Cx mikrofon TINNITUS!
Postat: torsdag 05 november 2020 16:13
Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Visst ska det höras. Men inte så att folk blir döva...daniel_s skrev:Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Mymex DIF50. Fanns en diggare i mitten av 80-talet med rejäla flaskbottnar som var helt besatt av dessa mikrofoner, undrar vad det blev av honom.daniel_s skrev:Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Vad bra då att ingen blir döv av utropen.M224 skrev:Visst ska det höras. Men inte så att folk blir döva...
Menar du en ung och tämligen volumiös kille? Han har jobbat på SL i hela sitt liv, dels som lokalvårdare men även som typ "Vaktmästare". Är runt 50 idag.Hechtwagen skrev:Mymex DIF50. Fanns en diggare i mitten av 80-talet med rejäla flaskbottnar som var helt besatt av dessa mikrofoner, undrar vad det blev av honom.daniel_s skrev:Jag antar att du menar förstärkarna. Ja det är tekniskt möjligt att sänka ljudet men då hör man inte utropen ordentligt. Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.M224 skrev:Det absolut värsta med Cx vagnarna är dörrmikrofonen. Mikarna är så högt inställda att man får hålla för öronen! Det måste gå att sänka volymen på dessa!?
Jag tycker Cx-vagnarna har både hög- och lågtalarfunktion; förarens utrop under färd hörs ofta svagt, utropen via tågvaktsmikrofonerna är däremot synnerligen högljudda.daniel_s skrev:Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.
Förarbordsmikrofonerna är lite svåra att få till bra eftersom föraren sitter en bit ifrån mikrofonen, den är ganska hårt infäst och man vill inte slå tänderna i den och det är svårt att rikta den rakt mot munnen. Sladdmikrofonerna vid dörrarna är möjligen även bättre rent tekniskt och behöver kanske mindre förstärkning. Det blir väldigt lätt så att det blir för högt ljud och man kan inte kräva att föraren ska anpassa sig, man hör i bästa fall hur det låter i första vagnen. En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!gek skrev:Jag tycker Cx-vagnarna har både hög- och lågtalarfunktion; förarens utrop under färd hörs ofta svagt, utropen via tågvaktsmikrofonerna är däremot synnerligen högljudda.daniel_s skrev:Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.
Haha det var bland det dummaste jag läst på detta forum.daniel_s skrev:En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!gek skrev:Jag tycker Cx-vagnarna har både hög- och lågtalarfunktion; förarens utrop under färd hörs ofta svagt, utropen via tågvaktsmikrofonerna är däremot synnerligen högljudda.daniel_s skrev:Det ska vara högt ljud, det heter högtalare och inte lågtalare.
Har du ens kört Cx-tåg i trafik?M224 skrev:Haha det var bland det dummaste jag läst på detta forum.daniel_s skrev:En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!
Och vad har det med saken att göra. Kan du förklara det för mig. Men svaret är nej.daniel_s skrev:Har du ens kört Cx-tåg i trafik?M224 skrev:Haha det var bland det dummaste jag läst på detta forum.daniel_s skrev:En bra tumregel är att om ingen klagar över att ljudet är för högt, så är det troligen för lågt!
Jag är helt enkelt inte så intresserad av åsikter om hur föraren ska utföra sitt arbete från folk som aldrig har varit förare.M224 skrev:Och vad har det med saken att göra. Kan du förklara det för mig. Men svaret är nej.daniel_s skrev:Har du ens kört Cx-tåg i trafik?
Okej men som du vet så har kunden alltid rätt.daniel_s skrev:Jag är helt enkelt inte så intresserad av åsikter om hur föraren ska utföra sitt arbete från folk som aldrig har varit förare.M224 skrev:Och vad har det med saken att göra. Kan du förklara det för mig. Men svaret är nej.daniel_s skrev:Har du ens kört Cx-tåg i trafik?
Japp, de automatiska utropen på Cx är väldigt olika. Det märks att MTR inte har något intresse i Cx vagnarna längre. På en del tåg/vagnar händer det också att förarna ropar ut manuellt.ADDE skrev:Jag har inte tänkt på detta men har tidvis ibland upplevt att de automatiska stationsutropen på vissa Cx-tåg har varit för höga och öronbedövande, så även där har ljudet varit olika höga. Och vid ett tillfälle alldeles för lågt att man knappt märkte av det med all buller de vagnarna gav...