Liljevalchs utbyggnad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

"Liljevalchs nya konsthall utnämnd till fulaste nybygge".

Hittade inte en enda kommentar som är positiv till utbyggnadens utformning! Läste i och för sig inte alla.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

LÅ1 skrev:"Liljevalchs nya konsthall utnämnd till fulaste nybygge".

Hittade inte en enda kommentar som är positiv till utbyggnadens utformning! Läste i och för sig inte alla.
Enceladus säger ju att de lådor som byggs i Stockholm är fina så han är säkert ett fan. ;)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:Det är väl inte särskilt märkligt att en ny byggnad som ska inrymma samtidskonst får ett utseende som inte låtsas tillhöra en svunnen tid?

Resultatet är i alla fall något tjusigare än skisserna...

https://wingardhs.imgix.net/projects/wi ... 4c2585bd69
https://wingardhs.imgix.net/projects/wi ... a24c0862aa

(Skisserna hittade jag här: https://www.wingardhs.se/projects/liljevalchs)
Ja, jag hoppas att hr. Wibacke inte avser att vara ironisk här.

Tillbyggnaden har i alla fall, som väntat, fått det sk. Arkitekturupprorets "Kasper Kalkon"-pris som 2020 år s fulaste byggnad. Det sk. Arkitekturupproret är intressant, eftersom det i huvudsak är en asociala-medier-företeelse och använder en retorik som man vanligtvis återfinner på högerextrema hatbloggar. Bl.a. beskriver man sitt speciella hatobjekt Gert Wingårdh på följande sätt: "Sveriges Televisions oproportionerligt omhuldade gullegris Gert Wingårdh". Men att skilja på sak och person har väl aldrig varit högerextremas starka sida. Föga förvånande är det därför att en av arkitekturupprorets grundare, Michael Diamant, också är aktiv i de sk. Sverigedemokraterna. Vi får väl se vilken arkitektursyn som tar form efter valet 2022, då Kristersson tagit makten med hjälp av Åkesson.

Det finns de som hävdar att det bara finns två möjliga konstriktningar, avantgarde och kitsch, och jag börjar undra om de inte har rätt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Odd »

Vissa anti-pris är på sätt och vis ett erkännande om att något är rätt, bara av den anledningen att de som utfärdar priset är korkade.

Exempelvis, en organisation som blir uppsatt på Putins lista över "utländska agenter" är ju därmed ordentligt granskade och bara det att man då hamnat på listan blir ju en sorts kvalitetsstämpel på att arbetet är rätt. Samma sak med Kinas utfärdade av banningar av utländska företag för att de tar ställning mot folkrättsoförätterna som pågår i landet. Nu vet jag ju att H&M, Nike och Adidas är företag som tar ansvar för råvarornas ursprung, och företag som duckar eller inte hamnar på listan, men som borde kunna hamna på den, kan man nu vara rätt säker på att de använder orena varor.
Genius on call
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Odd skrev:Vissa anti-pris är på sätt och vis ett erkännande om att något är rätt, bara av den anledningen att de som utfärdar priset är korkade.

Exempelvis, en organisation som blir uppsatt på Putins lista över "utländska agenter" är ju därmed ordentligt granskade och bara det att man då hamnat på listan blir ju en sorts kvalitetsstämpel på att arbetet är rätt. Samma sak med Kinas utfärdade av banningar av utländska företag för att de tar ställning mot folkrättsoförätterna som pågår i landet. Nu vet jag ju att H&M, Nike och Adidas är företag som tar ansvar för råvarornas ursprung, och företag som duckar eller inte hamnar på listan, men som borde kunna hamna på den, kan man nu vara rätt säker på att de använder orena varor.
Är Arkitekturupproret korkade då de motsätter sig livlösa lådor som de allra flesta människor ogillar?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:
LÅ1 skrev:"Liljevalchs nya konsthall utnämnd till fulaste nybygge".

Hittade inte en enda kommentar som är positiv till utbyggnadens utformning! Läste i och för sig inte alla.
Enceladus säger ju att de lådor som byggs i Stockholm är fina så han är säkert ett fan. ;)
Jag är ganska säker på att jag inte har kommenterat denna utbyggnad. Jag har tidigare uttalat mig positivt om Mariehäll som är en modern stadsdel och Norra tornen som har tilldelats ett tyskt arkitekturpris. Djurgården är ingen modern stadsdel och den nya konsthallen har inte fått ett tyskt arkitekturpris. Jag ser inga likheter här. Eftersom jag ännu inte har sett byggnaden i person kan jag dessvärre inte utlåta mig om dess skönhet. Skribenten får vänta tills pandemin är över.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Odd »

Breitspurbahn skrev:...
Är Arkitekturupproret korkade då de motsätter sig livlösa lådor som de allra flesta människor ogillar?
Vet ej. Kan inte just Arkitektuppropet och deras agenda. Men jag har en förutfattad mening om organisationer som delar ut anti-pris och den förutfattade meningen säger mig att det är just en sådan organisation, så just nu, baserad på mycket ringa information, lutar det åt att det är just en sådan.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det finns de som hävdar att det bara finns två möjliga konstriktningar, avantgarde och kitsch, och jag börjar undra om de inte har rätt.
Arkitektur är väl inte riktigt detsamma som konst även om de är besläktade. En skillnad mellan dem är dock att konstnären som vill uttrycka sig kan göra det i ett format som ryms hemma hos någon som gillar hans uttryck. Arkitektens verk däremot är placerat i vår gemensamma miljö och därför får arkitekten tåla att alla har synpunkter på verket. Jag delar Arkitekturupprorets kritik mot mycket av modernistisk svensk arkitektur, men jag har svårt att förstå deras förkärlek för pastisch. Det är ju inte så att modernism eller pastisch är de enda möjliga riktningarna. Det går bra att bygga nytt med en arkitektur som är tydligt nutida men ändå knyter an till lokala traditioner. Det kan man i våra södra grannländer Danmark och Tyskland.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
Odd skrev:Vissa anti-pris är på sätt och vis ett erkännande om att något är rätt, bara av den anledningen att de som utfärdar priset är korkade.

Exempelvis, en organisation som blir uppsatt på Putins lista över "utländska agenter" är ju därmed ordentligt granskade och bara det att man då hamnat på listan blir ju en sorts kvalitetsstämpel på att arbetet är rätt. Samma sak med Kinas utfärdade av banningar av utländska företag för att de tar ställning mot folkrättsoförätterna som pågår i landet. Nu vet jag ju att H&M, Nike och Adidas är företag som tar ansvar för råvarornas ursprung, och företag som duckar eller inte hamnar på listan, men som borde kunna hamna på den, kan man nu vara rätt säker på att de använder orena varor.
Är Arkitekturupproret korkade då de motsätter sig livlösa lådor som de allra flesta människor ogillar?
Hr. Breitspurbahn gör, liksom det sk. Ariktekturupproret, två misstag
  • Att använda invektiv som "livlösa lådor" om modernistisk arkitektur
  • Att förväxla sina egna åsikter med något "som de allra flesta människor ogillar"
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det finns de som hävdar att det bara finns två möjliga konstriktningar, avantgarde och kitsch, och jag börjar undra om de inte har rätt.
Arkitektur är väl inte riktigt detsamma som konst även om de är besläktade. En skillnad mellan dem är dock att konstnären som vill uttrycka sig kan göra det i ett format som ryms hemma hos någon som gillar hans uttryck. Arkitektens verk däremot är placerat i vår gemensamma miljö och därför får arkitekten tåla att alla har synpunkter på verket. Jag delar Arkitekturupprorets kritik mot mycket av modernistisk svensk arkitektur, men jag har svårt att förstå deras förkärlek för pastisch. Det är ju inte så att modernism eller pastisch är de enda möjliga riktningarna. Det går bra att bygga nytt med en arkitektur som är tydligt nutida men ändå knyter an till lokala traditioner. Det kan man i våra södra grannländer Danmark och Tyskland.
Här måste jag nog säga att ingenjörns formuleringar ger uttryck för en något inskränkt konstsyn. För mig är det självklart att arkitektur är en konstform, även om man inte behöver sväva ut i utläggningar som i denna Wikipedia-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkitektur

Inte heller är det så att all "konst" representeras av något "i ett format som ryms hemma hos någon som gillar hans uttryck". Vår offentliga miljö rymmer relativt många konstföremål som inte utgörs av byggnader. Likaså får naturligtvis alla konstföremål och dess skapare tåla kritik, det är inte fråga om annat - i ett demokratiskt samhälle kan egentligen inget som utgör någon grad av offentlighet undandras från detta. Även om man kanske inte behöver uttrycka sig såhär:


Vad jag gör, utan att egentligen fördjupa mig i min egen eventuella konst- och arkitektursyn, är att sätta Arkitekturupproret i ett politiskt sammanhang. Deras "förkärlek för pastisch", som jag vill kalla ren kitsch, är ingen slump eller något olycksfall i arbetet, utan ett högst politiskt ställningstagande, utifrån en extremt konservativ samhällssyn, för att uttrycka sig försiktigt. Det skulle föra för långt och dessutom falla utanför ramen för denna tråd att göra ytterligare analyser av detta fenomen.

Beträffande trådens ämne, tillbyggnaden, så hade det enligt min åsikt varit bättre om man använt färgad betong till fasaderna - se ex.vis nya Årstabron
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Beträffande trådens ämne, tillbyggnaden, så hade det enligt min åsikt varit bättre om man använt färgad betong till fasaderna - se ex.vis nya Årstabron
Bild
Vissa tillbyggnader görs för att sticka ut och märkas. Som t.ex. Elbphilharmonie, ett konserthus i Hamburg, byggt på ett gammalt hamnmagasinet. Mycket snygt!
Bild
(CC BY-SA 4.0)
Eikipedialänk.

Men vissa utbyggnader görs så omärkligt som möjligt. Jag tror faktiskt att det hade varit bättre att bygga ut Liljevalchs så att framtida besökare som ser byggnaden utifrån skulle tro att allt var byggt på en och samma gång. Därmed inte sagt att jag är emot nutida arkitektur. Den är dessutom på väg att lämna en mycket tråkigt period som har dominerats av fyrkantiga lådor. Åtminstone när det gäller flerbostadshus.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tur för hr. LÅ att Arkitekturupproret inte fick syn på denna. Inte kan väl detta vara vad ingenjör Nordius menar med "....en arkitektur som är tydligt nutida men ändå knyter an till lokala traditioner. Det kan man i våra södra grannländer Danmark och Tyskland".

Det räcker ju egentligen med att läsa här för att se vilken reaktionär rörelse detta är - dagismodernism är väl en loska som man kan förvänta sig från det högerextrema hållet. Hatobjektet denna gång är arkitektbyrån Utopia som ställs i skottgluggen med hatretorik av typen
Som vanligt när något är extra skruvat så är det Utopia som ligger bakom. De motiverar detta med samtliga floskler ur floskelordboken: “Målsättningen har varit att ta fram ett förslag som anspelar på Södermalms träbyggnadstradition, utan att bli tillbakablickande eller nostalgiskt. Våra Söderkåkar är istället moderna, hållbara och spännande massiva trähus där arkitekturen kompletterar befintlig bebyggelse.” Låter ju fint, men detta märkliga kaosbygge är ett rent hån mot de ursprungliga historiska söderkåkarna. Att det är i trä hjälper inte det minsta. Inte den skrikröda färgen heller. Kommande generationer kommer att skratta (eller gråta) och förundras över det galna 2010-talet.
.

Ett av Utopias projekt i Sthlm söderort är detta: https://www.byggvesta.se/projekt/saltvaegen
Bild
som tydligen gått under radarn, men det kanske kommer. Här har man kompletterat befintlig 50-talsbebyggelse (usch, tråkiga, själlösa lådor) med fem nya punkthus, men med den valda arkitekturen visat att de är uppförda i en annan tid.

Nä, förstår sig, så här ska det vara, med pelare och kolonner - och all annan kitsch:
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:
Odd skrev:Vissa anti-pris är på sätt och vis ett erkännande om att något är rätt, bara av den anledningen att de som utfärdar priset är korkade.

Exempelvis, en organisation som blir uppsatt på Putins lista över "utländska agenter" är ju därmed ordentligt granskade och bara det att man då hamnat på listan blir ju en sorts kvalitetsstämpel på att arbetet är rätt. Samma sak med Kinas utfärdade av banningar av utländska företag för att de tar ställning mot folkrättsoförätterna som pågår i landet. Nu vet jag ju att H&M, Nike och Adidas är företag som tar ansvar för råvarornas ursprung, och företag som duckar eller inte hamnar på listan, men som borde kunna hamna på den, kan man nu vara rätt säker på att de använder orena varor.
Är Arkitekturupproret korkade då de motsätter sig livlösa lådor som de allra flesta människor ogillar?
Hr. Breitspurbahn gör, liksom det sk. Ariktekturupproret, två misstag
  • Att använda invektiv som "livlösa lådor" om modernistisk arkitektur
  • Att förväxla sina egna åsikter med något "som de allra flesta människor ogillar"
Jag har lärt mig en del om misstag genom livet. Att kalla en spade för en spade brukar sällan vara ett misstag.
Det finns en rad undersökningar som visar att människor föredrar att omgärda sig med och bo i byggnader med klassisk arkitektur.

Två rent praktiska problem med modernistisk arkitektur är att byggnaderna snabbt blir daterade och att de ofta dras med underhållsproblem.
Ett område som illustrerar detta väl är La Defense i Paris. Jättespektakulärt och fascinerande på 80-talet, men idag är det ganska opopulärt att ha kontor där då husen visar sig vara av dålig kvalité och utseendet skriker 80-tal.
Det illustreras bäst med att "den nya triumfbågen" håller på att falla sönder.
Lustigt nog står "den gamla triumfbågen" och den "ännu äldre triumfbågen" längs med Champs Elysees stadigt och bra.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

RÄTTELSE: Husen i Sthlm söderort är inte ritade av Utopia
Bild
Utan av Backhans & Hahn Arkitekter: https://www.bhha.se/projekt#/bikarbonatet-stockholm/ Äras den som äras bör.

Den byrån har förstås drabbats av Arkitekturupprorets bannstråle också (fattas bara annat), fastän inte just för detta projekt (ännu).

Sedan har vi det här med Utopia då. Om man ritar någonting annat än "livlösa lådor" så kan det se ut såhär:
Bild
Men då blir det förstås dagismodernism

Här får Feskekörka i Göteborg får se upp:
Bild
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 30 mars 2021 16:56, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Jag har lärt mig en del om misstag genom livet. Att kalla en spade för en spade brukar sällan vara ett misstag.
Det finns en rad undersökningar som visar att människor föredrar att omgärda sig med och bo i byggnader med klassisk arkitektur.

Två rent praktiska problem med modernistisk arkitektur är att byggnaderna snabbt blir daterade och att de ofta dras med underhållsproblem.
Ett område som illustrerar detta väl är La Defense i Paris. Jättespektakulärt och fascinerande på 80-talet, men idag är det ganska opopulärt att ha kontor där då husen visar sig vara av dålig kvalité och utseendet skriker 80-tal.
Det illustreras bäst med att "den nya triumfbågen" håller på att falla sönder.
Lustigt nog står "den gamla triumfbågen" och den "ännu äldre triumfbågen" längs med Champs Elysees stadigt och bra.
Spad-argumentet är väl ungefär lika innehållslöst som ank-argumentet. Att understödja sina egna åsikter med hänvisningar till diverse "undersökningar" likaså.

Att det skulle finnas ett samband mellan arkitekturell utformning ("skriker 80-tal") och byggnadsverkens kvalitet är också ett rätt märkligt argument (så länge det inte rör sig om direkta felutformningar som t.ex. vid avledning av regn/smältvatten). Paris fulaste byggnad torde f.ö. vara Eiffeltornet (åtminstone ansåg "man" det när det byggdes).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Anders Hanquist »

Att kalla dem som föredrar äldre "klassisk" arkitektur för "reaktionära" eller "högerextremister" tycker jag är rätt lågt, faktiskt. Ett sätt att placera en fet "fulstämpel" på dem. Dessa saker har inte mycket med varandra att göra. Modernismens store guru, le Corbusier, var sannolikt fascist (https://www.svd.se/omojligt-att-blunda- ... rs-fascism) vilket med samma "guilt-by-association"-resonemang skulle göra den stilen "högerextrem". "Stalin-krokanerna" i trettiotalet Sovjet var mer "klassiska" (med "pelare och annat kitsch"). Ja, då var Stalin en högerpolitiker, alltså. Jag tycker inte vi ska placera in smak när det gäller bebyggelse och stadsplanering på en politisk höger/vänster-skala.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:Att kalla dem som föredrar äldre "klassisk" arkitektur för "reaktionära" eller "högerextremister" tycker jag är rätt lågt, faktiskt. Ett sätt att placera en fet "fulstämpel" på dem. Dessa saker har inte mycket med varandra att göra. Modernismens store guru, le Corbusier, var sannolikt fascist (https://www.svd.se/omojligt-att-blunda- ... rs-fascism) vilket med samma "guilt-by-association"-resonemang skulle göra den stilen "högerextrem". "Stalin-krokanerna" i trettiotalet Sovjet var mer "klassiska" (med "pelare och annat kitsch"). Ja, då var Stalin en högerpolitiker, alltså. Jag tycker inte vi ska placera in smak när det gäller bebyggelse och stadsplanering på en politisk höger/vänster-skala.
Det behöver man inte göra, och det har jag heller inte gjort. Vad gäller Arkitekturupproret så är det min bestämda uppfattning att det en en del av revolutionen från höger, med den övergripande agendan att rulla tillbaka modernismen, i alla avseenden. Det framgår, om inte annat av deras retorik.

De flesta som revolterar mot det moderna projektet vet att allt är nedströms kulturpolitiken. Det är kulturkriget man måste vinna, vare sig man heter Hitler, Stalin eller Mao. Intressant att hr. Hanquist nämner just Stalin. I min värld är det inte så stor skillnad på höger- och vänstextremism, egentligen, även om retoriken är något olika. Ytterligheterna berör varandra.

Beträffande Le Corbusier, så var han säkert fascist - det var det tyvärr många fransmän som var under den tiden. Men som jag förstår det var hans arkitekturstil inget som tilltalade nazigarnityret. Det var istället den här mannen (t.h. i bilden)
Bild
och hans verk
Bild
Fast han fick ju annat att göra än att rita hus sedan.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 30 mars 2021 17:07, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Vi får nog gå tillbaka till Stockholmsutställningen 1930 för att finna roten till det onda. Där hittar vi sådana den goda smakens dödgrävare som Gunnar Asplund, Wolter Gahn, Sven Markelius, Uno Åhrén och Eskil Sundahl. Mycket riktigt stämplade Calle Malmsten detta som "slätstruken, importerad, antitraditionell stil, mekaniskt torr och grundad på falsk saklighet". Arkitekturupproret kunde inte ha uttryckt det bättre.

Och så har vi ju de livlösa lådorna som benämns Per Albin-husen (1933), vid Ålstensgatan i Stockholm
Bild
ritade av en annan dödgrävare, Paul Hedquist.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Det lustiga är ju att Gröna Lunds utbyggnad ska bestå av "kitchiga högerextrema byggnader" mot Falkenbergsgatan i enighet med omkringliggande arkitektur.
Skriv svar