Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Nu har det hänt igen. Men den här gången blev det ingen explosion eller brand. Så den här gången gick det relativt bra, trots allt!
"Buss fast i Klaratunneln".
Är det dags för geofencing för gasbussar med taktankar?
"Buss fast i Klaratunneln".
Är det dags för geofencing för gasbussar med taktankar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Andra gången på en vecka: Buss fast i Klaratunneln – skapade köer i cityLÅ1 skrev:Nu har det hänt igen. Men den här gången blev det ingen explosion eller brand. Så den här gången gick det relativt bra, trots allt!
"Buss fast i Klaratunneln".
Är det dags för geofencing för gasbussar med taktankar?
Funderar skribenten måhända på ett potentiellt bussförbud i den framtida Slussenterminalen?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Antar att det är jag som avses med "skribenten" i detta fallet. Bussförbud i bussterminal, det vore nått! Möjligen gasbussförbud. Men jag antar att man kommer att ha tillräcklig takhöjd överallt i Slussenterminalen så att risken för att gastuber hyvlas av. Men helt oproblematisk är det nog inte.Enceladus skrev:Funderar skribenten måhända på ett potentiellt bussförbud i den framtida Slussenterminalen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Geofencing minskar antal tillfällen när det händer, men det kan inte förhindra att det händer.
Genius on call
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Hur står det till med utbildningarna för dessa busschaufförer? Får de veta var de kan och inte kan åka?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Man får väl hoppas att de har körkort. Då har de fått lära sig vad de här vägmärkena betyder: https://www.google.se/maps/@59.3294224, ... 8192?hl=enBreitspurbahn skrev:Hur står det till med utbildningarna för dessa busschaufförer? Får de veta var de kan och inte kan åka?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Med tanke på slitaget så verkar det tyvärr vara en del som inte förstår. Och eftersom få privatpersoner kör fordon som är högre än tre meter så kan man nog anta att det mest är proffs som lyckats med konststycket....
Genius on call
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Ja, men de där skyltarna är man inte så observant på som förare i lokaltrafik. Man kan visserligen tycka att den som väljer en väg där hen inte kört förut (eller av misstag hamnar på en sådan väg) borde vara extra försiktig, men så är det naturligtvis inte alltid i verkligheten. Det är t ex naturligt att den som kört fel är mindre tillgänglig för information om vad som är rätt.Harald skrev:Man får väl hoppas att de har körkort. Då har de fått lära sig vad de här vägmärkena betyder: https://www.google.se/maps/@59.3294224, ... 8192?hl=enBreitspurbahn skrev:Hur står det till med utbildningarna för dessa busschaufförer? Får de veta var de kan och inte kan åka?
Jämfört med din bild kom bussen denna gång från andra hållet. Det finns skyltar där också, men inte samma nivå av andra varningsanordningar. Det finns signaler som kan visa stopp, men de träder nog bara i funktion när tunneln är avstängd. Möjligen kan någon förledas att tro att om de inte varnar, så är fordonet inte för högt.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
ja, men får väl säga som de säger i Västergötland: De blir inte bättre för den betalinga.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Just det här med att se och följa skyltar verkar vara väldigt svårt för många fordonsförare. Alla fysiska hinder som måste sättas upp överallt är ett tydligt exempel på detta.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Japp, så är det, och det kommer aldrig att förändras så länge det är människor som manövrerar fordonen. Det enda som varierar är insikten om att det är så, och viljan att hantera det med riskreducerande barriärer.BSB101 skrev:Just det här med att se och följa skyltar verkar vara väldigt svårt för många fordonsförare. Alla fysiska hinder som måste sättas upp överallt är ett tydligt exempel på detta.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.daniel_s skrev:Japp, så är det, och det kommer aldrig att förändras så länge det är människor som manövrerar fordonen. Det enda som varierar är insikten om att det är så, och viljan att hantera det med riskreducerande barriärer.BSB101 skrev:Just det här med att se och följa skyltar verkar vara väldigt svårt för många fordonsförare. Alla fysiska hinder som måste sättas upp överallt är ett tydligt exempel på detta.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Nu handlade mina inlägg om fysiska hinder i allmänhet som sätts upp för att många motorfordonsförare har svårt att läsa och följa skyltar.Hans Wibacke skrev:Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Du kanske har lust att ta något exempel?BSB101 skrev:Nu handlade mina inlägg om fysiska hinder i allmänhet som sätts upp för att många motorfordonsförare har svårt att läsa och följa skyltar.Hans Wibacke skrev:Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Sådana hinder som visas här och här?BSB101 skrev:Nu handlade mina inlägg om fysiska hinder i allmänhet som sätts upp för att många motorfordonsförare har svårt att läsa och följa skyltar.Hans Wibacke skrev:Ja, framkomligheten kan försämras för exempelvis en kranbilsförare på väg in i Klaratunneln... Men på vilket sätt försämras framkomligheten för trafikanter som inte har i tunneln att göra?BSB101 skrev:Problemet är att vissa "riskreducerande barriärer" som sätts upp för att många förare av motorfordon inte kan läsa och följa skyltar ökar riskerna för andra trafikanter. Till detta försämras även framkomligheten för andra trafikanter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Precis, för bristande skyltläsning var ju ett stort problem i det fallet, inget normalt psykfall skulle väl medvetet bryta mot ett förbud mot trafik med fordon?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Stenar, grindar, pollare och betongsuggor som sätts upp för att motorfordonsförare inte ska köra på gång- och cykelvägar och andra ytor där motorfordon är förbjudna är några exempel.daniel_s skrev:
Du kanske har lust att ta något exempel?
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Utmärkta exempel på människans grundläggande natur!BSB101 skrev:Stenar, grindar, pollare och betongsuggor som sätts upp för att motorfordonsförare inte ska köra på gång- och cykelvägar och andra ytor där motorfordon är förbjudna är några exempel.daniel_s skrev:
Du kanske har lust att ta något exempel?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Buss med gastankar på taket körde fast i tunnel. Igen.
Vad är det för hillbillys til busschaufförer som kör SL bussarna? Hur svårt är det att banka in i skallen på dem att bussar inte kan och därför inte får köra i dessa tunnlar?
Ok om det är en lantis på bortaplan som klantar sig men ekenkisarna borde ha koll på detta!
Ok om det är en lantis på bortaplan som klantar sig men ekenkisarna borde ha koll på detta!