Trafikläget runt Slussen
Postat: måndag 26 oktober 2020 18:50
Kollade förstås in trafiken runt slussen i dag. Alla trafikslag. Här är några observationer och tankar.
Buss linje 2 söder ut kör förbi Slussen(Ryssgården) och en bra bit bort på Katarinavägen innan den stannar på sin hållplats. Och gångbanan mellan hållplatsen och Ryssgården är avstängd, så man ska korsa gatan två gånger på väg mellan hållplatsen och T-banan. Såg minst en 2:a stanna vid 3:ans hållplats vid Ryssgården. Misstag eller omtanke?
För linje 3 är det tvärt om. I riktning norr ut stannar bussen en bit upp i Katarinavägens backe, men inte alls så långt upp.
Trafiken såg ut att flyta på bra, men det var betydligt fler bilar från Hornsgatan som skulle ner mot Gamla stan än det varit tidigare. I alla fall upplevde jag det så. I andra riktningen var det mycket trafik och sista biten av Skeppsbron fram mot Slussplan finns ingen bussfil i södergående riktning, så bussarna får köa bland bilarna.
Åkte förstås spökbuss 76 också. Steg på vid hållplatsen vid Medborgarplatsen. Hållplatsen är endast skyltad med linje 66. Vid Slussen stannar den på Hornsgatan före korsningen med Götgatan. Trots att bussen ska gå med 10 minuters intervall, om jag mins rätt, så mötte bussen tre 76:or på Den korta sträckan från Slussplan (alltså nedanför guldbron) till Slottsbacken.
Cyklisterna var det väl inte så mycket att klaga på. Men lite. Såg några som valt fel fil vid slutet av Götgatan och korsade sedan biltrafiken för att komma rätt. Och att lämna företräde till fotgängarna vid övergångsställena var inte all inställda på. Och en och annan körde över Ryssgården där ju den målade cykelbanan finns kvar.
Intrycket var att det hela fungerade utan stora problem. Såg dock en bil köra in på Katarinavägen för att vända vid spårviddshindret.
Länk till webbkamera.
Några funderingar inför framtiden:
Ska filbyteshindren vara kvar i Söderledstunneln? De sattes upp för att underlätta för bussarna som skulle gå där medans Katarinavägen var avstängd?
Är spårviddshindret på Katarinavägen permanent? Alltså ska gatan förbli bussgata? I kombination med filbyteshindren i tunneln så blir ju omvägen för bilar lång.
Den provisoriska ingången till T-banan blir förstås kvar tills bussterminalen i Katarinaberget blir klar. Men rivs förhoppningsvis sedan.
Buss linje 2 söder ut kör förbi Slussen(Ryssgården) och en bra bit bort på Katarinavägen innan den stannar på sin hållplats. Och gångbanan mellan hållplatsen och Ryssgården är avstängd, så man ska korsa gatan två gånger på väg mellan hållplatsen och T-banan. Såg minst en 2:a stanna vid 3:ans hållplats vid Ryssgården. Misstag eller omtanke?
För linje 3 är det tvärt om. I riktning norr ut stannar bussen en bit upp i Katarinavägens backe, men inte alls så långt upp.
Trafiken såg ut att flyta på bra, men det var betydligt fler bilar från Hornsgatan som skulle ner mot Gamla stan än det varit tidigare. I alla fall upplevde jag det så. I andra riktningen var det mycket trafik och sista biten av Skeppsbron fram mot Slussplan finns ingen bussfil i södergående riktning, så bussarna får köa bland bilarna.
Åkte förstås spökbuss 76 också. Steg på vid hållplatsen vid Medborgarplatsen. Hållplatsen är endast skyltad med linje 66. Vid Slussen stannar den på Hornsgatan före korsningen med Götgatan. Trots att bussen ska gå med 10 minuters intervall, om jag mins rätt, så mötte bussen tre 76:or på Den korta sträckan från Slussplan (alltså nedanför guldbron) till Slottsbacken.
Cyklisterna var det väl inte så mycket att klaga på. Men lite. Såg några som valt fel fil vid slutet av Götgatan och korsade sedan biltrafiken för att komma rätt. Och att lämna företräde till fotgängarna vid övergångsställena var inte all inställda på. Och en och annan körde över Ryssgården där ju den målade cykelbanan finns kvar.
Intrycket var att det hela fungerade utan stora problem. Såg dock en bil köra in på Katarinavägen för att vända vid spårviddshindret.
Länk till webbkamera.
Några funderingar inför framtiden:
Ska filbyteshindren vara kvar i Söderledstunneln? De sattes upp för att underlätta för bussarna som skulle gå där medans Katarinavägen var avstängd?
Är spårviddshindret på Katarinavägen permanent? Alltså ska gatan förbli bussgata? I kombination med filbyteshindren i tunneln så blir ju omvägen för bilar lång.
Den provisoriska ingången till T-banan blir förstås kvar tills bussterminalen i Katarinaberget blir klar. Men rivs förhoppningsvis sedan.