Liljevalchs utbyggnad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av LÅ1 »

Granne med Alkärrshallen ligger Liljevalchs konsthall. Den byggs nu ut mot sydväst och kommer då nära Alkärrshallen. Antar att många här på forumet hänger i trakten emellanåt. Hur många tycker att utsikten i den riktningen blir bättre än tidigare? :cheesygrin: Fasaden ska visst ha karaktär av snillrik lekfullhet och hantverk. Se Google streetview. Visserligen ser man inte den slutgiltiga utformningen, så det kan kanske överraska. Men jag vill gissa att den mönstrade betongen man ser nu är den tänkta fasaden. Observera att man kan se gamla vyer från platsen om man klickar vid den lilla klockan i rutan uppe till vänster.

Ulf Adelsohn, bland mycket annat tidigare Landshövding i Stockholms län, har delgett omvärlden sina synpunkter på Expressen debatt. "Sluta förstöra vårt vackra Djurgården"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av daniel_s »

Bara de fixar tillbaka den utmärkta restaurangen Blå porten så är jag nöjd. Konsthallen är i sammanhanget ett ganska modernt påfund och kan i alla fall knappast bli fulare än Gröna lund, som alla accepterar som en självklarhet i stadsbilden (jag också).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:Bara de fixar tillbaka den utmärkta restaurangen Blå porten så är jag nöjd. Konsthallen är i sammanhanget ett ganska modernt påfund och kan i alla fall knappast bli fulare än Gröna lund, som alla accepterar som en självklarhet i stadsbilden (jag också).
Nja, Blå porten var en trevlig miljö att vistas i men som restaurang får den en av fem julringar. Hoppas en ny restauratör tar över så det blir ordning på torpet igen och gädda med pepparrot på menyn!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Till alla Blå Porten älskare kan jag meddela att i samband med tillbyggnaden bygger man om hela köket på Blå Porten, nytt varuintag och soprum osv. Själva restaurangdelen ska man inte göra något åt möjligen toaletterna kan man misstänka. Ny el och ventilation lär det bli också.
Det kommer även att bli en ingång till Blå Porten från Falkenbergsgatan

OCH så till betongkolossen vi fått till granne!

I de runda ursparningarna ska botten på glasflaskor i grönt och brunt gjutas in. Vackert? Känns inte så. Men vi har nödplanen klar... man putsar över allt och målar det rött i samma stuk som på orginalhuset så ser det bättre ut.

Det enda som är bra är att man planerar för att fixa till gångvägen från Wasahamnen ut på Falkenbergsgatan genom den nya skulpturparken som ska ligga i hörnet mellan nya och gamla huset. Det gör att de gående leds på en säker väg och inte genar över hallplanen.


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Anders Hanquist »

Även om Liljevalchs säkert behövde byggas ut känns det inte som att den nya delen riktigt passar in i miljön. Hade varit snyggare om man gjort tillbyggnaden i samma stil som originalet. Men det verkar finnas en princip inom arkitektkåren att när man gör en tillbyggnad så ska den helst avvika så mycket som möjligt från den ursprungliga byggnaden. Varifrån den, i mitt tycke knasiga, idén kommer vet jag inte.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:Även om Liljevalchs säkert behövde byggas ut känns det inte som att den nya delen riktigt passar in i miljön. Hade varit snyggare om man gjort tillbyggnaden i samma stil som originalet. Men det verkar finnas en princip inom arkitektkåren att när man gör en tillbyggnad så ska den helst avvika så mycket som möjligt från den ursprungliga byggnaden. Varifrån den, i mitt tycke knasiga, idén kommer vet jag inte.
Jo, förstår herrn, sådär blir det när man släpper lös Gert Wingårdh. Han skapelser brukar regelmässigt få det sk. Arkitekturupprorets "Kasper Kalkon"-pris. Arkitekturupproret är en stilkonservativ rörelse, vars kitschiga stilideal jag iofs. inte sympatiserar med. Men det måste ju gå att finna en väg mellan dessa extremer.

"Flaskbottnarna" som kamrat Widén rapporterar om är såvitt jag vet glaskonst, utformad av Ingegerd Råman.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:Bara de fixar tillbaka den utmärkta restaurangen Blå porten så är jag nöjd. Konsthallen är i sammanhanget ett ganska modernt påfund och kan i alla fall knappast bli fulare än Gröna lund, som alla accepterar som en självklarhet i stadsbilden (jag också).
Nja, Blå porten var en trevlig miljö att vistas i men som restaurang får den en av fem julringar. Hoppas en ny restauratör tar över så det blir ordning på torpet igen och gädda med pepparrot på menyn!

(musik: Olle Adolphson, text: Björn Lindroth)
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 01 december 2020 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Granne med Alkärrshallen ligger Liljevalchs konsthall. Den byggs nu ut mot sydväst och kommer då nära Alkärrshallen. Antar att många här på forumet hänger i trakten emellanåt. Hur många tycker att utsikten i den riktningen blir bättre än tidigare? :cheesygrin: Fasaden ska visst ha karaktär av snillrik lekfullhet och hantverk. Se Google streetview. Visserligen ser man inte den slutgiltiga utformningen, så det kan kanske överraska. Men jag vill gissa att den mönstrade betongen man ser nu är den tänkta fasaden. Observera att man kan se gamla vyer från platsen om man klickar vid den lilla klockan i rutan uppe till vänster.

Ulf Adelsohn, bland mycket annat tidigare Landshövding i Stockholms län, har delgett omvärlden sina synpunkter på Expressen debatt. "Sluta förstöra vårt vackra Djurgården"
Ja, hr. Adelsohn har väl rätt till sina åsikter, han som alla andra. Förutom det estetiska så ondgör han sig över kostnaderna
Ärendet reser flera frågor. Ställs aldrig någon till svars när kostnader springer i väg på detta sätt? Skattebetalarna får ta notan. Men borde inte de politiker och tjänstemän som fattat beslut och drivit ärendet ändå höras och åtminstone få förklara sig offentligt?
Men när kostnaden för Östermalmshallens renovering sprang iväg var det tyst. Men det är klart att där bevarade man fasaden. Det är viktigt med fasader.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Anders Hanquist skrev:Även om Liljevalchs säkert behövde byggas ut känns det inte som att den nya delen riktigt passar in i miljön. Hade varit snyggare om man gjort tillbyggnaden i samma stil som originalet. Men det verkar finnas en princip inom arkitektkåren att när man gör en tillbyggnad så ska den helst avvika så mycket som möjligt från den ursprungliga byggnaden. Varifrån den, i mitt tycke knasiga, idén kommer vet jag inte.
Jo, förstår herrn, sådär blir det när man släpper lös Gert Wingårdh. Han skapelser brukar regelmässigt få det sk. Arkitekturupprorets "Kasper Kalkon"-pris. Arkitekturupproret är en stilkonservativ rörelse, vars kitschiga stilideal jag iofs. inte sympatiserar med. Men det måste ju gå att finna en väg mellan dessa extremer.

"Flaskbottnarna" som kamrat Widén rapporterar om är såvitt jag vet glaskonst, utformad av Ingegerd Råman.
Ja vi får se... Såg just att man borrat hål i några ursparingar... kanske ska till en belysning i några... Bottnarna.. Nar vi fick de första utkasten för ett par år sedan var det just falskbottnar man pratade om. Men konstnären kanske har forma om dem för att få dem dyrare... snyggare :D

Vi får väl vänta tills det är klart innan vi målar över det.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Ja vi får se... Såg just att man borrat hål i några ursparingar... kanske ska till en belysning i några... Bottnarna.. Nar vi fick de första utkasten för ett par år sedan var det just falskbottnar man pratade om. Men konstnären kanske har forma om dem för att få dem dyrare... snyggare :D

Vi får väl vänta tills det är klart innan vi målar över det.

Stefan
"Falskbottnar"? ja, det kan man säga. Det var väl en oavsiktlig felskrivning, men det blev ju riktigt roligt :D :D :D
Skämt åsido så står det faktiskt på Sthlms stads projektsida: https://vaxer.stockholm/projekt/tillbyg ... konsthall/
...på fasaden har konstnären Ingegerd Råman skapat en utsmyckning med 6860 bottnar från glasflaskor....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Man tyckte att utbyggnaden av Cirkus och Abbamuseum var fult, men då visste man inte vad som komma skall... Detta är verkligen gräsligt.
Skulle man dö av att bibehålla en 1800-talskaraktär på Djurgården?
Ön är en av Stockholms största tillgångar och mest populära resmål; tror man folk besöker det för att se betongskapelser eller för att se 1800-talsmiljön?
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

Extra märkligt blir det när Gröna Lunds planerade utbyggnad mittemot betongschabraket enligt modellerna som visats ska omgärdas av 1800-talskvarter likt omkringliggande Djurgårdsstaden i södra änden av Gröna Lund.
Att då Liljevalchs ska förstöra det hela med sin betongklump är bara fult och dumt.

Hade det setts som kl-tt-r eller en samhällsgärning att spraya betongen i samma färg som Liljevalchs någon natt?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Hans Wibacke »

Det är väl inte särskilt märkligt att en ny byggnad som ska inrymma samtidskonst får ett utseende som inte låtsas tillhöra en svunnen tid?

Resultatet är i alla fall något tjusigare än skisserna...

https://wingardhs.imgix.net/projects/wi ... 4c2585bd69
https://wingardhs.imgix.net/projects/wi ... a24c0862aa

(Skisserna hittade jag här: https://www.wingardhs.se/projects/liljevalchs)

Liljevalchs tillbyggnad drar sig tillbaka utan att huka. Som ett diskret stöd presenterar den sig intill den befintliga konsthallen ute på Djurgården. Ett litet precist ingrepp.
-- Wingårdhs arkitekter


Betong är mysigt
-- Åso Grundskola
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Extra märkligt blir det när Gröna Lunds planerade utbyggnad mittemot betongschabraket enligt modellerna som visats ska omgärdas av 1800-talskvarter likt omkringliggande Djurgårdsstaden i södra änden av Gröna Lund.
Att då Liljevalchs ska förstöra det hela med sin betongklump är bara fult och dumt.

Hade det setts som kl-tt-r eller en samhällsgärning att spraya betongen i samma färg som Liljevalchs någon natt?
Min herre uppmanar väl inte till skadegörelse?? Min herre får väl alliera sig med Arkitekturupproret, då.

Den som vill se skisser på den bullerbyaktiga bebyggelse som tänks omge det utbyggda Gröna Lund-området kan titta här: https://vaxer.stockholm/projekt/skeppsh ... rona-lund/
Men många har förstås svårt med kontraster.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

Om medborgarna beslutar sig för att hjälpa staden med att ex måla fasaden röd, kan väl inte det räknas som skadegörelse. Snarare samhällsnytta!

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Om medborgarna beslutar sig för att hjälpa staden med att ex måla fasaden röd, kan väl inte det räknas som skadegörelse. Snarare samhällsnytta!

Stefan
Jag utgår från att kamrat Widén skojar med oss.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:Om medborgarna beslutar sig för att hjälpa staden med att ex måla fasaden röd, kan väl inte det räknas som skadegörelse. Snarare samhällsnytta!

Stefan
Jag utgår från att kamrat Widén skojar med oss.

Skulle jag skoja?... det blodigt allvar... Ja varför inte blodröd fasad?

Skämt å sido så har vi alla vart oroliga för hur det kommer att gestalta sig. Jag tycker iden med fasaden är spännande men tyvärr på fel plats.

Men det är vad många sa om ABBA museet, och nu efter ett par år har kåken smällt in i miljön. Men är skillnad på trä och betong....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:Om medborgarna beslutar sig för att hjälpa staden med att ex måla fasaden röd, kan väl inte det räknas som skadegörelse. Snarare samhällsnytta!

Stefan
Jag utgår från att kamrat Widén skojar med oss.

Skulle jag skoja?... det blodigt allvar... Ja varför inte blodröd fasad?

Skämt å sido så har vi alla vart oroliga för hur det kommer att gestalta sig. Jag tycker iden med fasaden är spännande men tyvärr på fel plats.

Men det är vad många sa om ABBA museet, och nu efter ett par år har kåken smällt in i miljön. Men är skillnad på trä och betong....

Stefan
Kamrat Widén är en mycket stor humorist! "Smällt in i miljön"! Ja, det kan man verkligen säga. Med en :twisted: -la smäll. Eller som Hasse Alfredsson uttryckte det: Plötsligt hördes en fruktansvärd smäll - det var snön som hade smält!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag noterar att Wingårdhs valt vinter på illustrationerna av denna tillbyggnad. Det passar förstås bra med vinterns gråskala när man vill visa byggnaden som ett "diskret stöd", men det hade varit trevligt att även se hur "ett litet precist ingrepp" framstår då omgivningen lyser av färgprakt. Ja ja, tids nog får jag väl se det. Jag får förlita mig på beställarens omdöme och smaksinne, antar jag.

Vi kan överraska våra kunder med det de inte visste att de ville ha.
-- Wingårdhs
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Riskabel slogan, det där. En liten permutation ger

Vi kan överraska våra kunder med det de visste att de inte ville ha.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar