Livet efter Corona kräver mer urban spårväg
Postat: onsdag 18 november 2020 14:51
Illustration från Stockholms stad, exploateringskontoret.Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Det finns inga "smarta" busslinjer. En buss är en buss. En spårväg är en spårväg. En bil är en bil.Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Bussbranschen är fullt medveten om vad BRT är och om det fungerar att bygga i en befintlig stadskärna. Däremot är det uppenbart att politiker i Sverige inte har en aning om vad BRT är*, och det är just beslutsfattare som är artikelns avsedda mottagare.Odd skrev:Det finns inga "smarta" busslinjer. En buss är en buss. En spårväg är en spårväg. En bil är en bil.Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Det är uppenbart så att bussbranschen i Sverige inte har en aning om vad BRT är, mer än att det är ett fancy modeord, ty hade de vetat vad BRT är så skulle de inse att det inte skulle fungera att bygga i en befintlig stadskärna av den karaktär som Stockholm har. Om fel människor inte inser det så kan det dock då och då poppa upp såna här galenskaper.
Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Den intressanta frågan är varför bussbranschen är intresserad av just detta stråk. Det finns inga synergivinster med övrig busstrafik. Tvärtom blir trafiken mindre effektiv när två olika trafikslag måste samsas om det begränsade gatuutrymmet. Något måste dock göras åt trafiksituationen på Hamngatan. Det är beklagligt att Stockholm inte utnyttjar pandemin för att permanent begränsa biltrafiken i stan, vilket resten av Europa gör. Vägtrafikens luftföroreningar är som en andra pandemi med tusentals förtida dödsfall varje år.Thomas Lange skrev:Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Ett genmäle finns här:
https://www.mitti.se/debatt/replik-smar ... UsjBZxsrg/
Resten av Europa? Det betyder alla Europeiska länder utom Sverige.Enceladus skrev:Den intressanta frågan är varför bussbranschen är intresserad av just detta stråk. Det finns inga synergivinster med övrig busstrafik. Tvärtom blir trafiken mindre effektiv när två olika trafikslag måste samsas om det begränsade gatuutrymmet. Något måste dock göras åt trafiksituationen på Hamngatan. Det är beklagligt att Stockholm inte utnyttjar pandemin för att permanent begränsa biltrafiken i stan, vilket resten av Europa gör. Vägtrafikens luftföroreningar är som en andra pandemi med tusentals förtida dödsfall varje år.Thomas Lange skrev:Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Ett genmäle finns här:
https://www.mitti.se/debatt/replik-smar ... UsjBZxsrg/
Jag förstår inte riktigt, kan någon hjälpa migBussbranschen skrev: Svenska Spårvägssällskapet nämner siffran 2900 passagerare per timme som maxkapacitet eftersom det är precis vad en 30 meter lång spårvagn klarar. Vanlig busstrafik har 20 meter långa hållplatser och klarar som jämförelse 2000 passagerare. En BRT-linje däremot har lika 40 meter långa hållplatser precis som spårvagnstrafik och når således samma antal passagerare per timme.?
Mindre än kostnaden för att försöka köra med dem!Christian Spår skrev:I sammanhanget, vad är kostnaden att ledbussar brukar tas ur drift vid halt väglag?
AARGH, BRT. Fy fa-an jag hatar när alla bara "bRT äR eTt JäTtEbRa AlTerNaTIV tiLL SpåRvÄG"Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
Kanske skulle du läsa på lite om vad riktigt BRT är också. För det som man i Sverige verkar tro är BRT, är nog mer en busslinje med lite större bussar och kanske lite fix på gatorna.DandmoreTheTramLover skrev:AARGH, BRT. Fy fa-an jag hatar när alla bara "bRT äR eTt JäTtEbRa AlTerNaTIV tiLL SpåRvÄG"Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
BRT är fortfarande bara bussar, de har liiiite mer kapacitet men inte mycket. Spårväg har lååångt mer kapacitet, vissa spårvagnar i vissa städer kan ta nästan 350 passagerare. En buss tar kanske 100 passagerare om man trycker in de som sardiner.
Spårväg är dyrare att bygga, men är mer av en långterms investering. BRT skulle jag säga bara funkar på en rutt där det är kris för att sen konverteras till spårväg. När spåren har grävts ner i gatan är de där tills nån dummer river upp dem. De är liksom en mer permanent lösning till kapacitetsproblem.
Ok ska göra, men nu har jag kommit till en slutsats. BRT är ett alternativ till spårväg i städer ungefär lika stora som kanske Borås eller Umeå där de har en busslinje som fortfarande är överbelastad men inte tillräckligt med resenärer för spårvagn.leifd skrev:Kanske skulle du läsa på lite om vad riktigt BRT är också. För det som man i Sverige verkar tro är BRT, är nog mer en busslinje med lite större bussar och kanske lite fix på gatorna.DandmoreTheTramLover skrev:AARGH, BRT. Fy fa-an jag hatar när alla bara "bRT äR eTt JäTtEbRa AlTerNaTIV tiLL SpåRvÄG"Enceladus skrev:Nu ger sig Scania, Volvo, Sveriges Bussföretag och Bil Sweden in i debatten: Smart busslinje istället för en dyr förlängning av Spårväg City
Kan "smarta busslinjer" vara ett konkurrenskraftigt alternativ till "dyra spårvägar"?
BRT är fortfarande bara bussar, de har liiiite mer kapacitet men inte mycket. Spårväg har lååångt mer kapacitet, vissa spårvagnar i vissa städer kan ta nästan 350 passagerare. En buss tar kanske 100 passagerare om man trycker in de som sardiner.
Spårväg är dyrare att bygga, men är mer av en långterms investering. BRT skulle jag säga bara funkar på en rutt där det är kris för att sen konverteras till spårväg. När spåren har grävts ner i gatan är de där tills nån dummer river upp dem. De är liksom en mer permanent lösning till kapacitetsproblem.
Jag säger absolut inte att BRT är nått bra som vi ska satsa på, jag anser spårväg är betydligt bättre.
Här finns en Wikipedia-sida om BRT https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_transit
Sen finns ju en massa Yooutube-filmer om BRT också https://www.youtube.com/watch?v=wKB2d9S6_Ps&t=81s
Börja med den filmen, så får du nog förslag om många fler.
KUNG! Hell yeah, spårvägar är bäst. Men vad förväntar man sig av nån som har usernamet "DandmoreTheTramLover" att tycka om spårvagnar.Per Lind skrev:Här går man i samma fälla som alltid - försöker få buss att bli billigare än spårvagn.
Tittar man på kostnaderna:
En BRT-linje kräver i stort sett samma investeringar som för spårväg om det skall hålla. Skillnaden blir då bussens åldersgräns på ca 10 år - sedan måste den bytas ut. Spårvagnen håller 40-50 år. Det går åt flera bussar att transportera vad 1 spårvagn klarar av vilket gör spårvagnen billigare personalkostnad sett. En inte obetydlig skillnad.
Spårvagnen får täcka sina egna underhållskostnader - bussen åker snålskjuts på samhället då bussen inte behöpver betala för gatuunderhållet och snöplogande. Bussen sliter gatorna varför det blir betydligt högre underhållskostnader - om man inte bygger riktig BRT, men som sagts, då blir kostnadsskillnaden minimal mot spårväg.
Ledningar "måste" flyttas vid spårvägsbyggande. Ledningsägaren får då ett nytt fint ledningsnät gratis vilket belastas spårvägsbyggandet men inte bussen.
Så, busslobbyn - är ni riktigt ärliga när ni påstår att buss är bättre?
-Per Lind