Och tidningen blir jätteirriterad.Enceladus skrev: ↑lördag 14 oktober 2023 21:17 SL om tågfiaskot: ”Inget nytt”
SL har inget nytt att säga om X15p.Mitt i skrev:”Vi har i dag inget nytt vi kan säga om X15p, mer än att vi arbetar aktivt med att lösa det allra sista. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge lite mer besked inom kort” skriver region Stockholms presskommunikatör.
[Sthlm/RB] Nu är X15p här
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Fast det blir väl premiär med ordinarie trafik nu i slutet av oktober?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Betyder det att alla tillstånd nu är klara? Har produktionen av fordonen nu satts igång så att de andra kommer inom de närmaste åren?ADDE skrev: ↑fredag 20 oktober 2023 17:33 Mycket riktigt!
Nu kommer nya vagnarna på Roslagsbanan - Mitti
Premiär 31/10.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Jag såg nr 13 under leverans i somras, tre delar upplastade på var sin trailer vid Sillekrog rastplats på E4:an.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Här är Roslagsbanans många utmaningar
De nya tågen håller inte lika länge som de gamla. Detta påminner om när Roslagsbanan byggdes om för att några år därpå byggas om igen - på samma plats.Mitt i skrev:Orsaken är att tågen av modell X10p är mer än 30 år gamla och har passerat sin tekniska livslängd, både åldersmässigt och i körda kilometer, skriver förvaltningen.
[...]
De nya tågen drar nämligen dubbelt så mycket ström som de gamla, tar färre sittande passagerare och många fler tåg måste köpas in om man ska klara framtidens ökade resande.
[...]
I Trafikförvaltningens utredning kan man läsa att de nya X15p-tågen dessvärre inte klarar SL:s brandsäkerhetskrav för att trafikera tunneln och därför måste byggas om, eller ersättas av helt nya fordon.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.
Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Första avgången med X15p blir från Östra station klockan 10.35 imorgon.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Enligt mitti.se så kommer många fortsatta problem relaterade till x15p, bland annat att de inte får köra i tunnel pga brandsäkerhetsregler. Tråkigt såklart med tanke på den planerade dragningen till T-Centralen.
Något säger mig att FUT kommer att få ta ansvar för samtliga trafikprojekt i framtiden, då Trafikförvaltningen inte verkar klara nästan någonting.
https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-ros ... 1ecd2741db
Något säger mig att FUT kommer att få ta ansvar för samtliga trafikprojekt i framtiden, då Trafikförvaltningen inte verkar klara nästan någonting.
https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-ros ... 1ecd2741db
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Utfallet är ju inte direkt förvånande.
Upphandlingen började 2014, och Stadler tilldelades ordern 2016. Tongivande var att så långt som möjligt undvika kostnadsdrivande bra-att-ha-krav, kostnaden på nya fordon var hårt kritiserad då det begav sig. Reglerna som x15p inte uppfyller är dessutom, så vitt jag förstått, SLs egna, hårdare regelverk.
Förlängningen till city beslutades 2017, nog för att studierna för sverigeförhandlingen påbörjades redan 2015. Lätt att vara efterklok, men det har varit ett återkommande tema att "någon gång i framtiden" inträffar fortare än man tror. 2014 kändes det rätt avlägset att köra 180m-meterståg, nu är det bara år bort.
Rapporten som refereras till tar upp både alternativet att bygga om fordonen, och att göra avsteg från vissa regelverk. Att vagnarna skulle vara helt obrukbara för tunneldrift diskuteras aldrig.
Upphandlingen började 2014, och Stadler tilldelades ordern 2016. Tongivande var att så långt som möjligt undvika kostnadsdrivande bra-att-ha-krav, kostnaden på nya fordon var hårt kritiserad då det begav sig. Reglerna som x15p inte uppfyller är dessutom, så vitt jag förstått, SLs egna, hårdare regelverk.
Förlängningen till city beslutades 2017, nog för att studierna för sverigeförhandlingen påbörjades redan 2015. Lätt att vara efterklok, men det har varit ett återkommande tema att "någon gång i framtiden" inträffar fortare än man tror. 2014 kändes det rätt avlägset att köra 180m-meterståg, nu är det bara år bort.
Rapporten som refereras till tar upp både alternativet att bygga om fordonen, och att göra avsteg från vissa regelverk. Att vagnarna skulle vara helt obrukbara för tunneldrift diskuteras aldrig.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Vilka fler avgångar från Stockholm östra avgår X15p ifrån under dagen? Vilka destinationer? 10.35 är mot Ormsta iaf.
Re: Nu är X15p här!
Ja, nu är X15p verkligen här!
Folk rusade ombord så fort dörrarna öppnades för första gången. Ovanligt många besökare i Ormsta Preliminär tidtabell måndag–torsdag (obs: trafiken startar tisdag 31 oktober med avgången kl. 10.35 från Stockholm Ö mot Ormsta).
Vdl–Kår 05.49–06.03 (tomtåg)
Kår–Öst 06.07–07.00
Öst–Ösk 07.44–08.20 (snabbtåg)
Ösk–Öst 08.27–09.10
Öst–Ota 10.35–11.07
Ota–Öst 11.25–11.59
Öst–Åbg 12.10–12.49
Åbg–Öst 13.01–13.40
Öst–Nbp 13.47–14.07
Nbp–Öst 14.13–14.33
Öst–Nbp 15.17–15.37
Nbp–Öst 15.42–16.03
Öst–Ösk 16.24–16.59 (snabbtåg)
Ösk–Öst 17.07–17.50
Öst–Ösk 18.10–18.53
Ösk–Öst 18.57–19.40
Öst–Nbp 20.19–20.39
Nbp–Öst 20.42–21.02
Öst–Ösk 21.20–22.03
Ösk–Öst 22.08–22.50
Öst–Ldm 23.35–00.12
Ldm–Rnb 00.39–01.03
Rnb–Ldm 01.08–01.32
Ldm–Vdl 01.36–01.39 (tomtåg)
Kår = Kårsta
Ldm = Lindholmen
Nbp = Näsbypark
Ota = Ormsta
Rnb = Roslags Näsby
Vdl = Vedalund
Åbg = Åkersberga
Ösk = Österskär
Öst = Stockholms östra
Folk rusade ombord så fort dörrarna öppnades för första gången. Ovanligt många besökare i Ormsta Preliminär tidtabell måndag–torsdag (obs: trafiken startar tisdag 31 oktober med avgången kl. 10.35 från Stockholm Ö mot Ormsta).
Vdl–Kår 05.49–06.03 (tomtåg)
Kår–Öst 06.07–07.00
Öst–Ösk 07.44–08.20 (snabbtåg)
Ösk–Öst 08.27–09.10
Öst–Ota 10.35–11.07
Ota–Öst 11.25–11.59
Öst–Åbg 12.10–12.49
Åbg–Öst 13.01–13.40
Öst–Nbp 13.47–14.07
Nbp–Öst 14.13–14.33
Öst–Nbp 15.17–15.37
Nbp–Öst 15.42–16.03
Öst–Ösk 16.24–16.59 (snabbtåg)
Ösk–Öst 17.07–17.50
Öst–Ösk 18.10–18.53
Ösk–Öst 18.57–19.40
Öst–Nbp 20.19–20.39
Nbp–Öst 20.42–21.02
Öst–Ösk 21.20–22.03
Ösk–Öst 22.08–22.50
Öst–Ldm 23.35–00.12
Ldm–Rnb 00.39–01.03
Rnb–Ldm 01.08–01.32
Ldm–Vdl 01.36–01.39 (tomtåg)
Kår = Kårsta
Ldm = Lindholmen
Nbp = Näsbypark
Ota = Ormsta
Rnb = Roslags Näsby
Vdl = Vedalund
Åbg = Åkersberga
Ösk = Österskär
Öst = Stockholms östra
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
^ Tackar för tidtabellen, lyckades fånga en bild på 16:46-avgången från Arninge på vägen hem. Såg som att ståplatserna precis börjat gå åt.
Senast redigerad av slaeshjag den tisdag 31 oktober 2023 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nya tåg i trafik på Roslagsbanan
Är detta första gången som regenerativ bromsning används i SL:s trafik? Är "intelligent klimatsystem" en synonym för värmepump? Får cyklar också plats?Region Stockholm skrev:Vagnkorgarna är gjorda i aluminium och har lätt vikt, vilket gör att de kan accelerera snabbare och ha kortare bromssträcka, och med hjälp av modern teknik skickar tågen tillbaka energi till kontaktledningen vid bromsning. Detta resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader. Dessutom är tågen bra isolerade, utrustade med intelligent klimatsystem och är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden.
Insidan har gott om plats för resenärer och extra utrymme för exempelvis barnvagnar och rullstolar och rörliga fotsteg kan överbrygga gapet till perrongen. Rutten samt trafikinformation visas på skärmar och behöver du ladda din telefon finns 43 eluttag ombord.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nej, det infördes 1972 med vagntyp C7 och har funnits på alla fordonstyper för spårtrafik som SL nyanskaffat sedan 1983.
Nej, det är en synonym för extra dyr mjukvara.Är "intelligent klimatsystem" en synonym för värmepump?
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 31 oktober 2023 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det talas om att vagnarna inte får gå i (längre?) tunnlar.
Stämmer det påståendet och i så fall, vad är anledningen till att de inte får gå i tunnlar?
Stämmer det påståendet och i så fall, vad är anledningen till att de inte får gå i tunnlar?
Genius on call
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nej, det stämmer inte. Däremot finns det bestämmelser för nya tunnlar, som indirekt innebär vissa krav på de fordon som ska gå där. Det diskuteras i en annan tråd i forumet.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det jag sett i rapporterna som passerat trafiknämnden, är att brandavskiljande dörrar saknas i vagnen. Mig veterligen är det bara C30 som har dessa i SLs flotta just nu.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
I så fall är beskrivningen helt vilseledande. Föregångaren X10p är ju från 1988 och borde således ha samma "moderna teknik".
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Jo, men det är väl inget fel med att försöka vilseleda folk lite. Det är ju så alla jobbar liksom