[Sthlm/RB] Nu är X15p här

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

[Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har

En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Bild
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Jag kommer att tänka på tråd 11086:
nb skrev:Man kan ta sin gamla 286:a också och lämna in den på en datorverkstad som byter moderkort, diskdrive, hårddisk, grafikkort, nätaggregat, processor, nätverkskort, bildskärm, osv osv och vips har man en framtiddsäker dator till *ehh* *hmm* dubbla priset av en ny...
För X10p gäller i praktiken ”if it ain’t broken, don’t fix it”. Nya, tyngre löpvagnar finns inte på kartan. Om man vill förnya vagnparken mer än vad som redan är beslutat så finns det väl en option på X15p som man kan lösa ut.

(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5907
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:Jag kommer att tänka på tråd 11086:
nb skrev:Man kan ta sin gamla 286:a också och lämna in den på en datorverkstad som byter moderkort, diskdrive, hårddisk, grafikkort, nätaggregat, processor, nätverkskort, bildskärm, osv osv och vips har man en framtiddsäker dator till *ehh* *hmm* dubbla priset av en ny...
För X10p gäller i praktiken ”if it ain’t broken, don’t fix it”. Nya, tyngre löpvagnar finns inte på kartan. Om man vill förnya vagnparken mer än vad som redan är beslutat så finns det väl en option på X15p som man kan lösa ut.

(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)
Så är det naturligtvis. TF har ju redan hottat upp X10p en gång, det får nog räcka med det!

Det är klart att X15p håller måttet - tågen är ju byggda av en schweizisk tillverkare och inte av några spanska skojare :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av twr »

Hur många X15p har hittills levererats?

Har provkörningarna börjat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:



Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:



Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Det är väl standard att fordon kan köra fortare än vad de är tillåtna att köra med. För att få dem godkända ska man provköra med 10 % överhastighet, det vill säga 132 km/h. Sth för tågen kommer alltså att vara 120 km/h, och det kommer inte vara aktuellt att köra fortare än så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:



Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Det är väl standard att fordon kan köra fortare än vad de är tillåtna att köra med. För att få dem godkända ska man provköra med 10 % överhastighet, det vill säga 132 km/h. Sth för tågen kommer alltså att vara 120 km/h, och det kommer inte vara aktuellt att köra fortare än så.
Har delar av Roslagsbanan 120 km/h som officiell maxhastighet? Grödingebanan sägs vara byggd för 250 km/h, men får bara trafikeras med 200 km/h.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Roslagsbanan som anläggning har numera 120 km/h som officiell maxhastighet, dock är i dagsläget ingen sträcka skyltad mer än 110.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

Och nu kommer det ännu fler X15p: Beslut om att inleda fas genomförande för fyra fordon Roslagsbanan
TF skrev:De 22 X15p som anskaffas medger således en kapacitetsökning och utgör inte en ersättning av X10p. I fordonskontraktet ingår emellertid en option om 45 stycken fordon (SL 2016-0384, § 9.2 Vehicle Option) i syfte att ersätta X10p samt möjliggöra ytterligare kapacitetsökning eller förlängning av banan.

[...]

Detta avrop utgör första steget i att påbörja utfasning av hela X10p-flottan. Det är ett avgränsat avrop och innebär inga förpliktelser för trafikförvaltningen att avropa ytterligare fordon ur optionen. Det innebär heller inga behov av ytterligare investeringar i infrastruktur, till exempel i antal depåplatser.
Innebär kapacitetsökningen även mer trafik utanför rusningen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så. :wink:
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

Nu får Roslagsbanan ännu fler nya tåg
Mitt i skrev:Just nu provkörs de nya tågen X15p som ska tas i trafik på Roslagbanans spår senare i år. 22 tåg har köpts in och ska komplettera den nuvarande vagnparken som består av 101 vagnar.

Men i kontraktet ingår även en option på att köpa in ytterligare 45 tåg. SL har därför beslutat att köpa in ytterligare fyra tåg, med sammanlagt 12 vagnar– redan nu. Detta för att kunna fasa ut de gamla tågen som idag har 30 år på nacken.

Målbilden är att byta ut samtliga tåg på Roslagsbanan innan 2030.
De första 22 fordonen är alltså avsedda för trafikutökningar medan resterande tåg ska ersätta X10p. Men SL uppskattar att det behövs 22 fler fordon än vad som finns i optionen (se sidan 8 i den ovan länkade rapporten):
TF skrev:Åtgärdsvalet konstaterar att utöver de fyra fordon som omfattas i detta beslut så behövs ytterligare uppskattningsvis 63 fordon, i en stegvis investering för att först ersätta X10p, därefter möta ett ökande resandebehov under 2030-talet samt att avslutningsvis uppfylla Regionens åtagande avseende fordon och depå inom Sverigeförhandlingens objekt Roslagsbanan till city.
Förlängningen till City kräver nämligen ytterligare trafikutökningar. Förhoppningsvis är trafikutökningarna inte begränsade till rusningen, även om inget annat anges:
Mitt i skrev:Tågen ska göra det möjligt att införa tiominuterstrafik på Roslagsbanans mest trafikerade delar därmed öka turtätheten.
De nya fordonen är snabbare och har både luftkonditionering och eluttag för mobilladdning. Till skillnad från idag går det också att röra sig fritt mellan vagnarna i ett fordon.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

Kantorn skrev:
Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så. :wink:
Det går att dra dom med diesel. Eller kanske nya laddhybridlok :-D
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:
Kantorn skrev:
Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så. :wink:
Det går att dra dom med diesel. Eller kanske nya laddhybridlok :-D
:D :D :D
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Hechtwagen »

Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev: onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: onsdag 02 mars 2022 16:17
Hechtwagen skrev: onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.
Ska man vara petig så är väl inte X15p heller levererad till kunden ännu :-)

Men en skillnad är ju att i spårtrafiksystem är det ju de fordon som sedan ska levereras till kunden som man testar. (Ja det har t o m hänt att vagnar satts in i kommersiell trafik innan de var formellt levererade!)

När det gäller vägfordon så görs väl mycket av testningen med fordon som aldrig någonsin levereras till någon. Om någon köper 22 spårfordon så bygger man 22 stycken - när den första serieproducerade bilen säljs så har man redan skrotat 22 provbilar…
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av C12C3C3C12 »

Har för mig att tyskarna när det gäller lok skrotar förserien, antagligen för att det är dyrt att uppgradera förserien till standard.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: lördag 24 oktober 2020 17:31 Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har

En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Bild
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Nej det är nog inte mycket att fundera på för sådan lokaltrafik. Resandeutbytet tar för lång tid med trappor och fler resande .
Av samma anledning har man ju avstått för dubbeldäckare i SL pendeltåg på normalspåret.
På regionaltrafik med lite längre avstånd kan dibbeldäckare vara bra.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: onsdag 02 mars 2022 19:45
Odd skrev: lördag 24 oktober 2020 17:31 Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har

En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.

Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Nej det är nog inte mycket att fundera på för sådan lokaltrafik. Resandeutbytet tar för lång tid med trappor och fler resande .
Av samma anledning har man ju avstått för dubbeldäckare i SL pendeltåg på normalspåret.
På regionaltrafik med lite längre avstånd kan dibbeldäckare vara bra.
Det stämmer. Vad gäller idén med "hottade X10p" är de fordonen redan gamla och blir allt äldre. De kommer behöva bytas ut allihop, så större ombyggnader är inte så klokt använda pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar