Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Odd skrev:Exakt vad är brons karaktär? Går det verkligen inte att bygga om bron och behålla karaktären?
Det har man ju i och för sig redan gjort en gång, eller rättare sagt, man bytte ut bron och behöll karaktären. Men det finns en gräns för hur bred den kan göras med bibehållen karaktär.

Jag tycker nog ändå att det är en uppenbar självklarhet att det räcker med dagens bro. En promenad eller cykeltur till Djurgården är inte något man gör i tidsnöd, så det behövs inte en kortare väg, och det är inte kapacitetsbrist för gående och cyklar på Djurgårdsbron, hur mycket man än känner efter!
Djurgårdsbron är blåklassad av Stadsmuseet: https://stadsmuseet.stockholm.se/om-hus ... ificering/

Det var väl bl.a. därför som man gjorde som man gjorde 1977. Som jag förstår det tillverkade man då en praktiskt taget exakt kopia av stålspannen från 1897, och som sedan ersatte originalet. Det är väl rätt uppenbart att det inte går att göra om eller bredda bron utan att göra (kraftigt) våld på kulturklassningen. Det behövs inte heller.

Som en allmän reflektion kan man tycka att det just nu inte verkar vara någon hejd på hur många nya broar det verkar behövas över till S. Djurgården. Rena morbus aedificandi - byggnadssjukan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Enceladus »

Den föreslagna bron motiveras ju med planerade utbyggnader på Djurgården, och åtminstone Gröna Lunds utbyggnad innebär ett stort lyft för området när parkeringsplatser omvandlas till besöksattraktioner. Frågan är dock om andra planerade broar i kommunen inte är ännu mer angelägna och riskerar att trängas ut.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Den föreslagna bron motiveras ju med planerade utbyggnader på Djurgården, och åtminstone Gröna Lunds utbyggnad innebär ett stort lyft för området när parkeringsplatser omvandlas till besöksattraktioner. Frågan är dock om andra planerade broar i kommunen inte är ännu mer angelägna och riskerar att trängas ut.
Jo, jag klarar av att läsa innantill. Det är ju vad Jerlmyr(m) säger i den av trådinledaren refererade artikeln. Själv har jag utomordentligt svårt att tro att dessa skulle generera så utomordentligt mycket mer gångtrafik att Djurgårdsbrons rätt generöst tilltagna gångbanor inte skulle räcka till. Det är nog andra motiv som ligger bakom, som t.ex. "genom sin placering ska bron bli en del av ett fint promenadstråk från Strandvägen och vidare längs med vattnet på Djurgården". Men promenadstråken finns ju ändå.

Tyvärr verkar den här förfulningen bli av eftersom högern och sossarna är överens i sakfrågan, även om de för politikens skull måste kasta en del skit på varandra först .
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:(Hur man ska få fotgängare och cyklister att följa sådana restriktioner är en annan fråga.)
Funkar inte generallösningen man har för att få bilister att följa basala trafikregler, fysiska hinder?
Nej! Man kan inte ha hinder för cyklister på gångstråk. Då kommer inte barnvagnar, rullstolar och rullatorer fram!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:
LÅ1 skrev: Man nämner att bl.a. Gröna Lund ska bygga ut. Är det så säkert? Risken är väl i stället att Gröna Lund går i konkurs. Hur övriga kommersiella publikmagneter på Djurgården ligger till ekonomiskt vet jag inte.
Varför skulle Gröna Lund gå i konkurs? Att det varit stängt i år hänger samman med Corona-virsuset. Men det varar väl inte för evigt. När det är över är det väl snarare så att det finns ett uppdämt behov av dylika "publikmagneter".
Och även om företaget bakom går i k.k så finns ju det fysiska nöjesfältet kvar och även kompetent folk som kan sköta det. En ny ägare som eventuellt tar över .
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Anders Hanquist skrev:
LÅ1 skrev: Man nämner att bl.a. Gröna Lund ska bygga ut. Är det så säkert? Risken är väl i stället att Gröna Lund går i konkurs. Hur övriga kommersiella publikmagneter på Djurgården ligger till ekonomiskt vet jag inte.
Varför skulle Gröna Lund gå i konkurs? Att det varit stängt i år hänger samman med Corona-virsuset. Men det varar väl inte för evigt. När det är över är det väl snarare så att det finns ett uppdämt behov av dylika "publikmagneter".
Och även om företaget bakom går i k.k så finns ju det fysiska nöjesfältet kvar och även kompetent folk som kan sköta det. En ny ägare som eventuellt tar över .
Det tror jag också. En eventuell konkursförvaltare kan knappast sälja lustiga huset, bergochdalbanorna, karuseller mm mm för att forslas bort av köparen. Däremot vete jag inte hur det går med ombyggnaden som pågår i en dela av området. Den och utbyggnaden kanske blir skjutet på framtiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Stefan Widén »

Rapport från Djurgården.

Såsom arbetandes granne med Gröna lund kan jag meddela att bygget av deras nya berg och dalbana pågår för fullt. (Man kan misstänka att ordern gjordes långt innan Corona och att tillverkningen var i full gång i våras. Det man kan anta att de delar som inte är beroende av nya banan kan möjligen ha pausas. Och jag tror inte att Parks & Resorts Scandinavia kommer att kånka så de måste sälja anläggningen. Möjligen att de kan behöva ta in en ny ägare för att köra in mer pengar, möjligen sälja hela anläggningen. Men Grönan kommer att bestå som nöjesfält.

När det gäller antalet gående och cyklister är det tidvis rätt trångt på brons GC bana speciellt den västra. Därav tankarna på ny bro. Den bron ingår även i det nya gångstråket längs vattnet som man vill tydliggöra bl a kommer det bli stråk runt vagnhallen med Cafe på Aqvarias gamla utomhusdel. Det kommer att gå fram till Allmänna gränd. Sen vill ju staden även kunna gå runt vattnet vid Grönans befintliga del men där tror jag de får ge sig och man får ta vägen via lilla Allmänna gränd och komma fram ner vid varvet där man rustat kajerna. Då kommer man även lätt ut till Beckholmen som även den fått en upprustningen med nya promenadvägar på bergstoppen med utsikt över varven. Fin utflykt för den som inte vart där på ett tag.

De båtar som hamnar mellan broarna är med några undantag i det skicket att de passade bättre på Södermälarstrand. Sen ligger krogen närmast bron... och den ligger ju fast.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Breitspurbahn »

BSB101 skrev: Hur menar du med oklara övergångsställen? Alla övergångsställen är väl utmärkta med skylt och målning? Sedan ser jag inte vad som skulle vara oklart med "alla" korsningar.
Varje gång jag kör där så står man stilla vid en mängd oövervakade övergångsställen då folk tvekar om de kan gå över. Sedan blir det grönt för vissa, men inte andra; t.ex. inga ljus om man kommer från bron, men väl från Strandvägens båda riktningar och Narvavägen.
Oövervakade övergångställen och korsningar fungerar ibland, men i den här korsningen där bilar, gångtrafikanter, cyklar och spårväg ska mötas så hade tydligare semaforer varit en bra investering.
Sen får man gärna asfaltera om korsningen, inklusive bron fram till Nordiska Muséet, mycket gropar där numera.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Rapport från Djurgården.

Såsom arbetandes granne med Gröna lund kan jag meddela att bygget av deras nya berg och dalbana pågår för fullt. (Man kan misstänka att ordern gjordes långt innan Corona och att tillverkningen var i full gång i våras. Det man kan anta att de delar som inte är beroende av nya banan kan möjligen ha pausas. Och jag tror inte att Parks & Resorts Scandinavia kommer att kånka så de måste sälja anläggningen. Möjligen att de kan behöva ta in en ny ägare för att köra in mer pengar, möjligen sälja hela anläggningen. Men Grönan kommer att bestå som nöjesfält.

När det gäller antalet gående och cyklister är det tidvis rätt trångt på brons GC bana speciellt den västra. Därav tankarna på ny bro. Den bron ingår även i det nya gångstråket längs vattnet som man vill tydliggöra bl a kommer det bli stråk runt vagnhallen med Cafe på Aqvarias gamla utomhusdel. Det kommer att gå fram till Allmänna gränd. Sen vill ju staden även kunna gå runt vattnet vid Grönans befintliga del men där tror jag de får ge sig och man får ta vägen via lilla Allmänna gränd och komma fram ner vid varvet där man rustat kajerna. Då kommer man även lätt ut till Beckholmen som även den fått en upprustningen med nya promenadvägar på bergstoppen med utsikt över varven. Fin utflykt för den som inte vart där på ett tag.

De båtar som hamnar mellan broarna är med några undantag i det skicket att de passade bättre på Södermälarstrand. Sen ligger krogen närmast bron... och den ligger ju fast.

Stefan
Gröna Lund lär nog bestå i en eller annan form.

I övrigt tycker jag nog att kamrat Widén gör sig till tolk för Stockholms stad. Att det är "tidvis rätt trångt" är ju ett argument som framförs därifrån. Jaha, ja. Hur tidvis då? Att det skulle vara det huvudsakliga motivet tror jag inte ett ögonblick på. Promenadvägarna som skissas på kan man ju dessutom anlägga ändå. Nej, här är det fråga om morbus aedificandi, en vanlig sjuka bland kommunalpolitiker. Det ska göras "avtryck i stadsbilden".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

Breitspurbahn skrev:
BSB101 skrev: Hur menar du med oklara övergångsställen? Alla övergångsställen är väl utmärkta med skylt och målning? Sedan ser jag inte vad som skulle vara oklart med "alla" korsningar.
Varje gång jag kör där så står man stilla vid en mängd oövervakade övergångsställen då folk tvekar om de kan gå över. Sedan blir det grönt för vissa, men inte andra; t.ex. inga ljus om man kommer från bron, men väl från Strandvägens båda riktningar och Narvavägen.
Oövervakade övergångställen och korsningar fungerar ibland, men i den här korsningen där bilar, gångtrafikanter, cyklar och spårväg ska mötas så hade tydligare semaforer varit en bra investering.
Sen får man gärna asfaltera om korsningen, inklusive bron fram till Nordiska Muséet, mycket gropar där numera.
Det fanns en idé om att lägga om trafiken på platsen. Minns jag rätt så skulle det inte vara tillåtet att passera Strandvägens allé (mittremsa) på platsen. Från Djurgårdsbron skulle man bara kunna svänga höger och sedan längre fram kunna svänga 180 grader om man skulle köra mot Nybroplan. Från Narvavägen skulle man också få göra en liknande manöver om man skulle ut på Djurgården eller mot Berwaldhallen. En kort period testade man omläggningen med avstängningar och orangea skyltar. Men allt tycks ha avblåst. (Finns en gammal tråd om detta men länkarna i den är föråldrade.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:Rapport från Djurgården.

Såsom arbetandes granne med Gröna lund kan jag meddela att bygget av deras nya berg och dalbana pågår för fullt. (Man kan misstänka att ordern gjordes långt innan Corona och att tillverkningen var i full gång i våras. Det man kan anta att de delar som inte är beroende av nya banan kan möjligen ha pausas. Och jag tror inte att Parks & Resorts Scandinavia kommer att kånka så de måste sälja anläggningen. Möjligen att de kan behöva ta in en ny ägare för att köra in mer pengar, möjligen sälja hela anläggningen. Men Grönan kommer att bestå som nöjesfält.

När det gäller antalet gående och cyklister är det tidvis rätt trångt på brons GC bana speciellt den västra. Därav tankarna på ny bro. Den bron ingår även i det nya gångstråket längs vattnet som man vill tydliggöra bl a kommer det bli stråk runt vagnhallen med Cafe på Aqvarias gamla utomhusdel. Det kommer att gå fram till Allmänna gränd. Sen vill ju staden även kunna gå runt vattnet vid Grönans befintliga del men där tror jag de får ge sig och man får ta vägen via lilla Allmänna gränd och komma fram ner vid varvet där man rustat kajerna. Då kommer man även lätt ut till Beckholmen som även den fått en upprustningen med nya promenadvägar på bergstoppen med utsikt över varven. Fin utflykt för den som inte vart där på ett tag.

De båtar som hamnar mellan broarna är med några undantag i det skicket att de passade bättre på Södermälarstrand. Sen ligger krogen närmast bron... och den ligger ju fast.

Stefan
Gröna Lund lär nog bestå i en eller annan form.

I övrigt tycker jag nog att kamrat Widén gör sig till tolk för Stockholms stad. Att det är "tidvis rätt trångt" är ju ett argument som framförs därifrån. Jaha, ja. Hur tidvis då? Att det skulle vara det huvudsakliga motivet tror jag inte ett ögonblick på. Promenadvägarna som skissas på kan man ju dessutom anlägga ändå. Nej, här är det fråga om morbus aedificandi, en vanlig sjuka bland kommunalpolitiker. Det ska göras "avtryck i stadsbilden".
Mina är fristående...

Såsom spårvagnsförare på Den spårväg som går över bron, är mitt mått på "trångt", när en del av cyklisterna väljer att köra på körbanan i riktning mot Djurgården. Och då hjälper det inte att plinga utan man får vackert ligga bakom och masa. detta uppstår de dagar då det är som mest tryck. Stora konserter och allsången osv. dvs ganska frekvent.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Breitspurbahn skrev:
BSB101 skrev: Hur menar du med oklara övergångsställen? Alla övergångsställen är väl utmärkta med skylt och målning? Sedan ser jag inte vad som skulle vara oklart med "alla" korsningar.
Varje gång jag kör där så står man stilla vid en mängd oövervakade övergångsställen då folk tvekar om de kan gå över. Sedan blir det grönt för vissa, men inte andra; t.ex. inga ljus om man kommer från bron, men väl från Strandvägens båda riktningar och Narvavägen.
Oövervakade övergångställen och korsningar fungerar ibland, men i den här korsningen där bilar, gångtrafikanter, cyklar och spårväg ska mötas så hade tydligare semaforer varit en bra investering.
Sen får man gärna asfaltera om korsningen, inklusive bron fram till Nordiska Muséet, mycket gropar där numera.
Det fanns en idé om att lägga om trafiken på platsen. Minns jag rätt så skulle det inte vara tillåtet att passera Strandvägens allé (mittremsa) på platsen. Från Djurgårdsbron skulle man bara kunna svänga höger och sedan längre fram kunna svänga 180 grader om man skulle köra mot Nybroplan. Från Narvavägen skulle man också få göra en liknande manöver om man skulle ut på Djurgården eller mot Berwaldhallen. En kort period testade man omläggningen med avstängningar och orangea skyltar. Men allt tycks ha avblåst. (Finns en gammal tråd om detta men länkarna i den är föråldrade.)
Hela den omdaningen är planerad till när man gör förlängningen av SpvC till Ropsten. Och det är den beskrivningen du redogjorde som vart framme. Men om det görs så är svårt att säga, kanske det finns nya parametrar att ta hänsyn till. En fråga är ex hur mycket privatbilar som skall köra över den bron.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: Mina är fristående...

Såsom spårvagnsförare på Den spårväg som går över bron, är mitt mått på "trångt", när en del av cyklisterna väljer att köra på körbanan i riktning mot Djurgården. Och då hjälper det inte att plinga utan man får vackert ligga bakom och masa. detta uppstår de dagar då det är som mest tryck. Stora konserter och allsången osv. dvs ganska frekvent.

Stefan
Då förefaller det vara lite bättre disciplin som krävs av cyklisterna. Ja menar, Djurgårdsbron är ju inte direkt jämförbar med Lidingöbron. Fastän det verkar svårt att lära Stockholms cyklister någonting alls. Några rejäla böter skulle kanske hjälpa, men nu har ju mp sett till att det inte längre är möjligt:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -cykelbana

Å andra sidan, det är Allsång en gång per vecka vid 8 tillfällen per sommar. Och hur ofta är det konserter? Den eventuella trängsel som uppstår måste ju också rimligtvis mest vara relaterad till hemgången efter avslutat evenemang. Motiverar det verkligen en ny (ful) bro, frågar jag mig?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av daniel_s »

Men oaktat att platsen är konstig och besynnerlig så fungerar det faktiskt bra vid Djurgårdsbron, trafiken flyter på och det är få olyckor. Så den ska man inte röra i onödan!

Däremot skulle man kunna vidta åtgärder omedelbart söder om bron för att få trafiken att inte stoppa upp, bl a borde det göras tydligare vad som är rätt väg och fel väg så att tveksamma bilförare blir mindre tveksamma.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Å andra sidan, det är Allsång en gång per vecka vid 8 tillfällen per sommar. Och hur ofta är det konserter? Den eventuella trängsel som uppstår måste ju också rimligtvis mest vara relaterad till hemgången efter avslutat evenemang. Motiverar det verkligen en ny (ful) bro, frågar jag mig?
Det kan vara trångt på gångbanan mitt på dagen när det är soligt och fint sommarväder! Åtminstone på västra sidan av bron.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Enceladus »

En trängselskatt på Djurgårdsbron skulle både kunna minska trafiken på vägarna och bidra med finansiering av förlängningen till Ropsten.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:En trängselskatt på Djurgårdsbron skulle både kunna minska trafiken på vägarna och bidra med finansiering av förlängningen till Ropsten.
Menar du trängselskatt för gående, cyklande eller bilar? (Eller kollektivtrafiktrafikanter?)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Anders Hanquist »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Å andra sidan, det är Allsång en gång per vecka vid 8 tillfällen per sommar. Och hur ofta är det konserter? Den eventuella trängsel som uppstår måste ju också rimligtvis mest vara relaterad till hemgången efter avslutat evenemang. Motiverar det verkligen en ny (ful) bro, frågar jag mig?
Vem har sagt att den nya bron måste bli "ful"? Förutom att smaken är olika (det som är fult för vissa kan vara tjusigt för andra), så går det alldeles utmärkt att bygga vackra broar. Lite dyrare än de fula, möjligen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Å andra sidan, det är Allsång en gång per vecka vid 8 tillfällen per sommar. Och hur ofta är det konserter? Den eventuella trängsel som uppstår måste ju också rimligtvis mest vara relaterad till hemgången efter avslutat evenemang. Motiverar det verkligen en ny (ful) bro, frågar jag mig?
Det kan vara trångt på gångbanan mitt på dagen när det är soligt och fint sommarväder! Åtminstone på västra sidan av bron.
Då får man väl gå på östra sidan, då. Nåja, skämt åsido så har det mesta redan sagts tidigare i tråden, så här nöjer jag mig med att citera signaturen Daniel S:
daniel_s skrev:Jag tycker nog ändå att det är en uppenbar självklarhet att det räcker med dagens bro. En promenad eller cykeltur till Djurgården är inte något man gör i tidsnöd, så det behövs inte en kortare väg, och det är inte kapacitetsbrist för gående och cyklar på Djurgårdsbron, hur mycket man än känner efter!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Å andra sidan, det är Allsång en gång per vecka vid 8 tillfällen per sommar. Och hur ofta är det konserter? Den eventuella trängsel som uppstår måste ju också rimligtvis mest vara relaterad till hemgången efter avslutat evenemang. Motiverar det verkligen en ny (ful) bro, frågar jag mig?
Vem har sagt att den nya bron måste bli "ful"? Förutom att smaken är olika (det som är fult för vissa kan vara tjusigt för andra), så går det alldeles utmärkt att bygga vackra broar. Lite dyrare än de fula, möjligen.
Uttryckte mig lite oprecist där. Bron behöver inte nödvändigtvis bli ful, men miljön förfulas. Här nöjer jag mig med att denna gång citera hr. Gädda:
Hechtwagen skrev: Svar: Nej mervärdet av denna bro är mindre än ingreppet i stadsmiljön. Någon gång räcker det och det är nu.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar