Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

Mittbanan mellan Sundsvall och Storlien via Östersund används som bekant mycket av både resenärer och gods. Särskilt på vintern så reser många med den till Åre och Storlien.
En brist den har är att den går norr om Frösön och Östersunds Flygplats (eller Åre Östersund Airport som den kallas).
Det är något jag själv tänkt på när man reser till Åre med flyg; att enbart hyrbil, taxi eller buss går att ta mellan flygplatsen och Åre.

Jag satt och tittade lite på en karta över staden och regionen och det slog mig att man skulle tjäna på att dra om järnvägen.
Som det är idag så avskärmas staden från Storsjön med järnvägen. Man förstår att man byggde så förr då det var billigast, men det försämrar Östersund som stad.
Hade järnvägen gått ner i tunnel lite innan centrum med en underjordisk centralstation där nuvarande finns, så hade den kunnat svänga till Frösön, ha en station där och sen gå upp i ytläge igen.
Sen kan vi ha en underjordisk station under terminalbyggnaden (likt Arlanda) och sedan kan den gå upp i ytan igen.
Därefter får den följa landsvägen, gå över Västerfärjesundet i en ny bro och sen ansluta till den existerande banan igen.
Antingen går den rakt norrut och ansluter innan Krokom eller så går den mot norväst och ansluter vid Ytterån.

Banan skulle gå genom tämligen plan obygd så de enda större investeringarna skulle vara tunneln i centrum till Frösön, tunnelstationen under terminalen och bron över Västerfärjesundet.
Förslagsvis kan banan gå i skogen, inte på på odlingsslätterna.
Existerande bana bör rimligtvis finnas kvar, enda är att den också hade kunnat gå ner i tunnel i centrum för att nå centralstationen.

Detta hade förbättrat för Östersund, Åre och hela banan. Möjligheten för turister (som förövrigt inte bara kommer på vintern, Åre lever upp bra på sommaren också) att ta sig till Åre via tåg skulle göra mycket. Och det hade gett Östersund en möjlighet att sammankopplas med Storsjön. Försäljning av mark hade dessutom kunnat finansiera lite av projektet.
Dessutom skulle Frösön få bättre sammankoppling med Östersund och möjlighet för staden att expandera där hade uppkommit.

Vad tycks?

Enirokarta över det hela
https://kartor.eniro.se/m/7hqR6
Bild
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

Det enda jag hittade vid en googling var en möjlighetsstudie för Mittbanan att utvecklas till en viktigare transportsträcka. Elektrifiering var prio där.
I studien nämns Östersunds flygplats förbigående att den ligger otillgängligt och att Vaernes flygplats i Trondheim har bättre kommunikationer (detta för att järnvägen går under Vaernes flygplats).
Svenska turister kommer dock fortsätta komma via Österunds flygplats och då är en järnvägslinje dit rimlig. Särskilt med de övrigt nämnda fördelarna.

https://docplayer.se/2882193-Mojlighets ... banan.html
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av kildor »

Varför ska turisterna komma med flyg? Det är ju mycket bättre om de åker tåg hela vägen.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

kildor skrev:Varför ska turisterna komma med flyg? Det är ju mycket bättre om de åker tåg hela vägen.
Det kommer majoriteten inte göra. De flesta kommer fortsätta flyga. Ska de åka tåg från flyget eller ta buss/hyrbil/taxi?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av ADDE »

För turisterna till Åre och Östersund så gissar jag på att tåget är ett populärt ändamål, men för boende i regionen kan flyget vara nödvändigt. Vissa vill byta i arlanda till internationella flyg, andra fara till Umeå exempelvis.

Jag tror inte att en omdragning av järnvägen verkar vara en bra idé. Satsa hellre på att flytta flygplatsen så den ligger mellan Östersund och Krokom, där järnvägen redan ligger, och bygg en järnvägsstation i anslutning till flygplatsen, så har vi en billig lösning. Även E14 nås med enkelhet här.

Din förslag med en dragning till Krokom gör ju att restiden antingen är oförändrad eller blir längre då banan måste gå en bit österut efter flygplatsen. Dras banan däremot till Ytterånn så förlorar Krokom och Nälden sin järnvägsförbindelse. Krokom, som idag har en station redan, skulle nog inte bli glada om de tvingas ta bussen för att sedan byta till Norrtåg i Östersund sedan.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev:För turisterna till Åre och Östersund så gissar jag på att tåget är ett populärt ändamål, men för boende i regionen kan flyget vara nödvändigt. Vissa vill byta i arlanda till internationella flyg, andra fara till Umeå exempelvis.

Jag tror inte att en omdragning av järnvägen verkar vara en bra idé. Satsa hellre på att flytta flygplatsen så den ligger mellan Östersund och Krokom, där järnvägen redan ligger, och bygg en järnvägsstation i anslutning till flygplatsen, så har vi en billig lösning. Även E14 nås med enkelhet här.

Din förslag med en dragning till Krokom gör ju att restiden antingen är oförändrad eller blir längre då banan måste gå en bit österut efter flygplatsen. Dras banan däremot till Ytterånn så förlorar Krokom och Nälden sin järnvägsförbindelse. Krokom, som idag har en station redan, skulle nog inte bli glada om de tvingas ta bussen för att sedan byta till Norrtåg i Östersund sedan.
Du glömmer att vi har att göra med ett fjällandskap; då är platser för flygplatser inte helt lätta att hitta.
Frösön är bra då den är mitt i Storsjön, dvs. det finns ytor runt om för flygen att komma in till flygplatsen.
Ända stället jag kan tänka mig man skulle kunna flytta den till är Ås, mellan Östersund och Krokom. Men då skulle man riva upp en by och stora jordbruksarealer.

Fördelen med att dra järnvägen till existerande flygplats är att den också kopplar samman Frösön med Östersund; som ju är en inte obetydlig del av staden. Det skulle ge Frösön med exploateringsmöjligheter; mer stad i väster och fler villaområden längre ut. Kanske även bortom flygplatsen, mot Årehållet.

Tidsvinsten vore kanske inte så mycket, men man kopplar som sagt ihop Frösön. Och rakare (och dubbelspårig) järnväg borde kunna ge någon slags tidsvinst.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av kildor »

Breitspurbahn skrev:
kildor skrev:Varför ska turisterna komma med flyg? Det är ju mycket bättre om de åker tåg hela vägen.
Det kommer majoriteten inte göra. De flesta kommer fortsätta flyga. Ska de åka tåg från flyget eller ta buss/hyrbil/taxi?
Jag tror att majoriteten kommer med egen bil. Hur flygresandet står sig mot tågresandet vet jag inte, men jag är inte så säker på att det är fler flygresenärer än tågresenärer till skidorterna. Men oavsett finns det få anledningar att göra stora investeringar som gör det enklare för flygresenärer och därmed bidrar till ökat flygresande. Staten borde hellre satsa pengar på att t.ex. rusta upp och köpa in fler sov- och liggvagnar.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Verspieder »

Hur många sedan länge fast boende (helst infödda) i Östersund, Ås och Krokom, samt på Frösön har ni diskuterat detta med? Får känslan att siffran är neråt noll här. Jag har aldrig någonsin hört någon på plats uttryckt några liknande planer. Att ta sig mellan Östersund och flygplatsen har aldrig varit svårt, då flygbussen trafikerat sträckan i flera decennier. Mig veterligen har Frösön sedan ännu fler decennier varit helt sammanflätad med Östersunds tätort, så förbättrad "sammankoppling med Östersund" förstår jag inte alls. Inte heller har jag hört boende, ens i Odensala, ha några negativa åsikter om att järnvägen ligger neråt stranden till sjön.
Det enda som inresande söderlänningar klagar ofta på, är att det är sån lång buss/taxiresa från Frösön respektive Værnes till Åre, och dessa människor vill givetvis ha en flygplats inne i Åres centrum om de fick bestämma. Att byta till tåg i Östersund eller på Frösön är de i stort sett helt ointresserade av. De som åker tåg, åker i regel hela vägen från Stockholm och Göteborg, till Åre, Ånn och Storlien, och de klagar inte ett dugg. Kildor har för övrigt helt rätt att majoriteten kommer med egna bilar.

Om flygplatsen mot all förmodan skulle behöva flyttas, vore väl Optand ett betydligt bättre alternativ, som dessutom ligger rätt nära dagens järnväg. 1½-2 km närmare bestämt. Att Optands flygfält är dåvarande F4:s reservbana har ni väl alla koll på? Som i sin tur även hade en egen reservbana i form av en raksträcka på E14 intill. Men jag ser inga som helst skäl till några flyttar eller dyra omdragningar som ger väldigt lite vinster för lokalbefolkningen. Om behovet uppstår, får väl idéerna uppstå och utvecklas på plats, av de lokala beslutsfattarna? Detta känns lite som nån slags idé söderifrån att "Nu ska vi laga staden i norr för de stackars infödingarna som uppenbarligen inte vet sitt eget bästa", och sånt brukar inte vara alltför välkommet.

Möjligen ger en uppväxt och flera års arbetsliv i buss-, taxi- och tågbranschen mellan Trondheim och Östersund mig en lite annan infallsvinkel, än besökares infallsvinkel.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:Hur många sedan länge fast boende (helst infödda) i Östersund, Ås och Krokom, samt på Frösön har ni diskuterat detta med? Får känslan att siffran är neråt noll här. Jag har aldrig någonsin hört någon på plats uttryckt några liknande planer. Att ta sig mellan Östersund och flygplatsen har aldrig varit svårt, då flygbussen trafikerat sträckan i flera decennier. Mig veterligen har Frösön sedan ännu fler decennier varit helt sammanflätad med Östersunds tätort, så förbättrad "sammankoppling med Östersund" förstår jag inte alls. Inte heller har jag hört boende, ens i Odensala, ha några negativa åsikter om att järnvägen ligger neråt stranden till sjön.
Det enda som inresande söderlänningar klagar ofta på, är att det är sån lång buss/taxiresa från Frösön respektive Værnes till Åre, och dessa människor vill givetvis ha en flygplats inne i Åres centrum om de fick bestämma. Att byta till tåg i Östersund eller på Frösön är de i stort sett helt ointresserade av. De som åker tåg, åker i regel hela vägen från Stockholm och Göteborg, till Åre, Ånn och Storlien, och de klagar inte ett dugg. Kildor har för övrigt helt rätt att majoriteten kommer med egna bilar.

Om flygplatsen mot all förmodan skulle behöva flyttas, vore väl Optand ett betydligt bättre alternativ, som dessutom ligger rätt nära dagens järnväg. 1½-2 km närmare bestämt. Att Optands flygfält är dåvarande F4:s reservbana har ni väl alla koll på? Som i sin tur även hade en egen reservbana i form av en raksträcka på E14 intill. Men jag ser inga som helst skäl till några flyttar eller dyra omdragningar som ger väldigt lite vinster för lokalbefolkningen. Om behovet uppstår, får väl idéerna uppstå och utvecklas på plats, av de lokala beslutsfattarna? Detta känns lite som nån slags idé söderifrån att "Nu ska vi laga staden i norr för de stackars infödingarna som uppenbarligen inte vet sitt eget bästa", och sånt brukar inte vara alltför välkommet.

Möjligen ger en uppväxt och flera års arbetsliv i buss-, taxi- och tågbranschen mellan Trondheim och Östersund mig en lite annan infallsvinkel, än besökares infallsvinkel.
Kreativt och spännande förslag av Breitspurbahn, men jag tror att allas invändningar visar på svagheter i förslaget. Och oavsett tror jag att kostnaden skulle vara alldeles för stor. När tunnlar i städer som Linköping och Lund bedöms för dyra finns det knappast någon realism att bygga en tunnel under en halvstor stad i Norrlands inland.

Sen måste jag ändå säga att jag tycker att man måste få hitta på förslag även om man saknar anknytning till en stad. Det behöver inte handla om några "stackars infödingar"! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av ADDE »

Jag läste nånstans för ett tag sedan att regional politikerna trycker på trafikverket att bygga ett triangelspår i Västeraspby så att de kan köra norrtpg mellan Östersund och Umeå via Långsele. Idag går bussen snabbare än tågresan med byte i Sundsvall och jag gissar att flyget går ännu snabbare? De är nog mer intresserade utav att folk kan ta tåget i Norrland.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Ulrik Berggren »

ADDE skrev:Jag läste nånstans för ett tag sedan att regional politikerna trycker på trafikverket att bygga ett triangelspår i Västeraspby så att de kan köra norrtpg mellan Östersund och Umeå via Långsele. Idag går bussen snabbare än tågresan med byte i Sundsvall och jag gissar att flyget går ännu snabbare? De är nog mer intresserade utav att folk kan ta tåget i Norrland.
Ett riktningsbyte i Västeraspby är knappast avgörande för restiden i sammanhanget. Däremot behöver Ådalsbanan rustas upp ordentligt mellan Västeraspby och Långsele för att persontåg denna väg ska vara någon idé - i nuläget är det sth 40 km/h...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: Kreativt och spännande förslag av Breitspurbahn, men jag tror att allas invändningar visar på svagheter i förslaget. Och oavsett tror jag att kostnaden skulle vara alldeles för stor. När tunnlar i städer som Linköping och Lund bedöms för dyra finns det knappast någon realism att bygga en tunnel under en halvstor stad i Norrlands inland.

Sen måste jag ändå säga att jag tycker att man måste få hitta på förslag även om man saknar anknytning till en stad. Det behöver inte handla om några "stackars infödingar"! :D
Tack!
Ja, det är kanske inte helt optimalt på alla sätt. Men jag vidhåller att ha järnvägen via flygplatsen vore optimalt för alla resenärer.
Och om leden ska utvecklas till ett viktigt transportstråk mellan Trondheim och Atlanten till Östersjön (och kanske vidare till Finland & Ryssland om vi får en Kvarkenbro någon dag?) så tycker jag en dragning via flygplatsen är ännu mer logisk, iallafall för persontrafik (frakt kan ju fortsätta gå runt sjön).

Tunnelbygge genom centrum är nog som du säger inte helt lönsamt. Men det hade likväl gett möjlighet för staden att kunna växa ner till sin fina Storsjö.
Och om Vinter-OS-planer någonsin kommer tillbaka så hade det varit ett utmärkt tillfälle; flera idrottsanläggningar hade kunnat byggas där.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av X12 »

Ulrik Berggren skrev:Däremot behöver Ådalsbanan rustas upp ordentligt mellan Västeraspby och Långsele för att persontåg denna väg ska vara någon idé - i nuläget är det sth 40 km/h...
Spårbytet är väl planerat till nästa år. När det är klart höjs sth till 80 km/h.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Verspieder »

twr skrev:Sen måste jag ändå säga att jag tycker att man måste få hitta på förslag även om man saknar anknytning till en stad. Det behöver inte handla om några "stackars infödingar"! :D
Om man åkt runt och besökt alla ställen i ett geografiskt område, under ett grundligt besök, där man satt sig in i samhällsdebatten på plats. Då kan man absolut ta fram förslag. Om inte... kommer ens förslag inte alls tas på allvar av de berörda. I de flesta fall ger de upphov till lätt förakt mot folk utifrån (framförallt söderifrån), och i värsta fall avvisas förslagen som verklighetsfrämmande idéer från någon som misstänks ha Aspergers. Hårda ord kanske, men det är dessvärre så det oftast blir.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Verspieder »

Breitspurbahn skrev:Tack!
Ja, det är kanske inte helt optimalt på alla sätt. Men jag vidhåller att ha järnvägen via flygplatsen vore optimalt för alla resenärer.
Och om leden ska utvecklas till ett viktigt transportstråk mellan Trondheim och Atlanten till Östersjön (och kanske vidare till Finland & Ryssland om vi får en Kvarkenbro någon dag?) så tycker jag en dragning via flygplatsen är ännu mer logisk, iallafall för persontrafik (frakt kan ju fortsätta gå runt sjön).

Tunnelbygge genom centrum är nog som du säger inte helt lönsamt. Men det hade likväl gett möjlighet för staden att kunna växa ner till sin fina Storsjö.
Och om Vinter-OS-planer någonsin kommer tillbaka så hade det varit ett utmärkt tillfälle; flera idrottsanläggningar hade kunnat byggas där.
Varför är du fortfarande inne på att dra om järnvägen, då flygplatsen torde vara lättare att flytta? Missade du helt det jag skrev om Optand? Om Optand byggs ut till full storlek och blir stadens nya civila flygplats, kan Frösö flygplats behållas i nuvarande storlek och i framtiden kanske återgå till att bli militärområde igen. En flygbuss mellan Optand och Brunflo station skulle dessutom inte ta många minuter att köra, om det i framtiden (mot all förmodan) skulle dyka upp resenärer på flygplatsen som vill åka tåg direkt efteråt.

Det här med "sin fina Storsjö" är fortfarande bara förvirrande att du påtvingar dina åsikter på lokalbefolkningen. Att de måste få tillgång till sin sjö, för att du anser att de måste tycka så.

OS? Nu är vi snart inne i sagornas värld...
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:
twr skrev:Sen måste jag ändå säga att jag tycker att man måste få hitta på förslag även om man saknar anknytning till en stad. Det behöver inte handla om några "stackars infödingar"! :D
Om man åkt runt och besökt alla ställen i ett geografiskt område, under ett grundligt besök, där man satt sig in i samhällsdebatten på plats. Då kan man absolut ta fram förslag. Om inte... kommer ens förslag inte alls tas på allvar av de berörda. I de flesta fall ger de upphov till lätt förakt mot folk utifrån (framförallt söderifrån), och i värsta fall avvisas förslagen som verklighetsfrämmande idéer från någon som misstänks ha Aspergers. Hårda ord kanske, men det är dessvärre så det oftast blir.

Men då och då blir sådana projekt verkligen genomförda, som t ex Botniabanan.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

Verspieder skrev:
twr skrev:Sen måste jag ändå säga att jag tycker att man måste få hitta på förslag även om man saknar anknytning till en stad. Det behöver inte handla om några "stackars infödingar"! :D
Om man åkt runt och besökt alla ställen i ett geografiskt område, under ett grundligt besök, där man satt sig in i samhällsdebatten på plats. Då kan man absolut ta fram förslag. Om inte... kommer ens förslag inte alls tas på allvar av de berörda. I de flesta fall ger de upphov till lätt förakt mot folk utifrån (framförallt söderifrån), och i värsta fall avvisas förslagen som verklighetsfrämmande idéer från någon som misstänks ha Aspergers. Hårda ord kanske, men det är dessvärre så det oftast blir.
Man har inte Aspergers för att man har en idé om ett område man har besökt.
Isådannafall torde alla åsikter om ett område vara aspergiga innan man beställt en Sweco-analys av det hela.
Kanske grundades Sweco av Aspbergerspatienter som ville veta mer? :shock:
Verspieder skrev: Varför är du fortfarande inne på att dra om järnvägen, då flygplatsen torde vara lättare att flytta? Missade du helt det jag skrev om Optand? Om Optand byggs ut till full storlek och blir stadens nya civila flygplats, kan Frösö flygplats behållas i nuvarande storlek och i framtiden kanske återgå till att bli militärområde igen. En flygbuss mellan Optand och Brunflo station skulle dessutom inte ta många minuter att köra, om det i framtiden (mot all förmodan) skulle dyka upp resenärer på flygplatsen som vill åka tåg direkt efteråt.

Det här med "sin fina Storsjö" är fortfarande bara förvirrande att du påtvingar dina åsikter på lokalbefolkningen. Att de måste få tillgång till sin sjö, för att du anser att de måste tycka så.

OS? Nu är vi snart inne i sagornas värld...
Högst oklart om det är billigare att bygga en ny flygplats än att dra en ny tåglinje, men om så är fallet så varför inte.

Varför är det mot all förmodan att flygresenärer vill åka tåg direkt efter?

Ganska roligt att du triggas igång av att jag tycker att Östersund ska ha direktkontakt med Storsjön som jag tycker är fin; vilket påtvingande! Jag undrar vem som lider av psykologiska åkommor här egentligen...

OS är knappast fantasier då det uppkommer med jämna mellanrum.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Verspieder »

Eftersom Optand redan existerar så behövs det inte byggas nytt från grunden, som du får det att låta som. Du har alltså aldrig varit på plats, eller hur? Sett dagens infrastruktur med egna ögon? Tagit reda på vad det skulle kosta att bygga ut Optand, jämfört med att gräva kilometerlånga tågtunnlar under Östersund och genom hela Frösön?
Jag går inte igång på något, utan försöker bara få dig att förstå det orimliga och orealistiska i dina visioner. Men dina åsikter räknas ju högst, och du verkar anse att det finns en majoritet i Östersund med omnejd att dagens järnväg nedanför Ope och Odensala skulle vara ett problem idag. Du anser att de resenärer som idag landar på Frösö flygplats vill åka tåg direkt efter landning. Du anser att det idag finns en stark majoritet i stan för att söka ett framtida vinter-OS. Detta är påståenden du får att låta som sanning, samtidigt som du inte har minsta lilla grund för detta. Återigen: Hur många i Östersund med omnejd har du talat om saken med egentligen?

Så givetvis är det jag och alla de invånare i Jämtland som inte delar dina åsikter, som torde ha psykologiska åkommor. Någon annan logik finns uppenbarligen inte. Så lika bra att låta bli att fråga dem. Så man slipper höra deras besvärliga åsikter om sitt eget län. Dumma dumma infödingar.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Dra Mittbanan via Östersunds Flygplats/Frösön?

Inlägg av Breitspurbahn »

Verspieder skrev:Eftersom Optand redan existerar så behövs det inte byggas nytt från grunden, som du får det att låta som. Du har alltså aldrig varit på plats, eller hur? Sett dagens infrastruktur med egna ögon? Tagit reda på vad det skulle kosta att bygga ut Optand, jämfört med att gräva kilometerlånga tågtunnlar under Östersund och genom hela Frösön?
Jag går inte igång på något, utan försöker bara få dig att förstå det orimliga och orealistiska i dina visioner. Men dina åsikter räknas ju högst, och du verkar anse att det finns en majoritet i Östersund med omnejd att dagens järnväg nedanför Ope och Odensala skulle vara ett problem idag. Du anser att de resenärer som idag landar på Frösö flygplats vill åka tåg direkt efter landning. Du anser att det idag finns en stark majoritet i stan för att söka ett framtida vinter-OS. Detta är påståenden du får att låta som sanning, samtidigt som du inte har minsta lilla grund för detta. Återigen: Hur många i Östersund med omnejd har du talat om saken med egentligen?

Så givetvis är det jag och alla de invånare i Jämtland som inte delar dina åsikter, som torde ha psykologiska åkommor. Någon annan logik finns uppenbarligen inte. Så lika bra att låta bli att fråga dem. Så man slipper höra deras besvärliga åsikter om sitt eget län. Dumma dumma infödingar.
Varför blir du så kränkt? Du bor ju själv i Roslagen, så jag förstår inte varför du tar dig på andras offerkofta? Nej, jag har inte besökt Optand eller gjort undersökningar hos lokalbefolkningen. Man behöver inte göra sådant för att skriva en tråd på ett forum.
Optand ser inte ut att ha tillräckligt med infrastruktur eller en lång bana nog att hantera samma flyg som Frösön. Landningsbanorna är inte ens en kilometer, medan Frösön är 2,48. Men det går säkert att bygga ut.

Det bästa är att du anklagar mig för att ha asperger och när jag svarar med samma mynt så blir du kränkt och säger att man har psykiska åkommor om man inte delar mina åsikter (något jag givetvis aldrig påstått).

Varför är du så grinigt otrevlig och kränkt åt andra människor?
Skriv svar