Jag har aldrig påstått att det alltid är trångt på platsen. Men det är inte ovanligt, och inte heller kopplat till speciella arrangemang på Djurgården.dr Cassandra Nojdh skrev:Som jag skrev så påstår jag inte att de vittnesmål som har avgivits här på något sätt är felaktiga.LÅ1 skrev:De gånger jag upplevt trängsel på bron är det en ovedersäglig sanning! Och det vore ju konstigt om trängseln bara fanns just de gånger jag tar mig över bron till fots! Däremot är jag övertygad om att just nu, i tregradig fuktig luft på en måndagseftermiddagen 1 december, är det ingen trängsel alls.dr Cassandra Nojdh skrev:Återigen frågar jag mig vilka "vi" är, som "kan med säkerhet så fast"? Utan att ta ifrån vare sig sign. LÅ1 eller kamrat Widén deras iakttagelser, så är det ju ändå bara mer eller mindre frekventa observationer av 2(!) personer. Är det inte lite väl förmätet att upphöja sina egna iakttagelser till ovedersägliga sanningar?
Däremot är det ett klassiskt resonemangsfel att påstå att "eftersom det är trångt när jag går där så är det alltid trångt där" (utom måndagseftermiddagen 1 december, förstås).
Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
"Inte ovanligt". Now we are getting somewhere! Men det kanske inte är så vanligt heller? Vad det nu kan betyda.LÅ1 skrev: Jag har aldrig påstått att det alltid är trångt på platsen. Men det är inte ovanligt, och inte heller kopplat till speciella arrangemang på Djurgården.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Det låter väldigt krångligt och omständigt. Var skulle 180-gradssvängen vara för de som kommer från Strandvägen österifrån och Narvavägen? Ända borta vid Styrmansgatan?LÅ1 skrev:Det fanns en idé om att lägga om trafiken på platsen. Minns jag rätt så skulle det inte vara tillåtet att passera Strandvägens allé (mittremsa) på platsen. Från Djurgårdsbron skulle man bara kunna svänga höger och sedan längre fram kunna svänga 180 grader om man skulle köra mot Nybroplan. Från Narvavägen skulle man också få göra en liknande manöver om man skulle ut på Djurgården eller mot Berwaldhallen. En kort period testade man omläggningen med avstängningar och orangea skyltar. Men allt tycks ha avblåst. (Finns en gammal tråd om detta men länkarna i den är föråldrade.)Breitspurbahn skrev:Varje gång jag kör där så står man stilla vid en mängd oövervakade övergångsställen då folk tvekar om de kan gå över. Sedan blir det grönt för vissa, men inte andra; t.ex. inga ljus om man kommer från bron, men väl från Strandvägens båda riktningar och Narvavägen.BSB101 skrev: Hur menar du med oklara övergångsställen? Alla övergångsställen är väl utmärkta med skylt och målning? Sedan ser jag inte vad som skulle vara oklart med "alla" korsningar.
Oövervakade övergångställen och korsningar fungerar ibland, men i den här korsningen där bilar, gångtrafikanter, cyklar och spårväg ska mötas så hade tydligare semaforer varit en bra investering.
Sen får man gärna asfaltera om korsningen, inklusive bron fram till Nordiska Muséet, mycket gropar där numera.
Djurgården har bilfritt om helgerna när det är en vanlig sommar, men annars är det öppet för allmänheten. Vilket inte är konstigt; det bor faktiskt folk på ön och det finns en hel del verksamheter. Så en helt bilfri ö är inte rimligt.
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Riktigt var bilarna tänktes kunna vända runt vet jag inte.Breitspurbahn skrev:Det låter väldigt krångligt och omständigt. Var skulle 180-gradssvängen vara för de som kommer från Strandvägen österifrån och Narvavägen? Ända borta vid Styrmansgatan?
Djurgården har bilfritt om helgerna när det är en vanlig sommar, men annars är det öppet för allmänheten. Vilket inte är konstigt; det bor faktiskt folk på ön och det finns en hel del verksamheter. Så en helt bilfri ö är inte rimligt.
Helt bilfri är det nog ingen som tror på. Även när det är bom vid Hazeliusporten, gatan heter faktiskt så enligt Google map, så släpps taxi förbi, samt många andra. Förmodligen boende och de som kan visa upp någon form av tillstånd som de nog fått för att de jobbar där. Antar att även turistbussar släpps förbi utan vidare kontroll. Nu har ju parkeringsplatserna blivit färre. Först och främst på tomten mellan Gröna lund och Alkärrshallen och dessutom fanns det några platser där konsthallens betongklump nu vuxit fram. Kan nog tänka mig att det snart blir ännu färre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
De gånger där är trångt är det i alla fall trångt! Eller rent av mycket trångt.dr Cassandra Nojdh skrev:"Inte ovanligt". Now we are getting somewhere! Men det kanske inte är så vanligt heller? Vad det nu kan betyda.LÅ1 skrev: Jag har aldrig påstått att det alltid är trångt på platsen. Men det är inte ovanligt, och inte heller kopplat till speciella arrangemang på Djurgården.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Ja, när det är trångt så är det trångt. Min herre och jag kommer aldrig att bli överens om huruvida det föreligger någon objektivt konstaterbar kapacitetsbrist på Djurgårdsbron. Men min herre kan vara lugn. Den där bron kommer (tyvärr) att bli byggd, så som det ser ut i KF. Det blir väl en stålrörsbro i stil med Folke Bernadottes dito.LÅ1 skrev:De gånger där är trångt är det i alla fall trångt! Eller rent av mycket trångt.dr Cassandra Nojdh skrev:"Inte ovanligt". Now we are getting somewhere! Men det kanske inte är så vanligt heller? Vad det nu kan betyda.LÅ1 skrev: Jag har aldrig påstått att det alltid är trångt på platsen. Men det är inte ovanligt, och inte heller kopplat till speciella arrangemang på Djurgården.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag höll mest igång meningsutbytet här för att se om jag skulle kunna få sista ordet!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, när det är trångt så är det trångt. Min herre och jag kommer aldrig att bli överens om huruvida det föreligger någon objektivt konstaterbar kapacitetsbrist på Djurgårdsbron. Men min herre kan vara lugn. Den där bron kommer (tyvärr) att bli byggd, så som det ser ut i KF. Det blir väl en stålrörsbro i stil med Folke Bernadottes dito.
Jag förstår inte varför jag ska vara lugn. Jag är heller inte så förtjust i tanken på en bro till. Jag har bara konstaterat att de gånger jag passerat bron sommartid så är det trångt! Men jag står ut med det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
När jag säger VI så avses hela förarkåren på SpvC och Djl. Alla de samtal man avlyssnat på radion om cyklister sparkåkare mm som tränger sig ut framför vagnarna, Alla reser till och från Jobbet osv.LÅ1 skrev:Jag höll mest igång meningsutbytet här för att se om jag skulle kunna få sista ordet!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, när det är trångt så är det trångt. Min herre och jag kommer aldrig att bli överens om huruvida det föreligger någon objektivt konstaterbar kapacitetsbrist på Djurgårdsbron. Men min herre kan vara lugn. Den där bron kommer (tyvärr) att bli byggd, så som det ser ut i KF. Det blir väl en stålrörsbro i stil med Folke Bernadottes dito.
Jag förstår inte varför jag ska vara lugn. Jag är heller inte så förtjust i tanken på en bro till. Jag har bara konstaterat att de gånger jag passerat bron sommartid så är det trångt! Men jag står ut med det.
Så japp trångt är det och som sagt är övertygad om att Staden har de undersökningarna som bekräftar trängseln på ett mer vetenskapligt sätt.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jaså, på så sätt. Då jag göra något så ovanligt på detta Forum som att be min herre om ursäkt. Jag trodde min herre tillhörde brovännerna.LÅ1 skrev:Jag höll mest igång meningsutbytet här för att se om jag skulle kunna få sista ordet!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, när det är trångt så är det trångt. Min herre och jag kommer aldrig att bli överens om huruvida det föreligger någon objektivt konstaterbar kapacitetsbrist på Djurgårdsbron. Men min herre kan vara lugn. Den där bron kommer (tyvärr) att bli byggd, så som det ser ut i KF. Det blir väl en stålrörsbro i stil med Folke Bernadottes dito.
Jag förstår inte varför jag ska vara lugn. Jag är heller inte så förtjust i tanken på en bro till. Jag har bara konstaterat att de gånger jag passerat bron sommartid så är det trångt! Men jag står ut med det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jaha, det var värst. Cyklister, sparkåkare? Men det finns ju cykelbanor, även om tvånget att använda dem är borttaget. Jag har sett sådana där cykelidioter på Tvärbanans gatuspår mellan Gröndal och Liljeholmen. Trots cykelbanor trampar de på som -an ute i körbanan, bland spåren. Spvf signalerar och så, vilket bara får till följd att sagde idiot trampar på som -an ännu mer. Men det verkar ju bakvänt att behöva bygga en ny bro bara för detta. Det blir ingen liten konstruktion - den bör ju vara minst så bred som ex.vis 2 x cykelbana + gångbana på befintlig bro. Förläggs den så den landar strax väster om Junibacken får den en fri spännvidd på ca. 110 m, alltså betydligt mer än Folke Bernadottes bro. Det är ju bra att kamrat Widén är övertygad, jag vill nog se lite mer tungt vägande bevisföring. Det jag har kunnat hitta i dokumentväg är detta (från 2014): https://insynsverige.se/documentHandler ... id=1744128Stefan Widén skrev:När jag säger VI så avses hela förarkåren på SpvC och Djl. Alla de samtal man avlyssnat på radion om cyklister sparkåkare mm som tränger sig ut framför vagnarna, Alla reser till och från Jobbet osv.LÅ1 skrev:Jag höll mest igång meningsutbytet här för att se om jag skulle kunna få sista ordet!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, när det är trångt så är det trångt. Min herre och jag kommer aldrig att bli överens om huruvida det föreligger någon objektivt konstaterbar kapacitetsbrist på Djurgårdsbron. Men min herre kan vara lugn. Den där bron kommer (tyvärr) att bli byggd, så som det ser ut i KF. Det blir väl en stålrörsbro i stil med Folke Bernadottes dito.
Jag förstår inte varför jag ska vara lugn. Jag är heller inte så förtjust i tanken på en bro till. Jag har bara konstaterat att de gånger jag passerat bron sommartid så är det trångt! Men jag står ut med det.
Så japp trångt är det och som sagt är övertygad om att Staden har de undersökningarna som bekräftar trängseln på ett mer vetenskapligt sätt.
Stefan
och där sägs bara helt sonika
Beträffande cykeltrafiken säger manFramkomligheten över Djurgårdsbron är tidvis mycket ansträngd. Förslag har därför väckts avseende en ny cykel- och gångbro. Bron kan även ses som ett viktigt element för ett växande
Stockholm med visionen om Promenadstaden
Låter som om man tänker sig något i stil med Folke Bernadottes bro i alla fall (gc-banebredd 4 m.). I dokumentet laborerar man med olika brotyper, t.o.m. öppningsbara dito. En fast bro tänks vila på hela fyra brostöd enligt skissen, vilket naturligtvis drar upp kostnaden, jämfört med en fribärande bågbro.Bron bör genom sin utformning erbjuda flanörcyklisten en passage på gångtrafikanternas villkor. Övriga cyklister, pendelcyklister, hänvisas via Strandvägen över Djurgårdsbron.
Jag anropar därför regelexperten Daniel S, med följande fråga: Går det att skapa en lokal regel som tvingar cyklister och dylikt löst folk att använda cykelbanan för en viss sträcka/passage?
Räcker det inte med en sådan här(för körbanan):
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 01 december 2020 19:03, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Accepteras. Jag utformade ju trådrubriken på ett sätt som visar på viss skepsis. Även omjag egentligen tycker att något måste göras åt situationen, för bron är tidvis mycket trång. Men jag gillar inte tanken på en bro längre väster ut. Men jag inser att något måste göras, och det räcker inte med att bli av med all onödig privatbilism. Det ger inte mer utrymme på bron. Och att ta bort ett körfält och signalreglera trafiken växelvis i det återstående körfältet skulle ge för liten kapacitet. Skulle möjligen fungera för spårvägstrafiken och buss 67 samt någon enstaka handikapptransport.dr Cassandra Nojdh skrev:Jaså, på så sätt. Då jag göra något så ovanligt på detta Forum som att be min herre om ursäkt. Jag trodde min herre tillhörde brovännerna.LÅ1 skrev:Jag höll mest igång meningsutbytet här för att se om jag skulle kunna få sista ordet!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, när det är trångt så är det trångt. Min herre och jag kommer aldrig att bli överens om huruvida det föreligger någon objektivt konstaterbar kapacitetsbrist på Djurgårdsbron. Men min herre kan vara lugn. Den där bron kommer (tyvärr) att bli byggd, så som det ser ut i KF. Det blir väl en stålrörsbro i stil med Folke Bernadottes dito.
Jag förstår inte varför jag ska vara lugn. Jag är heller inte så förtjust i tanken på en bro till. Jag har bara konstaterat att de gånger jag passerat bron sommartid så är det trångt! Men jag står ut med det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Tja, nu är jag inte riktigt med? En ny bro ger väl inte mer utrymme för fordonstrafiken?LÅ1 skrev:Accepteras. Jag utformade ju trådrubriken på ett sätt som visar på viss skepsis. Även omjag egentligen tycker att något måste göras åt situationen, för bron är tidvis mycket trång. Men jag gillar inte tanken på en bro längre väster ut. Men jag inser att något måste göras, och det räcker inte med att bli av med all onödig privatbilism. Det ger inte mer utrymme på bron. Och att ta bort ett körfält och signalreglera trafiken växelvis i det återstående körfältet skulle ge för liten kapacitet. Skulle möjligen fungera för spårvägstrafiken och buss 67 samt någon enstaka handikapptransport.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag talar bara om biltrafiken på nuvarande bro. Och möjligheten att minska bilarnas, och spårvagnarnas, utrymme på bron. Och det är inte praktiskt möjligt, anser jag. Och får med all säkerhet medhåll av alla som kör spårvagn över bron.dr Cassandra Nojdh skrev:Tja, nu är jag inte riktigt med? En ny bro ger väl inte mer utrymme för fordonstrafiken?LÅ1 skrev:Accepteras. Jag utformade ju trådrubriken på ett sätt som visar på viss skepsis. Även omjag egentligen tycker att något måste göras åt situationen, för bron är tidvis mycket trång. Men jag gillar inte tanken på en bro längre väster ut. Men jag inser att något måste göras, och det räcker inte med att bli av med all onödig privatbilism. Det ger inte mer utrymme på bron. Och att ta bort ett körfält och signalreglera trafiken växelvis i det återstående körfältet skulle ge för liten kapacitet. Skulle möjligen fungera för spårvägstrafiken och buss 67 samt någon enstaka handikapptransport.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag tycker man bör utforma vägarna i stan så det kan klara av tidvis trängsel även om det är lugnare vid andra tider. Djurgårdsbron är i princip en 3-filig flaskhals med 2 smala GC-banor på varsin sida. En bredare bro med 4 körfält, 2 för bussar och spårvagnar och 2 för övrig trafik, samt bredare gångvägar skulle underlätta en hel del när alla ska ta den enda fasta vägen mellan City och turist/konsertattraktionerna på Djurgården.
En ny gångbro i Junibacken är dock en bra alternativ om man vill behålla den befintliga djurgårdsbron då gående och cyklister kan ta sig över denna gångbro, men Då borde de satsa på en bred bro och separat cykelkörfält! Bron lär definitivt bli en populär genväg mellan Nybroplan och Allmänna gränd längs med vattnet för de som väljer att gå till fots eller ta sig med cykel och elsparkcykel.
En ny gångbro i Junibacken är dock en bra alternativ om man vill behålla den befintliga djurgårdsbron då gående och cyklister kan ta sig över denna gångbro, men Då borde de satsa på en bred bro och separat cykelkörfält! Bron lär definitivt bli en populär genväg mellan Nybroplan och Allmänna gränd längs med vattnet för de som väljer att gå till fots eller ta sig med cykel och elsparkcykel.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Ja, att bygga om Djurgårdsbron är ju inte aktuellt, det hoppas jag alla har förstått (annat än att möjligen laborera med fördelningen mellan gång-, cykel- och fordonskörfält, även om det knappast är möjligt det heller). "En bred bro och separat cykelkörfält" var i alla fall inte vad den dåvarande borgerliga majoriteten tänkte sig 2014 för en ev. ny bro, se ovanst. dokument. Då krävs åtminstone 8 - 10 m inre brobredd, om ens det räcker.ADDE skrev:Jag tycker man bör utforma vägarna i stan så det kan klara av tidvis trängsel även om det är lugnare vid andra tider. Djurgårdsbron är i princip en 3-filig flaskhals med 2 smala GC-banor på varsin sida. En bredare bro med 4 körfält, 2 för bussar och spårvagnar och 2 för övrig trafik, samt bredare gångvägar skulle underlätta en hel del när alla ska ta den enda fasta vägen mellan City och turist/konsertattraktionerna på Djurgården.
En ny gångbro i Junibacken är dock en bra alternativ om man vill behålla den befintliga djurgårdsbron då gående och cyklister kan ta sig över denna gångbro, men Då borde de satsa på en bred bro och separat cykelkörfält! Bron lär definitivt bli en populär genväg mellan Nybroplan och Allmänna gränd längs med vattnet för de som väljer att gå till fots eller ta sig med cykel och elsparkcykel.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag fick för mig att bron hade totalt två körfält förutom gång- och cykelbanorna. Efter inlägget av ADDE så kollade jag Google view. Det är totalt tre körfält. (Inte fyra som ADDE skriver, och inte två som jag trodde.) Slarvigt att inte kolla upp det tidigare.
Men då borde det väl gå att minska till två? All bil- och spårvägstrafik mot ön går ju redan i ett och samma körfält. Borde fungera i andra riktningen också. Jag inser att trafiken bort från södra Djurgården ofta är mer koncentrerad, tidsmässig. Ibland är det stillastående bilkö från Skansen bort mot Strandvägen. (Det är då som taxiförare gärna vill köra genom hållplatsläget vid Grönan, vilket de inte får.)
Men med lämpliga trafiksignaler som ger biltrafiken rött i god tid när en spårvagn är på väg norrgående mot bron så borde det kunna fungera att låta spårvagnar och bilar dela ett körfält. Och i det scenariot finns det god anledning att minska privatbilismen på ön.
Men då borde det väl gå att minska till två? All bil- och spårvägstrafik mot ön går ju redan i ett och samma körfält. Borde fungera i andra riktningen också. Jag inser att trafiken bort från södra Djurgården ofta är mer koncentrerad, tidsmässig. Ibland är det stillastående bilkö från Skansen bort mot Strandvägen. (Det är då som taxiförare gärna vill köra genom hållplatsläget vid Grönan, vilket de inte får.)
Men med lämpliga trafiksignaler som ger biltrafiken rött i god tid när en spårvagn är på väg norrgående mot bron så borde det kunna fungera att låta spårvagnar och bilar dela ett körfält. Och i det scenariot finns det god anledning att minska privatbilismen på ön.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag sällar mig både till skaran brovänner och idioter (cyklister). Men någon bro i stil med den ADDE förespråkar (med separata cykelfält) har jag ingen förhoppning eller önskan om (i just det här fallet). Den nya bron ser jag mest som ett komplement och en förbättring för gående. De flesta cyklister är nog mer betjänta av den nuvarande bron. Håller med om stycket som doktorn fiskat fram.
Däremot får den nya bron gärna vara lite bredare än Folke Bernadottes bro eftersom den nya bron kommer locka långt fler flanörer (med allt vad sådana kan tänkas föra med sig – barnvagnar exempelvis).dr Cassandra Nojdh skrev: [...] Beträffande cykeltrafiken säger manLåter som om man tänker sig något i stil med Folke Bernadottes bro i alla fall (gc-banebredd 4 m.). [...]Bron bör genom sin utformning erbjuda flanörcyklisten en passage på gångtrafikanternas villkor. Övriga cyklister, pendelcyklister, hänvisas via Strandvägen över Djurgårdsbron.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Just så, ja:
https://goo.gl/maps/ePB1fsATPBfHsCUs9
Detta som en komplettering av sign. LÅ1:s inlägg tidigare, inte herr Wibackes här ovan
(dramatisk molnvägg som drar upp i väster på Googles bild här)
https://goo.gl/maps/ePB1fsATPBfHsCUs9
Detta som en komplettering av sign. LÅ1:s inlägg tidigare, inte herr Wibackes här ovan
(dramatisk molnvägg som drar upp i väster på Googles bild här)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Ja, alla cyklister är ju inte idioter, bara de som inte använder cykelbanan när det finns spårvagnsspår i körbanan. Det känner nog herr Wibacke till, eftersom jag tycker mig ha anat att det kördes spårväg innan det började köras järnväg. Själv är jag så gammal att jag slutat trampa och kör motorcykel (eldriven) istället.Hans Wibacke skrev:Jag sällar mig både till skaran brovänner och idioter (cyklister). Men någon bro i stil med den ADDE förespråkar (med separata cykelfält) har jag ingen förhoppning eller önskan om (i just det här fallet). Den nya bron ser jag mest som ett komplement och en förbättring för gående. De flesta cyklister är nog mer betjänta av den nuvarande bron. Håller med om stycket som doktorn fiskat fram.
Däremot får den nya bron gärna vara lite bredare än Folke Bernadottes bro eftersom den nya bron kommer locka långt fler flanörer (med allt vad sådana kan tänkas föra med sig – barnvagnar exempelvis).dr Cassandra Nojdh skrev: [...] Beträffande cykeltrafiken säger manLåter som om man tänker sig något i stil med Folke Bernadottes bro i alla fall (gc-banebredd 4 m.). [...]Bron bör genom sin utformning erbjuda flanörcyklisten en passage på gångtrafikanternas villkor. Övriga cyklister, pendelcyklister, hänvisas via Strandvägen över Djurgårdsbron.
Ja, om man nödvändigt ska bygga en bro (vilket jag alltså inte tycker) så föredrar jag nog en fribärande bågbro som Folke Bernadottes bro, jämfört med ett schabrak som vilar på flera brostöd. Själv är jag ingen expert på hållfasthetslära, men jag antar att en sådan konstruktion inte kan göras hur bred som helst. Hur mycket "lite bredare" är vet jag förstås inte. Här är en liten artikel om hur Folke Bernadottes bro byggdes: https://www.stalbyggnad.se/stalbroar/fo ... ch-oppnad/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Alla cyklister är inte idioter, men de som prompt ska cykla i vägen när de har en ny cykelbana precis bredvid kanske man kunde få dispens att få köra på...? I folkbildningssyfte naturligtvis!dr Cassandra Nojdh skrev: Ja, alla cyklister är ju inte idioter, bara de som inte använder cykelbanan när det finns spårvagnsspår i körbanan. Det känner nog herr Wibacke till, eftersom jag tycker mig ha anat att det kördes spårväg innan det började köras järnväg. Själv är jag så gammal att jag slutat trampa och kör motorcykel (eldriven) istället.
Ja, om man nödvändigt ska bygga en bro (vilket jag alltså inte tycker) så föredrar jag nog en fribärande bågbro som Folke Bernadottes bro, jämfört med ett schabrak som vilar på flera brostöd. Själv är jag ingen expert på hållfasthetslära, men jag antar att en sådan konstruktion inte kan göras hur bred som helst. Hur mycket "lite bredare" är vet jag förstås inte. Här är en liten artikel om hur Folke Bernadottes bro byggdes: https://www.stalbyggnad.se/stalbroar/fo ... ch-oppnad/