dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det är ju en myt att Liljevalchs + är ett brutalt ingrepp i en annars sammanhållen klassicistisk eller nationalromantisk arkitekturell miljö på Djurgården. Så är det förstås inte. Vi har ju Skånska Gruvans tårtliknande byggnad en bit bort. För att inte tala om Nordiska Muséets krokanliknande renässanspastisch, som egentligen skulle ha blivit ännu större om Hazelius och arkitekten fått sin vilja igenom, en riktig renässansborg. Det hade ju det goda med sig att mark sparades för det som i en avlägsen framtid skulle bli Vasamuséets plåtlåda. Nationalromantiken är väl främst företrädd av Biologiska Muséets vikingapastisch, för att inte säga pekoral.
Slutligen har vi självaste Skansen, med alla sina hopsamlade byggnader, men de ligger ju uppe på sitt berg.
Jag måste säga att din uppräkning av byggnaderna på Djurgården gav mig ett gott skratt.
Och aktuella tillbyggnaden, + , håller liv i traditionen att klaga på alla nya konsthallar på den tomten. Som Spv diggare måste man ju, av principiella skäl, förfasa sig över hur man kunde riva den fina spårvägshallen för en så full byggnad. Denna gång ger man sig på de stackars bilisterna som i ett nafs förlorade 50 p-platser. Skandal!!
Fö måste jag säga att insidan, som konsthall betraktat, är mycket läcker. Den rena betongen och de fantastiska ljusinsläppen gör att de utställda föremålen kommer i fokus utan distraktioner. de första utställningarna är väl lite magra men antar att de har planer på att fylla salarna till nästa gång.
Till sist kan jag rapportera att lammfärsbiffarna på Blå porten håller samma höga nivå som innan. Den berömda fisksoppan återkommer på menyn under hösten. Matsalen är mycket fint renoverad och med nytt möblemang är det riktigt tjusigt. Lite prydnader på väggarna är det enda som saknas.
"Kulturinspektör"
Stefan Widén
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll