Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av ADDE »

För att förtydliga så menade jag att DJurgårdsbron är 3-filig, men borde vara 4-filig, då den blir en sorts getingmidja i dagsläget.
dr Cassandra Nojdh skrev:
ADDE skrev: En ny gångbro i Junibacken är dock en bra alternativ om man vill behålla den befintliga djurgårdsbron då gående och cyklister kan ta sig över denna gångbro, men Då borde de satsa på en bred bro och separat cykelkörfält! Bron lär definitivt bli en populär genväg mellan Nybroplan och Allmänna gränd längs med vattnet för de som väljer att gå till fots eller ta sig med cykel och elsparkcykel.
"En bred bro och separat cykelkörfält" var i alla fall inte vad den dåvarande borgerliga majoriteten tänkte sig 2014 för en ev. ny bro, se ovanst. dokument. Då krävs åtminstone 8 - 10 m inre brobredd, om ens det räcker.
Lilla lidingöbrons gångbana kommer att ha en bredd på 7,4 meter, och då ska gående, cyklister och mopedister samsas på ytan. Cykelbanan verkar ha 2 separata körfält. Kanske lite för bred för denna gångbro eller?

Får man cykla på gångvägarna kring Junibacken ens?

Ur en praktiskt synvinkel så är jag för bron. Estetiskt så har jag inte mycket att ge men jag tror man kommer på en bra utformning som skulle kunna passa i omgivningen.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Hans Wibacke »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, om man nödvändigt ska bygga en bro (vilket jag alltså inte tycker) så föredrar jag nog en fribärande bågbro som Folke Bernadottes bro, jämfört med ett schabrak som vilar på flera brostöd.
Jag har just nu ingen åsikt om vare sig brotyp, materialval eller gestaltning. Det behöver i alla fall inte nödvändigtvis bli ännu en bro i rostfritt stål signerad Rundquist arkitekter. Wingårdhs arkitekter vet hur man ritar en konstbyggnad i betong.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Får man cykla på gångvägarna kring Junibacken ens?
Hur många cyklister skulle bry sig? 10%? eller kanske 5?

Men på Google view ser jag inga förbudsskyltar i området. Och skulle de finnas så är det förmodligen Djurgårdsförvaltningens egna skyltar, betydligt mer diskreta än trafikkontorets.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Stefan Widén »

Mig veterligen finns det inga ställen där det är direkt cykelförbud på Djurgården.

Och just cyklandet är väl något som man vill ska öka. Och det är även det en viktig orsak till nya bron.... kanske finns en cykelfaktor lika som för spår :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Mig veterligen finns det inga ställen där det är direkt cykelförbud på Djurgården.

Och just cyklandet är väl något som man vill ska öka. Och det är även det en viktig orsak till nya bron.... kanske finns en cykelfaktor lika som för spår :D

Stefan
Jo, det finns! Se här!
Skylten säger "Gångväg" och under texten är det en cykel och en häst, båda med ryttare, och båda med ett rött streck tvärs över. Lite otydlig bild. Går säkert att hitta någon tydligare.
Annars är den vanligaste skylten den som säger "Gång- och cykelväg" följd av "Ridväg".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, om man nödvändigt ska bygga en bro (vilket jag alltså inte tycker) så föredrar jag nog en fribärande bågbro som Folke Bernadottes bro, jämfört med ett schabrak som vilar på flera brostöd.
Jag har just nu ingen åsikt om vare sig brotyp, materialval eller gestaltning. Det behöver i alla fall inte nödvändigtvis bli ännu en bro i rostfritt stål signerad Rundquist arkitekter. Wingårdhs arkitekter vet hur man ritar en konstbyggnad i betong.
Men det har jag! Inte Gert Wingårdh en gång till! Han har gjort sitt på Djurgården. Om det nödvändigtvis ska byggas en bro där så anser jag att
  1. Det bör vara en fast, fribärande bro, med en så smäcker konstruktion som möjligt
    Jag kallade tidigare Folke Bernadottes bro för bågbro, men den korrekta benämningen är tydligen voutad balkbro, dvs. där de bärande elementen är något böjda, men i huvudsak bärande genom balkverkan (detta för att inte få smisk på fingrarna av ingenjör Ohlsson).
  2. Bron bör placeras enligt alternativ 2 i dokumentet från Stockholms stad.
    På så sätt skyddar man stadsrummet och vattenspegeln mot Nybroviken längre ut mot onödigt intrång. Den vyn är viktigare att skydda än området kring befintlig Djurgårdsbro
Att tänka sig en öppningsbar bro längst ute på udden är ju bara att be om problem.

Ju mer jag tänker på alternativen, desto mer tilltalad blir jag av alternativet Folke Bernadottes bro, en smäcker, fribärande konstruktion. Man behöver inte använda kitschiga äldre stilideal vid utformningen. Bidragande till min uppfattning är givetvis också att att Folke Bernadottes bro dömts ut av ingenjör Ohlsson :D :D https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 96#p391591
som avhånat räckesfyllnaden (Carl Stahl X-tend http://www.carlstahl.se/sv/arkitektur/x ... 8jQrM1KhGN ) som "hönsnät". Nog hade det varit snyggare med vajer, men man kanske tänkte på barnperspektivet.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 03 december 2020 17:02, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev: Lilla lidingöbrons gångbana kommer att ha en bredd på 7,4 meter, och då ska gående, cyklister och mopedister samsas på ytan. Cykelbanan verkar ha 2 separata körfält. Kanske lite för bred för denna gångbro eller?

Får man cykla på gångvägarna kring Junibacken ens?

Ur en praktiskt synvinkel så är jag för bron. Estetiskt så har jag inte mycket att ge men jag tror man kommer på en bra utformning som skulle kunna passa i omgivningen.
Tack för denna sakupplysning, det stämmer ungefär överens med den nedre gränsen för min uppskattning. Men exemplet är av mindre värde, eftersom Lilla Lidingöbron fyller en annan funktion än den tänkta "nya Djurgårdsbron". I dokumentet från 2014 säger Stockholms stad
I båda alternativen ska gällande (segel)fri höjd ska vara 3,5 m, samma som Djurgårdsbron (från HMW +2,22 m) samt fri brobredd 3,5 –4 m.
Det finns ingenting som talar för att man kommer att avvika från dessa mål nu. Däremot ställer man vissa krav på största lutning, vilket man kanske får fixa till med ramper. Troligen ett större problem på Strandvägssidan. Bron ska också snöröjas vintertid, vilket ställer vissa krav på bärighet, men Folke Bernadottes bro sägs även vara dimensionerad för snöröjningsfordon.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Mig veterligen finns det inga ställen där det är direkt cykelförbud på Djurgården.

Och just cyklandet är väl något som man vill ska öka. Och det är även det en viktig orsak till nya bron.... kanske finns en cykelfaktor lika som för spår :D

Stefan
Utan att ta ställning till det formella så säger ju Stockholms stad (som jag redan tidigare citerat)
Bron bör genom sin utformning erbjuda flanörcyklisten en passage på gångtrafikanternas villkor. Övriga cyklister, pendelcyklister, hänvisas via Strandvägen över Djurgårdsbron.
Nyckelorden är här "flanörcyklisten" och "passage på gångtrafikanternas villkor". Själv skulle jag ju uppskatta om jag slipper bli trängd av cyklister i lycra och på en 75-växlad cykel. Men promenadvägarna som avses kanske inte ens blir hårdgjorda? Då är det BMX-cykeln som gäller istället :cry:
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Hans Wibacke »

dr Cassandra Nojdh skrev:Men promenadvägarna som avses kanske inte ens blir hårdgjorda? Då är det BMX-cykeln som gäller istället :cry:
Det räcker säkert gott med en mountainbike... Men, vad har doktorn för sopig "motorcykel" som inte klarar av lite grussmisk? :D
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Hans Wibacke »

dr Cassandra Nojdh skrev:Nyckelorden är här "flanörcyklisten" och "passage på gångtrafikanternas villkor". Själv skulle jag ju uppskatta om jag slipper bli trängd av cyklister i lycra och på en 75-växlad cykel.
Ja, jag tror inte heller att andra cyklister än flanörcyklister* och barncyklister kommer ha anledning att nyttja den nya bron. Det finns väl inte direkt några anledningar att medelålders män i lycra, och vi andra fartfantomer i smoking på hopfällbara cyklar skulle vilja svischa ut till Junibacken och det där. Vi fortsätter svischa fram på de befintliga, asfalterade cykelbanorna via Djurgårdsbron.

* Hade aldrig hört/läst detta ord tidigare, men nu är det en favorit i mitt vokabulär. Har länge saknat ett ord som beskriver hur min hustru "cyklar".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Men promenadvägarna som avses kanske inte ens blir hårdgjorda? Då är det BMX-cykeln som gäller istället :cry:
Det räcker säkert gott med en mountainbike... Men, vad har doktorn för sopig "motorcykel" som inte klarar av lite grussmisk? :D
Min bäste herr Wibacke, kalla inte min skoter för "sopig". Visst klarar den grussmisk, men på cykelvägarna får man ju som bekant inte köra annat än med högst klass-2-moped (om ens det, anges med tilläggstavla). Och varför skulle jag göra det? Jag vill ju själv flanera ute på Djurgården och parkera mitt fordon någonstans dessförinnan. Problemet är bara att Sthlms stad inte har någon sådan parkering på Djurgården: https://parkering.stockholm/parkeringsr ... kel-moped/
Närmaste är som synes på Strandvägen, inte långt från Djurgårdsbron, dock.

När det gäller cykelterminologin måste jag erkänna att kunskaperna sviktar. Jag har satt likhetstecken mellan BMX-cykel och mountain bike. Det är sådana där med tjocka däck, va? Men som Kantorn säger, jag kan ha fel. Man kan ju inte vara expert på allt. :D :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nyckelorden är här "flanörcyklisten" och "passage på gångtrafikanternas villkor". Själv skulle jag ju uppskatta om jag slipper bli trängd av cyklister i lycra och på en 75-växlad cykel.
Ja, jag tror inte heller att andra cyklister än flanörcyklister* och barncyklister kommer ha anledning att nyttja den nya bron. Det finns väl inte direkt några anledningar att medelålders män i lycra, och vi andra fartfantomer i smoking på hopfällbara cyklar skulle vilja svischa ut till Junibacken och det där. Vi fortsätter svischa fram på de befintliga, asfalterade cykelbanorna via Djurgårdsbron.

* Hade aldrig hört/läst detta ord tidigare, men nu är det en favorit i mitt vokabulär. Har länge saknat ett ord som beskriver hur min hustru "cyklar".
Vet inte, jag har helt givit upp hoppet om Stockholms cyklister :) :) :?

Men det kan jag säga, att jag skulle aldrig köra tvåhjuling i högtidsdräkt. Det fladdrar för mycket och det bjuder jag inte på!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:(Hur man ska få fotgängare och cyklister att följa sådana restriktioner är en annan fråga.)
Funkar inte generallösningen man har för att få bilister att följa basala trafikregler, fysiska hinder?
Nej! Man kan inte ha hinder för cyklister på gångstråk. Då kommer inte barnvagnar, rullstolar och rullatorer fram!
Visst går det, är bara att ge sig ut på en promenad så ser man detta överallt. Må vara att dessa fysiska hinder inte är för att hindra cyklister och gångtrafikanter utan bilister att köra där man inte ska, dock står dessa på GC-vägar, gångbanor och cykelbanor.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

(Flyttat om citaten för att få med alla)
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:(Hur man ska få fotgängare och cyklister att följa sådana restriktioner är en annan fråga.)
Funkar inte generallösningen man har för att få bilister att följa basala trafikregler, fysiska hinder?
Nej! Man kan inte ha hinder för cyklister på gångstråk. Då kommer inte barnvagnar, rullstolar och rullatorer fram!
BSB101 skrev:Visst går det, är bara att ge sig ut på en promenad så ser man detta överallt. Må vara att dessa fysiska hinder inte är för att hindra cyklister och gångtrafikanter utan bilister att köra där man inte ska, dock står dessa på GC-vägar, gångbanor och cykelbanor.
Det var ju att få fotgängare och cyklister att följa restriktioner det handlade om. Då hjälper det knappast med hinder för bilar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Visst går det, är bara att ge sig ut på en promenad så ser man detta överallt. Må vara att dessa fysiska hinder inte är för att hindra cyklister och gångtrafikanter utan bilister att köra där man inte ska, dock står dessa på GC-vägar, gångbanor och cykelbanor.
Det var ju att få fotgängare och cyklister att följa restriktioner det handlade om. Då hjälper det knappast med hinder för bilar!
Du skrev i ditt inlägg Då kommer inte barnvagnar, rullstolar och rullatorer fram! och det var det jag svarade på. Varför detta användande av utropstecken förresten, känns inte precis motiverat?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Visst går det, är bara att ge sig ut på en promenad så ser man detta överallt. Må vara att dessa fysiska hinder inte är för att hindra cyklister och gångtrafikanter utan bilister att köra där man inte ska, dock står dessa på GC-vägar, gångbanor och cykelbanor.
Det var ju att få fotgängare och cyklister att följa restriktioner det handlade om. Då hjälper det knappast med hinder för bilar!
Du skrev i ditt inlägg Då kommer inte barnvagnar, rullstolar och rullatorer fram! och det var det jag svarade på. Varför detta användande av utropstecken förresten, känns inte precis motiverat?
Titta i mitt förra inlägg!!!!!!
Jag frågade hur man ska få fotgängare och cyklister att följa restriktioner, och då föreslog du "fysiska hinder". Men sådana kan man inte ha på gångbanor för att hindra fotgängare att ta sig fram. I alla fall inte fotgängare med barnvagnar, rullstolar och rullatorer. Borde väl vara självklart för alla med en smula förnuft, eller?

Ja, jag vet att jag överanvänder utropstecken!!!!! Får försöka bättra mig där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av X12 »

LÅ1 skrev:Samtidigt är Djurgårdsbron trång för cyklister och fotgängare.
Ett sätt att minska trängseln något på gång- och cykelbanorna över bron skulle kunna vara att ta bort räcket mellan cykelbana och körbana. Det skulle öka den effektiva cykelbanebredden med flera decimeter då cyklister skulle kunna använda hela cykelbanans bredd utan behöva hålla ett säkerhetsavstånd till räcket.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

X12 skrev:
LÅ1 skrev:Samtidigt är Djurgårdsbron trång för cyklister och fotgängare.
Ett sätt att minska trängseln något på gång- och cykelbanorna över bron skulle kunna vara att ta bort räcket mellan cykelbana och körbana. Det skulle öka den effektiva cykelbanebredden med flera decimeter då cyklister skulle kunna använda hela cykelbanans bredd utan behöva hålla ett säkerhetsavstånd till räcket.
Men då tror jag det skulle behövas ett räcke mellan cykel- och gångbanorna. Och egentligen är väl det där som det vore naturligt med ett räcke. Fordon på ena sidan fotgängare på den andra. Men gångbanan är så smal, så jag undrar om en bred och en normal barnvagn kan mötas utan att låna utrymme från cykelbanan i dagsläget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
X12 skrev:
LÅ1 skrev:Samtidigt är Djurgårdsbron trång för cyklister och fotgängare.
Ett sätt att minska trängseln något på gång- och cykelbanorna över bron skulle kunna vara att ta bort räcket mellan cykelbana och körbana. Det skulle öka den effektiva cykelbanebredden med flera decimeter då cyklister skulle kunna använda hela cykelbanans bredd utan behöva hålla ett säkerhetsavstånd till räcket.
Men då tror jag det skulle behövas ett räcke mellan cykel- och gångbanorna. Och egentligen är väl det där som det vore naturligt med ett räcke. Fordon på ena sidan fotgängare på den andra. Men gångbanan är så smal, så jag undrar om en bred och en normal barnvagn kan mötas utan att låna utrymme från cykelbanan i dagsläget.
Tar man bort räcket mellan körbana och lär vi få skyddsstopp på kollektivtrafiken. Risken för att någon vinglar ut är för stor.

Bef gång och cykelbana är för smal för den mängd som nyttjar den. Det är därför staden utreder en ny förbindelse.

Är det någon som inte förstår?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården

Inlägg av LÅ1 »

Jag har gått över där många gånger när det varit mycket trafik på gång- och cykelbanan. Så jag förstår mycket väl att räcket behövs. Min kommentar om att det vore naturligt med räcke mellan gångbana och cykelbana var allmänt hållet.

Frågan är snarare om det behöver vara två filer i riktningen mot Strandvägen. Det klarar sig ju bra med ett körfält ut mot ön.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar