Sida 1 av 6

[Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: lördag 24 oktober 2020 17:31
av Odd
Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har

En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Bild
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: lördag 24 oktober 2020 21:13
av daniel_s
Jag kommer att tänka på tråd 11086:
nb skrev:Man kan ta sin gamla 286:a också och lämna in den på en datorverkstad som byter moderkort, diskdrive, hårddisk, grafikkort, nätaggregat, processor, nätverkskort, bildskärm, osv osv och vips har man en framtiddsäker dator till *ehh* *hmm* dubbla priset av en ny...
För X10p gäller i praktiken ”if it ain’t broken, don’t fix it”. Nya, tyngre löpvagnar finns inte på kartan. Om man vill förnya vagnparken mer än vad som redan är beslutat så finns det väl en option på X15p som man kan lösa ut.

(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: måndag 26 oktober 2020 20:50
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:Jag kommer att tänka på tråd 11086:
nb skrev:Man kan ta sin gamla 286:a också och lämna in den på en datorverkstad som byter moderkort, diskdrive, hårddisk, grafikkort, nätaggregat, processor, nätverkskort, bildskärm, osv osv och vips har man en framtiddsäker dator till *ehh* *hmm* dubbla priset av en ny...
För X10p gäller i praktiken ”if it ain’t broken, don’t fix it”. Nya, tyngre löpvagnar finns inte på kartan. Om man vill förnya vagnparken mer än vad som redan är beslutat så finns det väl en option på X15p som man kan lösa ut.

(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)
Så är det naturligtvis. TF har ju redan hottat upp X10p en gång, det får nog räcka med det!

Det är klart att X15p håller måttet - tågen är ju byggda av en schweizisk tillverkare och inte av några spanska skojare :D

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 13 januari 2021 10:49
av twr
Hur många X15p har hittills levererats?

Har provkörningarna börjat?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 02 mars 2021 8:20
av Enceladus
I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:



Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 02 mars 2021 8:43
av twr
Enceladus skrev:I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:



Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Det är väl standard att fordon kan köra fortare än vad de är tillåtna att köra med. För att få dem godkända ska man provköra med 10 % överhastighet, det vill säga 132 km/h. Sth för tågen kommer alltså att vara 120 km/h, och det kommer inte vara aktuellt att köra fortare än så.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 02 mars 2021 8:54
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:



Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Det är väl standard att fordon kan köra fortare än vad de är tillåtna att köra med. För att få dem godkända ska man provköra med 10 % överhastighet, det vill säga 132 km/h. Sth för tågen kommer alltså att vara 120 km/h, och det kommer inte vara aktuellt att köra fortare än så.
Har delar av Roslagsbanan 120 km/h som officiell maxhastighet? Grödingebanan sägs vara byggd för 250 km/h, men får bara trafikeras med 200 km/h.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 02 mars 2021 9:29
av daniel_s
Roslagsbanan som anläggning har numera 120 km/h som officiell maxhastighet, dock är i dagsläget ingen sträcka skyltad mer än 110.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 15 februari 2022 14:31
av Enceladus
Och nu kommer det ännu fler X15p: Beslut om att inleda fas genomförande för fyra fordon Roslagsbanan
TF skrev:De 22 X15p som anskaffas medger således en kapacitetsökning och utgör inte en ersättning av X10p. I fordonskontraktet ingår emellertid en option om 45 stycken fordon (SL 2016-0384, § 9.2 Vehicle Option) i syfte att ersätta X10p samt möjliggöra ytterligare kapacitetsökning eller förlängning av banan.

[...]

Detta avrop utgör första steget i att påbörja utfasning av hela X10p-flottan. Det är ett avgränsat avrop och innebär inga förpliktelser för trafikförvaltningen att avropa ytterligare fordon ur optionen. Det innebär heller inga behov av ytterligare investeringar i infrastruktur, till exempel i antal depåplatser.
Innebär kapacitetsökningen även mer trafik utanför rusningen?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: tisdag 15 februari 2022 19:55
av Odd
Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 februari 2022 13:34
av Kantorn
Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så. :wink:

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 februari 2022 15:31
av Enceladus
Nu får Roslagsbanan ännu fler nya tåg
Mitt i skrev:Just nu provkörs de nya tågen X15p som ska tas i trafik på Roslagbanans spår senare i år. 22 tåg har köpts in och ska komplettera den nuvarande vagnparken som består av 101 vagnar.

Men i kontraktet ingår även en option på att köpa in ytterligare 45 tåg. SL har därför beslutat att köpa in ytterligare fyra tåg, med sammanlagt 12 vagnar– redan nu. Detta för att kunna fasa ut de gamla tågen som idag har 30 år på nacken.

Målbilden är att byta ut samtliga tåg på Roslagsbanan innan 2030.
De första 22 fordonen är alltså avsedda för trafikutökningar medan resterande tåg ska ersätta X10p. Men SL uppskattar att det behövs 22 fler fordon än vad som finns i optionen (se sidan 8 i den ovan länkade rapporten):
TF skrev:Åtgärdsvalet konstaterar att utöver de fyra fordon som omfattas i detta beslut så behövs ytterligare uppskattningsvis 63 fordon, i en stegvis investering för att först ersätta X10p, därefter möta ett ökande resandebehov under 2030-talet samt att avslutningsvis uppfylla Regionens åtagande avseende fordon och depå inom Sverigeförhandlingens objekt Roslagsbanan till city.
Förlängningen till City kräver nämligen ytterligare trafikutökningar. Förhoppningsvis är trafikutökningarna inte begränsade till rusningen, även om inget annat anges:
Mitt i skrev:Tågen ska göra det möjligt att införa tiominuterstrafik på Roslagsbanans mest trafikerade delar därmed öka turtätheten.
De nya fordonen är snabbare och har både luftkonditionering och eluttag för mobilladdning. Till skillnad från idag går det också att röra sig fritt mellan vagnarna i ett fordon.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 februari 2022 15:38
av Odd
Kantorn skrev:
Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så. :wink:
Det går att dra dom med diesel. Eller kanske nya laddhybridlok :-D

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 16 februari 2022 15:43
av Kantorn
Odd skrev:
Kantorn skrev:
Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik :-D

(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så. :wink:
Det går att dra dom med diesel. Eller kanske nya laddhybridlok :-D
:D :D :D

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 02 mars 2022 14:22
av Hechtwagen
Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 02 mars 2022 16:17
av Harald
Hechtwagen skrev: onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 02 mars 2022 18:02
av daniel_s
Harald skrev: onsdag 02 mars 2022 16:17
Hechtwagen skrev: onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.
Ska man vara petig så är väl inte X15p heller levererad till kunden ännu :-)

Men en skillnad är ju att i spårtrafiksystem är det ju de fordon som sedan ska levereras till kunden som man testar. (Ja det har t o m hänt att vagnar satts in i kommersiell trafik innan de var formellt levererade!)

När det gäller vägfordon så görs väl mycket av testningen med fordon som aldrig någonsin levereras till någon. Om någon köper 22 spårfordon så bygger man 22 stycken - när den första serieproducerade bilen säljs så har man redan skrotat 22 provbilar…

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 02 mars 2022 19:03
av C12C3C3C12
Har för mig att tyskarna när det gäller lok skrotar förserien, antagligen för att det är dyrt att uppgradera förserien till standard.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: onsdag 02 mars 2022 19:45
av Lennart Petersen
Odd skrev: lördag 24 oktober 2020 17:31 Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har

En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Bild
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Nej det är nog inte mycket att fundera på för sådan lokaltrafik. Resandeutbytet tar för lång tid med trappor och fler resande .
Av samma anledning har man ju avstått för dubbeldäckare i SL pendeltåg på normalspåret.
På regionaltrafik med lite längre avstånd kan dibbeldäckare vara bra.

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Postat: torsdag 03 mars 2022 10:38
av twr
Lennart Petersen skrev: onsdag 02 mars 2022 19:45
Odd skrev: lördag 24 oktober 2020 17:31 Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har

En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.

Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Nej det är nog inte mycket att fundera på för sådan lokaltrafik. Resandeutbytet tar för lång tid med trappor och fler resande .
Av samma anledning har man ju avstått för dubbeldäckare i SL pendeltåg på normalspåret.
På regionaltrafik med lite längre avstånd kan dibbeldäckare vara bra.
Det stämmer. Vad gäller idén med "hottade X10p" är de fordonen redan gamla och blir allt äldre. De kommer behöva bytas ut allihop, så större ombyggnader är inte så klokt använda pengar.