[Sthlm/RB] Nu är X15p här

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: lördag 04 november 2023 10:37
Lennart Petersen skrev: fredag 03 november 2023 22:16...
...
I Sverige är i alla fall tunnelbana ett helt klart juridiskt begrepp och det är den i Stockholm som är tunnelbana.
...
Du måste just skilja på det i juridisk mening och i allmän mening. Svensk lagstiftning gäller bara inom Sveriges gränser, men definitionen används på fler ställen än i bara Sverige. Utanför vårt lands gränser så har det vi kallar för "tunnelbana" en betydligt vidare betydelse och överlappar till stora delar andra begrepp och benämningar. Det är helt klart ett problem att vi i Sverige har särskild lagstiftning som så hårt fokuserar just på begreppet. Det kan bara verka hämmande och gör att det är svårt att utveckla det, exempelvis om man vill göra begreppet vidare.

Inte minst går det ut över just kompabilitet... Varför skulle inte Roslagsbanan kunna kallas för "tunnelbana"? Det enda som begränsar är nämligen den lagstiftning som du hänvisar till, inget annat.
Jag skrev ju tydligt att detta gällde just i Sverige. Och visst vet jag att begreppen varierar ute i stora värden.
Redan i Danmark exempelvis så räknas metron juridiskt som järnväg.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Kristofer »

Uppenbarligen har både 701 och 702 använts i trafik, för det finns det bildbevis på i den här tråden.
Används bara ett tågsätt per dag i passagerartrafik, och så växlar man vilket från dag till dag? Eller kan man snart vänta sig att fler turer än de här i tråden angivna kommer att köras med X15p?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Fyrgeit »

Kristofer skrev: lördag 04 november 2023 23:28 Uppenbarligen har både 701 och 702 använts i trafik, för det finns det bildbevis på i den här tråden.
Används bara ett tågsätt per dag i passagerartrafik, och så växlar man vilket från dag till dag? Eller kan man snart vänta sig att fler turer än de här i tråden angivna kommer att köras med X15p?
Vad jag har hört kommer det vara en vagn i trafik tills tidtabellsskiftet då det kommer fler.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

Hur många sittplatser har en X15p mot en X10p?

Enligt järnväg.net har X15p 162 sittplatser, och X10p har 72+80+76=228 sittplatser. Det är ju en rätt dramatisk skillnad. Jag misstänker att större förarhytter i X15p tar några sittplatser, liksom fler utrymmen för rullstol/barnvagn. Plus att jag upplevde att det var lite större benutrymme i X15p. Men stämmer verkligen antalet sittplatser för X10p? Det känns som att det borde vara färre efter ombyggnaden. Någon som vet?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Ja:
Motorvagn 72 varav 0 fällbara
Mellanvagn 66 varav 12 fällbara
Manövervagn 77 varav 5 fällbara

X15p har förvisso större, men färre förarhytter. Sen är dörrarna mycket större och så finns det en hel del ytor där det inte är 2+2-sittning.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

Tack! Totalt 215 sittplatser alltså för X10p. Mot 162 för X15p.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av twr »

kildor skrev: tisdag 07 november 2023 23:43 Tack! Totalt 215 sittplatser alltså för X10p. Mot 162 för X15p.
Det var 228 sittplatser i X10p före ombyggnaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Förstår inte riktigt gnället över antalet sittplatser. Roslagsbanan får ju flera sittplatser tack vare att X15p sätts in i trafiken. De ersätter ju inte X10p-flottan utan kompletterar den.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

Riktigt så enkelt är det ju inte. I nuläget minskar ju antalet sittplatser på de avgångar där X15p sätts in. Och X15p ska ju så småningom ersätta X10p. Visserligen är det ju tänkt att man ska utöka trafiken - men det återstår ju att se hur det blir med det. Och eftersom antalet sittplatser per enhet minskar med 25% så krävs det 33% fler enheter i trafik för att hålla antalet sittplatser oförändrat den dagen X10p är avvecklat.

Nu tycker jag ändå det verkar vara ett väldigt fint tåg - och jag ser inga uppenbara sätt att få in fler sittplatser utan att göra det onödigt trångt eller göra avkall på tillgängligheten. Så det är väl bara att acceptera att andelen sittplatser i spårtrafikfordonen successivt minskar.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: onsdag 08 november 2023 22:26 Nu tycker jag ändå det verkar vara ett väldigt fint tåg - och jag ser inga uppenbara sätt att få in fler sittplatser utan att göra det onödigt trångt eller göra avkall på tillgängligheten. Så det är väl bara att acceptera att andelen sittplatser i spårtrafikfordonen successivt minskar.
Vem har sagt att andelen sittplatser minskar? Rullstolar, barnvagnar och eventuellt cyklar kräver ju mer utrymme.
kildor skrev: onsdag 08 november 2023 22:26 Riktigt så enkelt är det ju inte. I nuläget minskar ju antalet sittplatser på de avgångar där X15p sätts in. Och X15p ska ju så småningom ersätta X10p. Visserligen är det ju tänkt att man ska utöka trafiken - men det återstår ju att se hur det blir med det. Och eftersom antalet sittplatser per enhet minskar med 25% så krävs det 33% fler enheter i trafik för att hålla antalet sittplatser oförändrat den dagen X10p är avvecklat.
Roslagsbanan planerar för framtiden utan tågvärdar
Mitt i skrev:När de nya tågen på Roslagsbanan så småningom börjar rulla reguljärt med passagerare kan det komma att ske utan tågvärdar ombord. 2020 fattade det politiska styret i Region Stockholm beslut om att köpa in nya tåg till Roslagsbanan. I trafikförvaltningens tjänsteutlåtande går det att läsa att de nya tågen ska göra verksamheten mer kostnadseffektiv och spara pengar åt trafikförvaltningen.
De nya tågen påstås vara billigare i drift. Därmed har SL råd att utöka trafiken!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Hechtwagen »

X60 påstods vara billigare att ha "i trafik" än X1 men blev det verkligen så?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 1:06 X60 påstods vara billigare att ha "i trafik" än X1 men blev det verkligen så?
Absolut. Varken X1 eller X10p kan köras utan tågvärdar. Samma sak gäller Saltsjöbanans gamla tåg (med undantag för Grenbanan):
Mitt i skrev:Sedan 2018 har SL tillåtit att lokförare kör utan tågvärdar på Saltsjöbanans sträcka Igelboda-Solsidan. Men SL konstaterar att det på sträckan Henriksdal-Saltsjöbaden och hela Roslagsbanan inte finns ”tekniska förutsättningar” med nuvarande tåg.

Möjligheten att köra utan konduktör uppstår när de nuvarande tågen byts ut.
Även Saltsjöbanan planeras få utökad trafik med de nya "kostnadseffektiva" tågen! Kan tunnelbanans unika status vara hotad? :shock:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: onsdag 08 november 2023 23:11Vem har sagt att andelen sittplatser minskar?
Jag! Andelen sittplatser av det totala antalet platser. Eller kanske antal sittplatser per meter tåg är ett bättre begrepp. Jag tror du fattar.
Enceladus skrev: onsdag 08 november 2023 23:11Roslagsbanan planerar för framtiden utan tågvärdar
Tack! Den hade jag missat/glömt. Då var min observation i fredags (ingen tågvärd på x15p) förmodligen helt riktig.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: torsdag 09 november 2023 4:39
Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 1:06 X60 påstods vara billigare att ha "i trafik" än X1 men blev det verkligen så?
Absolut. Varken X1 eller X10p kan köras utan tågvärdar. Samma sak gäller Saltsjöbanans gamla tåg (med undantag för Grenbanan):
Mitt i skrev:Sedan 2018 har SL tillåtit att lokförare kör utan tågvärdar på Saltsjöbanans sträcka Igelboda-Solsidan. Men SL konstaterar att det på sträckan Henriksdal-Saltsjöbaden och hela Roslagsbanan inte finns ”tekniska förutsättningar” med nuvarande tåg.

Möjligheten att köra utan konduktör uppstår när de nuvarande tågen byts ut.
Även Saltsjöbanan planeras få utökad trafik med de nya "kostnadseffektiva" tågen! Kan tunnelbanans unika status vara hotad? :shock:
Jag har kört resandetåg med såväl X1 som X10 ugan tågvärd så det argumentet håller inte.
ChrilleB
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 14 maj 2020 20:28

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av ChrilleB »

Enceladus skrev: torsdag 09 november 2023 4:39Absolut. Varken X1 eller X10p kan köras utan tågvärdar.
Jag har noll koll på X1. X10p kan, men _får_ inte köras utan tågvärd. Men det är en bedömning och säkerhetsskrivning att det är så. Har kört X10p i trafik utan tågvärd flera gånger, under tidigare säkerhetsregler. Och kan man ändra reglerna åt ena hållet, kan man - med tekniska hjälpmedel där så behövs - ändra åt andra hållet.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Bussmicke »

Fyrgeit skrev: lördag 04 november 2023 14:14 Fick tider för helg också: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Är tidtabellen ändrad eller har tågen juluppehåll?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Karsten »

Bussmicke skrev: lördag 30 december 2023 11:37
Fyrgeit skrev: lördag 04 november 2023 14:14 Fick tider för helg också: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Är tidtabellen ändrad eller har tågen juluppehåll?
Det är nog nya tider i och med tidtabellsskiftet T24 även på Roslagsbanan.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Bussmicke »

Nån som vet nya tiderna för X15p?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

Nytt tåg planeras i januari
Mitt i skrev:"Sedan söndagen den 10 december går två X15-p-tågset i trafik på Roslagsbanan", skriver Andreas Strömberg presschef på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Men fler väntar. Totalt är det 22 nya tåg som ska ut på rälsen. Inom kort är nästa lansering planerad även om det inte finns några definitiva datum spikade.

"Ambitionen är att tågset tre ska driftsättas i januari. Varje fordon måste testas, trimmas och utvärderas innan det sätts i trafik. Det är ett arbete som kräver noggrann planering och tar tid. Vi driftsätter tågen successivt allt eftersom de har gått genom tester och fått myndighetsgodkännande från Transportstyrelsen samt tester för att verifiera och validera de krav som trafikförvaltningen har ställt", skriver Andreas Strömberg.
Inom kort väntas fler nya tåg på Roslagsbanan. Som bekant är 701 och 702 redan i trafik. 703 har också testkörts på banan. SL har hittills beställt 26 nya tåg.
Mathias Lindow
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Mathias Lindow »

kildor skrev: tisdag 07 november 2023 21:01 Hur många sittplatser har en X15p mot en X10p?

Enligt järnväg.net har X15p 162 sittplatser, och X10p har 72+80+76=228 sittplatser. Det är ju en rätt dramatisk skillnad. Jag misstänker att större förarhytter i X15p tar några sittplatser, liksom fler utrymmen för rullstol/barnvagn. Plus att jag upplevde att det var lite större benutrymme i X15p. Men stämmer verkligen antalet sittplatser för X10p? Det känns som att det borde vara färre efter ombyggnaden. Någon som vet?
Jag arbetade på Vossloh Kiepe/Rail Vehicles under tiden för upphandlingen. Vårt förslag på fordon byggde på en en uppskalad tramtrainlösning. Vi hade 195 sittplatser och inga trappsteg i fordonet... dock hade vi färre dörrar (tre). Men de flesta när de åker in på morgonen ska ändå av på Östra. Givetvis hade det tagit lite längre tid att tömma tåget, men jag tror de 33 fler sittplatserna hade uppskattas ännu mer.
Skriv svar