Jag hittade av en slump Stockholms Handelskammares rapport om utveckling av båtpendlingslinjer i Stockholm.
Intressant läsning, och det är tämligen märkligt att den inte är mer utbyggd i Stockholm som ändå är uppbyggd mycket kring vattnet.
Det är mycket "hits & misses" som man säger på engelska; en linje från Viksjö in till Stockholm ser jag inte riktigt syftet med. Särskilt när de inte ens gör ett stopp nära Hässelby Strand.
Och att dra en båtlinje genom Karlbergskanalen skulle inte vara särskilt givande för en pendlare (har man åkt båt där så vet man hur långt denna 5-knopsfarled tar).
Men att t.ex. koppla ihop Alvik med Kungsholmen och Södermalm är ingen dum idé, eller att möjliggöra mer för pendlingar mellan Lidingö/Västra Nacka och innerstaden är smart.
Jag hade gärna sett skyttellinjer mellan t.ex. Vaxholm/Ekerö in till Sthlm, där man enbart stannar på de viktigaste platserna så att jobbpendling är möjlig för boende där.
Sen borde både Saltsjö och Mälartrafik kunna göra ett stopp i Slussen innan de anländer vid sina slutdestinationer (Klara Strand är väl lämpligast i Mälaren nära Centralstationen och City & Blasieholmskajen på Saltsjösidan, nära tunnelbanan och östra city). Slussen är bra då den har flera trafikslag där, samt nära mellan Saltsjön och Mälaren (man kanske hade kunnat ha brygglägena med en gång mellan för de som vill byta mellan Saltsjö och Mälartrafik?
https://www.chamber.se/rapporter/batpen ... storre.htm
Båtpendlingslinjer i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Båtpendlingslinjer i Stockholm
Hur man än räknar så är "SLs" båtpendlingslinjer den i särklass dyraste kollektivtrafiken per påstigande passagerare, varför reagerar inte Handelskammaren över det? De brukar ju vara väldigt måna om hushållninh med offentliga medel om pengarna ska gå till spårvägar i innerstaden och inte tunnelbanor.
Re: Båtpendlingslinjer i Stockholm
Båtlinjerna påverkar inte möjligheterna att köra bil i innerstan så därför hatar de inte båtar.Hechtwagen skrev:Hur man än räknar så är "SLs" båtpendlingslinjer den i särklass dyraste kollektivtrafiken per påstigande passagerare, varför reagerar inte Handelskammaren över det?