Sida 2 av 6

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: torsdag 03 mars 2022 10:40
av twr
Harald skrev: onsdag 02 mars 2022 16:17
Hechtwagen skrev: onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.
En speciell sak med X15p är att de är byggda för Roslagsbanans spårvidd. Spårfordon testas ofta först i det land de tillverkas, innan de levereras till staden de ska trafikera. För X15p behöver alla tester göras på plats på Roslagsbanan.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: fredag 19 augusti 2022 17:23
av Enceladus
Roslagsbanans nya tåg provkördes
DN skrev:I nuläget genomförs de sista testerna av Roslagsbanans nya tåg X15P. Totalt handlar det om 22 fordon som ska tas i trafik till 2024. Några av tågen sätts i regelrätt trafik i höst.

[...]

Tågen ska komplettera den äldre flottan som består av drygt 30 fordon och är av modell X10p.
Lagom till nästa trafikårs 15-minuterstrafik på söndagar, om nu förslaget i trafikförändringsremissen genomförs. Ett gott tecken är att linje 350 mellan Ekerö och Fittja börjar gå redan om tre dagar, vilket var ett annat förslag i remissen.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: fredag 19 augusti 2022 17:29
av dr Cassandra Nojdh
Snygga vagnar!

De kanske rent av fungerar bra också. Det bör de ju göra om de är byggda i schweizisk kvalitet, och inte av några spanska skojare!

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: fredag 19 augusti 2022 19:01
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 19 augusti 2022 17:29 Snygga vagnar!

De kanske rent av fungerar bra också. Det bör de ju göra om de är byggda i schweizisk kvalitet, och inte av några spanska skojare!
Enligt vad jag har hört fungerar de mycket bra.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 22 november 2022 13:03
av Enceladus
SL vill slopa tågvärdar på Saltsjöbanan och Roslagsbanan
Mitt i skrev:Sedan 2018 har SL tillåtit att lokförare kör utan tågvärdar på Saltsjöbanans sträcka Igelboda-Solsidan. Men SL konstaterar att det på sträckan Henriksdal-Saltsjöbaden och hela Roslagsbanan inte finns ”tekniska förutsättningar” med nuvarande tåg.

[...]

”Besparingen på Roslagsbanan kommer trafikförvaltningen till godo” efter som det nya avtalet ”är mer kostnadseffektivt”, skriver SL. På Saltsjöbanan är det Arriva som sparar pengar ”så länge säkerhetsmässiga krav i avtalet för Saltsjöbanan är uppfyllda”.
Blir det ett tunnelbaneliknande trafikutbud eller kommer Täby fortfarande att vilja ha tunnelbana?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: torsdag 12 januari 2023 20:35
av JohanB
Varför drar trafiksättningen ut på tiden? Har man identifierat så mycket fel att man måste testa om och om igen. Eller är det byråkratin som sätter käppar i hjulen?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: fredag 24 mars 2023 13:57
av M224
Inget nytt om X15p? Snart är vi inne i april.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: måndag 14 augusti 2023 15:58
av twr
M224 skrev: fredag 24 mars 2023 13:57 Inget nytt om X15p? Snart är vi inne i april.
Och nu är det augusti. I en annan tråd (viewtopic.php?t=43276) står om en leverans som skedde i juli. Finns det alltså snart 4 fordon på plats? Är fler leveranser planerade eller pausar man fortfarande?

När kommer man börja köra med passagerare? När är tillståndsprocessen helt färdig?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 15 augusti 2023 15:46
av daniel_s
twr skrev: måndag 14 augusti 2023 15:58 När kommer man börja köra med passagerare? När är tillståndsprocessen helt färdig?
När det är dags!

Det är ju i alla fall bra att man inte gör som med A35, där vagnarna sattes i trafik alldeles för tidigt. Den vagntypen är ju fortfarande inte färdigbyggd 10 år efter trafikstarten…

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 15 augusti 2023 18:22
av twr
daniel_s skrev: tisdag 15 augusti 2023 15:46
twr skrev: måndag 14 augusti 2023 15:58 När kommer man börja köra med passagerare? När är tillståndsprocessen helt färdig?
När det är dags!

Det är ju i alla fall bra att man inte gör som med A35, där vagnarna sattes i trafik alldeles för tidigt. Den vagntypen är ju fortfarande inte färdigbyggd 10 år efter trafikstarten…
Det är klart att det är bra att göra saker ordentligt.

Men jag undrar om det går att säga något mer konkret om var i processen man befinner sig, vilka eventuella problem som återstår att lösa, när man bedömer att man kommer kunna ta passagerare, när man planerar att leverera fler fordon, och så vidare.

Med tanke på att ett fordon uppenbarligen har levererats skulle man kunna tolka det som att man har kommit ett steg längre.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 augusti 2023 9:05
av /jes
En god gissning är att det hänger på Transportstyrelsen. SL vill inte kritisera Transportstyrelsen offentligt, kanske?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 augusti 2023 9:47
av daniel_s
/jes skrev: onsdag 16 augusti 2023 9:05 En god gissning är att det hänger på Transportstyrelsen. SL vill inte kritisera Transportstyrelsen offentligt, kanske?
Nej det är en dålig gissning, Transportstyrelsen har en viss godkännandeprocess för nya fordon som är förutsägbar och transparent och som det inte är något fel på. Det är leveransen som ännu inte levt upp till beställarens krav, helt enkelt.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 augusti 2023 17:46
av twr
I vilken takt kan fordonen levereras när man väl kommer igång? Hur många fordon kan levereras per år?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: torsdag 17 augusti 2023 23:07
av JohanB
daniel_s skrev: onsdag 16 augusti 2023 9:47
/jes skrev: onsdag 16 augusti 2023 9:05 En god gissning är att det hänger på Transportstyrelsen. SL vill inte kritisera Transportstyrelsen offentligt, kanske?
Nej det är en dålig gissning, Transportstyrelsen har en viss godkännandeprocess för nya fordon som är förutsägbar och transparent och som det inte är något fel på. Det är leveransen som ännu inte levt upp till beställarens krav, helt enkelt.
Vad är det som man fallerar på? Är det rimliga krav som inte uppfylls eller är det bara småsaker?

Det har nu gått 7 år sedan beslut om anskaffning och 3 år sedan första tåg stått på banan. Som beställare skulle jag bli lätt mörkrädd.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 30 augusti 2023 3:47
av Hechtwagen
Har vargen kommit i trafik ännu?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 30 augusti 2023 3:59
av Hechtwagen
JohanB skrev: torsdag 17 augusti 2023 23:07
daniel_s skrev: onsdag 16 augusti 2023 9:47
/jes skrev: onsdag 16 augusti 2023 9:05 En god gissning är att det hänger på Transportstyrelsen. SL vill inte kritisera Transportstyrelsen offentligt, kanske?
Nej det är en dålig gissning, Transportstyrelsen har en viss godkännandeprocess för nya fordon som är förutsägbar och transparent och som det inte är något fel på. Det är leveransen som ännu inte levt upp till beställarens krav, helt enkelt.
Vad är det som man fallerar på? Är det rimliga krav som inte uppfylls eller är det bara småsaker?

Det har nu gått 7 år sedan beslut om anskaffning och 3 år sedan första tåg stått på banan. Som beställare skulle jag bli lätt mörkrädd.
Jag blir mörkrädd av att beställaren är så dålig på att beställa att den gång på gång vid upphandling av varor och tjänster blir totalt blåst och inte får det den tror sig beställa.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 30 augusti 2023 13:58
av C12C3C3C12
JohanB skrev: torsdag 12 januari 2023 20:35 Varför drar trafiksättningen ut på tiden? Har man identifierat så mycket fel att man måste testa om och om igen. Eller är det byråkratin som sätter käppar i hjulen?
Yupp byråkratin, ett tåg måste gå XXXXXXXX antal kilometrar utan fel för att bli godkända. Detta kan som sagt inte göras i tillverkningslandet som t.ex. det gick för X60. (Rätta mig om jag har fel vad det gäller X60)

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 30 augusti 2023 16:21
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev: onsdag 30 augusti 2023 13:58
JohanB skrev: torsdag 12 januari 2023 20:35 Varför drar trafiksättningen ut på tiden? Har man identifierat så mycket fel att man måste testa om och om igen. Eller är det byråkratin som sätter käppar i hjulen?
Yupp byråkratin, ett tåg måste gå XXXXXXXX antal kilometrar utan fel för att bli godkända. Detta kan som sagt inte göras i tillverkningslandet som t.ex. det gick för X60. (Rätta mig om jag har fel vad det gäller X60)
Du har fel generellt. Ett fordon ska gå i erfarenhetsdrift för att få myndighetsgodkännande, det är sant, men myndigheterna bestämmer inte sträckans längd. Och fordonet godkänns i flera steg enligt en plan som sökanden styr över.

Att fordonen ska gå ett visst antal kilometer utan fel är något som beställarna brukar kräva, typ för att leveransen ska anses uppfylld och garantitiden ska börja löpa. Även där kan man såklart ha flera sådana ”milstolpar” i projektet.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: torsdag 31 augusti 2023 19:42
av JohanB
Man bävar inför leveransen av X25, kommer det kunna komma något sånt tåg i trafik före 2031?

Men å andra sidan så är det ju Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana som (av kanske inte så mystiska anledningar) fått ansvaret för den beställningen.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: lördag 14 oktober 2023 21:17
av Enceladus
SL om tågfiaskot: ”Inget nytt”
Mitt i skrev:”Vi har i dag inget nytt vi kan säga om X15p, mer än att vi arbetar aktivt med att lösa det allra sista. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge lite mer besked inom kort” skriver region Stockholms presskommunikatör.
SL har inget nytt att säga om X15p.