Sida 1 av 3
Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: söndag 15 november 2020 23:26
av LÅ1
Nu har det hänt igen. Men den här gången blev det ingen explosion eller brand. Så den här gången gick det relativt bra, trots allt!
"
Buss fast i Klaratunneln".
Är det dags för geofencing för gasbussar med taktankar?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 7:20
av Enceladus
LÅ1 skrev:Nu har det hänt igen. Men den här gången blev det ingen explosion eller brand. Så den här gången gick det relativt bra, trots allt!
"
Buss fast i Klaratunneln".
Är det dags för geofencing för gasbussar med taktankar?
Andra gången på en vecka:
Buss fast i Klaratunneln – skapade köer i city
Funderar skribenten måhända på ett potentiellt bussförbud i den framtida Slussenterminalen?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 8:19
av LÅ1
Enceladus skrev:Funderar skribenten måhända på ett potentiellt bussförbud i den framtida Slussenterminalen?
Antar att det är jag som avses med "skribenten" i detta fallet. Bussförbud i bussterminal, det vore nått!

Möjligen gasbussförbud. Men jag antar att man kommer att ha tillräcklig takhöjd överallt i Slussenterminalen så att risken för att gastuber hyvlas av. Men helt oproblematisk är det nog inte.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 8:41
av Odd
Geofencing minskar antal tillfällen när det händer, men det kan inte förhindra att det händer.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 14:14
av Breitspurbahn
Hur står det till med utbildningarna för dessa busschaufförer? Får de veta var de kan och inte kan åka?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 17:25
av Harald
Breitspurbahn skrev:Hur står det till med utbildningarna för dessa busschaufförer? Får de veta var de kan och inte kan åka?
Man får väl hoppas att de har körkort. Då har de fått lära sig vad de här vägmärkena betyder:
https://www.google.se/maps/@59.3294224, ... 8192?hl=en
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 17:58
av Odd
Med tanke på slitaget så verkar det tyvärr vara en del som inte förstår. Och eftersom få privatpersoner kör fordon som är högre än tre meter så kan man nog anta att det mest är proffs som lyckats med konststycket....
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 18:26
av daniel_s
Harald skrev:Breitspurbahn skrev:Hur står det till med utbildningarna för dessa busschaufförer? Får de veta var de kan och inte kan åka?
Man får väl hoppas att de har körkort. Då har de fått lära sig vad de här vägmärkena betyder:
https://www.google.se/maps/@59.3294224, ... 8192?hl=en
Ja, men de där skyltarna är man inte så observant på som förare i lokaltrafik. Man kan visserligen tycka att den som väljer en väg där hen inte kört förut (eller av misstag hamnar på en sådan väg) borde vara extra försiktig, men så är det naturligtvis inte alltid i verkligheten. Det är t ex naturligt att den som kört fel är mindre tillgänglig för information om vad som är rätt.
Jämfört med din bild kom bussen denna gång från andra hållet. Det finns skyltar där också, men inte samma nivå av andra varningsanordningar. Det finns signaler som kan visa stopp, men de träder nog bara i funktion när tunneln är avstängd. Möjligen kan någon förledas att tro att om de inte varnar, så är fordonet inte för högt.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: måndag 16 november 2020 18:41
av Harald
ja, men får väl säga som de säger i Västergötland: De blir inte bättre för den betalinga.

Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: onsdag 18 november 2020 18:15
av BSB101
Just det här med att se och följa skyltar verkar vara väldigt svårt för många fordonsförare. Alla fysiska hinder som måste sättas upp överallt är ett tydligt exempel på detta.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: torsdag 19 november 2020 21:41
av daniel_s
BSB101 skrev:Just det här med att se och följa skyltar verkar vara väldigt svårt för många fordonsförare. Alla fysiska hinder som måste sättas upp överallt är ett tydligt exempel på detta.
Japp, så är det, och det kommer aldrig att förändras så länge det är människor som manövrerar fordonen. Det enda som varierar är insikten om att det är så, och viljan att hantera det med riskreducerande barriärer.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: fredag 20 november 2020 19:29
av BSB101
daniel_s skrev:BSB101 skrev:Just det här med att se och följa skyltar verkar vara väldigt svårt för många fordonsförare. Alla fysiska hinder som måste sättas upp överallt är ett tydligt exempel på detta.
Japp, så är det, och det kommer aldrig att förändras så länge det är människor som manövrerar fordonen. Det enda som varierar är insikten om att det är så, och viljan att hantera det med riskreducerande barriärer.
Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: fredag 20 november 2020 20:38
av Hans Wibacke
BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: fredag 20 november 2020 22:46
av BSB101
Hans Wibacke skrev:BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?
Nu handlade mina inlägg om fysiska hinder i allmänhet som sätts upp för att många motorfordonsförare har svårt att läsa och följa skyltar.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: fredag 20 november 2020 22:52
av daniel_s
BSB101 skrev:Hans Wibacke skrev:BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?
Nu handlade mina inlägg om fysiska hinder i allmänhet som sätts upp för att många motorfordonsförare har svårt att läsa och följa skyltar.
Du kanske har lust att ta något exempel?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: fredag 20 november 2020 23:02
av LÅ1
BSB101 skrev:Hans Wibacke skrev:BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?
Nu handlade mina inlägg om fysiska hinder i allmänhet som sätts upp för att många motorfordonsförare har svårt att läsa och följa skyltar.
Sådana hinder som visas
här och
här?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: fredag 20 november 2020 23:04
av daniel_s
Precis, för bristande skyltläsning var ju ett stort problem i det fallet, inget normalt psykfall skulle väl medvetet bryta mot ett förbud mot trafik med fordon?

Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: lördag 21 november 2020 7:26
av BSB101
daniel_s skrev:
Du kanske har lust att ta något exempel?
Stenar, grindar, pollare och betongsuggor som sätts upp för att motorfordonsförare inte ska köra på gång- och cykelvägar och andra ytor där motorfordon är förbjudna är några exempel.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: lördag 21 november 2020 11:06
av daniel_s
BSB101 skrev:daniel_s skrev:
Du kanske har lust att ta något exempel?
Stenar, grindar, pollare och betongsuggor som sätts upp för att motorfordonsförare inte ska köra på gång- och cykelvägar och andra ytor där motorfordon är förbjudna är några exempel.
Utmärkta exempel på människans grundläggande natur!
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Postat: lördag 21 november 2020 12:09
av Hechtwagen
Vad är det för hillbillys til busschaufförer som kör SL bussarna? Hur svårt är det att banka in i skallen på dem att bussar inte kan och därför inte får köra i dessa tunnlar?
Ok om det är en lantis på bortaplan som klantar sig men ekenkisarna borde ha koll på detta!