Liljevalchs utbyggnad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:Vi får nog gå tillbaka till Stockholmsutställningen 1930 för att finna roten till det onda. Där hittar vi sådana den goda smakens dödgrävare som Gunnar Asplund, Wolter Gahn, Sven Markelius, Uno Åhrén och Eskil Sundahl. Mycket riktigt stämplade Calle Malmsten detta som "slätstruken, importerad, antitraditionell stil, mekaniskt torr och grundad på falsk saklighet". Arkitekturupproret kunde inte ha uttryckt det bättre.

Och så har vi ju de livlösa lådorna som benämns Per Albin-husen (1933), vid Ålstensgatan i Stockholm
Bild
ritade av en annan dödgrävare, Paul Hedquist.
Per Albinhusen var visst svårsålda till en början men när Per Albin fått köpa ett till rabatterat pris (!) blev det större efterfrågan och husen såldes slut. De noteras i dag till runt 13mkr på marknaden
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:Per Albinhusen var visst svårsålda till en början men när Per Albin fått köpa ett till rabatterat pris (!) blev det större efterfrågan och husen såldes slut. De noteras i dag till runt 13mkr på marknaden
Ja, det var ju depression och Kreugerkrasch och elände då, och husen betingade ju den oerhörda summan av 21.000 kr. st. Om Per-Albin fick rabatt av sin vän byggmästaren Olle Engkvist är okänt för mig, men intresset för husen ökade i alla fall därefter:
https://fotbollen1.bostadsratterna.se/f ... s-historia

Här är i alla fall Per-Albins bostadsrättsbevis.
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Det lustiga är ju att Gröna Lunds utbyggnad ska bestå av "kitchiga högerextrema byggnader" mot Falkenbergsgatan i enighet med omkringliggande arkitektur.
Skönhetsrådet brukar vara emot alla typer av förändringar. Arkitekturen kvittar. Även parkeringsplatser måste tydligen bevaras till varje pris.
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Lars Fredrik »

daniel_s skrev:Bara de fixar tillbaka den utmärkta restaurangen Blå porten så är jag nöjd. Konsthallen är i sammanhanget ett ganska modernt påfund och kan i alla fall knappast bli fulare än Gröna lund, som alla accepterar som en självklarhet i stadsbilden (jag också).
Hva med grillen på utsiden? Kan antagelig bli vanskelig å få tak i et ektepar med samme serviceinnstilling og humør? :-D

/LF
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Det lustiga är ju att Gröna Lunds utbyggnad ska bestå av "kitchiga högerextrema byggnader" mot Falkenbergsgatan i enighet med omkringliggande arkitektur.
Det där är ju bara fånerier. Inte ens Rikskansliet i Berlin var "högerextremt" (dess främste användare var det däremot, som bekant). Att Stalin lät sina hantlangare spränga det i luften efter kriget hade ju inte med estetiken att göra, utan snarare symboliken.

Men det finns mycket riktigt en hel del kitsch i detaljplanen för Gröna Lunds utbyggnad. Men Riksantikvarieämbetet föredrar tydligen en asfalterad parkeringsyta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Odd »

Jag tycker att fula byggnader har samma rätt till plats i en stad på samma sätt som fula människor har rätt att leva som alla andra.
Genius on call
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Anders Hanquist »

Lite lustig jämförelse, kanske. Byggnader har väl inte några slags mänskliga rättigheter. Man kan självklart inte avliva personer för att de inte är tillräckligt estetiskt tilltalande, men man kan undvika att uppföra byggnader som saknar alla skönhetsvärden. Dessutom är ju smaken olika. Några måste ju tilltalas av byggnaden, annars skulle den inte uppförts.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av daniel_s »

Lars Fredrik skrev:
daniel_s skrev:Bara de fixar tillbaka den utmärkta restaurangen Blå porten så är jag nöjd. Konsthallen är i sammanhanget ett ganska modernt påfund och kan i alla fall knappast bli fulare än Gröna lund, som alla accepterar som en självklarhet i stadsbilden (jag också).
Hva med grillen på utsiden? Kan antagelig bli vanskelig å få tak i et ektepar med samme serviceinnstilling og humør? :-D

/LF
Hehe, jag vet vad du menar! Undviker dock alla former av grillkiosker sedan 15 år eller så!
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:DN har en ny artikel om Gröna Lunds planer på utbyggnad. Liljevalchs tillbyggnad syns på den översta bilden. Det skulle nog bli bra för området, och inte minst Spårväg City, om den stora parkeringsplatsen försvann. Det konservativa propagandaorganet är naturligtvis skeptiskt, men Gröna Lund får ändå uppbackning av Stockholms kommun. Skribenten "William Isaacs" påpekar också denna paradox i kommentarerna. Liljevalchs tillbyggnad måste ses i ljuset av denna utbyggnad.
Det lustiga är ju att Gröna Lunds utbyggnad ska bestå av "kitchiga högerextrema byggnader" mot Falkenbergsgatan i enighet med omkringliggande arkitektur.
Det där är ju bara fånerier. Inte ens Rikskansliet i Berlin var "högerextremt" (dess främste användare var det däremot, som bekant). Att Stalin lät sina hantlangare spränga det i luften efter kriget hade ju inte med estetiken att göra, utan snarare symboliken.

Men det finns mycket riktigt en hel del kitsch i detaljplanen för Gröna Lunds utbyggnad. Men Riksantikvarieämbetet föredrar tydligen en asfalterad parkeringsyta.
Jag lustiggjorde mig över återkommande anklagelser kring arkitekturdebatten.
Den föreslagna arkitekturen är varken högerextrem eller kitsch, den är klassisk.
Att bygga med inspiration av så man gjorde mellan Troja och Trettiotalet är inte kitsch.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av daniel_s »

Breitspurbahn skrev: Att bygga med inspiration av så man gjorde mellan Troja och Trettiotalet är inte kitsch.
Nej, det är bara omodernt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Jag lustiggjorde mig över återkommande anklagelser kring arkitekturdebatten.
Den föreslagna arkitekturen är varken högerextrem eller kitsch, den är klassisk.
Att bygga med inspiration av så man gjorde mellan Troja och Trettiotalet är inte kitsch.
"Mellan Troja och Trettiotalet" var väl en ganska svepande formulering (för att uttrycka sig vänligt). Här krävs nog lite mer ingående studier i idéhistoria.

Beträffande just Arkitekturupproret - som inte på något sätt har monopol på arkitekturdebatten så är det ganska uppenbart att de har mer vittomfattande mål än bara (stads)byggnadsestetik. Som många andra sådana rörelser eftersträvar man en total samhällsomdaning, tillbaka till något slags drömt idealtillstånd som aldrig har existerat. Det framgår ju i ännu högre grad av den kommentarsvans som dras till dem. Dessutom måste jag säga att jag fascineras av den personfixering som det gänget har till just Gert Wingårdh - det ständiga hatobjektet: https://www.arkitekturupproret.se/2020/ ... ndefrihet/

Den Jerker Söderlind som klagar i det länkade inlägget är faktiskt arkitekt själv, och mycket riktigt också aktiv i de sk. Sverigedemokraterna: https://evald.stockholm.se/Extern/Person/5882

Den som vill ha mer inblick i Söderlinds retorik kan ju läsa här: https://www.bostadspolitik.se/2018/11/3 ... blicerats/

Med andra ord vad man kan förvänta sig av en högerextrem rörelse. Kopplingen mellan modernism och fascism (via Le Corbusier) tycker jag mig ha sett tidigare här i tråden. Det är nämligen ett ganska vanligt knep bland högerextrema att beskylla sina fiender för att vara fascister (om de inte nu är vänsterliberala eller kulturmarxister).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 08 april 2021 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Breitspurbahn skrev: Att bygga med inspiration av så man gjorde mellan Troja och Trettiotalet är inte kitsch.
Nej, det är bara omodernt.
Kulissliknande, skulle jag nog vilja säga - i det här fallet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av BSB101 »

Anders Hanquist skrev:Lite lustig jämförelse, kanske. Byggnader har väl inte några slags mänskliga rättigheter. Man kan självklart inte avliva personer för att de inte är tillräckligt estetiskt tilltalande, men man kan undvika att uppföra byggnader som saknar alla skönhetsvärden. Dessutom är ju smaken olika. Några måste ju tilltalas av byggnaden, annars skulle den inte uppförts.
Så vem ska du bestämma vad som är "tillräckligt snyggt" för att få uppföras? Någon total enighet torde vara svårt att uppnå oavsett hur byggnaden ser ut.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Odd »

Folk får tycka vad dom vill om fula byggnader (eller fula människor), men vad blir det egentligen för samhälle när det finns en offentligt sanktionerad smakpolis som kan förbjuda vissa byggnader bara för att någon kommitté inte gillar utförandet.
Jag är än mer förundrad över hur någon kan få det att handla om mänskliga rättigheter.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Stefan Isaksson »

Anders Hanquist skrev:Några måste ju tilltalas av byggnaden, annars skulle den inte uppförts.
Men är det byggnadens estetik eller byggkostnaden som tilltalar.

SNS hästspårvagnshall i det numera borttagna kvarteret Perlan måste rimligen varit ful: den var byggd av korrugerad plåt. Den ersättande hallen i grannkvarteret var förresten också byggd av korrugerad plåt, SNS hade en period när de gillade detta byggnadsmaterial. Denna var dock försedd med en tegelfasad, som trevligt nog finns kvar.

Men arkitekturen har alltid lidit av att estetiken ofta kommer i andra hand (eller kommer bort), vissa perioder verkar vara mer anfrätta än andra. Så nog har det byggts fula hus alltid, det kan vi vara överens om utan att därför vara överens om vad som är snyggt. Själv har jag utvecklats till en betonghatare och jag har inget till övers för den riktning bland arkitekterna som går ut byggmaterialet ska visas i sin egen rätt - i alla fall inte när det gäller betong som jag anser är fult i sig själv.

Och handen på hjärtat: hur många hus byggda från funktionalismen och framåt har en intressant fasad? Visst jag känner till ett par stycken, men dessa är i en förkrossande minoritet. (Interiört är funktionalismen en helt annan sak, där är det ett verkligt steg framåt, men interiörerna brukar åka på soptippen när lägenheterna renoveras.)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Isaksson skrev: Så nog har det byggts fula hus alltid, det kan vi vara överens om utan att därför vara överens om vad som är snyggt. Själv har jag utvecklats till en betonghatare och jag har inget till övers för den riktning bland arkitekterna som går ut byggmaterialet ska visas i sin egen rätt - i alla fall inte när det gäller betong som jag anser är fult i sig själv.

Och handen på hjärtat: hur många hus byggda från funktionalismen och framåt har en intressant fasad? Visst jag känner till ett par stycken, men dessa är i en förkrossande minoritet. (Interiört är funktionalismen en helt annan sak, där är det ett verkligt steg framåt, men interiörerna brukar åka på soptippen när lägenheterna renoveras.)
Kan vi inte vara överens om vad som är snyggt kan vi väl knappast vara överens om vad som är fult heller. Vad gäller betongen tror jag att många retar sig på den grå färgen, som är rätt tråkig. Nya Årstabron, där man valt färgad betong, tycker jag ger ett helt annat intryck.

Intressanta fasader anser jag mig ha givit exempel på tidigare i tråden. Liksom bemötandet från ex.vis Arkitekturupproret, med spottloskor av typen "dagismodernism".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Men tror jag inte att Wingårdh varit framme igen, denna gång vid Stallmästargården:
https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... taregarden

"Det konservativa propagandaorganet" går naturligtvis i taket: (eller rättare sagt kulturhistorikern Mats Wickman: https://www.lindco.se/forfattare/mats-wickman/):
https://www.svd.se/sag-nej-till-wingard ... a-skapelse

När han skriver i SvD får han försöka förhålla sig lite, även om han ibland förfaller till påståenden av typen:
I centrala Stockholm borde storstadskulturen vara som mest dynamisk, men i stället känns City bara andefattigt. Utbudet där är så ensidigt att det påminner om en inverterad kommuniststat.
När Wickman skriver på asociala medier som twitter så finns det förstås mindre hämningar: https://twitter.com/WiMats/status/1380604555344408591
"Fastighetsägare utan smak hyr in stjärnarkitekt som börjat hamna på dekis (det är alltså Wingårdh som är på dekis, min anm.)."
Trygg-Hansa-huset, som man kan ha en del åsikter om, har tydligen blivit också blivit kulturarv nu också:
https://www.svd.se/seger-for-kulturarve ... en-stoppas

Men jag måste ändå göra Wickman viss rättvisa, han allierar sig inte oreserverat med Arkitekturupproret. 2019 kom han med följande salomoniska yttrande:
Båda parter i arkitekturstriden har fel. Provokatörerna i Arkitekturupproret måste inse att modernismen inte är ett radikalt brott med historien och Sveriges arkitekter måste våga hämta inspiration från historien.
https://www.svd.se/nu-koras-sveriges-ba ... en-fulaste

Men det var förstås då, det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag lustiggjorde mig över återkommande anklagelser kring arkitekturdebatten.
Den föreslagna arkitekturen är varken högerextrem eller kitsch, den är klassisk.
Att bygga med inspiration av så man gjorde mellan Troja och Trettiotalet är inte kitsch.
"Mellan Troja och Trettiotalet" var väl en ganska svepande formulering (för att uttrycka sig vänligt). Här krävs nog lite mer ingående studier i idéhistoria.

Beträffande just Arkitekturupproret - som inte på något sätt har monopol på arkitekturdebatten så är det ganska uppenbart att de har mer vittomfattande mål än bara (stads)byggnadsestetik. Som många andra sådana rörelser eftersträvar man en total samhällsomdaning, tillbaka till något slags drömt idealtillstånd som aldrig har existerat. Det framgår ju i ännu högre grad av den kommentarsvans som dras till dem. Dessutom måste jag säga att jag fascineras av den personfixering som det gänget har till just Gert Wingårdh - det ständiga hatobjektet: https://www.arkitekturupproret.se/2020/ ... ndefrihet/

Den Jerker Söderlind som klagar i det länkade inlägget är faktiskt arkitekt själv, och mycket riktigt också aktiv i de sk. Sverigedemokraterna: https://evald.stockholm.se/Extern/Person/5882

Den som vill ha mer inblick i Söderlinds retorik kan ju läsa här: https://www.bostadspolitik.se/2018/11/3 ... blicerats/

Med andra ord vad man kan förvänta sig av en högerextrem rörelse. Kopplingen mellan modernism och fascism (via Le Corbusier) tycker jag mig ha sett tidigare här i tråden. Det är nämligen ett ganska vanligt knep bland högerextrema att beskylla sina fiender för att vara fascister (om de inte nu är vänsterliberala eller kulturmarxister).
Du tycker inte att den organiska arkitektur som funnits mellan Troja och Trettiotalet bröts iochmed funkisen och efterföljande stilar?

Du tillskriver Arkitekturupproret åsikter de inte har; att de vill vrida tillbaka klockan till något idealsamhälle stämmer inte, det är enbart dina egna hjärnspöken.
De önskar se mer klassisk arkitektur; något som görs på många platser; det är främst i Sverige det har blivit något kontroversiellt och politiskt.
I Tyskland och Amerika är det väldigt vanligt med klassisk arkitektur; innebär detta att Tyskland håller på att återvända till Hitlerismen eller Amerika till Antebellum-epoken?

Nej, givetvis inte. Men skriver man "de s.k. Sverigedemokraterna" om Sverige näst största parti så kanske man har en något avgränsad syn på sin omvärld och sin samtid?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Du tycker inte att den organiska arkitektur som funnits mellan Troja och Trettiotalet bröts iochmed funkisen och efterföljande stilar?

Du tillskriver Arkitekturupproret åsikter de inte har; att de vill vrida tillbaka klockan till något idealsamhälle stämmer inte, det är enbart dina egna hjärnspöken.
De önskar se mer klassisk arkitektur; något som görs på många platser; det är främst i Sverige det har blivit något kontroversiellt och politiskt.
I Tyskland och Amerika är det väldigt vanligt med klassisk arkitektur; innebär detta att Tyskland håller på att återvända till Hitlerismen eller Amerika till Antebellum-epoken?

Nej, givetvis inte. Men skriver man "de s.k. Sverigedemokraterna" om Sverige näst största parti så kanske man har en något avgränsad syn på sin omvärld och sin samtid?
Nej, det tycker jag inte, och det tycker uppenbarligen inte Mats Wickman heller - som jag tror är avsevärt mer påläst än hr "Breitspurbahn".

Wickman kallar Arkitekturupproret för provokatörer, och det är det minsta man kan säga. Min uppfattning om dem är i alla fall klar, det märks inte minst på deras retorik. Men det är klart, har man behov av att dela in allt i kategorier så förfaller man väl till floskler som "organisk" och "klassisk". Eller viftar undan andras åsikter som "hjärnspöken". Vem som har mest "avgränsad syn på sin omvärld och sin samtid" kan väl också ifrågasättas.

Och ja, jag kallar de sk. Sverigedemokraterna så och det gör de visst själva också, har jag hört. Men jag kanske trampar på en öm tå, tydligen. Uttrycket "näst största parti" (som f.ö. inte stämmer) tyder på det.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 11 april 2021 18:55, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Liljevalchs utbyggnad

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Nej, givetvis inte. Men skriver man "de s.k. Sverigedemokraterna" om Sverige näst största parti så kanske man har en något avgränsad syn på sin omvärld och sin samtid?
Jag antar att skribenten med "Sverige näst största parti" avser Sverigemoderaterna, men visst är det lätt att förväxla partiet med Sverigedemokraterna. Det har ju blivit ganska trångt på den populistiska högerkanten. Europa verkar dessvärre vara på väg mot den amerikanska mardrömmen, trots att amerikanerna själva har förkastat sin gamla kriminalpolitik (New Yorks misslyckande med "Broken Windows" brukar användas som ett skräckexempel).

Låt oss bara hoppas att den amerikanska stadsplaneringen stannar där...
Skriv svar