bunkern utan att någon reagerade och när ALLA nu tycker den blir ful vill man inte göra om misstaget.. :D

Fö har väl även Adelsohn haft fler grodor under sina år i politiken... Dvs ganska mänskligt och gör att personen får lite karaktär. Men i dagens debatt gäller det att inte göra det för då är man rökt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, min bäste kamrat Widén - de finns tre personer som man ska låta bli att dra in i sin argumentation, dvs. massmördarna Hitler, Stalin och Pol Pot (och det de stod för, eftersom deras brott är så exempellösa). I övrigt kan man få svära och leva :evil: :twisted: om man vill! :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Det förekommer just nu en debatt i branschtidningen Arkitekten om nybyggnation i klassicism och framförallt rädslan för detsamma i Sverige.

https://arkitekten.se/debatt/varfor-ar- ... lassicism/
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Det lustiga är ju att Gröna Lunds utbyggnad ska bestå av "kitchiga högerextrema byggnader" mot Falkenbergsgatan i enighet med omkringliggande arkitektur.
Det lustiga är att det inte verkar bli någonting alls av med denna utbyggnad: https://www.expressen.se/dinapengar/bos ... ut-parken/

Möjligen beviljar Mark- och miljöverdomstolen vid Svea Hovrätt PT, som det heter på juristslang, men det är inte alls säkert. Att man försöker överklaga denna dom är däremot sätt säkert. Här är det ju fråga om hur en utbyggnad går ihop med Nationalstadsparken, vilket skulle tala för en överprövning.
Borgarrådet: ”Vi kan behöva se över åkattraktionernas höjd på Gröna Lund”
DN skrev:– Den här planen har inte snutits fram av oss lättvindigt på en vecka. Jag har jobbat med den i sju år. Hundratals personer har lagt tusentals timmar i flera år för att laga ett hål i landskapet, en parkeringsplats som ingen vill ha. Därför kommer vi att pröva den så långt det bara går, och förhoppningsvis förverkliga den, säger Christer Fogelmarck.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

Gröna Lund tror på seger i högsta instans
Mitt i skrev:I början av maj upphävde mark- och miljödomstolen detaljplanen för Gröna Lunds planerade utbyggnad. Men än är sista ordet inte skrivet. Nu står det klart att både Stockholms stad och Gröna Lund överklagar beslutet.

– Domen är både bristfällig och felaktig, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and resorts som äger Gröna Lund.
Skriv svar