Sida 1 av 2
Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbanan?
Postat: onsdag 28 oktober 2020 22:36
av Enceladus
Diskussionen om huruvida Arlanda Express är ett restidsmässigt effektivt alternativ för olika delar av Stockholmsregionen
var en ögonöppnare för mig. Låt oss börja med fakta i frågan:
Restiden mellan Fittja och T-Centralen är 31-33 minuter med röda linjen, beroende på tidpunkt.
Restiden mellan Fittja och Flemingsberg är 9-17 minuter med linje 172, beroende på tidpunkt.
Restiden mellan Flemingsberg och T-Centralen är 11-12 minuter med regionaltåg, beroende på tidpunkt.
I rusningen är en kombinationsresa med linje 172 och regionaltåg ungefär lika snabb som en direktresa med röda linjen med ett perfekt byte, men något långsammare med ett dåligt byte. Utanför rusningen är kombinationsresan snabbare även med ett dåligt byte, förutsatt att det finns någon passning.
För mig är detta verkligen en ögonöppnare. Med bättre framkomlighet, högre turtäthet samt påstigning genom alla dörrar borde linje 172 kunna ha cirka 10 minuters restid även i rusningen. Då blir kombinationsresan snabbare under hela trafikdygnet, åtminstone teoretiskt sett.
I verkligheten är det dock ingen som gör denna kombinationsresa. Det främsta skälet är att regionaltågen har en annan taxa än lokaltrafiken, men en annan orsak är att det saknas passning mellan bussar och regionaltåg. I princip är regionaltågstrafiken helt osynkroniserad med den övriga trafiken, både taxemässigt och tidtabellsmässigt.
Men potentialen finns där. För närvarande finns det tre regionaltågslinjer från Sörmland (Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping) som har minst timmestrafik. Därutöver finns det storregionala tåg från Östergötland som eventuellt också kan integreras. Således skulle den snabba regionaltågstrafiken mellan Flemingsberg och T-Centralen kunna vara ett attraktivt alternativ med jämna avstånd mellan avgångarna och en gemensam taxa. Med genomgående trafikering blir även Arlanda Express överflödig.
Denna förhållandevis lilla satsning kan ge väldigt stora nyttor för ett av de mest utsatta områdena i hela landet. Varför har detta aldrig diskuterats tidigare?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: onsdag 28 oktober 2020 23:20
av Majkey
Jag tror alla förutom våra politiker i Stockholm är väl medvetna att integrationen av SL-taxan på Mälartågen vore en ypperlig idé. Kanske hade det även reflekterats på bostadspriserna när t.ex. Flemingsberg helt plötsligt skulle ligga på 10 minuters avstånd från Norrmalm och 15min från Solna om det skulle byggas plattformar för regionaltåg där. Ett superlätt sätt att göra något åt den långsamma kollektivtrafiken i Stockholm. På regionaltågen till Hallsberg som jag åker titt som tätt är det i princip tomt i dagens läge.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: torsdag 29 oktober 2020 0:32
av Breitspurbahn
Du vill ha reducerat pris på mälartågen för Botkyrkabor då du tror att de kommer ta bussen till stationen och komma in till stan snabbare? För denna subvention skulle förbättra integrationen på något sätt?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: torsdag 29 oktober 2020 3:25
av ADDE
Breitspurbahn skrev:Du vill ha reducerat pris på mälartågen för Botkyrkabor då du tror att de kommer ta bussen till stationen och komma in till stan snabbare? För denna subvention skulle förbättra integrationen på något sätt?
Inte bara vid flemingsberg, utan jag tycker man ska använda SL-kortet på mälartåg inom hela stockholmsregionen samt Bålsta och Gnesta + De specialvillkor som gäller för resor till Arlanda, Knivsta och Uppsala.
Förutom att det potentiellt kan ge ett lyft för Norra Botkyrka så ger det även en enorm besparing för boende i Nykvarn. Redan idag så ansluter SL-bussarna till regionaltågen vid Nykvarns station istället för till pendeln vid Södertälje centrum.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: torsdag 29 oktober 2020 7:28
av Enceladus
Breitspurbahn skrev:Du vill ha reducerat pris på mälartågen för Botkyrkabor då du tror att de kommer ta bussen till stationen och komma in till stan snabbare? För denna subvention skulle förbättra integrationen på något sätt?
Är det inte självklart att en integrerad regionaltågstrafik skulle bidra till en förbättrad integration av de områden som ligger nära regionaltågsstationer? Det är dock anmärkningsvärt att frågan inte har uppmärksammats tidigare, vilket i och för sig kan bero på att de områden som berörs saknar en stark röst i debatten.
Sedan är subvention ett ganska märkligt ordval i detta sammanhang. Det är inte alls givet att kollektivtrafikens subventionsgrad skulle öka med en gemensam taxa. Regionaltåg har antagligen en lägre sittplatskilometerkostnad än alla andra trafikslag. Visserligen kan personkilometerkostnaden vara högre på grund av låg beläggning, men det lär ju ändras med en gemensam taxa. Snabba tåg med hög beläggning är ett
fruktansvärt effektivt transportmedel.
För närvarande är i princip alla enkelresor med pendeltåg osubventionerade. Eftersom regionaltåg går snabbare än pendeltåg behöver de inte ha lika hög beläggning för att få samma personkilometerkostnad. Med ett ökat resande är det fullt möjligt att det inte behövs någon subvention för enkelresor. Kombinationsresor och periodbiljetter är dock i regel subventionerade.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: torsdag 29 oktober 2020 14:39
av Enceladus
Majkey skrev:Jag tror alla förutom våra politiker i Stockholm är väl medvetna att integrationen av SL-taxan på Mälartågen vore en ypperlig idé. Kanske hade det även reflekterats på bostadspriserna när t.ex. Flemingsberg helt plötsligt skulle ligga på 10 minuters avstånd från Norrmalm och 15min från Solna om det skulle byggas plattformar för regionaltåg där. Ett superlätt sätt att göra något åt den långsamma kollektivtrafiken i Stockholm. På regionaltågen till Hallsberg som jag åker titt som tätt är det i princip tomt i dagens läge.
Häromveckan publicerade Mälardalstrafik presentationen "
Upphandling Movingo-avtal". I denna presentation kan vi läsa att cirka 4 miljoner resor skedde 2019 med Movingobiljetter på de kommersiella linjerna (se sidan 13). Samma år skedde 120 miljoner resor med Stockholms pendeltåg. Det är en absurd skillnad. I Skåne har Öresundstågen och Pågatågen ungefär lika många resenärer...
Osäker framtid för pendelns helgturer
De utökade helgturerna på Gnestapendeln kan försvinna när de nya Mälartågen ska utöka antalet regionaltågsavgångar från Gnesta på helgerna från fem till åtta per dag. Region Sörmland anser att "Gnesta får en bra trafikförsörjning på helger även från 2022 i och med att regionaltågen inom ramen för Mälardalstrafik täcker upp". Men har resenärerna råd att köpa Movingobiljetter? Enligt ovanstående statistik verkar intresset vara begränsat...
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: torsdag 29 oktober 2020 17:13
av M224
Att sitta på 172, 740 eller 865 på Glömstavägen är verkligen inget jag kan rekommendera. I alla fall inte före Södertörnsleden är byggd. Jag vet inte hur många gånger jag suttit fast i köer på Glömstavägen så den sträckan undviker jag till varje pris!
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: fredag 30 oktober 2020 13:06
av Joakim W
Enceladus skrev:Majkey skrev:Jag tror alla förutom våra politiker i Stockholm är väl medvetna att integrationen av SL-taxan på Mälartågen vore en ypperlig idé. Kanske hade det även reflekterats på bostadspriserna när t.ex. Flemingsberg helt plötsligt skulle ligga på 10 minuters avstånd från Norrmalm och 15min från Solna om det skulle byggas plattformar för regionaltåg där. Ett superlätt sätt att göra något åt den långsamma kollektivtrafiken i Stockholm. På regionaltågen till Hallsberg som jag åker titt som tätt är det i princip tomt i dagens läge.
Häromveckan publicerade Mälardalstrafik presentationen "
Upphandling Movingo-avtal". I denna presentation kan vi läsa att cirka 4 miljoner resor skedde 2019 med Movingobiljetter på de kommersiella linjerna (se sidan 13). Samma år skedde 120 miljoner resor med Stockholms pendeltåg. Det är en absurd skillnad. I Skåne har Öresundstågen och Pågatågen ungefär lika många resenärer...
Osäker framtid för pendelns helgturer
De utökade helgturerna på Gnestapendeln kan försvinna när de nya Mälartågen ska utöka antalet regionaltågsavgångar från Gnesta på helgerna från fem till åtta per dag. Region Sörmland anser att "Gnesta får en bra trafikförsörjning på helger även från 2022 i och med att regionaltågen inom ramen för Mälardalstrafik täcker upp". Men har resenärerna råd att köpa Movingobiljetter? Enligt ovanstående statistik verkar intresset vara begränsat...
Vem betalar för förlängningen till Gnesta på helger ens? Det jag hört är att det är billigare att köra till Gnesta än vända i Järna, då det tydligen varit vanligt med kl-ttr- fordon där när tågen vänt där...
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: fredag 30 oktober 2020 18:33
av Enceladus
Joakim W skrev:Vem betalar för förlängningen till Gnesta på helger ens? Det jag hört är att det är billigare att köra till Gnesta än vända i Järna, då det tydligen varit vanligt med kl-ttr- fordon där när tågen vänt där...
Region Stockholm betalar för de utökade helgturerna till Järna och Gnesta kommun betalar för att dessa turer går hela vägen till Gnesta. Region Sörmland anser att behovet inte finns och tvingar därför Gnesta kommun att betala för trafiken. På grund av problemen med att vända tåg i Järna får dock Gnesta kommun en särskild rabatt av Region Stockholm.
Nu sägs det att Region Stockholm har lyckats lösa problemen med att vända tåg i Järna, varför rabatten kan försvinna. Normalt sett är det regionen, snarare än kommunen, som betalar för trafiken. Det är osäkert om Gnesta kommun kan tänka sig att betala fullt pris för trafiken. Därmed kan trafiken försvinna.
Är det rätt av Region Sörmland att göra bedömningen att behovet inte finns eftersom "regionaltågen täcker upp"? Utan en gemensam taxa är jag rädd för att det är en grav missbedömning...
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: fredag 30 oktober 2020 19:55
av Hechtwagen
Det är väl bara att fittjaborna köper movingokort med SL-tillägg?
Eller ska "någon annan" betala?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: fredag 30 oktober 2020 23:19
av leifd
Hechtwagen skrev:Det är väl bara att fittjaborna köper movingokort med SL-tillägg?
Eller ska "någon annan" betala?
Tänkte just det, det finns väl giltighet på lokaltrafik i alla län på Movingo ? Eller är det ett särskilt tillägg ?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 0:04
av ADDE
Enceladus skrev:Joakim W skrev:Vem betalar för förlängningen till Gnesta på helger ens? Det jag hört är att det är billigare att köra till Gnesta än vända i Järna, då det tydligen varit vanligt med kl-ttr- fordon där när tågen vänt där...
Region Stockholm betalar för de utökade helgturerna till Järna och Gnesta kommun betalar för att dessa turer går hela vägen till Gnesta. Region Sörmland anser att behovet inte finns och tvingar därför Gnesta kommun att betala för trafiken. På grund av problemen med att vända tåg i Järna får dock Gnesta kommun en särskild rabatt av Region Stockholm.
Nu sägs det att Region Stockholm har lyckats lösa problemen med att vända tåg i Järna, varför rabatten kan försvinna. Normalt sett är det regionen, snarare än kommunen, som betalar för trafiken. Det är osäkert om Gnesta kommun kan tänka sig att betala fullt pris för trafiken. Därmed kan trafiken försvinna.
Är det rätt av Region Sörmland att göra bedömningen att behovet inte finns eftersom "regionaltågen täcker upp"? Utan en gemensam taxa är jag rädd för att det är en grav missbedömning...
Men Mölnbo då?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 4:54
av Joakim W
ADDE skrev:Enceladus skrev:Joakim W skrev:Vem betalar för förlängningen till Gnesta på helger ens? Det jag hört är att det är billigare att köra till Gnesta än vända i Järna, då det tydligen varit vanligt med kl-ttr- fordon där när tågen vänt där...
Region Stockholm betalar för de utökade helgturerna till Järna och Gnesta kommun betalar för att dessa turer går hela vägen till Gnesta. Region Sörmland anser att behovet inte finns och tvingar därför Gnesta kommun att betala för trafiken. På grund av problemen med att vända tåg i Järna får dock Gnesta kommun en särskild rabatt av Region Stockholm.
Nu sägs det att Region Stockholm har lyckats lösa problemen med att vända tåg i Järna, varför rabatten kan försvinna. Normalt sett är det regionen, snarare än kommunen, som betalar för trafiken. Det är osäkert om Gnesta kommun kan tänka sig att betala fullt pris för trafiken. Därmed kan trafiken försvinna.
Är det rätt av Region Sörmland att göra bedömningen att behovet inte finns eftersom "regionaltågen täcker upp"? Utan en gemensam taxa är jag rädd för att det är en grav missbedömning...
Men Mölnbo då?
Mölnbo klarar sig nog med en avgång var fjärde timma. Jag tror Gnesta klarar sig med avgångar varannan timme också, många hoppar av i Järna om jag inte missminner mig, åker tyvärr sällan på Gnestapendeln på helger (mest Cst-tågvärdar där då).
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 9:20
av Nils Carl Aspenberg
Jeg synes det er ganske håpløst at man ikke har samordnet takstene i Stockholm. I Oslo og Akershus er det full samordning, slik at man kan ta regiontog, lokaltog eller buss på samme billett. Jernbanen mener takstene er for billige, men de må akseptere at det er felles takster.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 12:17
av Enceladus
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg synes det er ganske håpløst at man ikke har samordnet takstene i Stockholm. I Oslo og Akershus er det full samordning, slik at man kan ta regiontog, lokaltog eller buss på samme billett. Jernbanen mener takstene er for billige, men de må akseptere at det er felles takster.
I Stockholm finns det en övertygelse om att snabbare resvägar ska kosta mer att använda. Jag antar att det beror på den massiva segregationen i regionen. Annars är ju risken att det blir en hel del låginkomsttagare på regionaltågen (Flemingsberg, Södertälje och Märsta präglas inte direkt av höginkomsttagare).
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är denna prissättning förstås fullständigt vansinnig. Generellt sett är snabbare resvägar mer kostnadseffektiva än långsamma. Dessvärre är den låtsaskommersiella regionaltågstrafikens kostnader per sittplats- respektive personkilometer affärshemligheter. Dock borde åtminstone sittplatskilometerkostnaden vara låg. Förvisso kan personkilometerkostnaden ändå vara hög om tågen har få resenärer, men antalet resenärer påverkas ju starkt av prissättningen.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 12:23
av LÅ1
Enceladus skrev:I Stockholm finns det en övertygelse om att snabbare resvägar ska kosta mer att använda. Jag antar att det beror på den massiva segregationen i regionen. Annars är ju risken att det blir en hel del låginkomsttagare på regionaltågen (Flemingsberg, Södertälje och Märsta präglas inte direkt av höginkomsttagare).
Har du något som helst belägg för den teorin?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 12:25
av Enceladus
LÅ1 skrev:Enceladus skrev:I Stockholm finns det en övertygelse om att snabbare resvägar ska kosta mer att använda. Jag antar att det beror på den massiva segregationen i regionen. Annars är ju risken att det blir en hel del låginkomsttagare på regionaltågen (Flemingsberg, Södertälje och Märsta präglas inte direkt av höginkomsttagare).
Har du något som helst belägg för den teorin?
Breitspurbahn skrev:Du vill ha reducerat pris på mälartågen för Botkyrkabor då du tror att de kommer ta bussen till stationen och komma in till stan snabbare? För denna subvention skulle förbättra integrationen på något sätt?
Hechtwagen skrev:Det är väl bara att fittjaborna köper movingokort med SL-tillägg?
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 12:39
av LÅ1
Enceladus skrev:LÅ1 skrev:Enceladus skrev:I Stockholm finns det en övertygelse om att snabbare resvägar ska kosta mer att använda. Jag antar att det beror på den massiva segregationen i regionen. Annars är ju risken att det blir en hel del låginkomsttagare på regionaltågen (Flemingsberg, Södertälje och Märsta präglas inte direkt av höginkomsttagare).
Har du något som helst belägg för den teorin?
Breitspurbahn skrev:Du vill ha reducerat pris på mälartågen för Botkyrkabor då du tror att de kommer ta bussen till stationen och komma in till stan snabbare? För denna subvention skulle förbättra integrationen på något sätt?
Hechtwagen skrev:Det är väl bara att fittjaborna köper movingokort med SL-tillägg?
Det var väl inga belägg.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: lördag 31 oktober 2020 13:05
av twr
LÅ1 skrev:Enceladus skrev:I Stockholm finns det en övertygelse om att snabbare resvägar ska kosta mer att använda. Jag antar att det beror på den massiva segregationen i regionen. Annars är ju risken att det blir en hel del låginkomsttagare på regionaltågen (Flemingsberg, Södertälje och Märsta präglas inte direkt av höginkomsttagare).
Har du något som helst belägg för den teorin?
LÅ1 skrev:
Det var väl inga belägg.
Precis vad jag tänkte.
Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana
Postat: söndag 01 november 2020 5:03
av Lennart Petersen
Det är ju i sig ingen omöjlighet att förhandla fram giltighet för SL-biljett på regionaltågen, eller andra tåg.
Men det kan ju bli problem med beläggningen. Normalt är ju tegionaltågen dimensionerade för att vara välbelagda över större delen av sträckan åtminstone under högtrafik. Men tillåter. man då SL-biljetter så kan ju tågen bli överfulla på just SL-sträckan alternativt måste man dimensionera tåg och trafik så det blir halvtomt på den yttre sträckan. Inte helt optimalt kanske.